Korpelan uskonto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Laitan tämän aiheen tälle osiolle sen kapea-alaisuuden vuoksi.
Joskus sota-ajan jälkeen kuulin kotiseudullani Lapissa Korpela uskonnosta. Aikuiset ihmiset puhelivat siitä hymyillen. Jälkeen päin olen usein miettinyt, mitä tuo Korpelan uskonto oli. Luultavasti sen vaikutusalue oli Torniojoen yläjuoksulla Pellon ja Enontekiön alueella.
Tuosta uskonliikkeestä on minulle jäänyt kerrottuna eräs muistikuva, että miespuolisten uskon lujuutta koeteltiin ryömittämällä heitä alastomana usean selällään makaavan housuttoman naisen ylitse. Jos matka kesti liian kauan tai peffa nousi liiaksi ylös (seksuaalisuuden aiheuttama ulkoinen tekijä) luokiteltiin kyseinen henkilö syntiseksi. Naisille tehtyä vastaavaa koetta en muista kuulleeni.
Wikipediasta en löytänyt aiheesta kummoistakaan tietoa.
Olisiko kenelläkään palstalaisilta tiedon valaistusta asiaan?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija
markent
Kiitos Phony.
Hain aihetta Wikipediasta hakasanoilla Korpela uskonto.

Eipä mitiä.

Minulla oli muinoin lukiossa uskonnonopettaja, joka valisti kaikista mahdollisista lahkoista. Oli itsekin lahkolainen, siksi siis.

Hapera muisto oli jäänyt takaraivoon ja kun olin kirjoittanut viestin, vasta sitten muistin lahkon kutsumanimen ja kuukeloin. Googlesta löytyi muitakin sivuja aiheesta, jos kiinnostaa.

Olisin kyllä kuvitellut, että olisit itse Pohjois-Suomen asukkina olisit aian tiennyt. Minä lantalaisena olin epävarma tiedoistani.

PS. Muistaakseni Kalle Päätalo tuostakin puhui jossakin kirjassaan. En kyllä lähde tarkistamaan.

Vierailija

Olen syntyisin itä-Lapista. Jo 60-luvun alussa lähdin valumaan sieltä alas. En siellä olon aikanani joutunut tuon suuntauksen kanssa mitenkään tekemisiin. Lehdissä ei enää siitä kirjoiteltu. Vanhemmat ihmiset, kuden mainitsin, hymyillen siitä jotain kertoilivat.
Toinen tuon ajan mysteeri on minulle ns. Kyrön murhat.
Siitä kerrottiin kamalia juttuja, mutta tuo nyt ei enää kuulu tähän asiakokonaisuuteen.
Täytyneekin yrittää hakea siitä tietoa Googlelta.

Vierailija
markent
Olen syntyisin itä-Lapista. Jo 60-luvun alussa lähdin valumaan sieltä alas. En siellä olon aikanani joutunut tuon suuntauksen kanssa mitenkään tekemisiin. Lehdissä ei enää siitä kirjoiteltu. Vanhemmat ihmiset, kuden mainitsin, hymyillen siitä jotain kertoilivat.
Toinen tuon ajan mysteeri on minulle ns. Kyrön murhat.
Siitä kerrottiin kamalia juttuja, mutta tuo nyt ei enää kuulu tähän asiakokonaisuuteen.
Täytyneekin yrittää hakea siitä tietoa Googlelta.

OK.

Kyrön dopingsotkut muistan, murhista ei havaintoakaan (tai takaraivossa pieni nakotus).

Mistä päin olet kotoisin (ei tarvitse vastata), minä n tiedä, mikä lasketaan Itä-Lapiksi. Lantalaiselle Lappi alkaa heti Vaasan jälkeen (viimeistään).

Päätalon kirjoista olen oppinut, että eivät edes Taivalkoski tai Kuusamo ole vielä Lappia.

Missä se Itä-Lappi sitten on? Voiko siellä ihminen asua?

Älä loukkaannu, minun kotipaikastani moni on saanut tRauman!

Vierailija

Sallasta.
Olen kyllä nykyisin aika lailla lantalaistunut. Aslak kirjoituksissaan saa minun joskus menneille tuuleille ja ajat sitten koettuja asioita pulpahtelee silloin usein mieleeni.
Että Aslakille lähtee tästä samalla kiitokset.

Vierailija

Olen minä joskus 1972 (tai niillä main) Sallassa käynyt. Mitään en tosin muista koko paikkakunasta.

Tulimme perheen kanssa Nuorgamista etelään päin. Sodankylän ja Kemijärven kautta ja jatkoimme Sallaan ja siitä Kusamoon. Yövyimme Sallan ja Kuusamon rajamailla jollain leirialueella.

Oli "se" kesä nuorelle miehelle, tiedäthän.

Älä sinä koskaan eksy tänne Juhannuksen tienoilla. Muuten tämä on ihan sopuinen paikka. (Omaan napaansa tuijottamisen maailmanennätystä on tehty jo satakunta vuotta, mutta siitä viis.)

Vierailija

Tiedätkö Phony, että porotaloudessa elävät taloudet (lappalaiset) kutsuivat lehmänpitäjiä lantalaisiksi (halventava ilmaus) Siitä lienee tuo nimitys - lantalainen.
Lantalaisten ja lappalaisten raja menee aika korkealta Lappia.
Lappilainen on uutuussana. Ei minun aikanani siellä sellaisia ollut. Oli lappalaisia ja lantalaisia.

Vierailija

Enpäs tiedä mitään varmaa, mitä nyt huhuja. Kuulemma lahko odotteli Tornionjokilaaksossa kultaista Nooan arkkia, kaikki syntyvät lapset olivat Jeesuslapsia, jne. Hämärä muisti vihjailee jotain Satakunnassa olleesta sivuhaarasta.

Väitettiin (60-luvulla koulussa ?), että lahko lopetettiin väkisin siinä vaiheessa kun päättivät, että toisuskovaiset pitää tappaa. Piti kuulemma aloittaa yhdestä naapurista, joka oli ollut vähän niinku eri mieltä ja oli nytkin. Pani ruoja oven säppiin ja karkasi takaikkunasta poliisin hakuun.

Vielä 70- tai 80-luvulla taisi olla jotain jälkikaikua (Hymy ?)?. En muista oliko kyse jonkun nuoren tytön vangitsemisesta/uskoon pakottamisesta.

Joku totesi, että takana oli voimallinen saarnamies, mistä seuraa, että seuraajiakin oli, ettei peräti joka perheessä. Homma lopetettiin ja järki palasia osalle ja osa ei kantaansa uskaltunut paljastaa. Saattaa olla paikallisille niin nolo salaisuus, että ei siitä juuri huudella.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Korpelan uskosta on meleko hyvät selitykset Bengt Pohjasen kirjoissa:
Kristalliarkki ja Kolmenkyynärän jumalat .

Muutenkin kuin uskonnon kuvauksena nuo kirjat on loistavaa kirjallisuutta.
Son niin että ne pitäs kuulua jokhaisen itteäns sivistynhenä pitävän alajun kirjahylhyn.

Kerronta on rehevää ja mithän peittelemätöntä , jopa seki tosiasija
että miehen luontheluijuutta kovetelthin niin, että " seurakunnan naispuoliset"
panthin rivhin alastomana makkamhan seljällen pirtin laattialle,siittä se sitte piti yli ittekki alastomana yli naisten kontata. Kohtauksen kuvaus on herkullinen !
Niinko sitte seki ko seurakunta tyhjensi Luossajärven jään lumesta, keskellä talvea , että se kristalli arkki pääsis laskeutumhan , ja uskovat ottamaan kyytiin . Luossajärvi on melko iso järvi lähellä Kirunaa, ( Kiron).
On siinä uskovaisilla ollu kollaamista ! Ja usko on ollu melko lujjaa
alkaa ny avaraa järvenselkää tyhjentämhän lumesta.

Kun Korpelan liike meni sitte niin mahottomaksi, että opikeasthan vieläkhän kukhan tuohon aikhan nuilla seutuvilla syntynheistä ei issäänsä tiijjä , ja nuorimmat naispuoliset seurakuntalaiset olit 13-15 liukeni
Korpela liikkeestään.

Korpelan liike oli tavallaan protestiliike, vallitsevaa Lestadiulaisuutta kohthan. Lestatiolaisuus oli uskonto joka suhtautui alkoholiin ankaran kielteisesti, samoin esiaviollisiin suhteisiin.

Parhaimmillaan tai "pahimmillaan" Korpelan liikkeen suhtautuminen nuihin asioihin oli täysinpäinvastainen kuin Lestaatiolaisuuden.
Korpelan liikkeen jumalanpalvelukset oli joukkojuopottelua ja
orgioita, joissa ei ihmisen ikä osallistumiselle jumalanpalvelukseen ollut este.

Mitä mie tunnen palstalaisia olis Rasputiini ollu seittemännessä
taivhassa Korpelan jumalanpalveluksissa.

Vierailija

Aslak:
"Kerronta on rehevää ja mithän peittelemätöntä , jopa seki tosiasija
panthin rivhin alastomana makkamhan seljällen pirtin laattialle,siittä se sitte piti yli ittekki alastomana yli naisten kontata. Kohtauksen kuvaus on herkullinen !"

Minä kuulin aikoinani tuosta seremoniasta kansankertomuksena.
Mutta Aslak. Eräs mieltä askarruttava tapaus oli ns. "Kyrön murha" Kysymyksessä ei ole valmentaja Kyrön mediamurhaaminen, vaan jossain päin Lappia tapahtunut tosi traagillinen tapahtumasarja.
Vikapetiasta enkä guuglesta löytänyt tapahtumasta tietoa.

Vierailija
markent
Aslak:
"Kerronta on rehevää ja mithän peittelemätöntä , jopa seki tosiasija
panthin rivhin alastomana makkamhan seljällen pirtin laattialle,siittä se sitte piti yli ittekki alastomana yli naisten kontata. Kohtauksen kuvaus on herkullinen !"

Minä kuulin aikoinani tuosta seremoniasta kansankertomuksena.
Mutta Aslak. Eräs mieltä askarruttava tapaus oli ns. "Kyrön murha" Kysymyksessä ei ole valmentaja Kyrön mediamurhaaminen, vaan jossain päin Lappia tapahtunut tosi traagillinen tapahtumasarja.
Vikapetiasta enkä guuglesta löytänyt tapahtumasta tietoa.

Korpelan uskonnosta on tosiaan kattava selostus Bengt Pohjasen kirjoissa. Uskonto vaikutti rajaseudulla, ehkä enemmän Ruotsin puolella Tornionjokilaaksossa ja siihen kuului voimakas seksuaalinen piirre.

On myös Kautokeinossa virinnyt "villiusko" 1800-luvun lopulla. Siinä hulluiksi tulleet laestadiolaiset pitivät koko kylää terrorin alla; pakottivat sukupuoliyhdyntään perheitä ja muutenkin sekoittivat meiningit saamelaiskylässä. Löytyy Wikistä varmaan tietoa siitäkin.

Kyrön murhista en tiedä, ellei sitten tarkoiteta Hätälän talossa Raattamassa tapahtunutta perheen murhaa, missä liotinaineista sekaisin mennyt tinuri tappoi yöllä kirveellä nukkuvan perheen. Olen varma, että Aslak tietää tästä tapauksesta.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Kyrön murhaksi sanothan tosijhanki Raattamassa tapahtunutta, kokonaisen
perhhen tappoa. Jos mie oikhein muistan , niin talon pikkutyttö selvis , seku
pääsi pirtissä muurintaka ( seinän ja muurin välhin )pakhon.
'Murhaaja ei sinne mahtunu.'
Kaamea teko jota ei järjellä voi ymmärtää.

En mie muista kuulheni että murhaaja olis menny liuottimista sekasin.
Ehkä niin on, ehkä oli sekasin muuten vain.

No vanahan juopon muisti son ku,,,,en mie muista vertausta.

Raattaman kyllää on muuten ennen sanottu Kyröksi, koska se asukhat ovat kuulemma Kyröstä lähtösin . No sammaa sukua son Kari-Pekkaki.
Kieroa sukua son aina ollu Kyrön suku, niinku Aslakkiki.
Na vaikka ennen sanothin : juoskhon suku vaikka sutena,,,,

Niin son sitte Raattamasta (Kyröstä) vähäsen pohjashen pikkukylä, Ylikyrö.
Jo se vishin näistä jo käypi seleville miksikä Raattamassa tapahtunutta
raakaa murhaa sanothan: Kyrön murhaksi.

On tuostaki selostus ihan prikulhens jossaki, mutta en mie muista missä?
Vaikka olen lukenu tuonki jutun ihan tarkoin.
Joku kirja se oli. Myöski rikoshistorian kirjoissa tuo murha kulkee nimellä Kyrön murha.

Vierailija

Aslak:

En mie muista kuulheni että murhaaja olis menny liuottimista sekasin.
Ehkä niin on, ehkä oli sekasin muuten vain.

No vanahan juopon muisti son ku,,,,en mie muista vertausta.

Tästäki asiasta on monta versiota. Jotkut vain on päätelleet, että taloja kiertäneeet tinurit, jotka korjasi tinaamalla pannuja ja kattiloita joutuivat hengittämään työssään suolahappoa ja muita myrkkyjä ja niillä olis siksi aivot pehmenneet.

Muistaakseni tämä murhaaja sai tuta korpilakia oikein kunnolla. Pää alaspäin riiputetiin katosta.
Saattaapi tosin sekin olla lekendaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat