Uskotteko evoluutioteoriaan vai luomiskertomukseen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Otsikon voisi periaatteessa laitatuttaa näinkin: oletko evolutionisti vaiko kreationisti, mutta pidän enemmän siitä tavasta, jolla se nyt on.

Aiheessa olevalla äänestyksellä yritän saada selville (en ole tilastotieteilijä), kuinka moni tällä foorumilla todella on evolutionisti tai kreationisti tai "joku muu".

Ja keskustelua evoluutioteorian totuuksista ja luomiskertomuksen "totuuksista".

Itse olen vankkumaton (ainakin nykyisten todisteiden edessä) evolutionisti.

Sivut

Kommentit (95)

Vierailija
Ahteri
Otsikon voisi periaatteessa laitatuttaa näinkin: oletko evolutionisti vaiko kreationisti, mutta pidän enemmän siitä tavasta, jolla se nyt on.

Aiheessa olevalla äänestyksellä yritän saada selville (en ole tilastotieteilijä), kuinka moni tällä foorumilla todella on evolutionisti tai kreationisti tai "joku muu".

Yksi mahdollisuus olisi ollut kysyä pitäydytkö luonnontieteellisen tutkimuksen metodissa vai kreationismissa?

Luonnontieteessä ei uskota eikä todisteta vaan etsitään selityksiä, jotka kuvaisivat mahdollisimman suurella todennäköisyydellä havaittuja ilmiöitä.

Englanniksi olisi myös voinut kysyä sanoin belief ja faith, jotka tavoittavat tuota eroa suomenkieltä paremmin. (tässä yhteydessä perusteltu näkemys vs. sokea usko, ilman perusteita, ajatuksellisesti)

Vierailija

Ärsyttävä sana tämä evolutionisti. Saa sen kuulostamaa juuri siltä, miltä sen ei pitäisi kuulostaa eli joltain uskomukselta/"uskonnolta".

Vierailija

Damasio ehti jo viemään jalat suusta...
Evoluutioon ei tarvite uskoa, luomishömppä taas lepää ainoastaan uskon varassa

Vierailija
Ahteri

Olisi muuten mielenkiintoista myös eritellä tuota kreationismia.

1) Uskotko, että maan ikä on korkeintaan 6.000 vuotta
vai
2) uskotko, että maapallon ikä on tieteen havaitsema 4,5 miljardia vuotta

tai sitten uskotko
a) kirjamelliseen raamatuntulkintaan;
b) historialiseen, nykyisen ev.lut kirkon raamatuntulkintaan

tai sitten

I Evoluutiota ei ole tapahtunut vaan kaikki on luotu kerralla
II Evoluutio on tapahtunut ja Luoja on antanut merkityksen ja sielun ihmiselle
III Luoja on luonut maapallon ja eläimet, mutta jättänyt ne sitten kehittymään

jne.

Aika monta ryhmää noitakin saisi.

Vierailija

MIten joku voi oikeasti uskoa näihin Jeesusjuttuihin? Siis jumala loi ihmisen, antoi sen langeta omenaan ja putos tänne. SItten lähettä oman jumalallisen poikansa joka kuolla kupsahtaakin. SItten Jumala on kolmiyhteinen mutta silti muka monoteistinen uskonto. JOS JOKU ON HUPAISAA SE ON KYLLÄ KRISTINUSKO! Ja sitten muka joku kuolemanjälkein elämä? EI vittu minä en ainakaan halua elää päivääkään kuolemani jälkeen.

Vierailija

Uskon jopa että olemme maapallon ulkopuolisen elämän koekaniineja.

Kaikki muu on mahdollista paitsi sukurutsari aatami ja eeva tarina.

Vierailija

Onko sitä pakko päättää? Ja jos kallistuu kreationismin kannalle niin pitääkö myös hyväksyä se että meistä ihmisistä ei tämän kummoisempia tule? Vai olemmeko me jokatapauksessa evolutionistisestikkin tiemme päässä? Olettaen siis että tämä tyystin naurunalainen ns. evoluutioteoria sittenkin pitäisi paikkansa, kröhm. Masentava ajatus kaikkityynni.
Uskovaiset ovat siis toisinsanoen tyytyväisiä nykyihmiseen? tähän kamalaan omaan pesäänsä paskovaan petoon? (viittaan tuolla siis tähän kohuun kasvihuoneilmiöstä, en siihen että taloissamme on vessat) Hyi heitä.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Jotensaki voitas sanoa , että uskon tain en usko.
Toki joku luonnonvoima,(tai luonnonvoimat) on maailmankaikkeuven saanu aikhan, eli periaathessa luonu. Kaikki luotu on kehittymisen alaista siis kehittyvää, niin onhan taantuminenki jonkinlaista kehittymistä.

Nuista äänestysvaihtoehoista puuttu se toellinen vaihtoehto, usko molempien
nuitten vaihtoehtojen oikeellisuuteen.
Vaikka naputtelin kuinka monesti, en onnistunu äänestämhän molempia yhtäaikaa , joten jätin äänestys hommat minua pösilömmille.

Vierailija

Kyllä on jumalalla mielenkiintoiset suuremmat suunnitelmat.
Se loi ihmisen omaksi kuvakseen.
Ihmisen joka saa aikaan toisten jumalankuvien tappamista uskomattomia määriä päivässä.
Ja kun viimein pääsee eroon ihmisistä pääsee/joutuu taivaaseen missä tämä jumala kurkkii miten paljon taas ihmiset tappaa ja vahingoittaa toisiaan.

Jumala, kaikkivoiva hemmo, haluaa että ihmiset on tasa-arvoisia ja TASA-Arvoisuuden nimessä se nimittää ykköshahmoksi jonku Paavin ja kourallisen pappeja ja muita tyyppejä.

Jeesus antoi meidän synnit anteeksi, niin sen tarkoittaa että kohtelemalla muita ihmisiä huonosti tai vaikkapa ottamalla hengiltä, päästät heidät taivaaseen ja itse pysyt edelleen täällä, sitäkö se on?

Mielestäni kaikkein typerintä tässä koko jutussa on se, että Evoluutioon on hyvinkin paljon viittauksia, todisteita ja asioita millä voidaan osottaa että kun tämä oli näin, siitä seurasi tätä.

Kreationismiin ei ole yhtäkään asiaa todistamassa. Ei mitään. Yksi vanha opus jonka on pari sälliä hyvissä viineissä kirjottanu.

No se kaiken turhin asia, Miten joku kyseenalaistaa näiden kahden välillä että kumpaan kannattaisi luottaa, kun toisella on paljon näyttöä ja toisella ei yli kahteen tuhanteen vuoteen ole tullut sen enempää näyttöä.

Joku sanoi että uskon asiahan se on, mutta jotain järkeä siinäkin pitäisi käyttää. Eihän nämä ääriuskovaiset edes kyseenalaista noita asioita.

.Silkki

Muuten, jos uskontoa ei olisi ollut olemassa jo pitkään, nykypäivänä se taidettaisiin mieltää mielisairaudeksi

Vierailija

Toinen perustuu yhteen kirjaan ja toinen tiedemiesten mielipiteisiin, jotka vaihtuvat aina tietyn ajan kuluessa. En usko kumpaankaan.

Vierailija

Vaahtis, jos omaat itsenäisen ajattelun harvinaisen lahjan, saattaisit kyetä päättelemään Miksi mielipiteet vaihtuu. Mikäli et omaa tätä lahjaa, niin hyvä että pysyt kannassasi.

Ja siis tuo itsenäinen ajatteluhan on oikeasti harvinaista, suurin osa selittää suu vaahdossa siitä mitä joku muu on sanonut tai tehnyt, eikä mitään omaa.

.Silkki

Vierailija
Aslak
Jotensaki voitas sanoa , että uskon tain en usko.
Toki joku luonnonvoima,(tai luonnonvoimat) on maailmankaikkeuven saanu aikhan, eli periaathessa luonu. Kaikki luotu on kehittymisen alaista siis kehittyvää, niin onhan taantuminenki jonkinlaista kehittymistä.

Joo, itse oon sitä mieltä, ett luonnonvoimill - jotka loi tän kokonaisuuden - ei ollu pyrkimystä luoda, vaan luonnonlait käsittelee ainetta siten, ett siit muodostuu tiettyi jutskii ja tietyis olosuhteis jopa tiedostavii aineen kasaumii.

Ja mun tapauksess tietty myös tuurii.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat