Osallistu tutkimukseen!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Teemme Helsingin Kauppakorkeakoulun Center for Knowledge and Innovation Research –tutkimuskeskuksessa (http://www.ckir.fi) psykofysiologisin menetelmin tapahtuvaa digitaalisia pelejä koskevaa tutkimusta. Ideana on mitata osallistujien fysiologista aktiviteettia, mm. EEG, EMG, EOG, EKG, EDA -signaaleja, ihon pinnalle kiinnitettyjen mittausantureiden avulla pelaamisen aikana. Koe liittyy FUGA – Fun of gaming –projektiin (http://project.hkkk.fi/fuga/), jonka tarkoituksena on tutkia pelaamisen aikaansaamia kokemuksia ja selvittää miten tutkia sitä, mikä tekee pelaamisesta hauskaa. Näissä kokeissa pyrimme selvittämään onko pelaajien tunnereaktiot merkittävästi erilaisia, kun he pelaavat samalla puolella tai toisiaan vastaan, tai jos he pelaavat kotonaan tai laboratoriossa.

Kokeeseen tarvitaan kaksi henkilöä (samaa sukupuolta) kerrallaan, sillä siinä pelataan käsikonsolilla moninpeliä laboratoriossa ja luonnollisemmassa tilassa toisen osallistujan kotona. Koe kestää noin 4 tuntia (sekä aika siirtymiseen kodin ja laboratorion välillä), missä aikaa kuluu pelaamisen lisäksi ohjeisiin, elektrodien kiinnittämiseen ja irrottamiseen, ja kyselyihin vastaamiseen. Korvaukseksi ajasta ja vaivasta tarjoamme mielenkiintoisen kokemuksen lisäksi kolme Finnkinon elokuvalippua. Osallistujien tulisi olla 18-35 –vuotiaita miehiä tai naisia, terveitä, ja vähintään 4 h/kk pelaavia.

Jos olet siis kiinnostunut, ja sinulla on samaa sukupuolta oleva ystävä/kaveri/tuttu jonka kanssa pääset tulemaan, käy lukemassa lisätietoja osoitteessa http://pong.hiit.fi/ilmoittautuminen/index.php/Main_Page. Valitkaa listasta yhdessä molemmille sopiva aika, ja varatkaa se kyseiseltä sivulta. Ilmoittautuminen varmistetaan lähetettämällä tarkempi tiedote kokeesta sekä lisäohjeet sähköpostilla. Kokeet aloitetaan CKIR:n laboratoriossa Kampin Autotalossa (Fredrikinkatu 48 A - katso kartta ilmoittautumissivulta) heinä-elokuun aikana.

-Simo Järvelä / CKIR

Kommentit (5)

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Aiotteko tutkia myös netin rahapelien kuten nettipokerin pelaajien tunnetilojen vaihteluja? Siitä saisitte erittäin äärimmäisiä tunnereaktioita mitattavaksi. Jos sen teette niin varokaa ettei mittalaitteet rikkoudu, on nimittäin siinä lajissa välillä ympäristö vaarassa, eikä tämä ole liioittelua.

Vierailija

Aikaisempi pelitutkimuksemme MC2-projektissa liittyi etäisesti myös rahapeleihin, mutta tällä ei ole tekemistä niiden kanssa, johtuen projektin kokonaisluonteesta. Tosin nettipokerin nyt voi luovalla tulkinnalla väittää olevan digitaalinen peli.

Vierailija

Myös tavallisissa monen pelaajan verkkopeleissä, kuten World of Warcraftissa, on kyse rahasta. Pelaajat voivat kerätä virtuaalista kupari- rauta- yms. malmia ja muita virtuaalisia luonnonrikkauksia ja sitten myydä ne tai jatkojalostaa. Virtuaalisesta kaupankäynnistä saa pelirahaa, jolla voi ostaa pelihahmolleen virtuaalisia esineitä. Pelimaailman kaupungissa on myös tavarapörssi, jossa voi huutokaupata ja huutaa peliesineitä ja resursseja. Oikeaan rahaan tämä liittyy siten, että esim. köyhät kiinalaiset myyvät rikkaille länsimaisille pelirahaa oikeaa valuuttaa vastaan.

Monille pelihimoisille lapsille pelirahakin on kuin oikeaa rahaa. Pelihahmolle voi ostaa yhä parempia ja parempia varusteita, ja ostaminen tapahtuu pelirahalla. Lasta varmasti jänskättää, kun on hankkinut ison tukun pelirahaa ja vihdoista viimein pääsee ostamaan uuden hienon virtuaalihaarniskan pelisoturilleen.

Moninpeleissä pääsee myös monesti suuremmatkin tunteet pintaan. Jotkut pelinvetäjät ohjaavat joskus jopa kymmenien pelaajien ryhmää suurta petoa vastaan huippuhaarniskojen ja muiden hyvien pelitavaroiden toivossa. Silloin jotkut pelinjohtajat saattavat huutaa ja kiroilla, mutta hyvät pelinjohtajat säilyttävät rauhallisuutensa.

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007
Dredex

Monille pelihimoisille lapsille pelirahakin on kuin oikeaa rahaa. Pelihahmolle voi ostaa yhä parempia ja parempia varusteita, ja ostaminen tapahtuu pelirahalla.

Moninpeleissä pääsee myös monesti suuremmatkin tunteet pintaan. Jotkut pelinvetäjät ohjaavat joskus jopa kymmenien pelaajien ryhmää suurta petoa vastaan huippuhaarniskojen ja muiden hyvien pelitavaroiden toivossa. Silloin jotkut pelinjohtajat saattavat huutaa ja kiroilla, mutta hyvät pelinjohtajat säilyttävät rauhallisuutensa.

Joo, kyllähän moninpeliroolipeleissä voi tunteet nousta aika rankastikkin pihalle, kuten se yksi oliko se kiinalainen vai thaimaalainen joka tappo kaverinsa koska se ei antanut lainaamaansa miekkaa takaisin.

Itse olen muuttanut pelitapaani niin että mä en enää stressaa siitä jos mä häviän, minulle on ihan sama häviänkö vai en. Kunhan on mukava pelata. Monille toi mukavuus on jäänyt takaalalle ja ei osata nauttia enää pelaamisesta.
Oishan tohon tutkimukseen voinukkin osallistua, mutta se on vaa vähän turhan kaukana!

Olen fiksu ja älykäs!

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Ei kiinnosta ku kyshessä ei ole rahapeli, ja huijjauksenki mahollisuus tuntus olevan olematonta.
Mutta tehhän ihan oikeja rahapelikoe , pelathan vaikkapa sököä
kunnon panoksilla, semmosilla että häviältä mennee autot talot , no
jääpihän sille henki senthän, ja akka jos son kovin pilalle käytetty.

Semmosessa pelissä Aslakki olis omimmilhans.

Uusimmat

Suosituimmat