Happisuodatin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.ncl.ac.uk/press.office/press ... 1186130458

Jos tämä toimii niin on suuria parannuksia luvassa moottoreiden teho/paino suhteissa. Micran litraisesta moottorista saa 250 heppaa.

Katalysaattoreista voidaan luopua. Kaikki poltto puhdistuu huomattavasti.

Jätteitä voisi polttaa omaqssa pannuhuoneessaan.

Lentävät autot tulevat parissa vuodessa.

Suuria polttoainesäästöjä (Micraan 200 kuutioinen moottori riittää)

Mitä muuta voi tuoda mukanaan?

Sivut

Kommentit (16)

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005

Linkissä puhuttiin voimalaitosten polton tehostamisesta happisuodattimien avulla, jolloin prosessissa syntyy lähinnä vain hiilidioksidia ja vesihöyryä. Miten Micratiedot tähän liittyvät?

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Jospa hyötysuhde paranee imuilman lisääntyneen hapen myötä.

Ps. en lukenut linkkiä yllä, laiska kun olen.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija

Palamislämpötila voi helposti kohota liiankin korkeaksi (materiaalit eivät kestä) jos palamisilman hapekkuutta lisätään.

Vierailija

Joo, joo. Kyllä minä sivun luin.

En viitsinyt mainostaa sitä käyttöä koska se luki siellä.

Yritän keksiä keksinnölle uusia sovelluksia.

Moottorin teho riippuu paljon siitä miten paljon happea ja polttoainetta saadaan poltettua tietyssä ajassa.

Siihen perustuu esim. turbot ja ilokaasun käyttö joissakin piireissä.

Puhtaalla hapella päästään samaan kuin turbolla joka tuottaa 5 barin paineen.

Hyötysuhde nousee täydellisemmän palamisen myötä. Se mikä eniten kasvaa on miten paljon tehoa saadan per kiloa moottoria. Normaali ottomoottori antaa noin yhden hepan/kg. Dieseli about puolet tästä. Kaksitahtimoottori taas tuplasti.

Nyt päästäisiin helposti 5 hevosta/kg normaali automoottorissa.

Se on tietysti totta että jos tehotiheys kasvaa niin tarvitaan parempaa jäähdytystä.

Kevyet ja tehokkaat moottorit ovat Aja O lentovehkeiden kehittämisessä.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Teho siis nousee - mutta voidaanko kulutusta laskea tällä tavalla? Vai tuleeko siinä jokin rajoitus vastaan?

(tai no tietty, loogisesti, jos on pienempi moottori niin totta kai se kuluttaakin vähemmän)

Vierailija
PeterH
Teho siis nousee - mutta voidaanko kulutusta laskea tällä tavalla? Vai tuleeko siinä jokin rajoitus vastaan?

(tai no tietty, loogisesti, jos on pienempi moottori niin totta kai se kuluttaakin vähemmän)

No. Ei tämä suoraan vaikuta kulutukseen. Täydellisempi palaaminen ja katalysaattorin turhuus jonkin verran vähentävät kulutusta.

Tietysti se että pärjää puolilitraisella moottorilla 2,5 litraisen sijaan vähentää kulutusta.

Eihän autossakaan suurempi moottori periaatteessa lisää kulutusta. Käytännössä kylläkin.

Tähän perustuu esim turbot. Pienemmällä, pihillä moottorilla saadaan enemmän tehoa kun syötetään paineilmaa sylintereihin.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Mekaaniset suodattimet tuppaavat muuten joskus menemään tukkoon. Mitenkähän on tämän suodattimen laita? Jos kaasussa on hiukkasia tm epäpuhtauksia, niin milläs tuollainen pidetään puhtaana? Vai vaihdetaanko se vain uuteen?

Vierailija

Moottorin kaasutilavuudella on kytkös moottorin ominaisuuksiin, jotka vaikuttavat sen käytettävyyteen eri sovelluksissa. Pienestä turbo-moottorista saadaan sama teho kuin rekan dieselistä, mutta sillä ei rekka kulje minnekkään ainakaan kauaa. Hapen lisäys auttaa tiettyyn rajaan saakka. Hapekas liekki syövyttää ja on liian kuuma metalleille.

Vierailija
PeterH
Mekaaniset suodattimet tuppaavat muuten joskus menemään tukkoon. Mitenkähän on tämän suodattimen laita? Jos kaasussa on hiukkasia tm epäpuhtauksia, niin milläs tuollainen pidetään puhtaana? Vai vaihdetaanko se vain uuteen?

Tietysti taritaan mekaaninen esisuodatin ja ehkä sähkösuodatin. Ne eivät paljon maksa.

Suodattimia voidaan vaihtaa tai puhdistaa.

Vierailija
tietää
Moottorin kaasutilavuudella on kytkös moottorin ominaisuuksiin, jotka vaikuttavat sen käytettävyyteen eri sovelluksissa. Pienestä turbo-moottorista saadaan sama teho kuin rekan dieselistä, mutta sillä ei rekka kulje minnekkään ainakaan kauaa. Hapen lisäys auttaa tiettyyn rajaan saakka. Hapekas liekki syövyttää ja on liian kuuma metalleille.

Kyllä rekka liikkuu hyvin pienellä turbomoottorilla. Jos käytetään kauan suurta tehotiheyttä niin voitelua ja jäähdytystä täytyy tietysti parantaa.

Niinhän te turbot suunnitellaan. Moottorin teho, voitelu ja jäähdytys riittävät hyvin matkanopeuden ylläpitoon ilman turboa. Kun lisää tehoa tarvitaan niin turbo kytketään hetkellisesti.

Tai, en tiedä. Käytetäänkö jatkuvatoimisia turboja?

Vierailija
tietää
Hapekas liekki syövyttää ja on liian kuuma metalleille.

Pöh. Ei se mitään syövytä tai ole liian kuuma.

Täytyy vain huolehtia jäähdytyksestä.

Leikkaa se moottori ilmallakin kiinni ellei jäähdytys ole kunnossa.

Vierailija
Norppa

Moottorin teho riippuu paljon siitä miten paljon happea ja polttoainetta saadaan poltettua tietyssä ajassa.
Siihen perustuu esim. turbot ja ilokaasun käyttö joissakin piireissä.
Hyötysuhde nousee täydellisemmän palamisen myötä.

Kyllä moottoreissa palaminen on aika täydellistä, pakokaasutestissä hiilivetyjen määrä on alle 400 ppm, (miljoonasosaa)
Puristustahdin aikana moottori toimii kompressorina, mikä tietysti alentaa tehoa runsaasti, kun puristustarve vähenee 79%, teho kasvaa tai samaan tilavuuteen saadaan enemmän koktailia.
Ilokaasua N2O käytetään koska se toimii hapettimena.

Vierailija
Norppa
tietää
Hapekas liekki syövyttää ja on liian kuuma metalleille.




Pöh. Ei se mitään syövytä tai ole liian kuuma.

Täytyy vain huolehtia jäähdytyksestä.

Leikkaa se moottori ilmallakin kiinni ellei jäähdytys ole kunnossa.

Hapella polttamalla lämpötila nousee niin paljon ettei normaali jäähdytys taida riittää, moottori olisi hyvä valmistaa keraamisista aineista, jäähdytyksen voisi jättää kokonaan pois, hyötysuhde nousisi silläkin tavalla lähes runsaasti.

Vierailija

http://users.tkk.fi/~tpyrjovu/ceramics/
"BENEFITS ON APPLYING CERAMICS TO COMBUSTION ENGINES
Tuomas Yrjövuori, Eric Lendormy
Seminar presentation held Nov 29th 2002"

Tuossa keraamisesta moottorista ja vertailua perinteiseen tekniikkaan. Maailmalla on jopa toteutuksia.

http://www.ultrahardmaterials.co.uk/engine.html
"Metallic internal combustion engines are inefficient because:
1. their combustion efficiency is low (metals are relatively low temperature materials for engines) and
2. they readily loose valuable heat, generated during the combustion of fuel, to their surroundings (metals are good thermal conductors).

Metallic internal combustion engines operate at temperatures too low* (less than 600 C) for fuel to be burnt completely. The maximum service temperature of cast iron is less than 600 C, that of steel is less than 500 C and that of aluminium alloys are less than 300 C. Metal engines thus suffer from relatively low combustion efficiencies.

Also, the heat generated within a metallic combustion chamber of an engine is readily lost to its surroundings due to a metal’s high thermal conductivity. That is, metals are good conductors of heat (e.g. the thermal conductivity of cast iron is 18-34 W/m.K, that of carbon steels are 28-70 W/m.K and that of the aluminium alloys are about 205 W/m.K. Typically about a third of the heat generated during combustion is lost to the coolant or radiator water."

Vierailija
jukteri?
Norppa

Moottorin teho riippuu paljon siitä miten paljon happea ja polttoainetta saadaan poltettua tietyssä ajassa.
Siihen perustuu esim. turbot ja ilokaasun käyttö joissakin piireissä.
Hyötysuhde nousee täydellisemmän palamisen myötä.



Kyllä moottoreissa palaminen on aika täydellistä, pakokaasutestissä hiilivetyjen määrä on alle 400 ppm, (miljoonasosaa)
Puristustahdin aikana moottori toimii kompressorina, mikä tietysti alentaa tehoa runsaasti, kun puristustarve vähenee 79%, teho kasvaa tai samaan tilavuuteen saadaan enemmän koktailia.
Ilokaasua N2O käytetään koska se toimii hapettimena.

En minä hiilivetyjä tarkoittanut. NOXeja ja CO. Ne joista katalysaattori pitää huolen.

Se on tietysti yksi vaihtoehto että ei ollenkaan käytetä puristustahtia. Sillä voitaisiin varmasti saada vähän lisähyötysuhdetta.

Kun tarvitaan tehoa käytetään puristustahtia. Kun ajetaan tasaisesti enemmän hyötysuhdeta ilman puristustahtia.

Vaatii kyllä muutoksia moottorin rakenteeseen.

Ilokaasu vapauttaa hajotessaan happea. Sen sijaan että palokaasun O2 % on 21 se yli 30 ilokaasulla ajettaessa.

Puristustahti auttaa kyllä männän ylöstyönnössä jo ilman palotapahtumaakin. Eli ei se kompremontointi täysin hukkaan heitettyä ole.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat