Ruotsalaiset etääntyvät kirkosta, koska suomalaiset?

Seuraa 
Viestejä11056
Liittynyt16.3.2005

Vuosituhannen vaihteessa Ruotsissa valtio ja kirkko erotettiin toisistaan. Sen seurauksena rippikkoulun käy joka kolmas nuori entisen 50 prosentin sijaan. Suomessa vastaava luku on 90 prosenttia. Myös kirkolliset häät ja hautajaiset ovat vähentyneet. Noin kolme neljästä ruotsalaisesta kuuluu nykyään kirkkoon. Kirkon varat ovat vähentyneet valtiosta eroamisen jälkeen.

http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/oikea/id66180.html

Vaikuttaisiko Suomessa valtion ja kirkon ero samalla tavalla? Minusta kirkon jäsenmäärän ja kirkollisten perinteiden väheneminen olisi postitiivinen uudistus; se veisi ihmisten toimintaa totuudenmukaisempaan suuntaan pois tapakristillisyydestä. Kirkkoon kuuluvien osuus kansasta tulisi lähemmäs aidosti kirkon opettamalla tavalla uskovien osuutta.

En vastusta kenenkään uskonnollisen ihmisen uskontoa tai kirkkoon kuulumista, ainoastaan suomalaista perinnettä, jossa moni uskonnotonkin on kirkon jäsen ja viettää kirkkohäitä ja muita kirkollisia juhlia maan tavan vuoksi, ei oman maailmankasomuksensa.

Sivut

Kommentit (26)

mirab
Seuraa 
Viestejä3017
Liittynyt30.4.2007
asdf
Minusta kirkon jäsenmäärän ja kirkollisten perinteiden väheneminen olisi postitiivinen uudistus; se veisi ihmisten toimintaa totuudenmukaisempaan suuntaan pois tapakristillisyydestä. Kirkkoon kuuluvien osuus kansasta tulisi lähemmäs aidosti kirkon opettamalla tavalla uskovien osuutta.

Mitä pahaa tapakristillisyydessä on? Ainakin kirkko tuntuu pitävän sitä hyvänä asiana. Kirkolle pienikin syy on riittävä olla kirkon jäsen. Eivät he vaadi että edes pitäisi uskoa jumalaan. Tietty avoimuus tälle mahdollisuudelle olisi tietenkin heidän mielestään toivottavaa.

Rere väittää: Israel on rasistinen ja ihmisoikeuksien vastainen
"vihapuhetta saa tehdä kunhan kohde on juutalainen"
Sianliha on Israelissa kielletty
Maailmanpankki kirjoitti: MENA-maiden non-oil-vienti on paljon suurempi kuin Suomen.

Vierailija
asdf
Vaikuttaisiko Suomessa valtion ja kirkon ero samalla tavalla?

Se on ennustettu tapahtuvan. Ero Suomen ja Ruotsin välillä on se, että ruotsalaisilla ei ole muuta kuin "kristinusko ja sivistys" pohjana sielulliselle olemukselle. Se kuten ruotsin historiakin perustuu suurimmilta osin valheisiin. Kun se/ne katoaa, katoaa pohja siitä mitä ruotsalaisuus on ja edustaa. Suomalaisista ne ovat valehdelleet koko olemassaolonsa ajan, valheiden lähde on kuihtunut. Meillä on totuus jäljellä ja ammentamalla siitä lähteestä, niiden tietojen avulla me voimme rakentaa.

" Kuin saviastiat heidät särjetään "

Vierailija

Toisaalta, Suomen ja Ruotsin asema on aina ollut ihan erillainen, Suomi on aina ollut rajamaa, joka on puolustanut uskontoaan ja identtiteettiään itää vastaan.

Uskonnosta on tehty myös voimakkaasti ideologinen identtiteetti kysymys Suomalaisille, toisin kuin Ruotsalaisille.
Näin ollen Suomalaiset kokevat myös kirkon vastaisen toiminnan omaa identtiteettiään loukkaavaksi toiminnaksi huomatavasti voimakkaammin kuin Ruotsalaiset, Ruotsilla nykyään on tässä toiminnassa varmasti osuutta myös maahanmuuttajien asenteilla, halutaan korostaa tasa-arvoa ja "kansankotia".

Vierailija
asdf
En vastusta kenenkään uskonnollisen ihmisen uskontoa tai kirkkoon kuulumista, ainoastaan suomalaista perinnettä, jossa moni uskonnotonkin on kirkon jäsen ja viettää kirkkohäitä ja muita kirkollisia juhlia maan tavan vuoksi, ei oman maailmankasomuksensa.
Ei kenenkään ole pakko viettää kirkkohäitä. Mitä väliä sillä on missä häitä vietetään, oli vihittävien maailmankatsomus mitä tahansa? Minusta kirkkohäät ovat ihan kiva perinne. Kukaan tuttavistani tai sukulaisistani ei ole kiihkouskovainen tai kiihkoateisti, eikä kristillisten seremonioiden kanssa ole ollut ongelmia.

Olisiko mielestäsi parempi, että kaikki vihkiäiset pidettäisiin maistraatissa? Mitä se parantaisi?

Minä vastustan suvaitsemattomuutta. Jos joku haluaa johonkin uskoa, niin se on kys. henkilön oma ongelma. En mene neuvomaan häntä asiassa, ettei tuollaiseen kannata uskoa, koska eihän se ole totta. Mutta ei minullekaan tulla neuvomaan, että kannattaa uskoa tällaiseen ja tällaiseen. Jehovantodistajien ja muiden hihhuleiden postit laitan paperinkeräykseen. Ja jos kasvokkain satutaan, niin kieltäydyn kohteliaasti, koska hekin tyrkyttävät uskoaan kohteliaasti.

Vierailija

Rippileireille on rentoja.
Tuli partioleirit mieleen.

En kadu, että kävin rippileirillä, vaikka en ole tippaakaan uskonnollinen.
eikä kantani muuttunut ollenkaan siellä.

Vierailija

Eikös kirkkoon kuuluvien määrä pienene koko ajan suomessakin?

Kumma juttu sinänsä, eikös kirkon pitäisi olla ihmisten tukena ja apuna silloin kun heillä menee huonoisti, mutta lamavuosina taisi olla eronneiden määrä suurimmillaan ikinä, jos oikein muistan?

Päällimäinen syy miksi erosin kirkosta on se, etten ole itse siihen koskaan liittynytkään...

Vierailija
Mad Max

Päällimäinen syy miksi erosin kirkosta on se, etten ole itse siihen koskaan liittynytkään...

Väkisinkastettu, kuten niin moni meistä.

Enochian Crescent
Väkisinkastettu

Väkisinkastettu
On Vihastaan veistänyt nyrkin
Verellä punatun
Vieraista valheista koostetun

Ristin kiesus
Ja mustakaapujen lauma
Kiroten heitetään
Kuolemaan ulos pakkaseen

Järven jäällä kirves soi
Teräs lauloi ja Verta joi

Väkisinkastettu
On lihastaan poistanut myrkyn
Beetlehemin saastan
Korppikotkien hylkimän haaskan

Raadon löyhkä
Ja pastorin likaiset valheet
Hurmeella huuhdotaan
Silmä, Perkele, silmästä!!!

Järven jäällä kirves soi
Teräs lauloi ja Verta joi

Herramme Saatanan nimeen
Kastan itseni uudelleen
Tuhansien kristittyjen Verellä
Pesen itseni puhtaaksi
Mätänevän kristuksen löyhkästä

Syleile minua Kylmyydelläsi ja
Lohduttomuudellasi
Oi Pimeyden Musta Valtias, olen orjasi
Raiskaa minut Vihallasi ja Raivollasi
Oi Herramme Saatana, olen Huorasi

Väkisinkastettu
On Vihastaan siittänyt Koston
Tuonelle vihityn
Totuuden voimalla siunatun

Vierailija

En ole koskaan ymmärtänyt tätä, että mikäli Ruotsissa tapahtuu muutoksia joissakin asioissa joihinkin suuntiin, niin Suomessa osa väestöstä katsoo automaattisesti, että kehityksen täytyy välittömästi myös täällä kulkea samaan suuntaan.

En ole uskovainen, enkä ole koskaan ollut.
Mutta ei minulla ole sinänsä motiivia toimia uskovia tai uskontoja vastaan, miksi niin tekisin.
En myöskään ymmärrä sitä, että kirkkoon kuulumattomat ihmiset alkavat määrittelemään sitä, että onko oikein tälläisen täysin "uskottoman2 osallistua kirkollisiin sereminioihin, kuten häät tai hautajaiset.
Mitä vittua se niille kuuluu, kuinka tosissaan tässä kirkossa kuletaan tai toimitaan ...

Valtiosta olen valmis luopumaan, mihin vittuun sitä tarvitaan, mutta miksi luopua kirkosta ...
Jaetaan aseet kansalle ja jokainen huolehtii itsestään ja uskoo mihin haluaa, se on sitä vapautta.

Vierailija
Lapin Mies

Mitä vittua se niille kuuluu, kuinka tosissaan tässä kirkossa kuletaan tai toimitaan ...

No se ainakin kuuluu, että sitä toimintaa pyöritetään kirkkoon kuulumattomien rahoilla. Toki mun puolesta kuka tahansa saa omilla rahoillaan tukea mitä tahansa uskonnollista tahoa, kunhan kyseinen seurakunta kerää varansa tasa-arvoisesti muiden seurakuntien kanssa, kirkko ei tätä tee.

Vierailija
Syfilis
Väkisinkastettu, kuten niin moni meistä.
En ymmärrä logiikkaasi. Ilmeisesti olet ateisti, eli et usko mihinkään yliluonnolliseen. Mitä väliä kastamisella siinä tapauksessa on?

asdf
Seuraa 
Viestejä11056
Liittynyt16.3.2005
ilesoft
Ei kenenkään ole pakko viettää kirkkohäitä. Mitä väliä sillä on missä häitä vietetään, oli vihittävien maailmankatsomus mitä tahansa? Minusta kirkkohäät ovat ihan kiva perinne. Kukaan tuttavistani tai sukulaisistani ei ole kiihkouskovainen tai kiihkoateisti, eikä kristillisten seremonioiden kanssa ole ollut ongelmia.

Ovat minustakin kirkkohäät ulkoisilta puitteiltaan usein kiva perinne, mutta sitä väliä sillä on, että sen merkitys on hakea Jumalan siunaus liitolle, mutta nykyään siitä on tullut maan tapa ja monet uskonnottomatkin niin tekevät, vaikka kristinusko on olennainen osa kirkkohäitä. Se on valheellista ja siksi maailmankatsomuksella on siihen vaikutusta.

Minä kun olen näissä asioissa sen verran idealisti, että arvostan totuutta ja totuudenmukaisuutta niin paljon, että minua "vähän hämää" uskonnottomien uskonnolliset juhlat ja se, että niitä pidetään itsestäänselvyytenä. Jos olisin itse uskovainen, minua hämäisi se yhtä lailla. Minusta olisi valheellista, että koska meidän uskovaisten jengi on aikanaan ollut niin suuri, siitä on tullut itsestäänselvyys ja nykyään suurin osa ei-uskovaisistakin kuuluu jengiin.

Olisiko mielestäsi parempi, että kaikki vihkiäiset pidettäisiin maistraatissa? Mitä se parantaisi?

Mistä ihmeestä sait sellaista päähäsi ja miksi sävy on noin rähjäävä? Ei tieteenkään olisi mielestäni parempi, aika selvästi toin kantani esiin jo avauksessa.

Mielestäni olisi rehellisempää, jos uskonnottomat ihmiset vihkiytyisivät ei-uskonnollisin seremonioin. Ja ennen kaikkea, minusta olisi parempi, jos ilmapiiri olisi sellainen, että uskonnottomat häät uskonnottomille olisi yhtä itsestäänselvää kuin nyt suurimmalle osalle on kirkkohäät, maailmankatsomuksesta riippumatta. Se olisi mielestäni siksi parempi, että se olisi totuudenmukaisempaa ja siinä mielessä suvaitsevampaa ateisteja kohtaan, ettei yleisesti oletettaisi kirkollisten perinteiden, kuten rippikoulun tai kirkkollisten häiden, olevan ensimmäinen vaihtoehto. Kukaanhan ei ketään pakota pitämään kiinni kristillisistä perinteistä, mutta lähtökohtaisesti näin oletetaan tehtävän. Joitakin uskonnollisia perinteitä siis oletetaan harjoitettavan maailmakatsomuksesta riippumatta. Jos näin ei tehdä, on poikkeus. Se on tässä ongelma.

Minä vastustan suvaitsemattomuutta. Jos joku haluaa johonkin uskoa, niin se on kys. henkilön oma ongelma. En mene neuvomaan häntä asiassa, ettei tuollaiseen kannata uskoa, koska eihän se ole totta. Mutta ei minullekaan tulla neuvomaan, että kannattaa uskoa tällaiseen ja tällaiseen. Jehovantodistajien ja muiden hihhuleiden postit laitan paperinkeräykseen. Ja jos kasvokkain satutaan, niin kieltäydyn kohteliaasti, koska hekin tyrkyttävät uskoaan kohteliaasti.

Itse toimin hyvin pitkälti samalla tavoin. Tosin aggressiiviset uskonnon tuputtajat ja uskontonsa tueksi valehtelevat saavat vihaiseksi, mutta onneksi näihin ei juuri netin ulkopuolella törmää. Suvaitsevaisuutta minäkin tässä haen. Ajattelen, että avausviestissä mainittu valtion ja kirkon erottaminen voisi johtaa ainakin oikeaan suuntaan, eli tilanteeseen, jossa uskonnollisuus ei olisi niin oleellinen osa yhteiskuntaa vain siksi, että se on tapa.

Aitoa uskonnollisuutta en vastusta, kunhan sillä ei haitata muiden elämää. Tapauskovaisuus vain nyppii valheellisuutensa vuoksi.

Vierailija
ilesoft
En ymmärrä logiikkaasi. Ilmeisesti olet ateisti, eli et usko mihinkään yliluonnolliseen. Mitä väliä kastamisella siinä tapauksessa on?

Ei mitään, en muuta väittänytkään.
Väkisinkastettu oli lähinnä huonolla huumorilla heitetty. Eihän nykyään väkisin ketään kasteta, ainakaan sanan varsinaisessa merkityksessä, ilman kastettavan omaa tahtoa kylläkin.
Toista oli aikaisemmin, josta "enotkin" biisissään laulavat.

Vierailija

Suomessa on valtion uskonto, mutta siltikin kirkkoon kuulumaton voi päästä ministeriksi ja presidentiksi! Onko tämä oikein? Mielestäni ei!

Koska Suomessa on valtion kirkko niin jumalattomilla ei olisi mielestäni mitään asiaa presidentiksi tahi ministeriksi!

Vierailija
Löysä paska
Koska Suomessa on valtion kirkko niin jumalattomilla ei olisi mielestäni mitään asiaa presidentiksi tahi ministeriksi!

Olet väärässä. Perustelen tätä uskonvapauslailla. Mutta silti, asiassa on pieni ristiriita jonka oikea ratkaisu olisi kirkon ja valtion erottaminen länsimaiseen tapaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat