Mistä johtuu että saunassa...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

... minulla tulee aina vatsa kipeäksi ja jo 1-2minuutin jälkeen tulee pakottava tarve lähteä pois. Olen koittanut jo saada syytä selville ravitsemalla ja nesteyttämällä itseni eri lailla ennen saunaan menoa mutta mikään ei ole auttanut. Mistä tässä ylipäätään voi olla kyse? Kyse ei ole pistävästä kivusta tietyssä pisteessä vaan koko mahalaukun laajusesta pahoinvoinnista.

Kommentit (12)

Vierailija
blanksi
... minulla tulee aina vatsa kipeäksi ja jo 1-2minuutin jälkeen tulee pakottava tarve lähteä pois. Olen koittanut jo saada syytä selville ravitsemalla ja nesteyttämällä itseni eri lailla ennen saunaan menoa mutta mikään ei ole auttanut. Mistä tässä ylipäätään voi olla kyse? Kyse ei ole pistävästä kivusta tietyssä pisteessä vaan koko mahalaukun laajusesta pahoinvoinnista.

Tähän kukaan ei osaa vastata ilman tutkimuksia, joten lääkäriin tai jätä käymättä saunassa.

Vierailija
blanksi

Varmaan ruumiinlämmön nousu aiheuttaa etomisen, kokeile mennä kylmään saunaan istumaan, jos ei tule pahoinvointia, syy on lämpötilassa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Veikkaisin assosiaatiota.

http://en.wikipedia.org/wiki/Associatio ... chology%29

Ehkä olet joskus nuoruudessa kokenut vatsakivun juuri saunassa.

Itselleni tuli kovahko vatsatauti juuri sen jälkeen, kun oli syönyt suoraan tehtaalta ostettua lempparia - salmiakkilakritsia, noin 15 pussillista(!).

Tämän jälkeen vielä monen vuodenkin jälkeen tuli oksettava olo, kun pelkästään ajatteli salmiakkilakritsia.

Nykyään taas maistuu - tosin makeat eivät enää yleisestikään miellytä.

Vierailija

saattaisiko olla mahdollista, että hengität liian kovaa kuumaa ilmaa saunassa?
en tiedä, miksi niin kävisi, kunhan tuli mieleen.

toinen on sitten se, että juot LIIKAA saunan aikana.
saunassa tulee kova jano ja itsekin juon joskus liikaa.

enkä tarkoita nyt pelkästään alkoholipitoisia juomia.

Vierailija
Tarkkailija
Olen liis@n kanssa samaa mieltä: Lääkäriin siitä ja sassiin!

Ei kai olemattomia vaivoja kannata mennä lääkäriin valittamaan.
Googlehaulla ruumiinlämpö pahoinvointi löytyy lämpöpahoinvointisivuja.

Vierailija

kyllä mullakin rupee maha tuleen just samalla lailla kipeeks saunassa jos siellä pidempään istun mutta oon kyllä aina tykänny ajatella että se johtuu ihan lämpötilasta. Ei kai siinä kipee tarvi olla että rupee äklöttään saunassa, joillakin vaan se tapahtuu nopeemmin, joillakin hitaammin

Vierailija

Olen minäkin huomannut joskus samankaltaisen ilmiön saunassa istuessani. Tulee tosiaan jotenkin ahdistava, lievästi oksettava olo, ja haluaa pois.

Aina oireita ei esiinny, satunnaisesti lähinnä. Ja nyt en puhu mistään 2h maraton-löylyistä, vaan joskus se huono olo tulee jo ensimmäisten 5-10 saunassa vietetyn minuutin kuluttua, joskus sitä ei huomaa lainkaan. Eikä muuten johdu lämpötilasta. 120 asteisissakin löylyissä viihdyn, ja tuon ilmiön olen havainnut paljon alhaisemissakin lämpötiloissa, esim. 70-80 astetta. Aikaisemmin mietin voisiko syömiset/juomiset tai niiden puute vaikuttaa jotenkin tuohon ilmiöön. Mutta en ole niiden havainnut mitenkään säännönmukaisesti vaikuttavan. Itseasiassa luulen että selitys on yksinkertainen: häkä ja/tai ilman liiallinen hiilidioksidipitoisuus.

Kiukaan tyyppi, saunan ilmanvaihto, ja savunpoistoratkaisut kaikki vaikuttavat löylyjen ilmanlaatuun. Sähkökiukaiden löylyissä en muista tuota ilmiötä koskaan havainneeni, vain puilla lämmitettävissä saunoissa. Vaikka muuten pidänkin perinteisiä löylyjä yleisesti miellyttävämpänä kuin sähkökiukaiden usein liian kuivia löylyjä.

Olen itseasiassa huomannut oireet useasti tietyssä omakotitalon saunassa, kun taas vanhan mökin hirsisaunassa, jossa on reiät seinissä parantamassa ilmankiertoa, pahoinvointia tai "tarvetta häipyä" en ole huomannut. Molemmat saunat ovat siis puulämmitteisiä.

Ilman suhteellinen hiilidioksiidipitoisuushan lisääntyy lämmitettäessä saunaa, koska tuli vaatii palaakseen happea, ja jos saunassa on huono ilmanvaihto, ei korvaavaa happea saada tarpeeksi. Ja häkäähän syntyy epätäydellisen palamisen seurauksena, ja jos sitä ei saada kunnolla poistettua, vaan sitä sekoittuu saunan hengitysilmaan, se saattaa aiheuttaa pahoinvointia, huimausta, yms. syrjäyttäessään hapen. Häkää ei välttämättä edes havaitse muutoin kuin ehkä juuri noiden oireiden perusteella, sillä savua ei tarvitse ilmaan merkittävästi sekoittua, ja häkä on hajuton ja väritön kaasu. Tuossa tapauksessa saunasta poistuminen olisikin oikea ratkaisu, kuten monet häkään yllättäen kuolleet voisivat todistaa.

No tämä on vain yksi selitys, muitakin täysin toisistaan riippumattomia voi olla. Jos kuumassa saunassa viettää tunteja, nestehukka, kehon ja varsinkin pään lämpötilan nousu ovat paljon todennäköisempiä syitä pahoinvointiin. (Tosin omakohtaisesti tässä tapauksessa pahoinvointi esiintynyt lähinnä päänsärkynä.)

Vierailija

Häkää ja / tai hapenpuutetta tulisi veikkauksena täältäkin päin. Todellakin tuntuisi vaikuttavan saunan ilmanvaihto ja kiukaan tyyppi nimittäin kovalla kädellä meikäläisen saunomiskokemukseen tuon pahoinvoinnin ja huimauksen osalta.

kahlaaja
Seuraa 
Viestejä36
Liittynyt18.11.2005

Itselläni on toisentyyppisiä kokemuksia saunomisesta...Nimittäin aina silloin tällöin kun satun potemaan pääkipua ja loppuillasta menen saunaan, niin jomotus laantuu VÄLITTÖMÄSTI...Poistuessani saunasta, pääkipu palaa jo oven kohdilla.

Miten kuumuus/kosteus voi näinnkin nopeasti lamauttaa jomotuksen?

Uusimmat

Suosituimmat