Mistä juutalaiset kopioivat jumalansa? (ja kristityt)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jahve ja Raamattu on "ottanut vaikutteita" vanhemmista Kaanainmaan ja seemiläisten jumalista EL:istä ja Baalista.

Baal
tarkoittaa sanamukaisesti "herraa" ja hän oli länsiseemiläisten kansojen korkein jumala. Jokaisella paikkakunnalla oli oma baalinsa, joka erosi toisista nimeen lisätyn paikannimen tai paikallisen jumalan erityisten ominaisuuksien perusteella.. Sikemissä palvottiin "Liiton Baalia", Baal-Berit , filistealaiset taas palvoivat "Kärpäs-Baalia", Baal-Zebub ("Beelsebub").

El: Ensimmäinen länsiseemiläisestä jumalista. Jumalten ja ihmisten isä El oli etäinen, hyvin iäkäs, kaikkitietävä ja hyvänsuopa. Häntä kutsuttiin nimeltä Mlk-ab-Anm, ajan herra. Hänen vaimonsa oli ilmeisesti Athiray ,meren valtiatar.

El edusti kaikkivoipaisuutta ja hänet aina kuvattiin istuvaksi hahmoksi, jolla oli härän sarvet voiman vertauskuvana. Vanhassa testamentissa ylin jumaluus mainitaan sekä ELinä että Jahvena!

Vaikka Elin tai Jahven yhtäläisyydet ovat kiistämättömät, niin länsiseemiläisen luojajumalan ympärille syntynyt jumalatarusto on kiinnostavampi ja kehittyneempi.

[size=92:3qwgm4xf]Lähteenä on käytettu kirjaa: The Illustestrated Encyclopedia of Myths & Legends [/size:3qwgm4xf]

Wikipediasta:
Pronssi- ja rautakauden seemiläisissä kulttuureissa on palvottu muiden jumalten ohella luojajumalaa nimeltä El. On myös arveltu, että Elohim tarkoittaisi Eliä. Eräät kulttuuriantropologit ovat myös arvelleet, että henoteismin aikana Elohim olisi ollut pohjoiskuningaskunnan (Israelin) jumala, kun taas Jahve olisi ollut eteläisen Juudan jumala. Myöhemmin pakkosiirtolaisuuden aikana uskonto olisi lopullisesti kiteytynyt yksijumalisuudeksi, ja Elohim ja Jahve ymmärretty samaksi jumalaksi.

Sivut

Kommentit (42)

Vierailija

Uskontona juutalaisuus on ottanut vaikutteita lähinnä zarathustralaisuudesta ja muista Lähi-idän uskonnoista.

Juutalaisuus oli pitkään materiialinen tämänpuoleinen uskonto Ilman oppeja viimeisestä tuomiosta, kuolleiden ylösnousemuksesta ja ikuisesta elämästä. VT:n vanhimmat osat kuten Pentateukki (Mooseksen kirjat) ja muut varhaiset kirjat kuten Joos, Tuom ja 1-2 Sam. ovat täysin tämänpuoleisia ja varsin "materialistisia".

Kun juutalaiset pääsivät eksiilin eli Babylonian pakkosiirtolaisuuden jälkeen (500-luvulla eKr) kosketuksiin persialaisen zarathustralaisuuden kanssa juutalaisuudessa alkoi tapahtua runsasta opillista evoluutiota. Zarathustralaisuudesta löytyvätkin kaikki juutalaiselle ja myöhemmälle kristilliselle apokalyptiikalle tyypilliset piirteet ja opit. Näitä ovat esimerkiksi tulevan viimeisen päivän/tuomiopäivän odotus, tuomion julistaminen pahoille, kuolleiden ylösnousemus ja ihmisten iankaikkinen kohtalo.
VT:n profeetat omaksuivat Lähi-idän alueen kulttuureissa yleiset taistelumyytit omiin teksteihinsä laittaen ne palvelemaan Jahve-uskon sanomaa. Zarathustralaisuuden vaikutus näkyy VT:n nuorissa kirjoituksissa kuten Danielin kirjassa (160-luvulta eKr.).

Vierailija

"Kas, sen näki", sanoi hierofantti, "muinainen Hermes, ja sen ovat hänen seuraajansa meille ilmoittaneet. Viisaat sanat ovat kuin lyyran seitsemän säveltä, jotka käsittävät koko musiikin kaikkiallisine lukuineen ja lakeineen...
Ja temppelin profeetta selitti pyhää kirjoitusta. Hän selitti, että oppi Sana-Valosta esittää jumaluutta täydellisessä tasapainotilassa. Hän paljasti sen kolminkertaisen luonteen, joka on samalla kertaa äly, voima ja aine; henki, sielu ja ruumis; valo, sana ja elämä. (myös myöhemmin; tie, totuus ja elämä). Olemus, ilmennyt ja aine ovat kolme tilaa, joista kukin edellyttää kahta muuta. Niiden liitto muodostaa jumalaisen ja älyllisen prinsiipin par excellence, kolmiyhteyslain, joka ylhäältä alas vallitsee kaikkea luomista...
Johdettuaan siten opetuslapsensa maailmankaikkeuden yliaistilliseen keskukseen,olemisen luovaan prinsiippiin, mestari vei hänet aikaan ja tilaan ja saattoi hänet näkemään elämän moninaisen kukoistuksen.Sillä näyn toinen osa esitti jumaluutta dynaamisessa tilassa, s.o. aktiivisessa kehityksessä, toisin sanoen näkyväistä ja näkymätöntä maailmankaikkeutta, elävää taivasta. Seitsemän piiriä yhtyneinä seitsemään planeettaan oli vertauskuva seitsemästä prinsiipistä, aineen ja hengen seitsemästä eri olotilasta, seitsemästä erilaisesta maailmasta, (Jaagobin tikapuut taivaaseen, seitsemän sielun puhdistuksen tasoa, seitsemän energiajakelukeskuksen aktivoiminen) joiden kautta jokaisen ihmisen ja ihmiskunnan on käytävä kehityksensä aikana aurinkojärjestelmän lävitse. Seitsemän henkiolentoa tai seitsemän kosmogonista jumalaa merkitsee kaikkien piirien korkeimpia ja johtavia henkiä, jotka itse ovat välttämättömän kehityksen tuloksia. Jokainen suuri jumala oli siis muinaisajan vihityn mielestä niiden henkijoukkojen vertauskuva ja suojelija, jotka monistivat tuon jumalan perimuodon tuhansina munnoksina ja jotka piiristään saattoivat vaikuttaa ihmiseen ja maallisiin asioihin. Hermeksen näyn seitsemän henkeä ovat Intian seitsemän deevaa, persialaisten seitsemän amshapandia, kaldealaisten seitsemän suurta enkeliä, Kabbalan seitsemän sefirotia (Kabbalassa on kymmenen sefirotia. Kolme ensimmäistä edustavat jumalaista kolminaisuutta, seitsemän muuta maailmankaikkeuden kehitystä) ja kristillisen ilmestyskirjan seitsemän arkkienkeliä. Ja suuri seitsenäisyys, joka syleilee maailmankaikkeutta, ei väreile vain sateenkaaren seitsemässä värissä tai ääniasteikon seitsemässä sävelessä, se esiintyy vielä ihmisen kokoonpanossa, ihmisen, joka perusolemukseltaan on kolminkertainen, mutta kehityksensä kannalta seitsenkertainen (ihmisessä on seitsemän energiajakelukeskusta).
Ihmisen seitsenkertaisen rakenteen egyptiläiset nimitykset, jotka ovat Kabbalassa: chat aineellinen ruumis, anch elinvoima, ka eetterikaksoisruumis eli astraaliruumis, hati eläinsielu, bai järkisielu, cheybi henkisielu, kou jumalainen henki.

"Näin, sanoi hierofantti lopetettuaan puheensa, "olet tunkeutunut aina suuren salaisuuden kynnykselle. Jumalainen elämä on sinulle näyttäytynyt todellisuuden harhakuvina. Hermes on tutustuttanut sinua näkymättömään taivaaseen, Osiriksen valoon, maailmankaikkeuden kätkettyyn Jumalaan, joka elää miljoonien sielujen kautta, elähdyttää siinä vaeltavia maailmoja ja siinä työskenteleviä ruumiita. Sinun on nyt ohjattava siinä itseäsi ja valittava tiesi noustaksesi puhtaan hengen alueille. Sillä tästä lähin kuulut Sinä eläviin ylösnousseisiin. Muista, että tieteellä on kaksi pääavainta. Ensimmäinen avain on seuraava: "Asioiden ulkopuoli on samanlainen kuin sisäpuoli; pieni on kuin suuri; on vain yksi laki ja yksi työntekijä; mikään ei ole pieni eikä mikään ole suuri Jumalan taloudessa." Toinen kuuluu: "Ihmiset ovat kuolevia jumalia, ja jumalat ovat kuolemattomia ihmisiä." Onnellinen on se, joka ymmärtää nämä sanat, sillä hänellä on kaikkien asioiden avain. Muista, että mysteerilaki peittää suuren totuuden. Koko tietoa ei voida paljastaa muille kuin veljillemme, jotka ovat läpikäyneet samat kokeet kuin mekin. Totuutta on jaettava älyn mukaan. Se on peitettävä heikoilta, jotka se tekisi hulluiksi, ja kätkettävä ilkiöiltä, jotka käsittäisivät siitä vain katkelmia, joista he tekisivät hävityksen aseita. Kätke se sydämeesi, ja puhukoon se töittesi kautta. Tieto on voimasi, usko miekkasi ja vaiteliaisuus aseistuksesi."

Hermeksen näky on Hermes Trismegistos -kirjojen alussa Pymander-nimisenä. Muinaisegyptiläinen kirja on säilynyt meille vain hiukan muunnetussa aleksandrialaisessa modossa.

(Yllä osaa Hermeksen näystä)

Vierailija

Tiedä tuosta

Saattaa olla ihan omakin keksintö. Aikanaan noilla alueilla oli tapana, että valloittaja vei paikallisen jumalan omaa kyläänsä eli tavallaan ryösti heimon identiteetin. Sitten joskus saattoivat lahjoittaa sen juhlavasti takaisin kun alistetut olivat tarpeeksi nöyrtyneet.

Ehkä oli poliittisesti edullista kun ei ollutkaan kuvaa/patsasta. Mahtoi valloittajaa potuttaa kun piti pihistää kaikkein arvokkain eli jumalankuva temppelistä eikä sitä löytynytkään. Kyllä siinä on aikoinaan voinut keppi viuhua, kun on tiedusteltu, että mihin se pysti on kätketty.

Vierailija

Jospa minäkin laittaisin orteni kekoon. Tulikohan sanottua oikein?

Kopion nyt jonkin verran:

´Asherah

Profeettojen ja muiden kiljukaulojen fanaattisen vastustuksen kohde ja israelilaisten suuresti rakastama Ashera, on hyvin keskeinen hahmo Raamatun (Vanhan Testamentin) uskonnon ja kanaanilais-foinikialaisen uskonnon suhteen ymmärtämiseksi. Kuten Asheran palvelemisesta Jerusalemin temppelissä voi jo päätellä, nämä kultit eivät olleet vastakkaisia, vaan lomittaisia.

Jeremia 44: "15. Mutta kaikki miehet, jotka tiesivät vaimojensa polttavan uhreja muille jumalille, ja kaikki naiset, jotka seisoivat siellä suurena joukkona, ja kaikki kansa, joka asui Egyptin maassa, Patroksessa, vastasivat Jeremialle sanoen:
16. *Mitä sinä olet Herran nimessä meille puhunut, siinä me emme sinua tottele;
17. vaan me täytämme joka lupauksen, mikä suustamme on lähtenyt, poltamme uhreja Taivaan kuningattarelle ja vuodatamme hänelle juomauhreja, niinkuin teimme me ja meidän isämme, meidän kuninkaamme ja ruhtinaamme Juudan kaupungeissa ja Jerusalemin kaduilla; ja silloin meillä oli leipää yltäkyllin, ja meidän oli hyvä olla emmekä nähneet onnettomuutta.
18. Mutta siitä asti, kun me lakkasimme polttamasta uhreja Taivaan kuningattarelle ja vuodattamastat hänelle juomauhreja, on osanamme ollut kaiken puute ja hukkuminen miekkaan ja nälkään!*
19. Ja kun me poltamme uhreja Taivaan kuningattarelle ja vuodatamme hänelle juomauhreja, niin miestemme luvattako teemme hänelle uhrikakkuja, hänen kuvansa muotoisia, ja vuodatamme hänelle juomauhreja?"

Foinikialaiset, kanaanilaiset ja hebrealaiset kunnioittivat Asheraa "Taivaan Kuningattarena" ja luojattarena, "kaikkien jumalien äitinä". "Qaniyatu ´ilima" tarkoittaa sitä. Maailman ensimmäisen imperiumin, Akkadin valtakunnan, akkadilaiset tunsivat taivaan herran, Anun puolison Ashratumin. Anu vastaa hyvin ´Eliä.

Foinikialaisessa merikauppaa käyvässä Ugaritin kaupungissä Hänet tunnettiin nimellä "Rabat ´Athiratu Yami ", "Hän joka liikkuu merellä". Läntisen Välimeren foinikialaisille Hän oli Tanith. Nimellä "Labi´atu", "leijona-lady", Hän jatkaa Catal Hüyükin panttereiden seurassa kuvatun jumalattaren perinnettä, ja jotta kuva olisi täydellinen, Hän on myös "Dat ba'thani," "käärmenäinen". Käärme-jumalattarena Hän on "Rabat Chawat ´Elat", eli "Hawah", suomenkielisen Raamatun Eeva. Ilmeisesti Mooseksen erämaassa pystyttämä "Vaskikäärmeen" patsas kuuluu samaan sarjaan.

Toisinaan Hänet kuvataan ratsastamassa leijonalla vyötäröstä ylöspäin alastomana kihara tukka valtoimenaan pitäen käärmeitä ja liljoja kohotetuissa käsissään, kuten Qadashu, millä nimellä egyptiläiset tunsivat hänet. Foinikiassa käytettiin myöhemmällä ajalla myös nimiä ´Ashtartu ja Astarté.

Asheran kunniaksi vietettiin orgiastisia juhlia erityisissä paikoissa, joita Raamatussa kutsutaan "karsikoiksi", -siis oksattomiksi karsittujen puiden muodostama kehä? Puritaaniset kiivailijat olivat tästä kovin nyreissään. Toinen Aikakirja 15.16: "Kuningas Aasa erotti äitinsä Maakan kuningattaren arvosta, koska tämä oli pystyttänyt inhotuksen Aseralle; Aasa kukisti inhotuksen, rouhensi ja poltti sen Kidromin laaksossa."

Palestiinan alueelta on löytynyt runsaasti Asheran kuvia, joita Israelin ja Juudan kaikki yhteiskuntakerrokset ovat pitäneet kodeissaan. Näissä alastomissa, lyhyt ja kiharatukkaisissa, pienoispatsaissa Ashera kohottaa käsillään rintojaan, kuten a.o. babylonialaisessa Inannan kuvassa.

Ja täältä voi lukea koko kirjoituksen aiheesta.
http://jumalasuomi.tripod.com/Baal.HTM

Itse olen tutustunut aika paljon sumerien historiaan, heidän kulttuuriin ja uskomuksiin.

Jahve on oletattavasti sama kuin sumerien An. Ajan mittaan vain näitä jumaluuksiakin on muutettu, nimiä vaihdettu ja kertomuksia lyhennetty niin lyhyiksi että hyvin pieni osa osoittaa missä sen alkulähde on.

Vierailija
Ayla
Jahve on oletattavasti sama kuin sumerien An. Ajan mittaan vain näitä jumaluuksiakin on muutettu, nimiä vaihdettu ja kertomuksia lyhennetty niin lyhyiksi että hyvin pieni osa osoittaa missä sen alkulähde on.

An: Tuo Sumerilaisten mytologian taivaan henkilöitymä olisi sama kuin Jahve?

Voipi olla, sillä Jahvehan samaistetaan usein El:iin(myös Raamatussa), joka taasen oli länsiseemiläisten sarvipäinen jumala. An taasen kuvattiin usein häräksi, jonka mylvinnän sanottiin olevan taivaan ukkosen jylinää.

Kirjaimellisesti El tarkoittaa jumalaa.

An jumalan vastine Babylonialaisilla oli Anun.

Vierailija

Nanna var sumerernas mångud i manlig skepnad. Den sumeriska månguden Nanna som kallades Ödets Herre var Enlills och Ninlils förstfödde son. Enlill utgör tillsammans med An och Enki den första Mesopotamiska gudatriaden . An var överguden och har fått stå modell för senare religioners gud. Han är Jahve, Gud och Allah allt i en och samma skepnad. Enlill var luftens gud och staden Nippurs skyddsgud och straffade mänskligheten med katastrofer. Enki var sötvattnets gud och beskyddare av hantverk och magi. Enki fick tillsammans med Ningikuga en dotter Ningal vassgudinnan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sumererna

Vierailija
Chair
Mielenkiintoinen linkki aiheeseen liittyen: Vanhan Liiton profeetat vastustavat babylonialaista uskontoa. Näkökulma poikkeaa selkeästi esimerkiksi Aylan esittämästä. Teksti on pitkä mutta asiasta tarpeeksi kiinnostuneet jaksavat sen varmasti lukea.

Kovin on sekavaa ja harhailevaa tekstiä. Omia suosikkejani:

"Valtioiden välinen organisaatio nimeltä YK on illuminatien luomus"

Kyllähän tämä "mielenkiintoista" on, muttei siinä merkityksessä jolla sinä sen taidat käsittää.

Vierailija

Tässä on sitä alkuhistoriaa. Kulttuurit sai alkunsa sumereilta. Myös jumalat on alkuperäisin sumereilta. Nimiä on vain vaihdettu. Myös Jahve'n historia löytyy sumereilta. Jahve = An

Mytologins gudar

De skrivna eller nedtecknade lertavlorna som man funnit och som omfattar flera tusen, innehåller en skatt för älskare av litteratur, religion och vetenskap bland annat. Vi kan bara tacka alla hängivna översättare och tolkare som kan delge oss budskap som är 4-5000 år gamla.
Här följer några av gudarna:
Urfadern - An, stad Uruk
Urmodern/jordgudinnan -Ki även Urash
An och Ki fick Enlil (luftens gud) och Ninlil, stad Nippur.
Ninlil fick Nanna (månguden).
An fick Nammu (gudinna över vattnets djup).
Nammu fick Enki (visdomens gud), stad Eridu.
Enki och Ningikunga (vassens gudinna) fick Ningal (mångudinna).
Nanna, stad Ur, och Ningal, stad Ur, fick Inanna, stad Uruk (himlens och jordens drottning och kärleksgudinna).

Träden har många betydelser genom vår historia. Träden i Edens lustgård, träd som i släktträd och livgivande faktorer och här följer ett levnadsträd:
Trädet har sina rötter i underjorden och suger upp dess vatten och näring. Stammen tillhör vår jordiska tillvaro i ljus och mörker med växtkraft. Kronan sträcker sig mot himlen och luften och drar till sig solenergin. Till oss ger det skydd och svalka och vissa bär frukt som vi kan få energi av

http://www.werbeka.com/bibliote/anita/tidkult.htm

--- Kaikki sai alkunsa tuolta. Moni kristitty ei tietenkään haluaisi että asia on näin, ehkä on näin. Mutta myös monet teologit myöntää että Raamatun alku on kopioitu ja samalla lyhennetty paljon sumerien kertomuksista. Niin miksi se sitten voisi olla myös niin että jumalkäsite tulee sumereilta? Nimineen ja kaikkineen. Jossain vaiheessa haluttiin että kansa palvoo vain yhtä jumalaa, siitä se Jahve sai alkunsa.

Vierailija
Ayla
Tässä on sitä alkuhistoriaa. Kulttuurit sai alkunsa sumereilta. Myös jumalat on alkuperäisin sumereilta.

Eikä, Ayla; kyllä ennen sumereitaki oli kansoja, heimoja, klaaneja jne., joill oli omii jumalii.

Kulttuuri on jatkumo, joka alkaa jostain paljon kauempaa.

Vierailija
Ayla
Urfadern - An, stad Uruk
Urmodern/jordgudinnan -Ki även Urash
An och Ki fick Enlil (luftens gud) och Ninlil, stad Nippur.
Ninlil fick Nanna (månguden).
An fick Nammu (gudinna över vattnets djup).
Nammu fick Enki (visdomens gud), stad Eridu.
Enki och Ningikunga (vassens gudinna) fick Ningal (mångudinna).
Nanna, stad Ur, och Ningal, stad Ur, fick Inanna, stad Uruk (himlens och jordens drottning och kärleksgudinna).

ja nyt mie repesin

Sumerian aikaan ei ollut kuin 10 kirjainta joista 3 oli vokaaleja A I O.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat