Seuraa 
Viestejä45973

lisää tietoa, eli lyhyesti: Yhdysvaltalais-syntyinen mies aikoo purjehtia jäätelötikuista tehdyllä Viikinki mallisella laivalla Alankomaista Jenkkeihin.

kiinnostaisi vähän tietää miten jäätelötikuista pystyy tehdä tarpeeksi lujatekoisen laivan purjehtimaan avomeren yli? Onko tekniikan ihmisiä täällä kun tuossa artikkelissä ei pahemmin kuvailtu miten nämä tikut ovat liitetty yhteen, onko teillä mitään arvausta? Ja miten veikkaatte lujatekoisuuden ja merikelpoisuuden.

Kommentit (18)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670

Liimaamalla puristuksen kanssa. Vaikkapa epoxylla. Kestää enemmän, kuin pelkkä puu.

Liimataan vaan tikuista ensin lautoja ja niistä sitten rakennetaan laiva, kuten muutenkin. Lautoja voi edelleen liimata yhteen tukevampia rakenteita varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
N.E.R.O
Ainakin tarvitsee syödä paljon eskimoita, että saa tikkuja

Tuossa jutussa luki, että kaveri oli radio-ohjelmassa pyytänyt ihmisiä lähettämään jätskitikkuja. Mutta silti: 15 miljoonaa on huikea määrä. Niiden liimaamiseen pelkästään kuluu rutkasti aikaa - ja varmasti on tarvittu jonkinlaista automatisointiakin.

N.E.R.O
Ainakin tarvitsee syödä paljon eskimoita, että saa tikkuja

Viikingit nuolivat inuiitteja. Jäljelle jäi tikkuja, joista laivan sai.

Tuo homma saattaisi onnistua paremmin litteillä puuplikeillä ne kun ovat jäätelötikkuja vahvemmat. Siis sellaiset puutikut, joilla nahkakorot kiinnitetään esim. saappaaseen.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
acedia
Volitans
Mutta silti: 15 miljoonaa on huikea määrä. Niiden liimaamiseen pelkästään kuluu rutkasti aikaa - ja varmasti on tarvittu jonkinlaista automatisointiakin.



Tai ainakin paljon liimapuristimia.
http://lyhytlinkki.net/?31e0kct8

Tuossa ilmeisesti laminoidaan ensin tehtyjä ohuempia yhteen.
Jonkunlainen jigi olisi varmasti tarpeen ensimmäisessä vaiheessa, jotta ei aivan yksitellen tarvitsisi jädetikkuja asetella paikoilleen. Kaarevat osat lienee syytä leikata pois, jottei kallista liimaa kulu liiaksi.

Tuo on muuten kovaa hommaa tuo liimaaminen. Tein yksi talvi keittiöön työtasot jatobasta ja liimasin ne yhteen. Kädet olivat rakkuloilla homman päätteeksi - eikä tuollaisia noin 60 kg painavia lankkuja ollut mitenkään helppoa yksin edes höylätä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670

Kavereita oli kolme, jotka liimasivat tikkuja yhteen. Eli 5 miljoonaa tikkua mieheen ja koitos kesti kaksi vuotta.

Jos he tekivät kahdeksan tunnin työpäiviä, ilman lomia, niin päivässä pitäisi silti liimata 6850 tikkua, tunnissa 856 ja minuutissa 14 tikkua. Aika vauhtia saa pitää.

Volitans
Kavereita oli kolme, jotka liimasivat tikkuja yhteen. Eli 5 miljoonaa tikkua mieheen ja koitos kesti kaksi vuotta.

Jos he tekivät kahdeksan tunnin työpäiviä, ilman lomia, niin päivässä pitäisi silti liimata 6850 tikkua, tunnissa 856 ja minuutissa 14 tikkua. Aika vauhtia saa pitää.


Eli noin 5 sekuntia per tikku. Ei mikään mahdoton vauhti, mutta eivät kyllä ainakaan laiskotelleetkaan.

Vierailija

Otsikkohan kertoo, että jäätelötikku vietiin laivalla...

Eli ilmaisulla jäätelötikku laivalla ja jäätelötikkulaivalla on ihan eri merkitys...

Aika outo veto se jäätelötikku. Miehisesti ajatellen oluttölkkilaivan teko olisi ollut mieluisampaa ja ajan kanssa tehtynä. Joku panimo olisi tukenut hanketta toimittamalla aihiot.
Pitää kysellä joltain panimolta jos vaikka samanlaisen hankkeen perustaisi.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Isälläni oli aikoinaan paatti. Aivan varmasti massaa 6 tonnia perkinseineen ja jääkaappeineen. Ei tosin ollut rungossa montakaan jäätelötikkua, mutta polyesterihartsia oli liimana tonnikaupalla.

Nojoo, onko muuten jäätelötikkujen mitat jo standardisoitu?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat