Miksi ihmisiä ei saa tappaa

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Kuitenkin ihmisiä pystyy tappamaan, mutta miksi niitä ei saa tappaa.

Mihinkä perustuu että ihmisiä pidetään arvokkaana, tosin oletettavast sen takia koska tuottavat rahaa.

Sodassa saa kuitenkin päättäjät tapattaa vaikka miljoonia ihmisiä.

Yleensä tappamisesta ei saa puhua, koska se on hyväksyttyä teoriassa.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Ja sodassa tavallinen rahvas pääsee tappamaan ihmisiä.

Kyllähän ne järjestää niitä ihmissafaareja afrikassa ja kaukoidässä.

Vierailija

Arvostettu filosofimme Pentti Linkola on sitä mieltä, että sodat ja vaikkapa itsemurha ovat hienoja keinoja maapallon ylikansoittumisen estämiseksi.

Haluaako aiheen avaaja, että sinut tapettaisiin?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Tarkkailija
Arvostettu filosofimme Pentti Linkola on sitä mieltä, että sodat ja vaikkapa itsemurha ovat hienoja keinoja maapallon ylikansoittumisen estämiseksi.

En tietenkään varsinaisesti haluaisi että minut tapetaan, mutta jos joku tappaa niin en tietenkään käytännön pakosta voi harmitella asiaa.

Vierailija
markent
tiäremiäs.

Entäs ne ufot, enkelit, männingäiset ja etiäiset. Niiden kautta voisit tappajallesi harmitella.

Ei kai noilla ole mitään tekemistä kuoleman jälkeisen "elämän" kanssa? Tai mistä sitä tietää vaikka olisin.

Vierailija

Niinpä niin.
Välittääkö nuo ihmeotukset uskomusteoreettisesti kuolleilta viestejä eläville?
Entä nämä spiritismiä harrastavat. Nehän saavat langattomia laajakaistayhdeyksiä kuolleisiin.

Vierailija

kun ihminen kuolee, niin ei kaikki ole poissa.
kaikki ajattelumme säilyy universumissa.
kaikki informaaatio, mitä tapahtuu, niin säilyy universumissa

Vierailija
N.E.R.O

Apuva. Kaikki ajattelu säilyy? Kai se on sitten niin, että kuten alhaalla, siten myös ylhäällä: vähintään yhtä paljon roskaa kuin jätämme jälkeemme fyysiseen, jätämme myös sille tasolle, jossa ajattelu tapahtuu. Jonka jälkipolvi sitten kerää.. tai kierrättää?

Jos ajattelee, tai tajuaa tietoisesti eikä vain lakimääreisesti, että ihmistä ei saa tappaa, niin silloin tajuaa, että kaikki, mitä teet toiselle, teet 'itsellesi'. Toisin sanottuna, en ole erillinen kaikesta muusta, vaan kaikki muu on todellisuudessa samalla linjalla minun kanssani - minua - ja näin ollen minun tulee tavalla tai toisella kokea omissa nahoissani se, mitä olen toisen laittanut kokemaan. Sillä se on minulle oikein syvemmällä olemisen tasolla, jossa elämän merkityksellisyys tai kaikkiyhteys tiedostetaan, eli rakkaudessa, tai miksi sitä sitten kutsuukin.

Tietysti jos seuraa edellistä kuvausta, niin voi todeta, että tämä ihmiskunta kasvattaa tuota velkaa yhtä suurella hartaudella tai tietämättömyydellä kuin talouttaan...

Vierailija

Itse asiassa laki määrittelee nykyään saako ihmisiä tappaa. Suomen kuten kaikkien itsenäisten valtioiden lakien mukaan ihmisiä on tietyissä olosuhteissa tapettava(=sota). Sitten kun on kyseessä moninkertainen murhaaja(=tappaa omaa kansaansa), yllätys yllätys- sitä ei saakaan tappaa. Lakia muuttamalla murhaajien tappaminen olisi oikein ja hyvä asia.

Vierailija
tiäremiäs
Tarkkailija

En tietenkään varsinaisesti haluaisi että minut tapetaan, mutta jos joku tappaa niin en tietenkään käytännön pakosta voi harmitella asiaa.

Tää tappamiskielto - yhteisön sisällä - on sosiaalisen laumaeläimen keino pysyy sopivass jengiss hengiss.

tiäremiäs
, muista kieli.

Vierailija
Jussi Ry
N.E.R.O

Apuva. Kaikki ajattelu säilyy? Kai se on sitten niin, että kuten alhaalla, siten myös ylhäällä: vähintään yhtä paljon roskaa kuin jätämme jälkeemme fyysiseen, jätämme myös sille tasolle, jossa ajattelu tapahtuu. Jonka jälkipolvi sitten kerää.. tai kierrättää?

Perisynti? Vai pikemminkin oma esimerkki. Sukupolvelta toiselle.

Jos ajattelee, tai tajuaa tietoisesti eikä vain lakimääreisesti, että ihmistä ei saa tappaa, niin silloin tajuaa, että kaikki, mitä teet toiselle, teet 'itsellesi'. Toisin sanottuna, en ole erillinen kaikesta muusta, vaan kaikki muu on todellisuudessa samalla linjalla minun kanssani - minua - ja näin ollen minun tulee tavalla tai toisella kokea omissa nahoissani se, mitä olen toisen laittanut kokemaan. Sillä se on minulle oikein syvemmällä olemisen tasolla, jossa elämän merkityksellisyys tai kaikkiyhteys tiedostetaan, eli rakkaudessa, tai miksi sitä sitten kutsuukin.

Hmm... Minun tulee tavalla tai toisella kokea omissa nahoissani se, mitä olen toisen laittanut kokemaan?
Tietoisuus varmasti riittää - elämä kun ei tuomitse. Jos jokunen tuomitsee ihminen tekee sen ihan itse, mutta tietoisuus sitä ei vaadi.
Elämä ei ole hyvä/paha eikä se jaa rangaistuksia missään muodossa.

Noh... Toisaalta voisi tietenkin ajatella, että ihminen tietoisuuden kautta ymmärtää paremmin, ettei olisi voinut tehdä yhtään mitään toisin. Että kaikki vain o n - tässä hetkessä.

Tietysti jos seuraa edellistä kuvausta, niin voi todeta, että tämä ihmiskunta kasvattaa tuota velkaa yhtä suurella hartaudella tai tietämättömyydellä kuin talouttaan...

Kyseenalaistaminen on vapaaehtoista.

Vierailija

Mihinkä perustuu että ihmisiä pidetään arvokkaana?

YK:n ihmisoikeusjulistus annettiin 10.12.1948.

Ihmisoikeusjulistusta pidetään kaikkien ihmisoikeussopimusten "äitinä" ja sen ovat allekirjoittaneet lähes kaikki itsenäiset valtiot. Julistuksen 3. artiklassa määritellään jokaisen ihmisen oikeus elämään:

"Kullakin yksilöllä on oikeus elämään, vapauteen ja henkilökohtaiseen turvallisuuteen".

Oikeus elämään on ihmisoikeuksista perustavin, ts. ellei sitä ole suojattu, ei muilla ihmisoikeuksilla ole mieltä. Tarkoittaa siis kieltoa "ketään ihmistä ei saa surmata laittomasti tai mielivaltaisesti".

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat