Miksi olet oikeistolainen/vasemmistolainen/ei poliittinen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Itse olin nuorena oikeistolainen, hurahtanut suur-Suomen kannattaja. Se ei luultavasti ollut tietoinen valintani, vaan ympäröivässä kyläyhteisössä ajan henki vei mennessään.
Kaksikymppisenä aatemaailmani suuntautui vasemmistolaiseen työväenliikkeeseen.
Olen yhä vasemmistolainen.
En ole koskaan ollut analysoiva teoreetikko, en. Olen vaistomaisesti asennoitunut köyhän, sorretun ja syrjäytyneen puolelle ja olen kokenut, että vasemmistolainen aatemaailma luo parhaimman edellytyksen toimia näiden ihmisten puolesta.
Foorumin yhteiskunnallisissa keskusteluissa nimimerkit tuovat reilusti esille oman poliittisen kantansa. Niin pitääkin, mitä turhia nössöilemään. On ihanaa seurata sanarieskan lentoa.
Näin keskustelut ovat myös antoisampia.

Kysyisin teiltä:
Miksi olet oikeistolainen/vasemmistolainen/ei poliittinen?

Sivut

Kommentit (127)

Vierailija

tuc:
"Vihreät eivät ole vasemmalla tai oikealla vaan edellä."

Miksi olet "vihreä?
Minusta vihreäksi luonnehtittu on ihmisenä kokematon, untuvikko, täysin "ulalla oleva" ihmisyksilö.
Myös poliittisesti.

Vierailija
markent
tuc:"Vihreät eivät ole vasemmalla tai oikealla vaan edellä."

Miksi olet "vihreä?
Minusta vihreäksi luonnehtittu on ihmisenä kokematon, untuvikko, täysin "ulalla oleva" ihmisyksilö.
Myös poliittisesti.

Minusta vihreäksi luonnehditaan niitä ihmisiä, jotka kokevat ympäristön tärkeäksi itselleen. Käytännössä Vihreän puolueen toinen tärkeä asia on tasa-arvo, oli kyse sitten seksuaalisuudesta, sukupuolesta, ihonväristä tai ulkonäöstä.

Vihreissä on aika monta veteraanipoliitikkoa.

Tuolla logiikallasi voisi siniset määritellä kuolleiksi, punaiset verisiksi ja sinivihreän hallituksen mustelmaksi.

Vihreä ovat sekä edustajista että äänestäjistä katsottuna koulutetuin puolue. Täysin ulalla? No, ainakin tosi korkeasti koulutettuna ulalla.

Vierailija

Miksi ystäväni Dr_Strangelove olet oikeistolainen? Korjaa, jos olen väärässä.
Kattava selonteko suotava. Lyhyempi versio,pliis.

Toope
Seuraa 
Viestejä23166
Liittynyt23.7.2006

Jonkinlainen oikeistoliberaalius tulee jo verenperintönä. Talouspolitiikassahan (no, vähän yksinkertaistaen ) oikeisto pyrkii luomaan jaettavaa omaisuutta ja vasemmisto pyrkii jakamaan luotua omaisuutta. Markkinatalous on toimivin järjestelmä. Täysin ilman sääntelyäkin se varmasti toimii, mutta koko yhteiskunnan kannalta se toimii huomattavasti paremmin ja tasa-arvoisemmin pienellä sääntelyllä. Vasemmistolainen köyhäinhoito kohdistuu liikaa seuraamuksiin, se ei kiinnitä riittävästi huomiota siihen, että ihmisten täytyy lopulta aina itse tuottaa oma hyvinvointinsa, tavalla tai toisella. Minusta tilanne, jossa on maltillinen oikeistovalta, jossain määrin vaikutusvaltaisella vasemmistolaisella oppositiolla vastustettuna, on ihanteellinen. (Vaihtelua tosin aina tarvitaan.)

Liberaalisuus on myös sitä, että jokainen ihminen hoitakoot asiansa miten haluavat, valtion ei tarvitse joka asiaan puuttua. Käytännössähän asia ei täysin näin toki toimi, mutta Suomessakin olisi tarvetta tietynlaiselle asennemuutokselle. Nyky-Suomessahan kaikki mikä ei ole erikseen sallittua, on kiellettyä. Kansalaisten oikeudet ja velvollisuudet nähtävästi myös edelleen osoitetaan ylhäältä alas, kuten tämä tupakkalaki. Ravintolakohtaisesti asiaa ei tietenkään voinut päättää. Sosialidemokraattisuus on saanut valtaa vähän liikaa yhteiskunnassa, muissakin puolueissa.

tuc
Vihreät eivät ole vasemmalla tai oikealla vaan edellä...

...Minusta vihreäksi luonnehditaan niitä ihmisiä, jotka kokevat ympäristön tärkeäksi itselleen. Käytännössä Vihreän puolueen toinen tärkeä asia on tasa-arvo, oli kyse sitten seksuaalisuudesta, sukupuolesta, ihonväristä tai ulkonäöstä.

Kyllä minusta vihreistä on tullut/tulossa vasemmiston uusi toivo. Aate kaatui, Vasemmistoliitto kituu, demarit empivät, pitäisikö lähteä Englannin labourin linjalle (se edustaa "kolmatta tietä"=ei enää vasemmistoa!), punavihreys on nykyvasemmistoa. Kaikkien mahdollisten vähemmistöjen paapomisessaan vihreiden ei tulisi myöskään unohtaa enemmistöä, ei kai vihreiden tavoite ole olla vain protestipuolue, mikä siitä tällä politiikalla tulee.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija

Olen ollut sosialidemokraatti niin kauan kuin olen jotain poliittisesti ollut. Kunnallisvaaleissa pari kertaa kyllä äänestänyt vasemmistoliiton ehdokasta ja pari kertaa vihreää.

Paljon on ollut puolueen piirissä kähmintöjä joita en ole voinut hyväksyä. Lipposeen olen alusta asti suhtautunut varauksella, Tuomioja ja Halonen ok.

Kyllä minulle demarien aatepohja riittää hautaan asti.

Olen iloinen, että myös molemmille pojilleni on demariaate kelvannut. Ovat toimineet puolueessa jopa aktiivisemmin kuin itse. Tytär kuuluu kannattavan vihreitä.

Uskon tämän vaalitappion ja oppositioajan vaikuttavan tevehdyttävästi puolueeseen. Alkoi todella näyttää kovin itsetyytyväisen turpealta koko touhu.

Vierailija

En ole kertaakaan elämässäni kokenut olevani oikeistolainen tai vasemmistolainen.
Politiikalla on ylipäänsä ollut hyvin vähän (jos ollenkaan) vaikutusta elämääni.
Taidan itseasiassa olla hyvinkin epäpoliittinen ihminen. Ehkäpä pikemminkin anarkisti.

Vierailija
Toope

Liberaalisuus on myös sitä, että jokainen ihminen hoitakoot asiansa miten haluavat, valtion ei tarvitse joka asiaan puuttua. Käytännössähän asia ei täysin näin toki toimi, mutta Suomessakin olisi tarvetta tietynlaiselle asennemuutokselle. Nyky-Suomessahan kaikki mikä ei ole erikseen sallittua, on kiellettyä. Kansalaisten oikeudet ja velvollisuudet nähtävästi myös edelleen osoitetaan ylhäältä alas, kuten tämä tupakkalaki. Ravintolakohtaisesti asiaa ei tietenkään voinut päättää. Sosialidemokraattisuus on saanut valtaa vähän liikaa yhteiskunnassa, muissakin puolueissa.

Kuinka pitkälle sinun liberaaliutesi menee? Pitäisikö nopeusrajoitukset esimerkiksi poistaa? Kyllähän tavallinen kuski toki tietää itse kuinka lujaa voi ajaa, ei valtion siihen tarvitse puuttua. Tai sitten huumaavat aineet. Tulisiko ne vapauttaa? Kyllähän ihmisen pitää itse voida päättää mitä aineita elimistöönsä laittaa, ei se ole valtion asia yläpuolelta sanoa mitä kukakin henkilö saa käyttää.

Vierailija

Niin, nk. vihreistä unohdin vielä sanoa, että homoja ja pössäyttelijöitä.

Itse kutsuvat sitä vapaudeksi ja enakkoluulottomuudeksi. Huumeen orja
vapaa .... ?

Siis kyllähän vihreät ovat kommunisteja peitenimellä, hupaisaa, että
komplementtiväri, mutta nehän ovat lähellä toisiaan. Todiste ? Katso pitkään vihreää seinää ja sulje silmäsi, kas, se on muuttunut punaiseksi !

On surullista, että komukat näin onnistuvat naruttamaan nuorisoa !

Vierailija
markent
Miksi ystäväni Dr_Strangelove olet oikeistolainen? Korjaa, jos olen väärässä.
Kattava selonteko suotava. Lyhyempi versio,pliis.

Koska olen viisas.

Vierailija
Sigmund
Olen ollut sosialidemokraatti niin kauan kuin olen jotain poliittisesti ollut. Kunnallisvaaleissa pari kertaa kyllä äänestänyt vasemmistoliiton ehdokasta ja pari kertaa vihreää.

Paljon on ollut puolueen piirissä kähmintöjä joita en ole voinut hyväksyä. Lipposeen olen alusta asti suhtautunut varauksella, Tuomioja ja Halonen ok.

Kyllä minulle demarien aatepohja riittää hautaan asti.

Olen iloinen, että myös molemmille pojilleni on demariaate kelvannut. Ovat toimineet puolueessa jopa aktiivisemmin kuin itse. Tytär kuuluu kannattavan vihreitä.

Uskon tämän vaalitappion ja oppositioajan vaikuttavan tevehdyttävästi puolueeseen. Alkoi todella näyttää kovin itsetyytyväisen turpealta koko touhu.

Sossuus on sukuvika.

Mitenpä siinä pojasta polvi paranisi, jos kaksi sossua nai, huonot geenit
vain monistuvat.

Vierailija
Dr_Strangelove

Itse kutsuvat sitä vapaudeksi ja enakkoluulottomuudeksi. Huumeen orja
vapaa .... ?

komplementtiväri, mutta nehän ovat lähellä toisiaan. Todiste ? Katso pitkään vihreää seinää ja sulje silmäsi, kas, se on muuttunut punaiseksi !

Kysymys oli nähdäkseni, että minkä poliittisen aatteen puolesta olet ja miksi? Ja viisautesi ilmeneminen näillä palstoilla ei ole vielä tullut aivan selväksi.

Ei siis pyydetty haukkumaan niitä, jotka katsot vastustajiksi. (Nehän me tiedämme jo ennestään)

Vierailija
Dr_Strangelove

Kommunismissa homous on laitonta, siitä joutuu vankilaan. Kyllä ne on republikaanit, mistä niitä homoja löytyy. Ei tainnut kommunistisessa puoluessa olla tuollaista alajaostoa?

Yritä nyt edes vähän parempia perusteluita.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat