LDL- ja HDL-lipoproteiinien kulkeutuminen elimistöön

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen taas lueskellut kaikennäköstä kolesterolista. Tässä heräsi kysymys, johon en löydä vastausta mistään. Miten esimerkiksi LDL-lipoproteiini joutuu ihmisen verenkiertoon? Kun liha sulaa vatsalaukussa, imeytyykö LDL-lipoproteiini sellaisenaan verenkiertoon, vai hajotetaanko se esimerkiksi B-100-apolipoproteiiniksi ja kolesterolipalleroksi. Ovatko apolipoproteiinit kertakäyttöisiä, vai matkustelevatko ne ympäri kehoa kuljetellen kolesterolipalleroita verisolun tapaan?

Kommentit (6)

Vierailija

Kummassakaan linkissä ei taidettu kertoa, tekeekö ihminen LDL- ja HDL-lipoproteiinit itse vai tulevatko ne suoraan ravinnosta.

Vierailija

Ravinnosta saadaan kolesterolia, mutta sitä muodostuu myös elimistössä. Se ylläpitää solukalvojen rakennetta ja toimii esiasteena steroidihormoneille kuten aldosteronille, kortisolille ja sukupuolihormoneille. Lisäksi kolesteroli on iholla auringonvalon vaikutuksesta muodostuvan D-vitamiinin esiaste. Maksassa kolesterolista muodostuu rasvojen ruoansulatuksessa tarvittavia sappihappoja.

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
Erkkimon
Kummassakaan linkissä ei taidettu kertoa, tekeekö ihminen LDL- ja HDL-lipoproteiinit itse vai tulevatko ne suoraan ravinnosta.

Sekä että. HDL, IDL, LDL, VLDL ja kylomikronit (-remnantit) sisältävät ravinnosta peräisin olevia rasvoja ja kolesterolia sekä maksan syntetoimia apolipoproteiineja (APOA-E lukuisine alaluokkineen). Kokonaiset LDL- jne. partikkelit eivät sellaisenaan imeydy.

"between the click of the light; and the start; of a dream"

Vierailija
kabus
Ravinnosta saadaan kolesterolia, mutta sitä muodostuu myös elimistössä.

LDL ja HDL ovat kolesterolia sisältäviä lipoproteiineja, kolesteroli on alkoholi. Kolesterolin saaminen siis vaikuta lipoproteiineihin.

Vierailija
rosewater
Sekä että. HDL, IDL, LDL, VLDL ja kylomikronit (-remnantit) sisältävät ravinnosta peräisin olevia rasvoja ja kolesterolia sekä maksan syntetoimia apolipoproteiineja (APOA-E lukuisine alaluokkineen). Kokonaiset LDL- jne. partikkelit eivät sellaisenaan imeydy.

Okei, eli siis näin ollen ruoan laadun ei pitäisi vaikuttaa muuhun kuin kokonaiskolesterolin määrään? LDL- ja HDL-lipoproteiinien suhde riippuu siis maksastamme eli siitä, millaisia apolipoproteiineja (HDL vs. LDL) maksamme syntetisoi?

Uusimmat

Suosituimmat