Punkin purema

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sääressäni oli ensin vaalea kutiseva kohta, joka tummeni punaiseksi miltei pyöreäksi läiskäksi. Voiko se olla punkin purema? Epäilen jonkin purreen minua, koska olen liikkunut paljon heinikoissa ja tehnyt ulkotöitä. Asun punkkivyöhykkeellä, mutta toisaalta tämä voisi olla jonkun muunkin ötökän purema. Minulla oli myös vähän aikaa sitten kipeä punainen patti korvalehdessä, joka kuulemma on sekin tyypillistä punkin pureman aiheuttamalle borrelioosille. Mutta jalassani olevassa läiskässä ei ole keskellä pistettä, joka on punkin hampaanjälki, eikä se ole rengas vaan kokonaan punainen. En ole huomannut itse punkkia, voiko se irrota ihmisestä omatoimisesti?

Allergioita minulla ei pitäisi olla, joten kysymys kuuluu, pitäisikö mennä lääkäriin?

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Kiitos Jimmy Carterille Wikipedia linkistä. ( en tajua mihin viestisi katosi)
Wikipedian mukaan punkki voi irrota huomaamatta ja läikkä voi olla myös tasavärinen, joten täytynee mennä sinne lääkäriin. Jes, joudun vetämään pari viikkoa antibiootteja..

Vierailija

Kultakaloja näemmä Ainanki non keltasia.

Siis lemmikkifisuilla tarkoitan noita sigussa uiskentelevia niit on 139 koska kirjoitin tämän luvun kun viestieni määrä oli 139.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

No en kyllä menisi syömään mitään antibioottikuuria jonkin punaisen läiskän takia. Niitä nyt tulee ihmisihoon syystä jos toisesta. Punkki on sitkeä pirulainen ja pysyy kyllä ihossasi kiinni, jos on siihen pureutunut; ja sen on oltava ihossasi vähintään vuorokauden ajan, ennen kuin borrelioosi edes tarttuu!

Luultavasti syöt antibioottikuurin tukkeutuneen ihorauhasen aiheuttamaan tulehdukseen. Onneksi olkoon. Tee ulostetalletus sitä ennen, tuhoutunut bakteerikanta on huomattavasti haitallisempi ja kiusallisempi vaiva kuin finni.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Yksi vaihtoehto on silsa.

Olen saanut joskus nivustaipeeseen aikaseksi melko ison, punottavan ja arasti kutiavan alueen joka oli olettamani punkin pureman sijasta juuri silsa. Ja sehän lähti eräällä tökötillä lähes räjähtämällä (tuntui siltä, ei näyttänyt). Käytin myös google-kuvahakua ennen lääkäriin menoa mutta webistä löytyneet silsat olivat huomattavasti terävärajaisempia.

Niin siis ehdottaisin, että lääkäriin vaan. Ei kannata viivytellä asian kanssa.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Lääkäriin jonkin punaisen näppylän takia?

Sittenhän saisi juosta lääkärissä harva se päivä.

Äitini meni kerran näyttämään outoa jälkeä ihossaan lääkärille. Jälki poistettiin kiireimmiten leikkauksella, ja sittemmin se todettiin mustelmaksi.

Hitto me nykyihmiset ollaan hulluja!!

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Isäni muuten sai borrelioosin punkin puremasta pari kesää sitten (vai oliko peräti viime kesä). Punertava laikku laajeni kymmenien senttien alalle. Sai myös joitakin oireita. Antibioottikuurinkin sai, mutta oireilu on jatkunut. Osasi mennä lääkäriin, koska punertavan alueen keskustasta oli samana kesänä poistettu punkki.

Borrelioositartunnan synnyttämä punertava alue laajenee joskus aivan älyttömän isoksi, netistä löytyy kyllä kuvia. Ihottuma se on, eikä mikään näppylä. Eikä se ala ole välttämättä pyöreä, yleisimmin varmaankin aika epäsäännöllinen.

Harmi, ettei MD kirjoita täällä enää.

Vierailija
väläys
Sääressäni oli ensin vaalea kutiseva kohta, joka tummeni punaiseksi miltei pyöreäksi läiskäksi. Voiko se olla punkin purema? Epäilen jonkin purreen minua, koska olen liikkunut paljon heinikoissa ja tehnyt ulkotöitä. Asun punkkivyöhykkeellä, mutta toisaalta tämä voisi olla jonkun muunkin ötökän purema. Minulla oli myös vähän aikaa sitten kipeä punainen patti korvalehdessä, joka kuulemma on sekin tyypillistä punkin pureman aiheuttamalle borrelioosille. Mutta jalassani olevassa läiskässä ei ole keskellä pistettä, joka on punkin hampaanjälki, eikä se ole rengas vaan kokonaan punainen. En ole huomannut itse punkkia, voiko se irrota ihmisestä omatoimisesti?

Allergioita minulla ei pitäisi olla, joten kysymys kuuluu, pitäisikö mennä lääkäriin?

Voi olla tavallisen hyttysen pisto. Itse olen herkkä tietynlaisille hyttysille, yhdestäkin pienestä pistosta tulee heti iso valkoinen patti, joka häviää muutamassa tunnissa. Mutta sen tilalle tulee seuraavana päivänä kutiseva punainen patti ja sen ympärille punertava senttien kokoinen läikkä. Hyttyslajien välillä näyttäisi olevan isoja eroja. Pari sataa kilsaa kotipaikkakunnalle ja siellä sain lomalla satoja hyttysenpuremia, joista ei tule kuin pieniä näpylöitä jotka häviävät melkein heti. Tietyille hyttysille sitä on immuuni, mutta toisille ei.

Vierailija

Aweb: Ei jalassani olekaan mikään näppylä vaan punainen ihottumaläiskä, joka muistuttaa Wikipedian sivulla oleva kuvaa, samoin kuin tuota sinun alempaa kuvaasi. Ei se ole aivan pyöreä vaan pikemminkin soikea, epätarkkarajainen. Halkaisijaltaan se on 1,5 cm.
Aluksi alue kutisi, nyt ei kutia enää, mutta on tummemman punainen.
Sitä voisi nyt luulla mustelmaksi, joka se ei varmasti ole, koska ensin alue oli vaalean punertava, kutiseva, enkä ole loukannut tuota kohtaa.

Se korvapatti ei välttämättä liittynyt tähän aiheeseen mitenkään, saattoi olla vaan rustokyhmy. Mutta sekin muistui mieleeni tässä yhteydessä kun yhdellä punkkisivustolla http://www.punkki.net kerrottiin korvalehden olevan tavallinen purema-alue ja juurikin sellainen kipeä punainen
turvonnut kohta.

Olen liikkunut paljon paikoissa joista voisi todennäköisesti punkin saada. Silti olen vähän kahden vaiheilla, jos menen lääkäriin täytyy varmaan mennä yksityiselle, kun opiskelijaterveydenhuolto toimii vajavaisesti näin kesä-aikaan. En haluaisi nolata itseäni turhalla lääkärikäynnillä, mutta toisaalta nuo sivulla luetellut sairaudetkaan ei oikein houkuta: aivokalvontulehdus, kasvohalvaukset, lihas-ja nivelkivut, MS-taudin tapaiset oireet jne. Borrelioosi voi mahdollisesti infektoida suoraan aivoista lähtevät kasvo- kuulo-ja näköhermot sekä itse aivot!

Wikipediassa väitettiin että punkki voi irrota ihmisestä hänen huomaamattaan, mutta voiko tuohon tietoon luottaa? Onko kellekään käynyt näin?

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
väläys

Wikipediassa väitettiin että punkki voi irrota ihmisestä hänen huomaamattaan, mutta voiko tuohon tietoon luottaa? Onko kellekään käynyt näin?

Tietenkin punkki voi irrota itsestään, mutta uskoisin sen olevan erittäin harvinaista. Itsestäni olen muutaman kerran irroittanut punkin, kerran rasvan avulla (tukehduttamalla sen, ei suositeltava keino, koska punkki voi oksentaa ne viruksensa kehoosi), kerran punkkipinsettien avulla (kiveksistä saatana!) ja kolmannen kerran repäisemällä sen irti (ei myöskään suositeltavaa, koska pää voi jäädä ihoon ja aiheuttaa tulehduksen). Kokemuksiini perustuen voin sanoa, että punkki on ihossa erittäin lujasti kiinni; tuntuu melkein kuin se olisi luomi (jolla on jalat), osa omaa kehoa.

Koska viruksen siirtyminen punkista ihmiseen kestää vuorokauden, pitäisin melko epätodennäköisenä, että punkki voisi tulla ja mennä huomaamatta (tosin nymfit ovat hyvin pieniä, niitä ei kylläkään välttämättä huomaa...).

Noh, ehkä sinun kannattaa käydä lekurilla. Onhan se borrelioosi pahimmillaan aikamoisen ikävä tauti. Borrelioosissa on sellainenkin ikävä piirre, ettei se antibioottikuuri välttämättä nitistä sitä, vaan se voi jäädä jonkinlaisiin pesäkkeisiin kehoon ja puhjeta joskus yhtäkkiä uudelleen. Eli ne, joilta borrelioosi on joskus antibiootin avulla tapettu; pitäkää varanne!

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005

Kun punkki on ruokaillut, se päästää irti. Sen tarkoitus on saada ravintoa lisääntyäkseen eikä projektia palvelisi jumiutuminen saaliseläimeen lopullisesti.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Sepi
Kun punkki on ruokaillut, se päästää irti. Sen tarkoitus on saada ravintoa lisääntyäkseen eikä projektia palvelisi jumiutuminen saaliseläimeen lopullisesti.

Jep. Mutta sen ruokailuun kuluu aikaa useita vuorokausia (kai?!!).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat