Kaukolämpörekka daily delivery

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olisko järkeä yhdistää postin jakaminen ja tulikuuman kiven/metallin/veden jakelu omakotitaloihin ?

Ei tarttis muuta lämmitystä, jos on vaikka ämpärillinen 1000-asteista uraania. Ämpäri olisi termospullomainen.

Voisko joku laskea tarpeen ? Laskin että litra 100-asteista vettä / vrk riittäisi omakotitaloon. Eihän se voi pitää paikkaansa.

Saisin lämpöä ilmaiseksi erään tehtaan sivutuotteena.

Jos kaukolämpörekka toimisi, niin miksei myös rannikolla seilaava, kaukolämpöä kaupunkeihin toimittava pieni laiva. Kävisi lämmittämässä vesilastin ydinvoimalan satamassa, ja jakaisi lämmön Kotka, Porvoo, Helsinki, Kirkkonummi, Siuntio, Inkoo, jne.

Lämmitysydinvoimala voisi olla vaikka oma reaktorinsa Loviisassa tai Olkiluodossa. Tai laivaan sijoitettu kuutiometrin kokoinen boxi.

Vain asiallisia vastauksia, aihe on tärkeä, ajankohtainen ja taloudellisesti potentiaalinen.

Kommentit (15)

Vierailija

Veden ominaislämpökapasiteetti on 4186 J/(K·kg).

Vesi luovuttaa siis jäähtyessään 100 asteesta 0 asteeseen 418 600 Joulea, eli 0,116 kWh:n edestä energiaa. Käytännössä jäähtyminen tapahtuisi vain noin 20 asteeseen asti, eli huoneenlämpöön eli alle 0,1 kWh:n edestä lämmitystehoa per litra.

Tarvitsisi aika paljon vettä, että toimisi. Joissain tapauksissa voisi jopa kannattaa, joku fiksumpi laskekoon käytännön sovelluksia.

Vierailija

Joo, varaavan takan kokoinen möykky tarvitaan. Sopii arkikokemukseen.

Tarvitaan siis faasimuutos tai kemiallista energiaa.

Tai hautakivi, joka pyörii 4500 kierrosta sekunnissa...

Vierailija

realismi hukassa. Näppituntuma ilman laskuja: 2000 litraa 90 C asteista vettä (varaaja) ei tahdo riittää pakkasilla vuorokauttakaan.

Vierailija

No entä tämä laiva.

Toisi kaupunkiin lämmintä vettä, jonka se lämmittää omassa ydinreaktorissaan.

Vesi pukataan eristettyyn säiliöön tai vaikka suoraan kaukolämpöverkkoon, joka on aika iso varasto sekin.

Laiva toimisi samalla sekä rahtilaivana, turistilaivana että jäänmurtajana. Todellinen monitoimimurtaja siis.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Olen viettänyt talvea talossa, jossa oli 1200 litran lämminvesivaraaja, joka lämpeni puulämmitteisellä kattilalla. Pintalämpötila lämmityksen jälkeen 90 astetta, mutta keskimääräinen lämpötila reilusti alle, koska lämmin vesi pysyy pinnassa, ja jos kattilassa kiertäisi 90 asteinen vesi, niin tulisi kiehumisongelmia...

Lämpöä riitti talvella (paitsi pahimpina pakkasina tai enemmän käyttövettä kulutettaessa) keskikokoiseen omakotitaloon n. vuorokaudeksi kerrallaan, jos n. 4 henkilöä kuluttaa lämmintä käyttövettä suihkuineen. Enemmänkin, jos ei haittaa veden haaleus esim. tiskatessa...

Edit: vai olikos se sittenkin 1800 litran varaaja... No en mene vannomaan, mutta yli kuution ja alle kaksi kuutiota se varmasti on.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Tai ei tässä oikeastaan ydinreaktoria tarvita. Jokaisen laivan dieselit puksuttaa n. 40% hyötysuhteella. Laiva voisi lämmittää vesilastia omalla hukkalämmöllään ja myydä sen kaupungin energiayhtiölle.

Kaupungin kaukolämpölaitokset ovat monopoliaseman vuoksi yleensä kaupunkilaisten eli kunnan omistamia. Eli vaaleissa ihmiset voisivat päättää, että halutaanko tämmöinen, jos turverekkaralli tympäisee.

Itse asiassa ydinjuna olisi paras. Kuution kokoinen reaktori kävisi joka kaupungin keskustassa lämmittämässä kaukolämpövettä vaikka 20 asteella. Parin tunnin pysähdyksellä voisi ottaa 200-400 MWh ulos !

Vierailija

Laivoilla kuljetellaan vettä säkissä jota hinataan laivan perässä. Näin jossain kuvan siitä. Suolattoman veden tiheys on suolaista pienempi, joten se kelluu.

Muuten tuo säiliökuljetus kyllä toimii, mutta kustannukset ovat suuremmat kuin putkiversiolla siirto.

Telttaa voi lämmittää nuotiokivillä.

Vierailija

Jostain syystä ydinjunasta tulee mieleen Steven Seagalin leffat ja junan kaappaus.

Veikkaan, että ihmiset eivät halua säännöllisesti aktiivista ydinreaktoria keskustoihin. Vähän riskialtista.

Vierailija
Boysen
Tai ei tässä oikeastaan ydinreaktoria tarvita. Jokaisen laivan dieselit puksuttaa n. 40% hyötysuhteella. Laiva voisi lämmittää vesilastia omalla hukkalämmöllään ja myydä sen kaupungin energiayhtiölle.

Kaupungin kaukolämpölaitokset ovat monopoliaseman vuoksi yleensä kaupunkilaisten eli kunnan omistamia. Eli vaaleissa ihmiset voisivat päättää, että halutaanko tämmöinen, jos turverekkaralli tympäisee.

Itse asiassa ydinjuna olisi paras. Kuution kokoinen reaktori kävisi joka kaupungin keskustassa lämmittämässä kaukolämpövettä vaikka 20 asteella. Parin tunnin pysähdyksellä voisi ottaa 200-400 MWh ulos !

Tankkerit taitavat jo nyt lämmittää raakaöljyä matkan aikana, jotta se olisi juoksevampaa purettaessa.

Liikkuva siviilikäyttöinen ydinreaktori tuskin toteutuu. Riskit ovat liian suuret.

Vierailija
tuc
Veikkaan, että ihmiset eivät halua säännöllisesti aktiivista ydinreaktoria keskustoihin. Vähän riskialtista.
Valitettavasti näin
Ydinreaktori Espooseen olisi erinomainen ajatus. Hyötysuhde nousisi huomattavasti kun osa energiasta otettaisiin talvella käukolämpönä.

Kyllä kuumaa vettä kannattaa kuljettaa putkea pitkin eikä millään junalla tai rekalla. Kuuman veden virtausvastus on pieni verrattuna rekan/junan ilmanvastukseen. Lisäksi punppu-sähkömoottoriyhdistelmän hyötysuhde on paljon dieselkonetta parempi.

Vierailija

Suuret yksiköt on kannattavia.

Kumpi on järkevämpää, yksi mobiili kaukolämpöydinreaktorijuna vaiko 1800 kpl kaupunki/ kaupunginosakohtaista haisevaa puu-, öljy- tai turvevoimalaa ?

Tämä juna maksaisi saman verran kuin 1-2 tavallista voimalaa. Kyse on vaan veden lämmittämisestä. Siinä voi olla monta sisäkkäistä piiriä, ettei tarvi pukata primäärivettä ihmisten taloihin asti (tai kotien pattereihin asti kuten Venäjällä tehtiin. Ei ollut paluuputkea, ei tarvittu.)

Vesi voitaisiin lämmittää monessa minireaktorissa vaiheittain. Yksi / vaunu. Boorille omat säiliöt, eipä tuossa muuta tarvi. Itse juna voisi olla lisäksi miehittämätön kuten metro.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
tietää

Telttaa voi lämmittää nuotiokivillä.

Luulisi, että kivilämmitykseen olisi joku nerokas hieman lämpöä eristävä säiliö eräolosuhteisiin. Muutama kivi kuumennettaisiin hehkuvaksi nuotiossa ja sijoitettaisiin säiliöön. Ehkä siinä olisi jokin kaksoismetallisäätökin. Missä PellePelottomat luuraavat?

Siperiassa on kaukolämpö toteutettu paikoin säiliöautoilla. Näin dokumentinpätkän jokunen vuosi sitten. Siinä tuotiin höyryävä lasti -60 asteen pakkasessa talon jonkinlaiseen vesireikään. Mihin lie mahtoi mennä jäähtynyt vesi. Luulisi ettei ikiroutaan voi loputtomiin uittaa vesiä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Jos ostaa vaikka ydinsukellusveneen reaktorin (niitä on tehty n. tuhat), niin tässä on koko:

"The Sevmorput pressure vessel for a relatively large marine reactor is 4.6 m high and 1.8 m diameter, enclosing a core 1 m high and 1.2 m diameter."

Tyypillinen teho on 70MW luokkaa ja polttoaine ladataan uusiksi 10 vuoden välein (kokonaan tai osittain, en tiedä).

Uusimmat

Suosituimmat