10 kuukautta jonossa hammaslääkäriin

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Hauska juttu, en muistanut että oli tilannut 10 kuukautta sitten hammaslääkärin.

Tilasin uudestaan nyt tänään, niin voi olla että ennen joulua pääsen viä kunnalliseen.

luulisi että 12 kuukautta olis aika maksimi kuitenkin jonossa.

Viimeksi 2004 olin hammaslääkärissä 3 vuotta sitten, pääsin 2 viikon välein kun kävi tuuria. kun 3 kertaa kävin siellä.

Silloin pääsee nopeammin jos pääsee sisälle. Yleensä kuukausi aikaa siinä välissä. Oli viimeksi perutusaikoja niin pääsin 2 viikon välein.

Kommentit (13)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Minä ilmoittauduin kaksi kuukautta sitten jonoon, mutta en ole vielä päässyt siihen. Kun lopulta pääsen jonoon, voin varautua yli puolen vuoden jonotukseen. Olisihan nuo yksityiset, mutta kun ne maksavat vähän liikaa. Jos hammasta särkisi, hoitoon pääsisi tietty heti.

Hammaslääkäri on kyllä hemmetin pelottava paikka. Lapsena kerran liikautin päätäni, kun hammaslääkäri porasi etuhammasta, ja pora lipsahti viereiseenkin hampaaseen ja sekin täytyi porata. Tuolloinen paikka-aine vaati reiän poraamista tähden muotoiseksi, että se pysyisi paikallaan, ja puuduttamatta tapahtunut jyrskääminen oli melkoista. Jäi vähän traumoja siitä hommasta.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Aweb
Minä ilmoittauduin kaksi kuukautta sitten jonoon, mutta en ole vielä päässyt siihen. Kun lopulta pääsen jonoon, voin varautua yli puolen vuoden jonotukseen. Olisihan nuo yksityiset, mutta kun ne maksavat vähän liikaa. Jos hammasta särkisi, hoitoon pääsisi tietty heti.

Hammaslääkäri on kyllä hemmetin pelottava paikka. Lapsena kerran liikautin päätäni, kun hammaslääkäri porasi etuhammasta, ja pora lipsahti viereiseenkin hampaaseen ja sekin täytyi porata. Tuolloinen paikka-aine vaati reiän poraamista tähden muotoiseksi, että se pysyisi paikallaan, ja puuduttamatta tapahtunut jyrskääminen oli melkoista. Jäi vähän traumoja siitä hommasta.

laittaa ne puudutusainetta, niin ei tunnu mikään. Tosin maksaa ylimäärästä kunnallisessa.

Ei oo paljoo, saman verran maksaa kun rommipaukku baarissa.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minä en edes yritä kunnalliseen hammaslääkäriin, vaan käytän yksityistä. Harvoin tarvitsee tosin käyttää. Nopeamman hoitoonpääsyn lisäksi laatukin yksityisellä on parempi, koska heidänhän pitää kilpailla asiakkaista. Yksityishammaslääkärini joutui korjailemaan opiskeluaikanani hammasta paikanneen yliopiston hammaslääkärin hutaisemalla tekemiä virheitä.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Tuuskaaja
Saako kysyä, että millä paikkakunnalla on noin pitkät jonotusajat?

Turussa.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Aweb

laittaa ne puudutusainetta, niin ei tunnu mikään. Tosin maksaa ylimäärästä kunnallisessa.

Ei oo paljoo, saman verran maksaa kun rommipaukku baarissa.

Katos noista mun piina-ajoista on aikaa simmoset 28 vuotta.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005

Olen onnekas. Tarkastuskäyntejä lukuunottamatta ei minulla ole hammaslääkärille ollut asiaa 30 vuoteen, mutta vaimoni on saanut kyllä ihan kunnallisesta hammaslääkäristä palvelua päivien tai korkeintaan muutaman viikon odotusajalla. Näin Espoossa.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Loptio
Olen onnekas. Tarkastuskäyntejä lukuunottamatta ei minulla ole hammaslääkärille ollut asiaa 30 vuoteen, mutta vaimoni on saanut kyllä ihan kunnallisesta hammaslääkäristä palvelua päivien tai korkeintaan muutaman viikon odotusajalla. Näin Espoossa.

Nyt on siis puhe nimenomaan tarkastuskäynneistä. Akuuttiin ongelmaan saa toki avun mistä tahansa päin Suomea saman vuorokauden aikana (siis särkyyn).

Minulla kävi kerran näin: Olin ollut hammaslääkärissä ja hammasta oli porattu ja paikattu. Sitten n. viikon tai parin kuluttua tämä samainen hammas muuttui aivan hemmetin kipeäksi. Jos puri vaikka pehmeää leipää, niin tuntui että olisi hermoja poltettu kuumalla naulalla. Soitin hammaslääkäriin ja sain ajan.

Sitten istuskelin olohuoneessa ja äkkiä tajusin, että se varaamani aika on viidentoista minuutin kuluttua. Asuin Nummessa silloin ja hammaslääkärini sijaitsee Käsityöläiskadulla. Tämä tarkoittaa, että välimatkaa on sellaiset 2,5 kilometriä. Sakko siitä, ettei saavu paikalla oli yli sata markkaa. Pomppasin seisaalleni. Mietin, etten ehdi varmasti. Menin eteiseen ja tuijotin kenkiäni. Tulin takaisin olkkariin ja sanoin vaimolle, että **tuiks meni. Sitten menin takaisin eteiseen ja puin kengät ja painuin ulos, aikaa tähän säheltämiseen meni pari minuuttia.

Oli talvi ja maa oli liukas. Polkupyörä oli rikki. Jalassa oli USA:n armeijan maihinnoususaappaat, joiden pohjien kuviointi oli kulunut pois, olivat äärimmäisen liukkaat; käytin niitä normaaliliikkumisessa lähinnä suksina. Lähdin juoksemaan. Juoksin. Juoksin. Juoksin. Kylkeen pisti ja juoksin aina vaan. Lopulta tulin hammaslääkäriin pari minuuttia etuajassa.

Menin yltäpäältä hiessä ja kuolemaa tehden hammaslääkärintuoliin. Hammaslääkäri alkoi työnsä. Hän kaiveli hammastani ja otti siitä röntgenkuvat, eikä mitään vikaa löytynyt. Änkytin siinä, että kipeä se silti on. Hän kohautteli olkiaan. Muistan aina, ikuisesti, hänen apulaisensa kylmän ja vihamielisen tuijotuksen, kun hän katsoi idioottia, joka oli täysin turhaan hukannut heidän aikaansa.

Tämän jälkeen olen käynyt hammaslääkärissä harvemmin. Havaitsin, että hampaitteni hermot ärtyvät, jos hampaita operoidaan. Sama kipu on nimittäin toistunut muillakin kerroilla, kun hampaitani on ronkittu.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Minulla lukee hammashoitolan papereissa suunnilleen näin: "Ei avaa suutaan jollei saa puudutusta. Saattaa purra."

Tietty ennakkoluuloisuuteni erinäisten operaatioiden "kivuttomuuteen" uskomiseen sai alkunsa lapsena, kun kunnallinen hammaslääkäri poraili aika ronskisti ja itkevän, huutavan, kiemurtelevan lapsen protesteihin vastasi: "Mutta eihän maitohampaaseen satu."

Siitä lähtien ensimmäinen vaatimukseni uudelle hammaslääkärille on: "Puudutus. Tai puren heti kun sattuu."

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Itse en myöskään jaksa jonottaa kunnalliseen, kun kerran valtio maksaa niin suren osan yksityisen kustannuksista. Asia olisi toinen jos jonoa ei olisi. Liekö resurssit porvarillisessa Helsingissä mitoitettu niin että yksityisille ohjautuvat kaikki jotka voivat.

Vierailija

Kannattaa tilata aika yksityiselle hammaslääkärille. Ajan saa aika nopeaan. Miksi mennä pitkiin jonoihin jos on tarve mennä hammaslääkäriin?

Vierailija

Puudutus ei poista paikkauksen kaikkia vaivoja, kuten niihin paikka-aineentäyttövälineisiin yms, jotka ajallisesti kiusaavat kauemmin. Puudutuksesta toipumiseen menee tunteja.
Puudutuksen korvaa hikilenkki ennen paikkausta (endomorfiini) ja särkylääke.

Rahallisella säästöllä saa pienen kokovartalopuuduksen niinkuin palkkiona.

Uusimmat

Suosituimmat