Boysenille kysymyksiä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pahoittelut jo alkuun siitä, että tällä kertaa puhun keskustelijasta, mikä ei siis yleisesti ottaen ole tapani, mutta Boysenin jutut ovat olleet varsin hämmentäviä. Boysen ei ole käyttäytynyt missään vaiheessa asiattomasti, mutta hän väittää asioita, joiden totuusarvo on minulle jotain ihan käsittämätöntä:

- smartteja tehdään Etelä-Afrikassa

- ilmalämpöpumppu ei sovellu puutaloon, koska puutalo hengittää, mutta se soveltuu savupiipusta kaasujen lämmön talteenottoon

- TigerSHARC-prosessorit ovat 100 kertaa nopeampia kuin Intelin Core2Duo-prosessorit mallinnustehtävissä

- EuroNCAP-pisteet lasketaan auton painon mukaan

Ydinjunia, kotiin kannettua kaukolämpöä, vuonosähköä sun muita on jo varmaan tarpeeksi setvitty.

Saisiko vielä näihin jotain selvitystä?

Tämä ei siis ole mitään päänaukomista, vaan näin ei tarvitse keskustella väitteistä ketjuissa, joihin tällaisista asioista kinastelu ei kuulu. Minua kiinnostaa näiden juttujen lähteet ja lähtökohdat.

Boysen
Smartit on tehty enimmäkseen Etelä-Afrikassa BMW:n tehtaalla, ja niissä on osia, joiden tekemiseen olen osallistunut.

Nykyään auto taitaa kuulua mersulle, eli eli en ole varma tuosta BMW:stä. Noita on koottu myös Ranskassa ja Hollannissa. Mutta se on varmaa, että lähetimme miljoona osaa etelä-Afrikkaan.


Tässä esimerkki. smartteja ei ole kaiken kaikkiaankaan tehty vielä miljoonaa kappaletta. Eikä missään ole tietoa, että Etelä-Afrikassaa olisi ensimmäistäkään smarttia koottu.

Kai te tiedätte, miten euroncap tähdet annetaan ?

Todellinen hyvyys jaetaan auton painolla, jostain ihmeellisestä syystä.

Painavat autot saavat väkisinkin matalat pisteet, ja kevyet saa hyvät pisteet.

Ilmeisesti syynä on se, että auton malli voi olla eri maissa eri painoinen, joten painotekijä on neutralisoitu. Rengasvalinta, ilmastointilaite, kyytiläisten määrä yms vaikuttaa painoon, niin tähdet on painoneutraali.


Tähän en löytänyt mitään tukea EuroNCAP:n sivuilta.

Kommentit (15)

Euphemos
Seuraa 
Viestejä793
Liittynyt16.3.2005
tuc
- TigerSHARC-prosessorit ovat 100 kertaa nopeampia kuin Intelin Core2Duo-prosessorit mallinnustehtävissä

Kuulostaa kyllä sangen mielenkiintoiselta väitteeltä, kun TigerSHARCit wikipedian mukaan kykenevät vaivaiseen gigaflopsiin. Intelin Q4 2009 / H1 2010 tuleva POLARIS-koodinimellinen, 80-ytiminen prosessori kykenee 3,2GHz kellotaajuudella 1,8 TFLOPSiin...

Nervus rerum

Vierailija

No terve taas.

1)
Ehkä siellä etelä-Afrikassa oli sitten joku Smarttien alihankkija. Sinne lähetimme miljoona osaa, joista pari tuli takaisin huonon laadun takia. Heidän edustajansa kävi myös tehtaalla, tosin en tainnut nähnyt häntä. Voit kaivaa osan autostasi, niin voin kertoa siitä 50 yksityiskohtaa, mm. sarjanumerotarran fontin. Mutta en voi todistaa että ne kävivät etelä-Afrikassa.

Heillä lienee siellä varasto. Autotehtailla on velvollisuus taata varaosat kymmeneksi vuodeksi. Ehkä arvioivat menekin yläkanttiin, tai halusivat vaan tulevien vuosien tarpeen kerralla.

2)
Luulin että ilmalämpöpumppu on poistoilmalämpöpumppu tässä tapauksessa eli PILP. Se oli takavuosina yleisin tyyppi.

3)
Etsi yksikin tutka tai tukiasema, joka voisi edes teoriassa toimia CPU:lla.
Ne on täynnä DSP:tä, tehon takia. Tosin ero on nyt parissa vuodessa kaventunut, koska CPU:ssa on DSP-laajennukset, esim SSE2 (liukuluku) ja MMX (kokonaisluku). Applessa Altivec. Silloin emme puhu enää yleiskäyttöprossusta. Mutta jos käännetään benchmark vanhalla kääntäjällä, joka ei tajua tukea näitä uusia lisäkäskyjä, niin huono tulos. Monet ohjelmat on tämmöisiä, jotta sama exe toimii myös vanhoissa koneissa.

Nyt on tulossa moniin kännyköihin ja videokameroihin Texas Instrumentsin DaVinci-piiri, missä on samassa kotelossa CPU (ARM) ja DSP (texas instruments C6000). Sen lisäksi piirissä on paljon vakiotoimintoja suoraan asic-pohjaista, eli piiri on SoC (system on chip).

4) EuroNCAP. Autotoimittajan kertomaa:

"Siksi eri vuosien testituloksia ei voi verrata toisiinsa. Eri kokoluokkien autojen tulokset eivät myöskään ole vertailukelpoisia. Erot johtuvat autojen erilaisista paino- ja kokoluokista sekä rakenteellisista eroista. "

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Autotu ... SI1AL01xs3

Vierailija

1.) Etelä-Afrikassa on vasta hiljattain aloitettu smarttien myynti eikä niitä ole koko maassa edes muutamaa tuhatta. Mistä osista oli kyse? EU:n tullien yms. takia ei todellakaan ole kannattavaa tuottaa mitään osia Etelä-Afrikassa, jos autot kasataan Ranskassa. Logistisestikin se olisi järjetöntä.

3.) "Ero on parissa vuodessa kaventunut" ... MMX on MultiMedia eXtension tai Multiple Math tai Matrix Math eXtension ja se on pelkkä Intelin myyntinimike. Tuli muuten prosessoreihin vuonna 1997, siitä on 10 vuotta. Myös DSP-laajennuksia tuli jo vuosituhannen taitteessa ainakin AMD:lle.

Tuo 100-kertainen teho on silti täysin tuulesta temmattu eikä sillä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

4.) Eri kokoluokat EuroNCAP-testissä saavat tasan sen verran tähtiä mitä ne ansaitsevat ajaessaan kiinteään esteeseen. Eli jos kuski säilyy ehjänä, tulee 5 tähteä, oli auto minkä painoinen tahansa. Tuo tarkoittaa sitä, että jos iso ja pieni auto kolaroivat, niin käytännössä tähdet eivät korreloi siihen, miten autossa selviää.

Yhtäkään pistettä tai tähteä ei saa lisää tai niitä poisteta sen takia, että auto on pieni tai iso tai kevyt tai painava. 5 tähden autoja on kaikissa kokoluokissa, ja ne ovat ansainneet ne yksistään sillä, että niissä selviää hyvin testissä kiinteään kohteeseen.

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Lasten ... SI1AL0246x

Sama toimittaja selittää toisessa artikkelissa:

EuroNCAP-tulokset ovat vertailukelpoisia vain kokoluokittain. Folksamin mukaan yhtä kokoluokkaa pienemmällä autolla on oltava yksi Euro-tähti enemmän saavuttaakseen saman turvallisuustason todellisissa nokkakolareissa kuin pykälää isompi auto.

EuroNCAP:n pisteissä mitään eroja kokoluokittain ei kuitenkaan näy.

Vierailija
Boysen
En vastusta vesivoimaa, vaan sanon vaan, että se selittää ison osan ilmaston vaihtelusta. Se loppuu aikanaan, kun säätövoiman tarve laskee.

Mitä hemmettiä oikein taas selität? Miten muka vesivoima aiheuttaa ison osan ilmaton vaihtelusta? Jos meinaat metaanipäästöjä, niin tutustu tähän:

http://en.wikipedia.org/wiki/Methane#Em ... of_methane

Koko maailman metaanipäästöistä noin kolmannes tulee kaikista maailman soista, kaikista maailman riisiviljelmistä ja kaikista maailman vesijättömaista YHTEENSÄ! Voit vaan miettiä, kuinka pieni osa maailman vesijättömaasta on olemassa vesivoiman takia.

Se on suunnilleen saman verran kuin karjataloudesta ja energiantuotannosta tulee yhteensä.

Vierailija
Boysen
Tosin vesihöyry, mitä maakaasuvoimalasta osaksi tulee, on 100x pahempi kasvihuonekaasu kuin CO2, mutta ei sitä kukaan huomaa, kun puoli maapalloa on pilvien peitossa muutenkin.

Tieteellisissä lähteissä CO2:n osuus kasvihuoneilmiöstä vaihtelee välillä 9-30 %. Mihin hemmettiin perustat väitteesi?

Vierailija

Wikipedia oli lähteeni. http://fi.wikipedia.org/wiki/Vesih%C3%B6yry

"Eräiden arvioiden mukaan vesihöyry aiheuttaisi kirkkaana päivänä 60–70% ja hiilidioksidi 20-25% Maan kasvihuone-ilmiöstä.[2][3] Jotkut lähteet väittävät vesihöyryn osuuden olevan jopa 95–98 % kasvihuone-ilmiöstä,[4] mutta tämä on epätodennäköistä.[5]

Maan ilmakehän vesipitoisuuden vaikutus kasvihuone-ilmiöön haiaintojen mukaan noudattaa suunnileen kaavaa:

Tg – Te = 14,817 ln (Wc) – 4,7318

Jossa Tg kasvihuone-ilmiän mukainen lämpötila, Tg lämpötila ilman kasvihuone-ilmiötä. Vesipitoisuudella Wc tarkoitetaan tässä vesihöyryn määrää maanpinan ja 300 mbar painepinnan välillä 1012 tonneina"

Vierailija

Jos katsot tuota "lähdettä", niin mikään sen lähteistä ei puolla tuota.

http://mysite.verizon.net/mhieb/WVFossi ... _data.html

Sivu on muutenkin niin täyttä sontaa ettei mitään rajaa.

Ihmisen osuus CO2-pitoisuudesta ilmakehässä on reippaasti yli 30 prosenttia ja metaanipitoisuudesta reippaasti yli puolet. Vuosittaiset päästöt eivät merkkaa kasvihuoneilmiössä vaan pitoisuudet ilmakehässä.

Tässä vähän kommenttia:

http://gristmill.grist.org/story/2006/12/22/222357/40

Just because you read it on the internets doesn't mean it is a scientific source. I am very familiar with that particular page and it offers no substantiation for its claims, the two references provided don't support it.
For example the author uses an EPA document:

http://yosemite.epa.gov/oar/globalwarmi ... hg_gwp.pdf

as its source for a GW potential multiplier to apply to atmospheric concentrations but due to the fact that the atmospheric lifetime of H2O is days, not years the 100 year GWP multipliers cited are entirely inappropriate. I note that this document does not include H2O in its GH forcing agents because H2O is a feedback, not a forcing.

The other fatal error the author makes is by ignoring the overlapping of absorption spectra of the various gases, this is what makes it a very complicated thing to quantify and in fact means that there is no single percentage of GHE that can be exclusively attributed to a given gas. You could arbitrarily reduced the contribution of one and increase another that absorbs in the same bandwidth and arrive at the same 100% total.

Seriously, beware of any source that claims such precision with no error bounds or uncertainty (ie CO2 is 0.28% of the GHE) Compare that to RealClimate's RealScience answer of CO2 is 9-30% of the GHE.

Eikö sulla ole MINKÄÄNNÄKÖISTÄ lähdekritiikkiä? Olet käsittääkseni ihan aikuinen ihminen, et mikään lapsi!

Korjasin wikipedian sivustoa vähän ja lisäsin juttua myös keskustelusivulle.

Vierailija

Tekisit jotain sille, että Turun yliopistolla on B-luokan osoite:

130.232.0.0 - 130.232.255.255

, mikä riistää valtavasti niitä, jotka ei saa edes D-luokkaa. Esim jokainen yritys maksaa n. 1000-1500 euroa vuodessa yhdestä ainoasta. Teille se olisi 65-90 milj potti, saatanan riistäjät ja elostelijat, minkä otitte ilmaiseksi muilta.

Turun yliopistolla on siis 65535 IP-osoitetta ja käyttävät vuodessa 114M€ maaseudun mummojen keräämää rahaa, ilman että mummot hyötyy tästä kuin parin miljoonan verran.

Sitten ne vielä haukkuu muuta maailmaa, helkkarin löntystelevät paskiaiset.

Vierailija

Mun ei näköjään tarvi edes itse koota järjettömyyksiäsi tänne, pukkaat niitä tähän topicciin ihan itse.

Oletko kuullut maalaisjärjestä? Tai siitä, kuinka vähän IP-osoitteet maksavat? Tai mitä tuleva IPv6 tuo tullessaan?

http://fi.wikipedia.org/wiki/IPv6

Käypä muuten vielä tämän topicin kysymykset läpi, aika moneen odottelen vielä vastausta tai selvitystä.

Minä olen Turun kauppakorkeakoululla tutkijana. Miten hemmetissä minä voisin vaikuttaa yliopiston IP-politiikkaan?

Vierailija

Itse et taida tietää mitä IPv6 tuo tullessaan. Siksi siihen ei ole menty vielä missään. Esim tiede.fi voitais saman tien lakkauttaa, koska jokaisen nimi tiedettäisiin.

Soneran ja elisan hinnat kiinteälle IP:lle on jotain 110 kuussa.

Vierailija
Boysen
Jotuni

Yksi kysymys. Kun puhutaan ilmaston lämpötilasta, niin miten se lasketaan? Eli miten lasketaan ilmaston keskilämpötila, josta nyt niin kovasti puhutaan?



Maapallon keskilämpötila. Onhan ihan selvä, ettei hetkellinen tila, joka vallitsee 20 000 km päässä, voi vaikuttaa mihinkään täällä ja nyt. Äänelläkin menisi vuorokausi tulla sieltä asti.

Äänen nopeus on 343m/s keskimääräisessä ilmanpaineessa. Ääni menee siis vuorokaudessa noin 30 000 km.

Edelliseen vielä:

Mitä tulee tuohon kiinteän IP:n hintaan, niin se on kallis vain siksi, että harva tarvitsee sitä. Jos luulet, että yliopisto saisi miljoonia vuodessa myymällä kiinteitä IP-osoitteita, niin miksi ihmeessä niin ei tehtäisi? Koska kysyntää ei juuri ole. Siksi.

Ja kiinteitä IP-osoitteita saa ulkomailta esim. 40€/vuosi:

http://www.netregister.biz/listinoip.htm

Vierailija
Boysen
Olen itse lähettänyt Smartin osia Etelä-Afrikkaan, ja löysin tehtaan kuvan ja osoitteen netistä.

TigerSharc on nopea. Siinä on tehokkaampi DMA-siirto (zero overhead DMA engine), ja 24Mbit sisäistä muistia. Core2duossa ei ole sisäistä muistinohjainta ollenkaan, ja internal muisti on vaan cachea, eli sen käytöstä ei voi itse päättää.

Oli mikä Oxford tahansa, elliptistä systeemiä ei voi käytännössä laskea hajautetusti ja 19 koppia z-tasossa on ehkä sadasosa minimivaatimuksesta.

EuroNCAP:ssa on painoluokat. Eri luokilla on oma pisteytysasteikko.

Sonera ja Elisa laskuttaa kiinteästä IP:stä n. 110eur / kk, ja Turun
koululla on niitä 65535 kappaletta, vaikka yksi riittäisi.


Löysit kuvan AUTOTEHTAASTA, ei mitään todisteita (eikä mitään tekemistä tosielämän kanssa), että smartteja olisi koottu siellä!

Vaikka latelisit teknisiä termejä viikon putkeen, jos keskimääräinen Core2Duo murskaa lukuja 5-10 kertaa tehokkaammin kuin TigerSHARC. Eli TigerSHARC EI OLE 100 X TEHOKKAAMPI.

EuroNCAP:ssa on kokoluokat, mutta kaikki luokat pisteytetään samalla pisteytystaulukolla. Kuinka vaikea tämä on tajuta? Jos katsot, minkä värisiä ukot ovat autojen sisällä kolarien jälkeen http://www.euroncap.com -sivustolta voit todeta asian. Eri kokoluokat eivät autojen painon yms. takia ole vertailukelpoisia jos niillä ajetaan keskenään nokkakolari.

Etenkin sivutörmäystestistä, jossa pienet ja isot autot ovat yleensä yhtä hyviä huomaa, että TASAN yhtä monta pistettä tulee jos hyvin pärjää.

Turun yliopiston IP-avaruus kattaa ainakin Turun kauppakorkean ja käsittääkseni myös Åbo akademin. Pelkästään servereitä, joihin otetaan yhteys ulkopuolelta on iso määrä, joten 1 ip ei todellakaan riittäisi. Tietoturvan takia on paljon helpompaa hankkia kokonaan tietty avaruus, kun ei noista IP-osoitteista pulaa ole. On aivan täyttä tuubaa väittää, että niitä osoitteita vuokraamalla saisi kymmeniä miljoonia vuodessa.

Uusimmat

Suosituimmat