Tammipelin 500 miljardia miljardia siirtoa hallitseva kone!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.yle.fi/teema/tiedeuutiset/uu ... l?id=11872

nyt voivatkin siirtyä vaikkapa shakin siirtojen kimppuun

Kommentit (7)

Vierailija

Perkule, shakissa tollanen voittamaton tietokoneohjelma aiheuttaa ikävää takapakkia ainakin hetkellisesti peli-innostukselle. Tylsäks menee pelaaminen, tieteen näkökulmasta mielenkiintoista.

pöhl
Seuraa 
Viestejä876
Liittynyt19.3.2005
Egazim
Tai ristinollaa hallitsevan

Eikös tähän ole jo algoritmi?

Allis, L. V.; van der Meulen, M.; and van den Herik, H. J. "Proof-Number Search." Artificial Intelligence 66, 91-124, 1994.

Vierailija

Mitähän ne keksii seuraavaksi. Robotin joka suoltaa skeidaa tiede.fi palstoille ?

Tälläinen ohjelma oli muistaakseni ensimmäisessä MikroBitti lehdessä vuodelta 1984. Mulla on koko vuosikerta mapissa.

Vierailija
oge
Mitähän ne keksii seuraavaksi. Robotin joka suoltaa skeidaa tiede.fi palstoille ?

Tälläinen ohjelma oli muistaakseni ensimmäisessä MikroBitti lehdessä vuodelta 1984. Mulla on koko vuosikerta mapissa.

Luulen, että Vastaaja voisi olla tällainen...

Vierailija

Ei pidä paikkaansa. Tuollaisia sunnuntaitiedemiehiä maailma on pullollaan, ja joille kaikille on yhteistä valehtelu. Kone voi pelata hyvin, jopa niin hyvin, että on ihmisen mittapuulla voittamaton, muttei se tarkoita, että juuri heidän algoritminsa osaisi ottaa kaikki tapaukset huomioon.

Tuon sunnuntaitiimin kyhäämä tammi-kone-pelaaja on varmaan niin kauan voittamaton, kun jokin toinen tiimi tekee toisen ohjelman, joka voittaa tuon voittamattomaksi mainitun kyhäelmän.

Ja muuten kaikki mahdolliset ja mahdottomat shakin asemat voidaan esittää eneintään 2^320 luvulla. Silloin shakissa asemia on vähemmän (tai yhtäpaljon) kuin mainittu 2^320, on likimain 10^96.

Koska ollaan niin lähellä pyöreätä lukua, voidaan sanoa pyöreästi, että shakissa asemia on vähemän kuin 10^100.

Uusimmat

Suosituimmat