Miks ihmiset kuluttaa rahaa

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mitä kiksejä ihmiset saa siitä että ostavat kaikenlaista tavaraa, on toki taloudelle hyväksi ostaa kaikenlaista.

Lähinnä naiset shoppailee ihan hullunlailla.

Olen mietttinyt, mutta ei ole selvinnyt.

Sivut

Kommentit (35)

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007

Noh, tykkään minäkin shoppailla. Ainakin jos on rahaa.
Mutta miksi ihmiset ostaa tavaroita?noh itse ainakin ostan sen takia että piristyisisin ja saisin uutta sisältöä elämääni. Ja mikäs sen mukavampaa jos minun elokuva"kokoelma" kasvaa pikkuhiljaa aina. Ja saapahan jotain puheenaihetta puhuttavaksi ystäville.
Ja eiköhän toi syy päde kaikkiin ihmisiin ketkä käy kaupassa.

Olen fiksu ja älykäs!

Vierailija
NallePuh
Noh, tykkään minäkin shoppailla. Ainakin jos on rahaa.
Mutta miksi ihmiset ostaa tavaroita?noh itse ainakin ostan sen takia että piristyisisin ja saisin uutta sisältöä elämääni. Ja mikäs sen mukavampaa jos minun elokuva"kokoelma" kasvaa pikkuhiljaa aina. Ja saapahan jotain puheenaihetta puhuttavaksi ystäville.
Ja eiköhän toi syy päde kaikkiin ihmisiin ketkä käy kaupassa.

Minä en ainakaan kavereille viitti kehua, että mitä kaupasta ostin. Siis ruokakaupasta. Toi shoppailu on liene jotain korviketta siitä, että lapsuudessa kaikki ei ollutkaan ihan hyvin. Kannattaa tutkia vaatekaapit jne, ennen kuin ostohimo iskee.

Olisko tästä apua ostomaanikoille
http://www.mielenterveys-taimi.fi/verkk ... /index.php

Vierailija

Mutta nykyinen talouskasvu on pahaksi. Älkää ostako tällä metodilla: ostatte kameran, heitätte sen puolen vuoden kuluttua roskiin ja ostatte uuden jne.

Pitäkää kamera ainakin kaksi vuotta, kiitos! Tämä säästää hyvin paljon energiaa.

Harmina on, että yhtiöt tekevät esim. kameroita juuri edellisen metodin perusteella. Eli uusi malli vuosittain.

Vierailija
Ahteri
Mutta nykyinen talouskasvu on pahaksi. Älkää ostako tällä metodilla: ostatte kameran, heitätte sen puolen vuoden kuluttua roskiin ja ostatte uuden jne.
Pitäkää kamera ainakin kaksi vuotta, kiitos! Tämä säästää hyvin paljon energiaa.
Harmina on, että yhtiöt tekevät esim. kameroita juri edellisen metodin perusteella. Eli uusi malli vuosittain.

Juuh. Ja kännykätkin. Eilen sateessa uitin oman kännykkäni. Heikkohermoisempi olis heittänyt roskiin. Minäpä purin, kuivatin ja taas toimii normaalisti.
Uusavuttomia on paljon myös tekniikassa, kuin myös kotitaloudessakkin. Tuskimpa nuoret stadilaiset tietävät, mitä vasaralla tehdään, saatika kummalla päällä naulaa lyödään.

Vierailija
tiäremiäs
Mitä kiksejä ihmiset saa siitä että ostavat kaikenlaista tavaraa,

Uusista tavaroista tulee kiva olo. Uusissa vaatteissa ja kengissä on ihana kulkea, on mahtavaa sisustaa koti uudestaan aina silloin, kynnet ja hiukset on hauska laitattaa, kosmetologi tekee ihmeitä myös itsetunnolle jne. Suurempi ihmettelyn aihe olisi, jos ihmiset eivät käyttäisi omia rahojaan omaksi ilokseen.

Vierailija

On olemassa yksilöllinen optimimäärä hankintoja millä saa maksimaalisen tyydytyksen ilman että haittavaikutukset alkavat hallita tuntemuksia ja selviytymistä. Lisäksi se on tavara- paikka- kulttuuri- ja ikäkausisidonnaista. Liian suuri poikkeama siitä aiheuttaa ongelmia.

Monet kaupalliset toimijat koettavat tunnustella asiakkaidensa sietotasoa ja kuormittaa sen äärimmilleen, niin että se joskus ylittyy aiheuttaen ongelmia.

Monet pyrkivät tyytyttämään omia tarpeitaan hankkimalla tavaroita, joiden uskoo tyydyttävän muita.

Vierailija

Ostaa jos on millä ostaa. Jos on rahaa, niin miksi ei ostaisi? Mitä sitä turhaa nuukailla. Elämme vain tietääkseni yhden kerran täällä planeetallamme, niin ostaa mitä haluaa jos on varaa.

Minä olen joskus ihmetellyt joidenkin saituutta, säästävät ja säästävät, elävät nuukaillen. Rahasta mitään iloa ole jollei sillä uskalla ostaa.

Vierailija
Ayla
Ostaa jos on millä ostaa. Jos on rahaa, niin miksi ei ostaisi? Mitä sitä turhaa nuukailla. Elämme vain tietääkseni yhden kerran täällä planeetallamme, niin ostaa mitä haluaa jos on varaa.

Ja meidän jälkeen tulevillahan ei ole mitään merkitystä, eihän? Hukkukoon tuotepaskaan ja saasteisiin.

Vierailija
laite
Ayla

Ja meidän jälkeen tulevillahan ei ole mitään merkitystä, eihän? Hukkukoon tuotepaskaan ja saasteisiin.

Häh? Mitä? Minä en ole mistään tuotepaskasta puhunut enkä saastasta.

Vierailija
Ayla

Häh? Mitä? Minä en ole mistään tuotepaskasta puhunut enkä saastasta.

Jees, lähinnä nyt kärjistin tuon sun asenteesi tähän "käytän kerran ja heitän roskiin" - ajatteluun. Ei mitään henkilökohtaista, harmittaa vaan tämä nykyinen kertakäyttö-kulttuuri, jossa ostetaan pelkästään ostamisen ilosta välittämättä mitä tavaroiden valmistaminen/kuljettaminen/hävittäminen tekee ympäristölle.

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007
Ayla

Minä olen joskus ihmetellyt joidenkin saituutta, säästävät ja säästävät, elävät nuukaillen. Rahasta mitään iloa ole jollei sillä uskalla ostaa.

Olen täysin samaa mieltä sinun kanssasi! Ja tosta rahasta mitään iloa jollei sitä uskalla ostaa, niin sanoisin siihen vastakkaisen sanonnan: Mitä iloa rahasta on, Jos sitä vain tuhlaa?

Ja vaikka itse tykkään shoppailla, niin siltikin minulla on sama kännykkä minkä ostin ekaksi kännykäksi, ainoastaan akun olen vaihtanut kahdesti, ja toinen oli japanilainen bullshit akku, mikä kävi oudonkuumana.
Ja itse esimerkiksi heitän paskat levyt/dvdlevyt tuleen ja sillein säästän luontoa ettei roskaannu turhil jätteil. Ja aika vähän loppujen lopuksi kaikki jätteet kuormittaa ympäristöä ylipäätänsä. Ruoka menee lokeille, paidat maatuu mukavasti ja niinedelleen. Tuhlailu rules!

Olen fiksu ja älykäs!

Vierailija
NallePuh
Ayla

Olen täysin samaa mieltä sinun kanssasi! Ja tosta rahasta mitään iloa jollei sitä uskalla ostaa, niin sanoisin siihen vastakkaisen sanonnan: Mitä iloa rahasta on, Jos sitä vain tuhlaa?

Ja vaikka itse tykkään shoppailla, niin siltikin minulla on sama kännykkä minkä ostin ekaksi kännykäksi, ainoastaan akun olen vaihtanut kahdesti, ja toinen oli japanilainen bullshit akku, mikä kävi oudonkuumana.
Ja itse esimerkiksi heitän paskat levyt/dvdlevyt tuleen ja sillein säästän luontoa ettei roskaannu turhil jätteil. Ja aika vähän loppujen lopuksi kaikki jätteet kuormittaa ympäristöä ylipäätänsä. Ruoka menee lokeille, paidat maatuu mukavasti ja niinedelleen. Tuhlailu rules!

Eräät tuotteet on hyvin paketoituja, aivan liian paljon, mutta sille en mitään voi. Yleensä käyn ruoka ostoksilla torilla ja maanalaisessa isossa hallissa missä on monia eri pieniä ruoka paikkoja, eri maalaisten, ei seiniä juuri ollenkaan eri putiikkien välillä, kaikki on avonaisia käytävälle. Ooh mikä tuoksu, ruokaa erilaista ruokaa ja ei edes erikoisemmin paketoitujakaan, irtotavaraa siis.

Vierailija

En minäkään näe turhassa nuukailussa mitään järkeä, mutta haluan kuluttaa rahaa myös ihan omaan itseeni. Esim. pienet kivat matkat silloin tällöin piristää kummasti. Rahan käyttö on valinta, numeroilla tilillä ei ole mitään iloa, toista tietysti, jos säästää jonkun suuremman hankinnan takia.

Toisaalta yritän ostaa sellaista mitä käytän. Joskus kuitenkin joku vaatekappale "unohtuu" komeroon, eli oli virhesijoitus.

Vierailija
Ayla

Näin on. Rahalla saa ja autolla pääsee. Vai oliko se ennen hevosella?
Miksi tehdä töitä? Raha on vain tavaran vaihtoväline.
No siksi, koska no money, no honey.
Simple is that, kuten eräs thaimaalainen business mies opetti.
Sen jälkeen olen miettinyt tarkemmin business asioita. Naisia ennemminkin... lol
Hei Suomi hyvin pyyhkii

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat