Koukussa pelon tunteeseen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pyytäisin arvoisaa tiede yhteisöä paikkaamaan aukkoja sivistyksessäni eli kertomaan meitsille minkä vuoksi oon niin koukussa tähän tunteeseen jota nimenomaan pitäisi väistää.

Kysymys juontui mieleen kun taas kerran menneenä lauantaina hyppäsin benji hypyn. Rakastan sitä touhua yli kaiken ja oon menossa kuun vaihteessa Helsinkiin hyppäämään Sky Breakersin järjestämän 155 metristä hypättävän benjin.

Funtsailevana ihmisenä kuitenkin ihmettelen joskus että mikä mua oikein ajaa näihin asioihin. Jos kyse olis itsensä/miehisyytensä todistamisesta kerta suorituksella ehkä ymmärtäisin sen mutta siitä ei oo kyse vaan nautin niin paljon siitä Adrenaliini noususta minkä saan ja siitä kauhun tunteesta minkä koen.

Jos oon oikein ymmärtänyt, Adrenaliinin tarkoitus on maksimoida reaktiokykyni, keskittymiseni ja tilanteessa läsnäoloni ja pelkotilan tarkoitus on viestittää keholleni/mielelleni että oon vaarassa. Maalaisjärjellä ajateltuna siis luulisi että yrittäisin välttää näitä tilanteita kun ruttoo ainakin mutta kun näin ei tapahdu. Päinvastoin! Hakeudun näihin kauhu tilanteisiin uudestaan ja uudestaan (benji, moottoripyörällä keuliminen, muut kouhotukset...) enkä koskaan saa tarpeekseni! Tuossa moottoripyörä esimerkissä tietysti vois viehättää se tunne että osaan mutta se ei selitä mun rakkautta extreme urheilulajeihin. Tunnustan kyllä avoimesti että pelkään perkeleesti kaikissa noissa tilanteissa enkä, kuten mainitsin, halua näyttää jollekulle jotain, en edes itselleni, vaan joku kumma "ääni" mun sisällä ajaa mua.

Elikkäs, olenko siis fyysisesti koukussa Adrenaliiniin, onko extreme toiminta jotenkin oleellista lajikehitykselle vai oonko vaan "vähän" tyhmä? Toi vaihtoehto "tyhmä" on kuitenkin epätodennäköistä koska oon huomannut jo kauan sitten näissä piireissä että siellä on usein nimenomaan sangen fiksua porukkaa. Miettikääpä vaikka edesmennyttä meribiologi/tutkija ystäväämme Jacques Cousteauta joka teki TODELLA rajuja extreme juttuja. Tieteen nimessä tietenkin

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija
SAMAEL
Teon seksuaalisuus, adrenaliiniriippuvuus etc.

Pidätkö mandariineista?

Heh! Pidänhän mä...aika paljonkin. Oot todennäkösesti oikeessa tossa seksuaalisuus jutussa, rakastan varsinkin benjin kanssa sitä koko tilannetta. Koko asetelmaa, musiikkia jota usein soitetaan näissä "eventeissä", ihmisiä jotka on läsnä..koko shebangia. Onko siis kyse siitä että tietämättäni yritän todistaa miehisyyttäni herättääkseni vastakkaisen sukupuolen kiinnostuksen?? Benjin historiaa tuntien siitähän alunperinkin oli kyse: http://fi.wikipedia.org/wiki/Benji-hyppy.

Mitäs muutes mandskuilla on tekemistä tän kanssa??

Vierailija
teijoster
Jeesus ei hypännyt benji-hyppyä. Temppelin sakaraharjalta, vaikka enkelitkin olisivat ottaneet kiinni.

Jeesus olis ollu paskahousu!! Jos meinaan olis ollut olemassa.

Vierailija
Gilthanas
Mitäs muutes mandskuilla on tekemistä tän kanssa??

Mmm... Ai mitäkö? Ei kerrassaan mitään, mutta mandariineja on laiminlyöty tällä foorumilla niin kauan, että ajattelin vihdoin nostaa kissan pöydälle. Anteeksi että se tapahtui juuri sinun ketjussasi.

Vierailija
Gilthanas

Jeesus olis ollu paskahousu!! Jos meinaan olis ollut olemassa.

Mitenkähän jos sellaisen kaavun kanssa hyppää, niin näkyyköhän skrebat alhaalla?

Vierailija

Anteeksi???!! Tästä kunnianosoituksesta nostaa mandariinikeskustelu esiin juuri minun ketjussani??!! You, sir, are mental! Mun päivä (yö täällä töissä) piristy just asteen verran. Mitä ikinä se tarkottaakin!

Edit: en muutes oo koskaan paskonu/kussu housuuni noiden toilailujeni kanssa. Noh, sitä päivää odotellessa. Kaavusta en tiedä, tunnen niin huonosti noi jesse/muhammed yms jutut

Vierailija
Volitans
Joo, toi benji oli eka kerralla ihan jees. Toisella kerralla oli adrenaliinit pahasti hakusessa. Mutta ehkä seuraavalla kerralla taas toimii.

Yritä korkeemmalta!!

Vierailija
Gilthanas

Yritä korkeemmalta!!

Tai pikkasen pidemmällä köydellä...

Eikö muuten matalammalta tunnu pahemmalta hypätä?

Vierailija

Taitaa olla laskuvarjohyppääjillä parisataa metriä jo matala. Tiedä sitten korkeuksista. Onko parempi hypätä korkealta kun maahan on pidempi matka ja kerkiää selvitellä punoksia???

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
SAMAEL

En tiedä, mutta tarpeeksi korkealla ei itseäni ainakaan enään huimaa. Matalammalla kyllä. Tuohonkin varmaan tottuu.

Osasyy adrenaliinivajareihin saattoi olla se, että piti kuvata samalla:

Joku oli hypännyt köyteen kierteitä...

Vierailija
SAMAEL
Gilthanas

Yritä korkeemmalta!!

Tai pikkasen pidemmällä köydellä...

Loistava kysymys tuo jälkimmäinen ja kysehän on pelkokertoimesta. Eli tosiaan matalammalta tuntuu pahemmalle hypätä tarkoittaen sitä että ei kannata hypätä liian korkeelta koska silloon ei vaan kertakaikkiaan käsitä enää sitä korkeutta näköaistin perusteella ja koko homma kusee. Itse väittäisin että parhaat benji kiksit napsahtaa kun hyppää about 180 metristä. Paras fiilishän benjissä on just se lähtö hetki. Vittu siinä on mies/nainen sekasin!! Se pelon tunne saa melkein pyörtymään. Varsinkin silloon jos pystyy hallitseen sen pelkonsa ja saa hypättyä vaikkapa sillain sky-dive tyylillä:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat