Kuun kiertoon liittyvät "ennustukset"

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuun eri vaiheisiin (uusikuu, puolikuu, täysikuu) liittyy etenkin vanhemmalle kansalle monia tapahtumia. Esimerkiksi he uskovat, että jos säätyyppi vaihtuu, se vaihtuu joko uudenkuun tai täydenkuun aikaan (yleisemmin uudenkuun).

Ajattelinkin tässä kysellä teiltä, millaisia ns. uskomuksia te tiedätte kuunkiertoon liittyen, ja kuinka hyvin olette havainneet näiden pitäneen paikkaansa.

Itse olen huomannut mainitsemani uskomuksen melko hyvin toteutuvaksi, siellä se yleensä uudenkuun (jota myös mustaksikuuksi sanotaan) paikkeilla se säätyyppi vaihtuu ja kestää sinne seuraavaan uuteenkuuhun.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Ennustajaeukko katsoi kauan kristallipalloonsa ja totesi asiakkaalleen:
"Huomenna teidän on todella syytä pitää silmänne auki."
Asiakas kysyi hieman huolestuneena:
"Miten niin?"
Eukko:
"No, muutenhan te ette näe yhtään mitään!"

Vierailija

Ns. vanhalla kansalla oli pyrkimys selittää kaikkia mahdollisia luonnonilmiöitä tavalla tai toisella, vaikka todellista tietoa asioista ei olisi ollutkaan. Mikäli Kuun eri vaiheilla olisi vaikutusta Maan sääilmiöihin (siis muutenkin kuin esim. vuoksi/luode merialueilla), Ilmatieteenlaitos ottaisi sen asian taatusti esille viikottaisissa sääennusteissaan.

Vierailija

Vanha kansa joutui toimimaan ilman nykyaikaista teknokemiaa - siksi he käyttivät suullisena perimätietona kulkevaa kuun vaiheisiin perustuvaa työjärjestystä. Kuu vaikuttaa veden käyttäytymiseen (vrt. vuorovesi) eri tavalla vaiheissaan.

Jos aihe kiinnostaa, aloita : Anne Pöyhönen YLÄKUU JA ALAKUU -ajoituksen taito suomalaisessa kansan-perinteessä Yläkuu Kustannus 2005, 120 s.
http://hyotykasviyhdistys.fi/luettelo206.pdf - .

Itse olen huomannut, että on turha istuttaa perunaa varsikuulla = 7., 8., 9. ja 10 päivä uudesta kuusta (musta kuu allakassa). Kasvaa vain vartta, mukuloita ei lainkaan.

Fuulaa tai ei, onpahan joku työjärjestys, ei tarvitse tehdä kaikkea yhtä aikaa.

Vierailija

Eräässä TV dokumentissa eräs tutkija ennusti tulivuorenpurkauksia. Loppupäätelmässään hän tuli siihen tulokseen, että aktiivisen tulivuoren aktiivisuus kasvoi, kun täysikuu ja perigeum olivat yhtäaikaa. Tulivuori purkautui siis juuri silloin. Hän teki kyseisen havaintonsa useammasta tulivuoresta.

Vierailija

Miss Baker kirjoitti: "Itse olen huomannut, että on turha istuttaa perunaa varsikuulla = 7., 8., 9. ja 10 päivä uudesta kuusta (musta kuu allakassa). Kasvaa vain vartta, mukuloita ei lainkaan."

Anteeksi nyt, mutta oletan mieluummin, että perunamaasi ravinteet (lue: lannoitteet) eivät ole olleet tasapainossa. Kuulla ei tämän asian kanssa ole todellakaan mitään tekemistä!

Vierailija

tää meni viljelyyn.

Peruna, kuten tiedetään, kasvaa parhaiten kiertoviljelyssä kaikkein köyhimmässä maassa, eli ei missään nimessä lannoitteita.

Vierailija
Miss Baker

Peruna, kuten tiedetään, kasvaa parhaiten kiertoviljelyssä kaikkein köyhimmässä maassa, eli ei missään nimessä lannoitteita.

öö....
siis mitä.. ?

kiertoviljely...
paras perunan viljely systeemi...
parempi kuin mikään lannoite.. ?

Vierailija

Joo... tälläita vastaanottoa tälle aiheelle vähän uumoilinkin...

Anteeksi nyt, mutta oletan mieluummin, että perunamaasi ravinteet (lue: lannoitteet) eivät ole olleet tasapainossa. Kuulla ei tämän asian kanssa ole todellakaan mitään tekemistä!

Mistä voit olla varma ettei kuunkierto vaikuta esim. perunankasvuun, vaikuttaahan se vuorovesi-ilmiöönkin. Miksei siis se siiträisi myös maan kosteutta ja sitä mukaa ravinteita... tai jotain vastaavaa... Jos kerta monet ihmiset (olen itsekkin monien vanhempien ihmisten kuullut puhuvan kuunkierron vaikuttavan viljelyyn) ovat sen havainneet, niin kuinka voit sanoa, ettei vaikutusta ole?

Mutta kuitenkin... kertokaa lisää kuulemianne tai itse havaitsemianne ilmiöitä...

Vierailija
Wise guy
Jos kerta monet ihmiset (olen itsekkin monien vanhempien ihmisten kuullut puhuvan kuunkierron vaikuttavan viljelyyn) ovat sen havainneet, niin kuinka voit sanoa, ettei vaikutusta ole?

itse en noista kansantaruista perusta...
esim:
poromiehen koira pitää hirttää
ettei paha peri..

ei mulle riitä että joku vanha
mummo selittää että näin on..
ja aina tulee olemaan..

jos lannoitteita ei tarvittaisiin ( siis ei mitään.. tajusinko oikein,..)
niin yksikään perunan viljelijä ei heittelis pelloille niitä 10senttisiä..

kansantaruihin jos uskoisin...
niin etsisin kivoja tavaroita ja lemminkäisen luolaa..

kiertoviljely on ihan hyvä
tyyli tietyille kasveille..
mutta en usko että se riittää
ettei tarvitse paskaa pellolle ajaa..
jos ei muuta niin ei tarvita niin paljon myrkkyjä..

niin meille oikein koulussa opetettiin..

onkos tämä jotain biodynaamista viljelyä..

Vierailija
Ertsu
Eräässä TV dokumentissa eräs tutkija ennusti tulivuorenpurkauksia. Loppupäätelmässään hän tuli siihen tulokseen, että aktiivisen tulivuoren aktiivisuus kasvoi, kun täysikuu ja perigeum olivat yhtäaikaa. Tulivuori purkautui siis juuri silloin. Hän teki kyseisen havaintonsa useammasta tulivuoresta.

Juu, ja taisipa dokkarissa mennä kausalitetit häränpyllyä.

Mainittuna aikana vuoksi on myös voimaikkaimmillaan. Ja saattaa se kuun vetovoima vaikuttaa sulaan magmaankin. Tämä tuntuisi luontevammalta selitykseltä kuin tuo horoskooppi. Ainakin näin luonnontieteellisesti ajattelevan kohdalla

Vierailija

no jaa...

poromiehen koira pitää hirttää
ettei paha peri..

En mie ihan tommosia juttuja halunnu...

Mainittuna aikana vuoksi on myös voimaikkaimmillaan. Ja saattaa se kuun vetovoima vaikuttaa sulaan magmaankin. Tämä tuntuisi luontevammalta selitykseltä kuin tuo horoskooppi. Ainakin näin luonnontieteellisesti ajattelevan kohdalla

Mut eikös se vois sit muka vaikuttaa myös kasvien kasvuun, sääilmiöihin...
Jos kerta tämmöisiä vaikutuksia on havaittukin. Ei ne kaikki "kansantarut" (kuten omena haluaa niitä nimittää...) kuitenkaan ihan paskaa ole.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Täydelläkuulla ei oikein tule nukuttua hyvin. Ikkunoissa on pimennysverhot ja ulkona katulamppu, eli pelkästä valosta ei voi johtua. Ja uudellakuulla näkee aina kummallisia unia. Viimeksikin... tai no, ei se teitä kiinnosta.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Kyllä ns. vanhalla kansalla oli paljon vedenpitäviäkin aksioomia, esimerkiksi:

Jos Vappuna on lunta maassa, silloin sitä on katollakin!.

Vierailija
Ertsu

No tässähän ei ole mitään ihmeellistä, koska kuusta tulevat energiakimput palavat aina lopulta loppuun jossakin kerroksessa Maapallon atomien ytimien välisellä alueella ja mitä lähempänä Kuu Maapalloa on, sitä energisempinä kuusta tulevat energiakimput Maapallolle tulevat ja sitä helpommin ne saavat tulivuoren laavan laajenemaan/räjähtämään normaalia nopeammin jne.

Kuusta tulevat energiakimputhan saavat merenkin laajenemaan normaalia nopeammin jne.

Onesimple

;):)

Vierailija
Wise guy
Mut eikös se vois sit muka vaikuttaa myös kasvien kasvuun, sääilmiöihin....

jos ne vaikuttaisi niin niitä maataloudessa tosiaankin
käytettäisiin..
luuletko oikeasti että ihmiset
hupia lannoittaa peltonsa...

maataloudessa riittää hommaa
että ne mistä suinkin eroon pääsee
varsinkin jos sillä saa säästöjä..

geenimuunneltu soija on n.5% halvempaa
kuin normaali.. siinä syy miksi suomessakin se tulee
käyttöön..

Wise guy
Jos kerta tämmöisiä vaikutuksia on havaittukin. Ei ne kaikki "kansantarut" (kuten omena haluaa niitä nimittää...) kuitenkaan ihan paskaa ole.

tähän voisin sanoa että homeopatiakin on sitten totta
koska jotkut niin sanovat..
"joo parantu kaikki vaivat.."
eli onko homeopatia sitten totta ?

tai akupunktio koska se on tuhansia vuosia vanha systeeemi..
"se on niin vanha ja ihmiset uskoo.. se on totta.."

ajatteles mitkä kaikki meillä olisi totta
jos uskottais mitä vanhakansa sanoo..
... . . . .... . . . ... . . .

vuorevettä käytettään
varmasti jossain päin maailmaa
mutta nyt puhuttiin köyhästä maasta
missä kasvaa hyvin peruna..

kerrotkos millä se kasvaa siinä maassa...
missä ei ole kasvuaineita..
pyhällähengellä.. ?

kerro.. ei vittuilua vaan ihmettelen..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat