Kasvisravintoa luonnosta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nyt kun on ollu puhetta että ruuan hinta nousee, niin luonnostahan löytää loputtomasti ravintoo. On marjoja, sieniä, ja kaikenlaisia lehtiä ja kukkiakin. Koivustakin saa mahlaa jota voi lurauttaa melkein mihin vaan ruokaan mihin tarvii nestettä, jos ei viitti paljaalteen juua. Mitä kasveja keräätte luonnosta syötäväks? Kyllä minä tälleen lonkalta heittäsin että jopa 30 prossaa ravinnosta voi korvata luonnosta löytyvillä kasviksilla. Onhan siinä jo kolmannes säästöö.

Täällä on paljo reseptejä aiheeseen liittyen: http://www.yrttitarha.com/tietopankki/keittokirja/index.html
Jos kokeilette jotain noista resepteistä tai ootte kokeillu niin arvostelkaa ihmeessä.

Sivut

Kommentit (22)

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Toistaiseksi kun pakastevihanneksia saa 200g alle 0,30 € niin eipä tee mieli ajaa kymmeniä kilometreja metsään kyykkimään.

Vierailija
Olbe
Toistaiseksi kun pakastevihanneksia saa 200g alle 0,30 € niin eipä tee mieli ajaa kymmeniä kilometreja metsään kyykkimään.

Ne on tehomyrkytettyjä ja ravinteettomia. Ei paljon huvita pistellä sellaisia poskeen. Pussit tuottaa vielä jätettäkin älyttömästi.

Mitä kasveja keräätte luonnosta syötäväks?

Itse keräilen voikukkaa, horsmaa, nokkosta, piharatamoa, koivunlehtiä, kuusenkerkkiä, mustikanlehtiä, jauhosavikkaa, vesiheinää, yms yms.
Putkikasveihin pitäisi tutustua seuraavaksi ja ohdakkeisiin.
Kesällä menee useita päiviä että en osta kaupasta mitään vaan syön vain villivihanneksia.

Tossa myös aika hyvä teos aiheesta:
http://www.henriettesherbal.com/eclecti ... index.html

Toivo Rautavaaran kirja "Mihin kasvimme kelpaavat" on myös aika hyvä tietopaketti.

Vierailija
Tomaatti
Itse keräilen voikukkaa, horsmaa, nokkosta, piharatamoa, koivunlehtiä, kuusenkerkkiä, mustikanlehtiä, jauhosavikkaa, vesiheinää, yms yms.
Putkikasveihin pitäisi tutustua seuraavaksi ja ohdakkeisiin.
Kesällä menee useita päiviä että en osta kaupasta mitään vaan syön vain villivihanneksia.

Missä karhunputki?! Sanotaan luonnon selleriksi. Itse en ole maistanut, ainakin sen tuoksu on melko voimaksa selleriin verrattuna

Vierailija

Mä pyrin keräileen perusmarjat ja joskus sieniäkin mutta tuo äiskäkulta hoitaa yleensä nämä hommat mökillä sen verran hyvin ettei tarvi muuta kun käydä kerjuulla. Plus että porukoiden takapihalla kasvaa viinimarja puskia ja niiden tuotoksista otan tietysti ympäri vuoden irti pakastetun mehun muodossa. Hyvää ja vitamiinin saanti taattu. Myönnän silti että olis kiva ihan itekkin panostaa enemmän tähän touhuun. Kun olis tuota aikaa.

Ei silti, kyllä mulle noi pakaste vihanneksetkin läpi menee, en oo kovin nirso.

Vierailija
Tomaatti

Ne on tehomyrkytettyjä ja ravinteettomia. Ei paljon huvita pistellä sellaisia poskeen.

Miten niin ravinteettomia? Ja ei ne hyönteismyrkyt pahemmin ihmiseen vaikuta.

Vierailija

Kerään luonnosta voikukkaa,apilaa,kuusenkerkkiä siirapiksi, mahlaa valutan keväällä, kerään mustikoita, herukoita, vadelmia, puolukoita, kaarnikkaa, tyrniä, nokkosta, erilaisia tee-aineksia kuten mustikanlehtiä, mäkikuismaa,apilankukkia+lehtiä, mesiangervoa, kanervaa ja kamomillasauniota, ei lista tähän lopu, tämän hetkinen muisti vain,heh.
Kasvatan itse sitruunamelissaa,rosmariinia,basilikaa ja ruohosipulia.
Ostan luomua ja reilua ainakun on mahdollisuus, suosin suomalaista.

Pakastaessa vihanneksista katoaa osa vitamiineista joiden takia niitä syödään ja paistaessa katoaa loputkin, tutkimuksia löytyy useita, itse saatte linkit metsästää ;) hehheh. (yrtit,marjat jne voi toki pakastaa ilman vitamiinien menetystä, taulukkoja löytyy useita joista selviää mitä kannattaa pakastaa ja mitä ei)

Mie syön vihannekset mielummin raakoina tai höyrytettynä, perunat tietenkin keitän kuten porkkanatkin.

Kunpa saisin vielä oman maan jota viljellä niin että omavaraiseksi pääsisin. Ostan luomuja jauhoja koska en ole vastakuin kerran kaupasta löytänyt luomuja leipiä, mielummin leivon itse, se on parempaakin niin.
Luomu mysli paketissa on ihana sämpylä-ohje ja niitä leivonkin useita kertoja viikossa.

Suosittelen vielä kirjoja mielen ja rakkauden kasvit, sekä luonnonkasvit hyötykäyttöön, myös hyvinvointia luonnosta on avartava kokemus kuten myös vuosi kasvitarhassa.

Terveelliset ruokailutottumukset ja sopivasti liikuntaa, jaksaa mielikin paremmin.

Vierailija

[size=75:qlovug1l]Terveisiä vaan plantaasilta! Siellä kasvaa tänä vuonna yrttejä ja punajuurta sekä lanttua. Valkosipuli on korjattuna ja odottaa uutta istutustaan.
[/size:qlovug1l]
Luonnonkasveista: minulla on viljeltynä väinönputki (kasvaa aivan Lapissakin), muistuttaa vähän koiranputkea. Viljelen myös tarhasuolaheinää, pitää vain metsästää resepti.

Keväiset vuohenputken versot maistuvat aivan porkkanalta. Vanhempana maku huononee. [/size]

Kaupungista ei paljon viitsi keräillä, täytyy lähteä vähän kauemmaksi.

Vierailija

Ystäväni toi minulle alkukesästä kandeerattua väinönputkea sodankylän reissultaan tuliaisena, herkullisia ovat, sanoinkuvaamaton maku, kun se maistuu aivan väinönputkelle ;)

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Ei uskalla kaupungista kerätä, ei... vielä äidin nurkissa asuessa omalta pihalta tuli hyvinkin kahden ihmisen salaattiainekset päivittäin ja jotain riitti aina pakkaseenkin. Tai kuivattavaksi teeksi. Onko joku muu fermentoinut maitohorsmaa? Maku on lähellä mustaa teetä, joskin ilman kofeiinia.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Eikös ihminen ole kuitenkin aluperin lihansyöjä? Ei minulla kaninruokaa vastaan mitään ole mutta luonnostahan löytyy riistalintuja, jäniksiä, hirviä, poroja jne. Niitä minä pommittelisin kaninruoan lisäksi

Vierailija

Missähän muuten Aslak majailee? Ei ole näkynyt aikoihin, lieneekö tiukka wiina miehen vienyt?. Hänen maanläheisiä kommentteja kaipaisin tähän aiheeseen

Vierailija

http://www.hypnopaleolaihdutus.com/kivikausi.html

Hyvin kerrottua asiaa ruokavalion muutoksista ihmiskunnan kehityksen aikana, tietämättömille ja lukenneille myös!

http://www.oikeuttaelaimille.net/www/in ... &Itemid=98

Piruuttani muistutan teille pikkupossujen paistajille siitä millaisista oloista teidänkin ruokanne tulee. Silmänne voitte toki sulkea ja kuvitella että ne eläimet vapaana jossain kirmaisivat, kunpa kirmaisivatkin!
Pahaa tekee tuota sivustoa lukea. Eli oikeutta eläimille hyvät ystävät!

Rauhaa ja Rakkautta! (Papua ja porkkanaa!) ;) :D

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Evästä löytyy tosiaan luonnosta, mutta valitettavasti ainoastaan marjojen ja sienien (ja joidenkin kukkien) kerääminen on jokamiehen tai naisen oikeus. Eli eineksiä mikroon vaan..

Vierailija

tänään muuten mainittiin radiouutisissa, että suomen luonnonmarjat sekä etenkin sienet säteilevät selkeästi yli EU - rajoitusten, johtuen taannoisesta ydinvoimalaonnettomuudesta...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat