Miesten kärsimys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

On olemassa dilemma, joka liittyy miesten emotionaaliseen käytökseen.
Meidän oletetaan nykyään olevan -ja olemmekin empaattisia, tuntevia ja yhtä herkkiä tunteiltamme kuin naiset. Olemme olleet aina.

Mutta yhä on niin, että miesten emootiot kielletään. masentunut mies, tunteileva mies, ja varsinkin itkevä mies on tabu. Joo, naisille on sallittua julkisesti tunteiden ilmaisu. Miehet keskenään eivät edes puhu ihmissuhdeasioista. Asioista kylläkin puhutaan laajalti -harrasteista,, kaikista käytännön asioista syvällisemmin kuin uskoisi. Mutta fiilistely -tabu, paitsi joissain kansallisissa tilaisuuksissa kuten urheilu, miesten keskeiset tapahtumat kuten metsästysseurat ym.

Naisista puhutaan naljaillen, tunnepitoiset asiat puetaan joko ylpeilyn sekaiseen brassailuun saavutuksillaan tai heteronormatiiviseen, "He-Man" -eli maskuliiniseen vähättelyyn:
A: "Ero tuli, kun oltiin pari vuotta oltu muijan kanssa yhdessä. On ne naiset vaan sellaisia... "
B:-"Joo, niin on. Mitäs nyt sitten meinaat..."
A: "Noo, katsellaan ja huilataan jonkun aikaa..."
(vähintään keskivahva masennus, elämänusko nollissa, päihderiski)
A (jatkaa) "No, uutta suoleen kun vanha kuolee. Onneksi noita naisia riittää."
B: "Jep, niinhän se on. Otahan veliseni ryyppy!"

Yhmh, tuossa kuviteltu, hiukan korostettu baarikeskustelu sattumanvaraisten kaverusten kesken. Mies ei ole emotionaalisesti koskaan tasaveroinen naisten kanssa, koska meidän ei anneta olla.

Armeija ja sen "karaistusilmapiiri" eli pehmoilu hiiteen, ,MIESTEN kilpailuyhteiskunta, asenne että nainen huoltaa lapset ja mies tuo rahaa kotiin senkin edestä- kaikki nämä ovat perseestä. Jos minulla on lapsia, haluan osallistua näiden hoitoon ja kasvun seuraamiseen yhtä lailla kuin äitikin. On minullakin hoivavietti, voimakaskin kun ajattelen tulevia lapsiani. Miten mukavaa se on puuhailla lasten kanssa isänä -isä joka vie lapsia lenkille, kalastelemaan, huvipuistoihin ja eläintarhaan ym. Ja osallistuu kotitehtävien ratkomiseen samoin kuin äiti. Ja hoitaa myös vauvaa, vaikkakin ne vaippa-yök-hommelit hajuineen hieman hirvittävätkin.

Nykyään pojat kasvatetaan empaattisiksi, ja kouluissa korostetaan toisten huomioonottoa. Täysikäisyyden lähestyessä tulee intti jossa kyseenalaistetaan kaikki tuo, ja kilpailuyhteiskunta repii lisää emootiota pois. Suorituspainotteinen mies on paras mies. Minä ainakin haöluan olla kaikkea- mies, riittävän äijä, humaani, tunteva, tarpeen tullen räväkkä ja myös kavereista huolehtiva...

Myös naiset välillä ruokkivat miesten epäemootiota kategorisoimalla miehet tiettyyn nippuun. Pojat on poikia, ja odotetaan tiettyä karuutta.
Voi, sitä meissä on, riittävästi maskuliinisuutta ja "äijää" -mutta se edellyttää että myös emootiopuolella saamisen ja antamisen balanssi on kunnossa. Pelkästä äijäilystä tulee vain paskan maku suuhun.

Pitipäs nyt nostaa kissa pöydälle ja tuuletella asiasta. Itse olen aviossa onnellisesti, enkä ennen ole todellakaan elänyt näin vahvasti kuin nyt. Olen vapaampi ja vahvempi emotionaalisesti kuin koskaan ennen.

Sivut

Kommentit (141)

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Miehen elämä on vain kohtuu vaikeeta, lähinnä tuurista kiinni.

50 ja 50 on niin kuin miehellä mahdollisuus. Olen laskenut, tarkoitan sitä että joko putoaa monttuun tai ei putoa.

Naisilla vähän eri luku, mutta vastaavanlainen ilmiö tietekin löytyy molemmista sukupuolista.

Vierailija

Minusta on tärkeää, että miehellä on ystäviä, joille puhua tunteista jne. Auttaa huomattavasti psyykkistä hyvinvointia. Voihan se olla nainenkin. Varmasti löytyy ihmisiä, joille tämä on ihan hyvä, jopa hieno asia. Mutta, on kyllä niinkin, että monet naiset karttavat epävakaata miestä ainakin täällä, ja tähän voidaan liittää tunteellisuus joskus. Minusta edelleen vahvin ihminen osaa näyttää heikkoutensakin välillä, ei pelkää kasvojen menetystä. Vasta sellainen suhde on tosi läheinen, jossa tämä on mahdollista, oli sitten seksi mitä tahansa. En koskaan voisi olla suhteessa, jossa tunteet olisi kielletty tai ahdettu johonkin boksiin.

Itselläni tunteita löytyy mutta myös rauhallisuutta ja optimismia. Välillä aidosti tuntuukin, että olen liian ehyt, itseni tunteva ja vahva tähän yhteiskuntaan. Niin monella sinkkunaisellakin on jotain epävakautta ym. psyykessä, joka jo haittaa "pelotonta" läheisyyttä. Ihmiset pelkäävät paljon, ja itse pelkään suht vähän... Mutta en "tuhlaa" energiavarojani muuta kuin kohteisiin jotka koen sen arvoisiksi.

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005

Kuten forumin lahjakkaimmat, viisaimmat ynnä älyllisesti sivistyneimmät varmaan jo ovatkin tajunneet, niin tuo miesten keskinäinen kulttuurihan on suoraan -no melko suoraan ainankin- redusoitavissa evoluutiopsykologiaan.

Miehethän tunnetusti kilpailevat (!) naaraiden suosiosta parittelunpilke silmäkulmassa, joten luonnollisesti tämä kilpailuasetelma valtaa pikkuhiljaa koko miesten keskinäisen kanssakäymisen laajan alueen. Näin siinä vain käy.

Vaikka, kuten sanottu, kaikki kait jo tämän tietävätkin.

Vierailija

Mitä skeidaa tuo on ?

Jos naimisissa olevalla on kaupungilla "parittelun pilke silmäkulmassa", niin semmoista ei arvosta kukaan, ei edes tyyppi itse.

Joku toinen vastaava saasta voi olla kateellinen, mutta kukaan ei kyllä arvosta.

Maksoinko sinulle opintotukea siitä, että kirjoitat skeidaa ? Muistaakseni en maksanut.

Vierailija
Juoni
Kuten forumin lahjakkaimmat, viisaimmat ynnä älyllisesti sivistyneimmät varmaan jo ovatkin tajunneet, niin tuo miesten keskinäinen kulttuurihan on suoraan -no melko suoraan ainankin- redusoitavissa evoluutiopsykologiaan.

Miehethän tunnetusti kilpailevat (!) naaraiden suosiosta parittelunpilke silmäkulmassa, joten luonnollisesti tämä kilpailuasetelma valtaa pikkuhiljaa koko miesten keskinäisen kanssakäymisen laajan alueen. Näin siinä vain käy.

Leijonaveljekset (eläimet) ovat kavereita muulloin paitsi kiima-aikana, jolloin vahvempi haluaa paritella kaikkien naarasleijonien kanssa, mutta ei äitinsä eikä läheisten sukulaisten, joten nekin ymmärtävät sukurutsauksen kirot.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006
Juoni

Kyllä minulla ainakin on miesystävä, jonka kanssa ei ole seksuaalista jännitettä, mutta voimakas emotionaalinen linkki kuitenkin. Olemme persoonina kiinnostuksen kohteiden suhteen erilaisia, mutta kuitenkin sitten tärkeitten asioiden suhteen on melko samanlaiset ajattelutavat. Hänellä riitää naisseuraa kyllä sensuaalisessa mielessä, mutta ei näe kaikkia naisia mahdollisena parittelun kohteena. Yleensä ottaen ottaa muut ihmiset yksilöinä ja kohtelee ihmisinä enemmänkin kuin sukupuolen mukaan. Siitä mielenkiintoinen tapaus, että hänen kanssaan riittää juttua aina eikä tule sellaista ns. vaivautunutta taukoa ollenkaan.

Ne miehet ja naiset jotka näkevät muissa vain mahdollisen parittelukohteen ovat jotenkin jääneet tietylle tasolle henkisessä kehityksessään. Ehkä teini-iässä ja vähän sen jälkeen saattaa olla normaalia, mutta jatkuvasti iän karttuessakin panee epäilemään vähän sitä, että onko ko. henkilö jotenkin vammautunut tai traumaattinen henkisen puolensa osalta. Ei se erinäisten tyyppien kanssa suoritettu sukupuoliyhdyntä takaa todellista hyväksyntää tai ole edes todiste rakkaudesta, vaikka sitä saatetaankin hakea juuri sen tapaisella käyttäytymisellä.

Yleensä ottaen miesten (tai naisten) näkeminen pelkästään sukupuolisina olentoina, joitten koko elämä keskityy lisääntymiseen ja siihen liittyvään on mielestäni väärä näkökulma. Monet molempien sukupuolien jäsenistä myös yrittävät kehittää ei pelkästään taitojaan ja tietojaan yksilöinä, vaan myös itseään ihmisenä sekä persoonana. Ihmisen ja ihmisen suhde on enemmän kuin pelkästään sukupuolten keskeinen tai välinen suhde ja sisältää todella monia kerroksia jo tunnepuolellakin, että pelkäksi sukupuolten väliseksi suhteeksi sen mitätöiminen on tavallaan pilkkaa todellista ystävyyttä ja ihmisyyttä kohtaan eri sukupuolten välisen ystävyyden ollessa kyseessä.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija
Stinger

Kyllä minulla ainakin on miesystävä, jonka kanssa ei ole seksuaalista jännitettä

Todennäköisesti hän katselee sinua myös paneskelu mielessä, hän ei vain paljasta tätä suoraan ja koittaa hitaasti ihanilla keskusteluilla herättää mielenkiintosi. Älä ota mitenkään itseesi, jotenkin kuvailemasi tilanne vain vaikuttaa siltä.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006
soppaj
Stinger

Kyllä minulla ainakin on miesystävä, jonka kanssa ei ole seksuaalista jännitettä

Todennäköisesti hän katselee sinua myös paneskelu mielessä, hän ei vain paljasta tätä suoraan ja koittaa hitaasti ihanilla keskusteluilla herättää mielenkiintosi. Älä ota mitenkään itseesi, jotenkin kuvailemasi tilanne vain vaikuttaa siltä.

Hmmm...tiesitkö, että suurin osa ihmisistä olettaa muiden ajattelevan ja reagoivan juuri samalla tavalla kuin he itse? Tästä syystä johtuen sitten tapahtuu päättelyvirheitä aika paljon asioiden suhteen. Esimerkiksi hiukan rohkeana esimerkkinä sen tyyppinen, että koska mies tuntee naisen vaginan sisällä ollessaan melkoisen kirjon erilaisia aistimuksia, niin mies saattaa olettaa vaginan olevan naisen kannalta ottaen suuri hermopesäke, vaikka se itse asiassa usein on tuntemuksiltaan posken sisäosan limakalvoon verrattavissa. Kokeileppas huviksesi hinkata vaikka jollain sitä posken sisäpintaa ja tiedät miltä se penis suurimmasta osasta naisista tuntuu "siellä".

Jos sinä katselet jokaista naista tietyn tyyppisin silmäyksin, se ei tarkoita, että muut miehet niin tekisivät. Miehet eivät myöskään oman kokemukseni perusteella ole mitään yksinkertaisen selviä tyyppejä, vaan ihan yhtä monimutkaisia kuin naistenkin saatetaan olettaa olevan. Yksilöitä me kaikki ollaan ja sen mukaan reagoidaan myöskin, mitkä ovat eväät olleet esim. vanhemmilta elämän matkalle. Tosin voihan se olla helppoa tietyllä tapaa sitten valita oma käyttäytymisensä ja reagointitapansakin joistakin muista mallia ottaen ja ajattelematta mitään ja se mallikin valitaan niin, että on mahdollisimman vähän vaivaa esim. sellaisen asioiden suhteen kuin muitten huomioon ottaminen tai oman persoonallisuuden kehittäminen.

-George Eliot

Vierailija

Stinger, asiaa! Touché! kuten Ranskassa sanotaan.

Soppaj:
Nyt ei enää asuta puussa tai savannilla. Voitko kuvitella, että minulla on ollut exien lisäksi ja on nykyäänkin muutamia naispuolisia ystäviä jotka todellakin ovat vain ystäviä. Vaikka olisivat arvioni mukaan sieviäkin, luonne ja olemus ei ensinnäkään ole minun tyyliseni ja toisekseen- mikä sensaatiomaisinta- voin pitää naisihmisestä haluamatta seksiä. Mikä vielä oudointa- aivan huikeaa-

Pystyn ihan tyytyväisenä elämään uskollisesti parisuhteessa! Minua on komeaksi kehuttu, en ole mikään seinästä revitty riihipiru. Mutta miehellä voi olla myös moraali -joka helpottaa arkielämää ja säästää turhilta huolilta.

Moraali on itse noudatettava säännöstö josta joko pitää tai ei. Joillekin se antaa mielenrauhan, jotkut taas elävät sillä henkisesti kypsymättömällä tasolla jossa moraalia ei tunneta. Apinoihin voi vedota kuka vain. Mutta apinat eivät harkitse juuri mitään... Oletko sinä harkitsemiskyvytön ja progressiivinen apina? Varmaankin myös kävelet nelinkontin ja syöt toukkia, mitä? Suosittelen aina apinanelämää näille apinanvaistoihin vetoajille.

Meille ihmisille on suotu harkintakyky, käyttäkäämme sitä.

Vierailija
GradStudent
Minusta on tärkeää, että miehellä on ystäviä, joille puhua tunteista jne.

Miehen ei odoteta heittäytyvän naiseksi. Mies ei saa itkeä, ei narista, ei määkiä eikä mäkättää. Mies voi toki puhua asioistaan kuin mies mutta ei niin kuin nainen. Samalla tavalla oudon vaikutelman antaa, kun nainen käyttäytyy kuin mies. Jotkut toki pitävät naismaisista miehistä ja toiset miesmäisistä naisista mutta harvemmat.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006
Bobbie Royal
GradStudent
Minusta on tärkeää, että miehellä on ystäviä, joille puhua tunteista jne.

Miehen ei odoteta heittäytyvän naiseksi. Mies ei saa itkeä, ei narista, ei määkiä eikä mäkättää. Mies voi toki puhua asioistaan kuin mies mutta ei niin kuin nainen. Samalla tavalla oudon vaikutelman antaa, kun nainen käyttäytyy kuin mies. Jotkut toki pitävät naismaisista miehistä ja toiset miesmäisistä naisista mutta harvemmat.

Miksi asetat rajoja muille ihmisille siitä millaisia heidän pitäisi olla? Miksi oletat, että kaikki toimivat tietyn kaavan mukaan? Ihmisyys on monimuotoisuudessaan mielenkiintoista ja siksi tuntee innostusta tutustua aina uusiin persoonallisuuksiin. Itse kyllä olen äijäillyt jo naperosta lähtien, vaikka nainen olenkin eikä minulle ole pahemmin asiasta valiteltu, vaan paremmin tuntevat tietävät, että "Stinger" nyt on sellainen luonteeltaan...

-George Eliot

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat