Suomalainen sauna ja sen kuumuus...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Vähän kevennystä politiikan joukkoon.
Miten on, saunotteko paljon? Millä tavalla ja missä? Itse ei ole tullut käytyä saunassa vuosiin. Kylpyhuone on saanut kelvata.

Luin tämän artikkelin ja naureskelin. Suomalaiset on siis saanut konkuranssia ulkolaisista saunojista. Ja kilpailut pidetään. Eikö se ole vaarallista olla kauan aikaa niin kuumassa? Niin kauan aikaa kuin tajuissaan pysyy?
Ja kulttuuria tuo saunominen on, yksi suomalaisuuteen kuuluva perinne.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

"Ulkomaalaiset jo enemmistönä löylyn MM-kisoissa

Ulkomaalaiset muodostavat ensi kertaa osanottajien enemmistön löylyn MM-kisoissa. Kuumuudenkestomittelöt järjestetään viikonvaihteessa Heinolassa yhdeksännen kerran.

Joukkoon kuuluu yhä enemmän löylyyn hurahtaneita, joilla ei ole suku- tai asuinsiteitä Suomeen, kertoo kilpailunjohtaja Ossi Arvela.

Arvelan mukaan osanottajamäärä alkaa lähestyä maksimia, kun tavoiteltu sadan hengen raja saavutettiin tänä vuonna.

- Perjantaille kertyy jo neljätoista alkuerää, kun emme ole halunneet lähteä virallisiin karsintoihin.

Suurimmat ulkomaiset joukkueet tulevat Virosta ja Valko-Venäjältä. Kaikkiaan osanottajamaita on ennätykselliset kuusitoista.

Eksoottinen suomalaiskisa on kiinnostanut kovasti ulkomaista mediaa jo etukäteen. Esimerkiksi BBC jututti tänään Arvelaa puoli tuntia. Heinolaan tulee kameraryhmiä Japanista, Saksasta ja Venäjältä.

Lauantai-iltana ratkeaa, kuka naisista ja miehistä istuu pisimpään 110-asteisessa saunassa.

Viime vuonna miesten sarjan voittaja Timo Kaukonen kesti kilpailuoloja runsaat 12 minuuttia.

Löylyn MM-voittajat saavat kunniaa sekä nimensä kiertopalkintoon.

STT"

http://www.kaleva.fi/plus/juttu671662_page0.htm

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Kiitos, Ayla, erinomaisesta avauksesta. Olen itse juuri lähdössä saunaan.

Saunon niin usein kuin vain mahdollista. Kerrostaloasukille ihan liian harvoin.

Onneksi vanhemmillani on kunnon puulämmitteinen sauna.

Tuo saunomislämpö, joka noissa kisoissa on ihan sairas, samoin kuin koko kisatkit. Sauna on Paikka, jossa mietiskellään ja nautitaan tämän ilmastonmuutoskesän aikanakin mukavasta lämmöstä ja itsenäisyydestä.

Paras peruslämpö saunassa on noin 80 astetta, jota sitten löylyillä terästetään. Satakymenen on jo kidutusta..

Mutta nyt saunaan!

Vierailija

Tulin juuri saunasta ! 80 C riittää näin vanhalle miehelle. Nuorena
kilpailin, kuuminta oli Kalastajatorpan edustusaunassa kerran, 140, tosin ryssän sauna Novosibirskin yliopistolla oli vielä kuumempi ( ei mittaria ).

Vierailija

Kaksi tekijää muodostaa löylyn kokemisen. Toinen on saunan lämpö ja toinen on sen suhteellinen kosteus%. Kuivassa sähkösaunassa talvella +100C ei tunnu miltään, mutta erittäin kosteassa savusaunassa jo +60C melkein polttaa ihoa.
Tuon suhteellisen kosteuden merkityksen voit helposti kokeilla puhaltamalla lähietäisyydeltä iholle lauteilla istuessasi; puhallus polttaa, ei sen vuoksi että lämpötila nousee, vaan siksi, että suhteellinen kosteus on puhalluksessa korkea.
Itse olen himosaunoja. Saunon aina kun se on mahdollista. Keskimäärin 3 kertaa viikossa. Uimismahdollisuus kruunaa koko homman.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Ayla
Vähän kevennystä politiikan joukkoon.
Miten on, saunotteko paljon? Millä tavalla ja missä? Itse ei ole tullut käytyä saunassa vuosiin. Kylpyhuone on saanut kelvata.

3-4 kertaa viikossa, talvella ehkä hieman harvemmin. Inhoan peseytymistä ilman saunaa (joskin sosiaalisista syistä toisinaan teen niin, erityisesti talvella kun ei viitsi hakea puita saunan lämmittämiseen ).

a kilpailut pidetään. Eikö se ole vaarallista olla kauan aikaa niin kuumassa? Niin kauan aikaa kuin tajuissaan pysyy?

Ei kai se ole perusterveelle selvälle ihmiselle vaarallista. Taju lähtee jo ennen kuin pysyvää vahinkoa ehtii tulla, ja yleensä huono olo pakottaa lähtemään saunasta jo ennen tajunnan menetystä. Valvotuissa kilpailuissa pyörtyneet haetaan varmasti nopeasti vilvoittelemaan. Tietysti tilanne on toinen, jos on joku piilevä sydänvika tai vastaava, mutta sellainen nyt voi laueta missä tahansa kovassa rasituksessa, vaikka liikunnassa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Tarkkailija

Tuon suhteellisen kosteuden merkityksen voit helposti kokeilla puhaltamalla lähietäisyydeltä iholle lauteilla istuessasi; puhallus polttaa, ei sen vuoksi että lämpötila nousee, vaan siksi, että suhteellinen kosteus on puhalluksessa korkea.

Puhalluksen kosteus ei aiheuta kuuman tunnetta. Puhalletun ilman suhteellinen kosteus tuskin edes on kovin korkea sen jälkeen kun se lämpenee saunan lämpötilaan. Puhallus tuntuu kuumalta, koska se poistaa ihon lähellä olevan hitaasti liikkuvan viileämmän ilmakerroksen.

Kosteus vaikuttaa kyllä lämmöntunteeseen. Löylyn tunne sen sijaan perustuu yksinomaan kosteuden lisääntymiseen. Tyypillisesti lämpötila ei juuri muutu heitettäessä löylyä kiukaalle, lämpimässä saunassa se saattaa jopa laskea.

Vierailija

Minulla oli "salainen ase", seisoin jääkylmässä altaassa ennen kilpailua 20 min. Minulle ei vielä ehtinyt hiki pintaan, kun muut jo ryntäsivät ravunpunaisina ulos. Kerran ruotsinlaivalla yksi tyyppi poltti
päreensä, kun viimeisinä olimme lauteilla, yksi mies välissämme ja
minä ivasin, "Heitätkö vähän kiukaalle, kylmähän täällä tulee !". Äijä
paiski vettä ja ähisi, sitten hiljainen kaveri välissämme pyörtyi ja putosi
lauteilta. Kilpailu jä ratkaisemattomaksi ja pyörtynyttä heräteltiin poru-
kalla kylmän veden kanssa. Selvisi hengissä.

Vierailija

Saunottua tulee 2-4 kertaa viikossa, riippuen onko kesä vai talvi. Aivan liian vähän. Pitäsisi vaihtaa sellaiseen työpaikkaan, jossa pääsisi vuoron jälkeen ottamaan löylyt.

Sähkösaunaa ei voi verrata puulämmitteiseen, eikä puulämmitteistä savusaunaan. Tosin puollahan sekin lämpiää

Parhaat saunomiskokemukset ovat savusaunasta joka rakennettiin ukko porukassa erääseen saareen 4 vuotta sitten. Siinä sitten pidettiin harjakaisia useampi päivä juoden katajatuopista giniä ja greippilimppaa.

Vierailija

Kaks-kolme kertaa viikossa mökillä.
Ei kuumaa vaan 60 astetta ja useasti löylyssä. Aina välillä ilmautan saunan. Ovet auki taivasta myöten. On paljon mukavampi ottaa taas uudelleen löylyjä kun tuulettaa löylyjen välillä saunan.

Kerrostaloasunnon saunassa yksi kerta riittää. Takkuinen,tunkkainen, ahdistava.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

Tere! Saunoin tuossa pari tuntia sitten .Lämpöä näytti olevan siinä 95 astetta , ja se on juuri sopivasti . Varsinkin helteellä tulee saunottua enemmän ,mutta pyrin ainakin kerran viikossa saunomaan . Kaikki ei välitä siitä ja mikäs siinä . Se on kukin makunsa mukaan .

Vierailija

Vielä yksi kommentti tähän aiheeseen, jotta jokainen ymmärtäisi löylyn suhteellisen kosteuden merkityksen:
Jos sinulla on käytettävissä vesiamme, jonka voit täyttää vedellä siten, että myös itse mahdut ammeeseen; täytä amme +50C-asteisella vedellä, niin toteat, että vesi on liian kuumaa kyetäksesi menemään ammeeseen kaulaasi myöten!

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
Tarkkailija
Vielä yksi kommentti tähän aiheeseen, jotta jokainen ymmärtäisi löylyn suhteellisen kosteuden merkityksen:
Jos sinulla on käytettävissä vesiamme, jonka voit täyttää vedellä siten, että myös itse mahdut ammeeseen; täytä amme +50C-asteisella vedellä, niin toteat, että vesi on liian kuumaa kyetäksesi menemään ammeeseen kaulaasi myöten!

Joo, vesi on suhteellisen kosteaa.

Vierailija

Olbe kirjoitti: "Joo, vesi on suhteellisen kosteaa."

Kyllä kyllä, mutta tuo esimerkki mielestäni kertoo sen, miksi toisaalta ihminen voi huoletta istua +120C:n lämpöisessä saunassa, mutta toisaalta +60C:n savusaunassa ihoa polttaa jo pienen löylynheiton jälkeen. Kysymys on koko ajan saunahuoneen suhteellisesta kosteudesta.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

Tuo kilpailun 110 astetta kuulostaa jo aika reilulta, semmoinen 80-90 astetta on mukavan napakka ja siihen vielä kunnolla löylyä. Tuo sopiva lämpö on kyllä ihan saunakohtainen, tiedä sitten onko itse mittareissa eroja vai johtuuko se vain lämpömittarin asennuspaikasta vai saunan ilmanvaihdosta vai mistä, mutta kaverin mökillä jo tollanen reilu 70 astetta rupeaa olemaan liian lämmintä vaikka löylyissä ja saunomiskokemuksessa ei mitään vikaa olekaan. Voihan se olla että jostain hirrenraosta puhaltaa ulkoa ilmaa siihen mittariin sopivasti...

edit tai sit siellä on vain kosteampaa....

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat