Ultrakevyt helikopteri

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun selasin nettiä niin sattumalta löysin pieniä "helikoptereita" jolla voi yhden henkilön kuljettaa mutta sekin kiinnostaa että mikäköhän on vähimmäis teho- tai vääntömäärä koneessa että kopteri jaksaa noussa vielä?

Kommentit (15)

Vierailija

Riippunee mikä on kokonaismassa kuskin kanssa ja onko tarkoitus ainoastaan nousta hieman ylös vai jopa kulkea eteenpäin.

Vierailija

Pyrstöroottori vie 30% tehosta. Typerää maksaa niin paljon vaan siitä että pysyy oikeassa suunnassa.

Mieluummin kaksi kantavaa roottoria. Erikseen tai koaksiaalisesti.

Vierailija

http://www.vortechonline.com/g1/

Tuossa puhutaan 40 hepan koneesta. Näyttää aika hengenvaaralliselta viritykseltä. Galleriassa jotain kuvia muttei lennosta.

Paljonkohan nykyään maksaa ne vähän normaalimman näköiset koptereiden rakennussarjat? Oulaisissa rakensivat yhden..en muista mallia..mutta lensivät sitten sähköjohtoihin.

Vierailija

Tuota... Nyt kyllä täytyy sanoa, jotta en lähtisi kyytiin... Kaikenlaisilla rakkineilla on tullut ruhoa siirrettyä, mutta tuo yksi kuva, jossa metriä pitkällä kiilahihnalla välitetään voima pyrstöpotkuriin... Siinä ei ollut edes suojia, jotka estäisi hihnaa hyppäämästä pois paikaltaan...

Joskus vaan on tekeminen, jotta päältäajettavassa leikkurissakin pitkät hihnat pysyy paikallaan..

Saiskohan noihin jonkinlaisen messuhallin kokoisen turvatyynyn, joka koneen podotessa laukeaisi ja pehmustaisi alastulon...

Vierailija

Kyllä helikopterilla lento on aika vaikeaa, koska tuossakin voi tulla yllättävä tuulen puuska, ja ne pitää osata hanskata. Mutta miten selvitä harjoittelusta ? Pitäisi saada jostain juuri sopivan pieniä tuulenpuuskia.

Lisäksi maan lähellä vaikuttaa maaefektit. Pääroottori vaikuttaa pyrstöroottoriin.

Kaasun lisääminen ja vähentäminen vaikuttaa vaikka miten. Jos kiihdyttää liian nopeasti, niin siipi voi sakata ja kone kaatuu sivulle.

Vierailija
Boysen
Kyllä helikopterilla lento on aika vaikeaa, koska tuossakin voi tulla yllättävä tuulen puuska, ja ne pitää osata hanskata. Mutta miten selvitä harjoittelusta ? Pitäisi saada jostain juuri sopivan pieniä tuulenpuuskia.

Miksi helikopterilla lentäminen on suomalaisille vaikeampaa kuin esim amerikkalaisille ja australialaisille ? Noissa k.o. maissa maanviljelijät paimentavat karjalaumojaan helikoptereiden avulla. Ovatko amerikkalaiset ja australialaiset farmarit älykkäämpiä kuin suomalaiset insinöörit ? Vähän sellaisen käsityksen tuosta saa.

Kaasun lisääminen ja vähentäminen vaikuttaa vaikka miten. Jos kiihdyttää liian nopeasti, niin siipi voi sakata ja kone kaatuu sivulle.

Kuten tuosta videostakin selvisi, helikopteria ei ohjata kaasulla. Kaasuvipu siirretään tiettyyn tehoasentoon ennen lentoon lähtöä ja siitä pois vasta lennon päätyttyä. Kaikki lennon aikainen ohjaaminen tapahtuu lapakulmia säätelemällä.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

suositten sijoittamaan jokaiselle 1000 euroa rc-helikopteriin ja voitte todeta "kuinka" helppoa lentäminen kopterilla on.

kaksi kertaa on kopteri mennyt paskaksi mutta kuitenkin on vielä saatu ehjättyä. enää en sitten ole enolta viitsinyt pyytää lainaan mutta kiva katsoa kun sellaista lennätetään.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Pitihän testata noita helisimuja A-64 longbowia ja Hindiä. Lentomallinnus oli tietysti "ultra-realism" tasolla siltikin ilmassa pysyminen tuntui liian helpolta

Kyl virtuaalilentämisen perustella kopteria on helpompi lentää kuin rc-vehjettä.

Uusimmat

Suosituimmat