Parhaat lukemanne kirjat?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Siis luetteloikaa parhaat lukemanne kirjat ja keskustelua tietystä kirjasta voi toki aloittaa. Kirjailijatkin voi laittaa kirjan perään.

Minun top4:

1. Silmarillion - J.R.R. Tolkien
2. Taru Sormusten Herrasta-trilogia - J.R.R. Tolkien
3. Musta Haltia-, Jäätuulen laakso-, Drowin perintö-, Pimeyden polut- ja Metsästäjän miekat-sarjat - R.A. Salvatore
4. Harry Potter-sarja - J.K. Rowling

Olen fantasian ystävä, kuten näette.

Sivut

Kommentit (69)

Vierailija

1) Teurastamo nro 5 - Valitettavasti edesmennyt Kurt Vonnegut
Upein pasifistinen kannanotto, kun spatiaalinen spastikko näkee talosälän kokoutuvan, ihmisten palaavan kokonaisiksi ja henkiin, pommien nousevan ylös lentokoneiden ruumiin niin että lastit palautetaan tehtaisiin, pommit hajotetaan ja ainekset palautetaan luontoon.

2) Titan, Wizard ja Demon - John Varleyn yksi trilogia kehämaailmasta enkeleineen, kentaureineen, elävine zeppeliineineen

3) Johanna Sinisalon koko tuotanto

4) Gilgamesin tuho - Risto Isometsä

Hyvää lukukesää!

Vierailija

Mika Waltarin tuotannosta esim.Turms kuolematon,Mikael karvajalka,Sinuhe jne..

Wilbur smithin kirjat olen myös lukenut melkein kaikki.

Vierailija

gene deweese - King of the dead
gene deweese - Lord of necropolis

Fantasia "kauhua" mun mielestä ihan loistavalla juonella, joka piti otteessaan ihan loppuun asti. Kova meduusan verkko jossa vastaukset kaikkeen tuli vasta toisen kirjan loppumetreillä.

Vierailija

Sinuhe Egyptiläinen - 15-vuotiaana luin ensimmäisen kerran. Sen jälkeen joka kesälomalla aina kolmekymppiseks asti.

Joku jo mainitsikin Vonnegutin, muttei Galapakosta, joka on suosikkini. Kevyenpää luettavaaa kuin Teurastamo. Ei niin julistava ja osoitteleva ja siksi jopa parempi

Juhannustanssit jo pelkästään Hannu Salaman jumalanpilkkatuomion takia. Jos jostain rikoksesta pitää linnassa istua niin siitä

Kazantzakis Nikos Soita minulle Zorbas. Parempi kuin kuuluisampi Viimeinen kiusaus, jonka katolinen kirkko laittoi kiellettyjen kirjojen listalle. Erinomaista paikallisen elämän kuvausta.

Vielä 1200 sivua täysin hulvatonta tekstiä
Cervantes Don Quijote
Espanjan kirjallisuuden todellinen helmi ja maailman satiirisen kirjallisuuden merkkiteos. Voisi jopa sanoa, että kirja joka lopetti kokonaisen kirjallisuudenalan: ritarikirjallisuuden
Toinen hyvä samaa alaa on Italo Calvinon Ritari jota ei ollut olemassa. Sopii lapsille ja aikuisille

Vierailija

Mika Waltarin historialliset romaanit, etupäässä Sinuhe egyptiläinen ja ihmiskunnan viholliset.

James Clavell's - Shogun
Samurai-ajan Japanista kirjoitettu mammutti-romaani.

Margaret Weis - Raistlin kronikat
ja vanhempi tuotanto
Mustan/punaisen velhon maailmassa on jotakin kiehtovaa.

Edgar Rice Burroughs - John Carter kirjat
(avaruuden tarzanit)
Pikkupoikana innostuin lukemisesta näiden kirjojen kautta, jostain syystä niistä oikeista Tarzaneista en tykännyt.

Jean M. Untinen-Auel - Luolakarhun klaani

Jokaisessa raavaassa miehessä asuu pieni tyttö.

Kuten listasta huomaa, lähinnä historialliset romaanit ja fantasia on innostanut.

edit: lisäsin selitykset ja viimeisen kirjan.

tli
Seuraa 
Viestejä1057
Liittynyt11.11.2005

William Golding: "Kärpästen herra"
Toivo Pekkanen: "Tehtaan varjossa"
John Steinbeck: "Vihan hedelmät"
F. M. Dostojevski: "Rikos ja rangaistus"
Franz Kafka: "Linna"
Norman Mailer: "Alastomat ja kuolleet"
George Orwell: "Katalonia, Katalonia"

Nämä nyt tulivat ensimmäisenä mieleen kirjoina, jotka ovat tehneet jonkin voimakkaan vaikutuksen. Suosittelen.

Dekkari-puolelta olen lukenut esim. Christie:tä ja Simenonia. Scifi-puolelta taas olen lukenut esim. Clarken ja Asimovin tuotannon jokseenkin kokonaan.

Vierailija

Suurin osa Philip K. Dickin tuotannosta. (Esim. Hämärän Vartija)

Suurin osa Douglas Adamsin tuotannosta. (Esim. Linnunradan käsikirja liftareille "Trilogia")

Puolet Kari Hotakaisen tuotannosta. (Esim. Klassikko)

Osa Jari Tervon tuotannosta. (Esim. Minun Sukuni Tarina)

Osa Veikko Huovisen tuotannosta. (Esim. Lentsu)

Suurin osa Scott Adamsin tuotannosta. (Esim. The Dilbert Principle)

Onhan noita iso läjä muitakin.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007

Taru Sormusten herrasta
Sinuhe
Rikos ja rangaistus

Siinä ne parhaat. Ite en oikei tuosta salvatoresta innostunu, vaik luinki puolet tuotannosta..

Lisäys: Monte Criston kreivi

Per se

Vierailija

Gabriel Garcia Marquezin tuotanto, eli kaikki mitkä kirjastosta olen löytänyt, sitten Isabel Allenden kirja, jonka nimeä en muista, mutta se käsitteli Chilen asioita ennen ja jälkeen sotilashallinnon. Kiinnostuin hänestä, koska näin teeveehaastattelun. Kaikki kirjojen kirjailijoita ja kirjojen nimiä en muista, mutta olen lukenut eri maiden kirjailijoiden tuotantoa, koska sillä tavalla voi tutustua muihin kulttuureihin

Veikko Huovisen teokset olen lukenut, samoin suurimman osan Pirkko Saision tuotannosta.Tietysti Linnan tärkeimmät teokset ja paljon muita, mutta on vielä paljon lukematontakin kirjallisuutta.

Joinakin talvina luen kymmenittäin kirjoja ja viime talvena luin vain pari kirjaa, osaksi silmäleikkauksen vuoksi. Nykyisin tahtoo TV ja netti varastaa aikaa, mutta ei pidä aliarvioida hyviä elokuvia ja dokumenttejäkään, viihdettä unohtamatta.

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007

Hobitti tuli joskus aikoinaan luettua ja se oli hyvä. Sitten yritin lukea taru sormusten herrasta trilogian mutta en mä sitä sataa sivua pitemmälle jaksanu lukea kun elokuvatkin alko tuppaamaan niin tiuhaan tahtiin että päätin vain katsoa elokuvat.

Sitten mitä nytten luen ja on tosi hyvä kirja niin on: Buddhan Opetuksia.

Olen fiksu ja älykäs!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat