Havaitsijan aika hidastuu vaaratilanteessa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Katsoiko kukaan prisman dokkaria pari viikkoa sitten?

http://www.yle.fi/prisma/160707.htm

Väitetään, että aika hidastuu vaaratilanteessa. Psykologi David Eagleman järjestää kokeen, jossa ihminen pudotetaan 12 kerroksen korkeudesta. Samalla koehenkilö katsoo näytöltä lukuja, jotka normaaliolosuhteissa vilahtavat niin nopeasti, ettei niitä ehdi lukea. Mutta miten käy, kun vaara uhkaa, pystyykö koehenkilö erottamaan luvut vauhdissa?

Ja koe henkilö pystyi erottamaan luvut, mitä ei normaalitilanteessa pystynyt.

Itselleni on myös käynyt näin. Onnettomuus (kolari) hetkellä koin, että aika todellakin hidastu. Kerkesin ajatella siinä kaikenlaista. Onnettomuuden jälkeen kertasin tilannetta ja muistin tosi hyvin kaiken tapahtuneen ja kelasin sitä ikäänkuin "videonauhalta".

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Tuossa on varmaankin jonkin sortin totuutta, että vaaratilanteessa psykologinen aika ikään kuin hidastuu. Tästähän on kautta aikojen lukuisia kertomuksia esim. "hukkumiskuoleman" kokeneiden taholta, kun he näkivät siinä viime sekunneillaan elämänsä soljuvan ikään kuin ultrarapidissa. Ellen ihan väärin muista, niin sekä Tampereen YKK:ssa että Tarton yliopistossa tehtiin tästä kuolemaisillaan olevan ajantajun hidastumisesta laajaakin tutkimusta 1960-70 lukujen vaihteessa ja tuloksena oli molemmista laitoksista muutama väitöskirjakin. Täytyypä kaivella!

Vierailija

osaisipa tietoisesti "laittaa päälle" itsessään tuon "ajan hidastumisen", voisi katsoa taikuritemppuja ym. asioita aivan eri tarkkuudella

Vierailija

...Eikö se jotenkin liity siihen, että aivot pyrkivät epätoivoisesti etsiä ulospääsyä pinteestä?

Sama juttu, kuin se "elämä filminauhana" -juttu.

Vierailija

Olen kokenut tuon ajan hidastuimisen monasti. Se tosin vaatii aika tressaavat olosuhteet jotta se toteutuu. Normaalioloissa ei niin tarkkaa ja viileää havainnointia voi tehdä. Tunteita ei ole lainkaan tuona "aikana".

Vierailija

http://www.youtube.com/watch?v=L_0fwE3PRHg

tuo jälkimmäinen pätkä tuossa videossa näyttää tilanteen hidastettuna.

Voin kuvitella, että ajaja (tässä tapauksessa jasques villeneuve) kokisi tilanteen hidastetusti? kun auto lähtee ilmaan, niin tulee sellainen avuttomuuden tunne ja odottaa mielessään, kun se osuu johonkin ja olet mahdollisesti kuollut.

Vierailija

Eiköhän tämä "ajan hidastuminen" ole yksinkertaisesti selitettävissä sillä, että aivot käynnistävät kunnon tehopiikin. Toisin sanoen reaktionopeus parantuu huomattavasti mahdollisten vahinkojen välttämiseksi.
Itse olen kokenut tämmöisen tilanteen joskus kakarana pyöräilessä. Törmäsin erittäin lujassa vauhdissa kaverin pyörään ja kyllä se ilmalento tuntui kestävän hetken jos toisenkin.

Vierailija

Lisäksi voimakkaat emootiot edesauttavat muistijälkien imprintaatiota ja enhanssaavat niiden vividiteettiä ja boostaavat rekognitiota usealla levelillä.

Mauno
Seuraa 
Viestejä52
Liittynyt19.3.2005

Kyllähän aika tuntuu hidastuvan ja nopeutuvan normaalissa elämässä jatkuvasti vireystilan mukaan. Tässähän on kyse vain samasta ilmiöstä äärimmilleen vietynä.

Vierailija
Eric Gein
Eiköhän tämä "ajan hidastuminen" ole yksinkertaisesti selitettävissä sillä, että aivot käynnistävät kunnon tehopiikin. Toisin sanoen reaktionopeus parantuu huomattavasti mahdollisten vahinkojen välttämiseksi.
Itse olen kokenut tämmöisen tilanteen joskus kakarana pyöräilessä. Törmäsin erittäin lujassa vauhdissa kaverin pyörään ja kyllä se ilmalento tuntui kestävän hetken jos toisenkin.

Nimenomaan näin on asian laita. Itsesuojelutarve "ylikellottaa" elimistön ja "keskusyksikön" jotta vaaratilanne voitaisiin välttää tai siitä selvitä mahdollisimman vähin vaurioin.

Kokemuksen perusteella tiedän että tuolloin ympäristö tuntuu hidastuneen ja tapahtumia sekä tarvittavia toimenpiteitä kykenee arvioimaan tyynesti ilman tunteiden painolastia.
Näköhavainnot käsitellään mustavalkoisina. Värien käsittely kai veisi liikaa aikaa?

M Arkku

Vierailija
kmarkkuvv

Nimenomaan näin on asian laita. Itsesuojelutarve "ylikellottaa" elimistön ja "keskusyksikön" jotta vaaratilanne voitaisiin välttää tai siitä selvitä mahdollisimman vähin vaurioin.

Kokemuksen perusteella tiedän että tuolloin ympäristö tuntuu hidastuneen ja tapahtumia sekä tarvittavia toimenpiteitä kykenee arvioimaan tyynesti ilman tunteiden painolastia.
Näköhavainnot käsitellään mustavalkoisina. Värien käsittely kai veisi liikaa aikaa?

M Arkku

Markku on ilmeisesti ollut paljon tietokoneiden kanssa tekemisissä?

Vierailija

Olin polkupyörällä liikenteessä. Henkilöauto ajoi kolmion takaa eteeni ja minä kierin auton etuosan yli. Muistan kuinka mietin, miten minun tukee selviytyäkseen tästä tilanteessa mahdollisimman vähin vaurioin. No, pahasti siinä ei käynytkään.
Jälkeenpäin olen tuota tapahtumaa usein itse tykönäni miettinyt, että millä ajalla minä ehdin niin paljon ajattelemaan.
Näin tuon kyseisen tv-ohjelman ajan hidastumisesta. Minä koin koin ajan hidastumisen silloin.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Olisihan tuo kätevä kääntää päälle milloin haluaa, mutta se rasittaa aivoja ja elimistöä aika lailla. Sitä polttaisi itsensä kokolailla puhki jos vaikka sählyä pelaisi bullet time jatkuvasti päällä.

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007

Se ajanhidastuksen tunne johtuu vain siitä että me ollaan todellisuudessa elokuvassa, ja ohjaaja käyttää hidastusta aina kaikissa mielenkiintoisissa tilantiessa.

One komlicated principle.

Olen fiksu ja älykäs!

Vierailija
Finlandes
Voisiko ajan saada "hidastumaan" kemiallisesti?

Mielleyhtymä: Urheiludoping - voisiko urheilija hyötyä tästä, jos ja kun se on kemiallisesti mahdollista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat