Sijapäätteet

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Onko viime vuosina tullut uusia ohjeita sijapäätteitten käyttöön? Toimittajat nimittäin käyttävät aivan holtittomasti niitä kirjoituksissaan. Vai onko koko asian opettaminen lopetettu?

Myös alkeellisia mokia on kuten sijoitukset. Jos joku on esimerkiksi 4., niin toimittajaparka kirjoittaa 4:jäs. Ei sen puoleen; tuo 4. on myös ei-suositeltava. Ennenwanhaan opetettiin, että alle kymmenen olevia lukemia tulisi kirjoittaa sanoin. Siis neljäs. Spekulanttien varalta vain täsmennän, että tuo on esimerkki.

Joku wanhan keskikoulun kasvatti saattaa tietää mitä tässä ajan takaa. Tuleeko mieleen noita vaikka tämän päivän lehdistä?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (18)

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Sijapäätteet eivät ole ainoa hukassa oleva ajattelun, siis kielen tekijä.

Saa nähdä. Ehkä teinit puhuvat kolmisoinnuilla jatkossa. Onneksi ei tarvitse olla silloin enää ymmärrettävänä.

Ymmärtämisessä ei ole ongelmaa kun asiat näemmä yksinkertaistuvat ajan kuluessa.

Voitsä olla?

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Yhdyssanat. Voi kissuksen tissit, yhdyssanat. Sellainen kielen rikkaus hukkaan heitettynä!

Omistusliite (minun autoni) alkaa olla myös katoavaa kansanperinnettä, mutta niin se kehitys kehittyy. Evoluutio pätee kieliinkin.

Sellainen hupaisa anekdootti ranskan kielestä, että kieltomuodon kolmas muutos näyttää olevan juuri käynnissä. Toisaalta, silläkin kielellä on ollut muutamia satoja vuosia aikaa muuntua...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Itseäni ottaa suunnattoman kovasti päähän Soneran "Minun Sonera" -mainonta. Se on minun SoneraNI, kiesus sentään.

Sijapäätteiden huono hallinta johtunee siitä, että kaikki lehdissä kirjoittavat "toimittajat" eivät ole käyneet toimittajakoulua, jossa kielioppi taotaan itse kunkin päähän niin hyvin, ettei suomen kieltä varmasti käytetä väärin kun tosipaikka koittaa. Kun kaiken maailman missit, mallit ja muut turhat julkkikset pääsevät toteuttamaan itseään lehtiin, joissa arvostetaan enemmän isoja rintoja ja tunnettua nimeä kuin kirjallista lahjakkuutta juttujen taso laskee väistämättä.

Oma kielioppiopettajani Tampereen yliopistossa (Sirkka "sirkkeli") kertoi tarinoita siitä, kuinka hän koulutusreissuillaan pitkin Suomenniemeä on törmännyt ties minkälaisiin kynänheiluttajiin, joilla ei ole edes perusymmärrystä siitä, miten lause rakentuu tai miten sanojen viittaussuhteet toimivat. Lyhyen kurssin aikana niitä taitoja on turha edes yrittää saada ajan tasalle, ja seurakset näemme lehdissä, televisiossa ja joskus ikävä kyllä myös kuulemme radiosta.

Vierailija
Desi
...joissa arvostetaan enemmän isoja rintoja ja tunnettua nimeä kuin kirjallista lahjakkuutta juttujen taso laskee väistämättä.

Tuosta yhdestä välistä puuttuu pilkku.
Siis näin: "...joissa arvostetaan enemmän isoja rintoja ja tunnettua nimeä kuin kirjallista lahjakkuutta, juttujen taso laskee väistämättä."

Vierailija
Ertsu
Desi
...joissa arvostetaan enemmän isoja rintoja ja tunnettua nimeä kuin kirjallista lahjakkuutta juttujen taso laskee väistämättä.

Siis näin: "...joissa arvostetaan enemmän isoja rintoja ja tunnettua nimeä kuin kirjallista lahjakkuutta, juttujen taso laskee väistämättä."

Ja pointtisi oli?

Vierailija
Desi
Ertsu
Desi

Ja pointtisi oli?

Pilkun nu... tuota viilaaminen tietysti. Mitä muuta oletit ?

Vierailija
Ertsu
Desi
Ertsu
Desi

Ja pointtisi oli?

Pilkun nu... tuota viilaaminen tietysti. Mitä muuta oletit ?

Niin minä vähän ajattelinkin Onneksi meidän kuvajournalistien ei tarvitsekaan osata pilkkusääntöjä, no, pilkulleen

Vierailija

Mielestäni kieli elää jatkuvasti.
Se muokkautuu aina kyseisen ajanjakson mukaan ja muuttuu uudeksi.
Mielestäni ei ole mitään järkeä valittaa pilkkujen paikoista tai omasta mielestä omituisista ilmaisuista.

Pääasiahan on se että tulee ymmärretyksi.

Vierailija

Oma uimaopettajani - se oli myös suomenfossilina jossain teinilyseoss - korjas meilt skideilt sekä koordinaatiovirheet uintiliikkeist ett kielen systemaattisen raiskaamisen. Tää mimmi oli myös neitseellisest säilyttely sitä kalleintaan, joten hänell oli viehättäväst edelleen kansallisromanttinen suhde kieleen.

Häntä saan kiittää mun sujuvast oikeeoppisest kielest.

Vierailija
Cosmic-Fairy
Mielestäni ei ole mitään järkeä valittaa pilkkujen paikoista tai omasta mielestä omituisista ilmaisuista.

Täysin samaa mieltä.
Jotkut tälläkin palstalla pyrkivät hienostelemaan (snobbailemaan) englanninkielellään, jota kaikki eivät ymmärrä. Ihan sama, kuin jos joku kirjoittaisi saksaksi tai ranskaksi. Kyllä niitäkin miljoonat ihmiset maailmassa ymmärtävät.

Vierailija
Cosmic-Fairy

Paremmin minä ymmärrän nykyisiä huolimattomasti kirjottavia ja puhuvia ihmisiä kuin vanhoja ihmisiä, jotka puhuvat oikein kunnon murretta.

Kaikkein eniten minua häiritsee hän-teitittely. Onneksi mokomaa ei kukaan alle 70-vuotias käytä, joten sitä ei enää kauaa tarvii kuunnella.

Vierailija
Cosmic-Fairy

Oikein huonoa kieltä käyttävän on turha valittaa, jollei tule ymmärretyksi. Jos haluaa saada viestinsä perille mahdollisimman yksiselitteisesti on syytä käyttää yleisesti hyväksyttyjä sääntöjä.

Keskustelupalstoilla on sinänsä aivan sama vaikka kirjoittaisi itse keksimällään kielellä, mutta lehdissä ja muussa mediassa kieli tulisi säilyttää puhtaana jo senkin vuoksi, että tuolloin viestejä lukevat myös ne, joille kielen uudet muodot ovat täysin tuntematon käsite, ja joiden tiedonsaanti riippuu muiden tuottamasta tekstistä.

Vierailija
Desi
Keskustelupalstoilla on sinänsä aivan sama vaikka kirjoittaisi itse keksimällään kielellä, mutta lehdissä ja muussa mediassa kieli tulisi säilyttää puhtaana jo senkin vuoksi, että tuolloin viestejä lukevat myös ne, joille kielen uudet muodot ovat täysin tuntematon käsite, ja joiden tiedonsaanti riippuu muiden tuottamasta tekstistä.

Kertoisitko lyhyesti, kenen tiedonsaanti EI riipu muiden tuottamasta tekstistä ?

Vierailija

Eräitä monimutkaisia lauseenvastikkeita en ole edes yrittänyt opetella. On olemassa kiertotie, ja koska kirjoittamisessa on tärkeintä se, että lukija ymmärtää mistä kirjoittaja kirjoittaa, pidän omaa suorinta tietä parempana.

Pilkkusääntöä ei tarvitse ihan pilkulleen ottaa, kunhan sinnepäin.

Jos kirjoittaja ei osaa käyttää kappalejakoa, en oikein jaksa lukea koko viestiä. Muuten kaikki saavat kirjoittaa kuten taitavat. Eikä se kappalejakokaan ole suurin synti, mutta olisi suotavaa kuitenkin.

Yhdyssanoja nykyisin osaavat kirjoittaa vain harvat oikei. Kuinka lukio kouluttaa oppilaitaan, koska tälläkin foorumilla on monta, jotka eivät osaa lainkaan yhdyssanojen kirjoitusta. Amerikan kielessä niitä ei juurikaan ole. Johtuisiko siitä. Saksan kielessä kaikki substantiivit kirjoitettiin Isolla alkukirjaimella, mutta en ainakaan minä ole sitä kirjoituksiini lainannut.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat