Tikapuu-teoria

Seuraa 
Viestejä14026
Liittynyt23.6.2005

[size=150:7y50b7qg]Tikapuu-teoria[/size:7y50b7qg]

Tikapuu-teoria on "sosiologisen kenttätyön myötä kehitetty teoria heterosuhteiden toimintamalleista". Teorian pääkehittäjä on itse heteromies, ja teorian painopiste lähtee siitä, että mies haluaa lopulta naistuttavalta seksiä joka tapauksessa (olipa ystävänä tai vonkaajana), kun taas nainen kontrolloi ihmissuhteitaan pitämällä käytännössä kahta 'tikapuuta' yhden sijaan, eikä anna koskaan miehen ymmärtää, kummassa tikapuussa tämä on. Tämä ristiriita siis pitää suhteissa yllä jatkuvaa 'kipinää' ja sosiaalista pelaamista, jossa valitsemisen valtasuhteet säilyvät epäsymmetrisinä.

Ideana on siis tarkastella miesten ja naisten tarpeita rautalankamallin kautta, jossa ensinnäkin esitetään kattoteoria miesten ja naisten tarpeista kumppanin suhteen, toiseksi tikapuuteoria esittää että miehillä on yksi tikapuu, naisilla kaksi:

Kannattaa lukea koko sivusto – siihen ei mene paljoa aikaa ja se on aika ajoin osuva sekä hauska. Ketjun ideana on arvioida, miten onnistunut tuo teoria oikeastaan onkaan.

---

Teki tietenkin alkuun mieli leikkiä ärsyyntynyttä feministimiestä, mutta kirjoittajan bitch/asshole -määritelmät ja kursailematon heteroasenne yhdistettynä maistuviin esimerkkeihin saivat mielikuvituksen valloilleen.

Kuinka toimiva tuo teoria on mielestänne pääpiirteissään omassa kulttuurissamme – Suomi ei kuitenkaan ole kahden sukupuolen ideasta juopunut perä-jenkkilän kaltainen ihmissuhde-erämää, mutta toisaalta meidänkin sosiaalisissa suhteissa on suuri määrä jeesustelua, pelaamista ja näennäisliberaaliutta. Let the game begin!

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija
Neonomide
[size=150:a6itxc8r]Tikapuu-teoria[/size:a6itxc8r]

Tikapuu-teoria on "sosiologisen kenttätyön myötä kehitetty teoria heterosuhteiden toimintamalleista". Teorian pääkehittäjä on itse heteromies, ja teorian painopiste lähtee siitä, että mies haluaa lopulta naistuttavalta seksiä joka tapauksessa (olipa ystävänä tai vonkaajana),

Onko teorian kehittelijänä toiminut mies, jolla on vaikeuksia saada naisia? Minulla on paljonkin sellaisia naisystäviä, joiden kanssa en suostuisi harrastamaan seksiä(suurin osa), mikä johtuu varmaankin siitä että on joku taso.
En ole itsekään täydellinen, ei kai kukaan meistä, tällainen teoria kuitenkin kohdistuu rajoittuneeseen määrään yksilöitä, eikä sitä tarvitse siksi pitää teoriana, vaan kuvitelmana.
Edit: äänestin keskimmäistä vaihtoehtoa.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
jukteri?
Neonomide
[size=150:szm7fps7]Tikapuu-teoria[/size:szm7fps7]

Tikapuu-teoria on "sosiologisen kenttätyön myötä kehitetty teoria heterosuhteiden toimintamalleista". Teorian pääkehittäjä on itse heteromies, ja teorian painopiste lähtee siitä, että mies haluaa lopulta naistuttavalta seksiä joka tapauksessa (olipa ystävänä tai vonkaajana),

Onko teorian kehittelijänä toiminut mies, jolla on vaikeuksia saada naisia? Minulla on paljonkin sellaisia naisystäviä, joiden kanssa en suostuisi harrastamaan seksiä(suurin osa), mikä johtuu varmaankin siitä että on joku taso.

No siellähän sanotaan:

There are exactly 3 cases [...] whereby a guy and a girl can be friends:

1. The guy is gay
2. The guy does not find you attractive
3. The guy already has a woman much higher than you on the ladder

Vierailija

4. Ystävyys on kaksipuolista, mutta sen lisäksi mies haluaa naisen, vaikka ei tule koskaan saamaan - mies ei vain tajua sitä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26854
Liittynyt16.3.2005

Tämä ei ole minusta niin hyvä kuin se lahna-nunna-teoria. Ehkä tämä pätee jotenkin nuoriin, mutta vanhemmalla iällä noiden naisten tikapuiden ero ei aina ole välttämättä niin selkeä. Ja toisaalta en minä näe sitäkään vaikeana, että on kaveri tai ystävä naisen kanssa. Toki sitä jollakin tasolla haluaa aina seksiä kaikkien lisääntymisikäisten naisten kanssa, mutta ainakaan itse en koe ollenkaan vaikeana pitää tunteita erossa toiminnasta, jos on ilmeistä että mahdollisuuksia ystävänaisen kanssa ei syystä tai toisesta ole tai että mahdollinen onnistuminen kostautuisi myöhemmin jotenkin, esimerkiksi työkaverin oikutteluna.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14026
Liittynyt23.6.2005
Neutroni
Tämä ei ole minusta niin hyvä kuin se lahna-nunna-teoria. Ehkä tämä pätee jotenkin nuoriin, mutta vanhemmalla iällä noiden naisten tikapuiden ero ei aina ole välttämättä niin selkeä.

Itse asiassa teoria olettaa, että juuri naiset eivät anna ymmärtää, kummassa tikkaassa mies on. Vai mitä nyt oikein tarkoitit?

Neutroni
Ja toisaalta en minä näe sitäkään vaikeana, että on kaveri tai ystävä naisen kanssa. Toki sitä jollakin tasolla haluaa aina seksiä kaikkien lisääntymisikäisten naisten kanssa,

Puhuisinkin 'vonkaus-imperatiivista', joka iskee valitettavasti nice guy -syndroomassa painiskeleville aina ihan liian myöhään. Heille nuo ohjeet onkin varmaan tarkoitettu, blue ball hell -tilassa painiville miehille jotka tosissaan uskovat, että "ystävyys" on jokin tae muustakin naisten suhteen.

Neutroni
mutta ainakaan itse en koe ollenkaan vaikeana pitää tunteita erossa toiminnasta, jos on ilmeistä että mahdollisuuksia ystävänaisen kanssa ei syystä tai toisesta ole tai että mahdollinen onnistuminen kostautuisi myöhemmin jotenkin, esimerkiksi työkaverin oikutteluna.

Kuitenkin työshteissakin kelailua ja flirttiä on usein ilmassa "periaatteista" huolimatta?

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26854
Liittynyt16.3.2005
Neonomide
Itse asiassa teoria olettaa, että juuri naiset eivät anna ymmärtää, kummassa tikkaassa mies on. Vai mitä nyt oikein tarkoitit?

Kyllä naiset antavat ymmärtää, hyvinkin selkeästi. Yleensä mies voi myös pakottaa naisen sanomaan asian ihan suoraan, jos uskaltaa tehdä ehdotuksen suhteesta (tai seksistä). Se on sitten toinen asia, suostuuko mies uskomaan edes suoralla puheella totuuden olevan toiveittensa vastainen.

Tarkoitin lähinnä sitä, että vanhemmalla iällä suhteet useammin alkavat tuttujen kesken. Ollaan oltu jopa vuosia työkavereita tai jossain yhteisessä harrastuksessa tai toiminnassa, ja sitten sopivassa paikassa ihaastuminen iskee päälle. Mies on ollut kaverien tikkailla, mutta siirtyy niille paremmille sopivan paikan tullen.

Kuitenkin työshteissakin kelailua ja flirttiä on usein ilmassa "periaatteista" huolimatta?

Voi olla, itse vain en välttämättä tuollaista flirttiä edes tajua, saati että osaisin olla aktiivisena osapuolena sellaisessa. Ja kyllä minulla sellainenkin käsitys on, että oman alani naisetkin ovat keskimäärin hillitympiä ja taidottomampia naisellisten keinojen hyödyntämisessä kuin monet muut.

Vierailija
Ding Ding
There are exactly 3 cases [...] whereby a guy and a girl can be friends:

1. The guy is gay
2. The guy does not find you attractive
3. The guy already has a woman much higher than you on the ladder

Nämähän ovat loppujen lopuksi sama asia: Nainen ei ole miehen mielestä riittävän puoleensavetävä, syystä tai toisesta.

Tässähän unohdetaan kokonaan toisenlaiset syyt: Mies voi olla ujo, epävarma, uskonnollinen tai yksinkertaisesti seksuaaliset halut ovat niin vähäiset, ettei ehdotusta ikinä tule. Sosiaalinen tilanne voi myös olla sellainen, että mahdollisesta seksisuhteesta tai edes sen ehdottelusta saattaisi olla kohtuuttomia riskejä/haittaa.

Teoria ehkä pätee hyvännäköisiin, seksikkäisiin parikymppisiin, mutta entäs viisikymppisiin perheellisiin ihmisiin??

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14026
Liittynyt23.6.2005
Neutroni
Neonomide

Kyllä naiset antavat ymmärtää, hyvinkin selkeästi. Yleensä mies voi myös pakottaa naisen sanomaan asian ihan suoraan, jos uskaltaa tehdä ehdotuksen suhteesta (tai seksistä). Se on sitten toinen asia, suostuuko mies uskomaan edes suoralla puheella totuuden olevan toiveittensa vastainen.

Elämme selvästikin erilaisessa [sosioekonomisessa] vertaisympäristössä. Ninja-bitch on nimitys naiselle, joka tarkoituksella "antaa ymmärtää, muttei ymmärrä antaa". Antaminen ei siis käytännössä viittaa seksiin, vaan alkuperäiseen lauseeseen "ymmärtämisen antamisesta".

Nykynaisissa tällaisia nimittäin piisaa, etenkin kun puhutaan 20+ ikäluokasta. On sen verran tullut elettyä ja teini-nördefoorumeita luettua. Ikäluokkani kokemuksiin tikapuu-teoria tarjoaakin varmaan enemmän heijastuspintaa kuin viittaamassasi ympäristössä.

Neutroni
Tarkoitin lähinnä sitä, että vanhemmalla iällä suhteet useammin alkavat tuttujen kesken. Ollaan oltu jopa vuosia työkavereita tai jossain yhteisessä harrastuksessa tai toiminnassa, ja sitten sopivassa paikassa ihaastuminen iskee päälle. Mies on ollut kaverien tikkailla, mutta siirtyy niille paremmille sopivan paikan tullen.

Sama toistuu nähdäkseni nuoremmillakin. Idea on sama – tikkaat vaihtuvat mutta kyse olikin niistä mekanismeista, jotka tikkaanvaihdossa toimivat.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26854
Liittynyt16.3.2005
Neonomide
Elämme selvästikin erilaisessa [sosioekonomisessa] vertaisympäristössä. Ninja-bitch on nimitys naiselle, joka tarkoituksella "antaa ymmärtää, muttei ymmärrä antaa". Antaminen ei siis käytännössä viittaa seksiin, vaan alkuperäiseen lauseeseen "ymmärtämisen antamisesta".

Varmaan elämme, olen karttanut tuollaisia pissisnaisia (lue: he ovat karttaneet minua), ja lyönyt hanskat nopeasti santaan kun nainen on heittäytynyt vaikeasti ymmärrettäväksi tai tavoiteltavaksi.

Tosin en minä käsitä miksei tuollaiseltakaan naiselta saisi sitä kieltävää vastausta, jos kysyy tilanteesta riippuen, että "aletaanko seurustelemaan (ja harrastamaan seksiä)" tai "mennäänkö meille vai teille".

Nykynaisissa tällaisia nimittäin piisaa, etenkin kun puhutaan 20+ ikäluokasta. Ikäluokkani kokemuksiin tikapuu-teoria tarjoaakin varmaan enemmän heijastuspintaa kuin viittaamassasi ympäristössä.

Voi olla. Ja voi olla että tuollaista oli jo 10 vuotta sitten, kun asia oli itselleni ajankohtainen, olen tosiaan ollut enimmäkseen tekemisissä ominaisuuksiltaan hyvin valikoidun naisjoukon kanssa, ja niistäkin herättänyt kiinnostusta vain aivan erityisissä yksilöissä. "Normaali" nainen ei ole koskaan jaksanut kuunnella minua viittä minuuttia kauempaa, en ole kelvannut edes kaverien tikkaille, koska he eivät ole voinet kuvitellakaan hyötyvänsä näin hörhöstä koskaan mitään.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Joku
5. Mies ei ole puutteessa ja hänellä on jo kohtuullisen näköinen tyttöystävä/tms.

Toihan oli jo kohdassa 3.

... mutta mitä itse tikapuuteoriaan tulee, niin se ainakin antaa ajateltavaa jos ei muuta. On varmasti muitakin tapoja suhtautua asiaan. Tikapuuteorian edustaman ajattelutavan noudattaminen voi tosin olla ihan yhtä paha umpikuja kuin sitä edeltänyt puutostilakin.

Vierailija

Pahin kompastuskivi teoriassa oli tehdä kahdet tikapuut naisille ja vain yhdet miehille, ei se ajattelumaailma niin paljon erilainen ole. Sikäli kun "panotikkaat" toimivat tutustumistilanteessa vaikkapa yökerhossa, niin tältä pohjalta teoria antaa ymmärtäa, että naisten "kaveritikkaatkin" toimisivat samanlaisessa tilanteessa.
Muutoinkin "guy doesn't find you attractive" oli järjetöntä löpinää teoriassa, jossa koitetaan selittää miesten ja naisten eroja. Jos joku nainen pitää jotain miestä viehättävänä, niin eikö voisi olettaa, että mies pääsee niille paremmille tikkaille. Ja jos naisen mielestä mies ei ole viehättävä, niin silloin ei pääse. Eli aivan sama kuin miestenkin tapauksessa.

Teoria voi toki päteä jossain jenkeissä, missä tuollainen teorian esittämä kaksinaismoralismi/kaksoisstandardit pätevät tai teinien kesken, joiden käyttäytymismallit tulevat suoraan jenkkien teinisarjoista, jotka viljelevät juuri teorian kaltaista käyttäytymismallia.
Ei tuolla kaverilla ole koskaan ollut naista, on vain katsellut liikaa OC:ta ja Beverly Hillsiä.

Vierailija

Tuossa oli juttua siitä kuinka on hyvinkin varmasti ystävyystikapuussa jos nainen kertoo kuinka hän voi jutella sinulle ihan mistä vaan/vaikeistakin asioista.
Onkohan siinä mun moka ku yritän aina mahdollisimman nopeaa päästä "syvällisiin" keskusteluihin naisen kanssa niin joudun eittämättä ystävyys-tikapuuhun
Vai täytyisikö tuo lause tulkita "tyhjänä" heittona naiselta

vaikeaa

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat