1,5-kerrosbussi paikkuriksi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Piti tässä vain kokeilla, miten MTV3:n kuvaboksista onnistuu kuvan linkittäminen, mutta hyvin tuo näyttää pelaavan. En tiedä, miten kuvakokoa säädetään. Tämä on vähän liian leveä.

Tämä on siis se vanha 1,5-kerrosbussi kaupunkiliikenteeseen, jota olen esitellyt aikaisemminkin.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija
Volitans
Uusi versio?

Mitenkäs ovat mitat?




Pituus 12-15 m riippuen, käytetäänkö teliä vai ei.
Kokonaiskorkeus 3,8 m
Korin korkeus n.3,6 m.
Käytäväkorkeus sisällä 2 m
Lattian ja katon väli penkkien kohdalla min. n. 1,45 m. EU sallii min. 1,35 m.
KaltVatten
Jospa pysäkkirakenteet tehdään kahteen kerrokseen jää portaikot auton sisällä tarpeettomiksi?

Ei tarvitse. Ei sellaisia ratkaisuja ole muissakaan 2-kerrosbussikaupungeissa. Minun konseptissani riittää 2 askelmaa yläkerroksen käytävälle. Jos yläkäytävä lasketaan portaaksi, niin sitten kolme. Kuvaankin voisitte vähän tutustua.

Vierailija

'Ertsu' -"Ei sellaisia ratkaisuja ole muissakaan 2-kerrosbussikaupungeissa"

Eipä taida olla ja siihenhän on syynsäkin - Lontoossakin olisi vaikeata muuttaa olemassa olevaa konseptia kun se keskustakin on rakennettu joskus hevospelien aikaan?

Ei tarvitse silti tehdä siten kuin maailmalla on - se on sitä luovuutta.

Vierailija
KaltVatten
'Ertsu' -"Ei sellaisia ratkaisuja ole muissakaan 2-kerrosbussikaupungeissa"

Eipä taida olla ja siihenhän on syynsäkin - Lontoossakin olisi vaikeata muuttaa olemassa olevaa konseptia kun se keskustakin on rakennettu joskus hevospelien aikaan?

Ei tarvitse silti tehdä siten kuin maailmalla on - se on sitä luovuutta.


Paitsi että Lontoossa onnistuu liikennöinti sekä 1- että 2-kerroksisilla. Ei tarvitse muuttaa laitureiden eikä bussien konseptia.

Sitäpaitsi tämä minun konseptini ei ole kopioitu mistään.

Vierailija

Ei. Suomeen olen tätä kaupitellut. Suomessa ajoneuvon korkeus saa olla 4,2 m. Tämä siis vain 3,8 m.
Sitäpaitsi Lontoo ei ole suinkaan ainut 2-kerrosbussikaupunki maailmassa. Tunnetuin se varmaan on suomalaisten näkökulmasta.

Vierailija

Kuka menee tuonne ylös ruuhka aikana? Melkoinen sompaaminen pois tuolta, jos käytävät täynnä populaa ja lisäksi imettäväisiä vaunuissaan. Ei toimi nykyäänkään edes yksikerroksiset.

Vierailija
Volitans
Mitenkäs alustan rakenteet ja voimansiirto. Mahtuvatko ne tuonne?

Mahtuu mahtuu. Takaosa on sama kuin nykyisissä matalalattiabussessa. Samoin etupää alakerroksessa.
Iisti
Kuka menee tuonne ylös ruuhka aikana? Melkoinen sompaaminen pois tuolta, jos käytävät täynnä populaa ja lisäksi imettäväisiä vaunuissaan. Ei toimi nykyäänkään edes yksikerroksiset.

Yläkerros ei ole vaunukansalle. Katso kuvaa. Toimii nykyään 2 kerroksisetkin, joissa on n. 10 porrasta. Ei kuitenkaan Suomessa, vaan Berliinissä, Lontoossa, Singaporessa ja Hong Kongissa. Voi niitä olla muuallakin kaupunkibusseina, mutta vain nuo ovat minun tiedossani.
Volitans
Paljonko on paikkoja normaalissa bussissa vs. paikkoja tuossa?

Siinä yläkerroksessa on 18 paikkaa, laske kuvasta. T.s. 18 istuinpaikkaa enemmän kuin vastaavassa n.s. normaalibussissa.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Matkustajan näkökulmasta tulee mieleen, että tuo yläkerroksen penkkisysteemi tuntuu kömpelöhköltä. Kolme ihmistä rinnakkain ei tunnu oikein käytännölliseltä. Jos kolmas istuin siirrettäisiin toiselle puolen käytävää, saataisiin erittäin haluttuja yksinäisen ihmisen paikkoja, jotka täyttyisivät parissa nanosekunnissa, ettei tarvi istua jonkun toisen ihmisen lähellä Juu kyllä se on niin, että noin 1000 kertaa mieluummin matkustaisin yksinäisellä penkillä, kuin tuossa keskellä juopon ja eläkeläisen välissä. Keskipenkin epäilen muuttuvan käsilaukkuhyllyksi armaassa kotomaassa.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija
Marssilainen
Matkustajan näkökulmasta tulee mieleen, että tuo yläkerroksen penkkisysteemi tuntuu kömpelöhköltä. Kolme ihmistä rinnakkain ei tunnu oikein käytännölliseltä. Jos kolmas istuin siirrettäisiin toiselle puolen käytävää, saataisiin erittäin haluttuja yksinäisen ihmisen paikkoja, jotka täyttyisivät parissa nanosekunnissa,

Pitää täysin paikkansa. Se vain edellyttäisi käytävän siirtämistä leveytensä verran lähemmäs ajoneuvon keskiosaa ja verottaisi näin ollen alakerroksen seisoma- ja käytävätiloja.
Kolme ihmistä rinnakkain ei tunnu oikein käytännölliseltä.

No ei. Siksi yritin siinä kuvassa harventaa niitä penkkejä vähän sivusuunnassa, eli niiden välissä saisi olla niin isot raot, kuin vain tila sallii.
Keskipenkin epäilen muuttuvan käsilaukkuhyllyksi armaassa kotomaassa.

Joo ja kauppakassihyllyksi silloin, kun bussi ei ole täynnä.

Vierailija
KaltVatten
Jotain tälläistä liikennevälineen tulee olla ja vieläpä siten, että ..

http://www.theautochannel.com/news/2006 ... 0.1-lg.jpg

.. matkustajat otetaan sisälle kahdesta eri pisteestä nykyisen yhden -kuljettajan editse ja silmälläpidon alaisena tapahtuvan.

'Seisokki'-aika pysäkillä minimoitava.


Mistä päättelet, että tuon linkin kuvan bussiin otetaan matkustajia kaikista ovista ? Toiseksi tuohon minun konseptiini ei mikään estä ottamasta kaikista ovista.
Tuossa pitkässä nivelbussissa on huonoa se, että se vie niin tuhottomasti katutilaa. Tai pitäisikö sanoa pysäkkitilaa. Kolme tuollaista pysäkillä samaan aikaan, niin johan on jonolla pituutta. Jos joku haluaisi vaihtaa perimmäisestä etummaiseen bussiin, niin saa juosta puoli kilometriä henki kurkussa ja myöhästyy silti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat