Seuraa 
Viestejä45973

Yöllä sitä mietin kun ei nukuttanut.

Eli, jos on tyhjä akku ja sitten sitä lataa parituntia matkalaturi-tyyppisellä pikalaturilla, niin onko kännykkäni painavampi nyt kun siinä on täysi?

-uneton sieltä-

Sivut

Kommentit (29)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Se on kemiallisen reaktion tuotos se sähkövirta. Ainekset vain muuttuvat akun sisällä. Lyijy-akusta haihtuu kaasuja, joten sen paino muuttuu.

Tietysti massan synty on vielä arvoitus, mutta tuskin noilla energioilla se muuttuu.

tietää
Se on kemiallisen reaktion tuotos se sähkövirta. Ainekset vain muuttuvat akun sisällä. Lyijy-akusta haihtuu kaasuja, joten sen paino muuttuu.

Tietysti massan synty on vielä arvoitus, mutta tuskin noilla energioilla se muuttuu.

Jollen aivan väärin muista , niin Ladattaessa esim lyijyakkua muuttuu akkujen + ja - napa aivan uudeksi/ toiseksi metalliksi.
Lyijy/ lyijyoksidi.
Kun akkua puretaan tapahtuu täysn päinvastainen reaktio.
Täyden akun katalyytti muuttuu myöskin rikkihapoksi.
Purettaessa akkua katalyytti muuttuu vedeksi.
Siitä syystä tyhjä akku jäätyy pakkasessa, koska katalyyttineste on muuttunut tyhjässä akussa vedeksi.
Ulkomuistista näitä.
Olikohan se noin?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35916
Boysen
E=mc2 kaavan mukaan on painavampi. Siis ihan oikeasti.

Totta, tuosta tulee luokkaa 1E-13 kg, mikä on kyllä paljon alle mitattavuuden rajan. Kosteuden kerääntyminen tai haihtuminen ilman kosteuden vaihdellessa ja erilaisten kaasujen haihtuminen puhelimen materiaaleista lienevät kertaluokkia merkittävämpiä efektejä käytännössä.

hcesar
Seuraa 
Viestejä13039
Neutroni
Boysen
E=mc2 kaavan mukaan on painavampi. Siis ihan oikeasti.



Totta, tuosta tulee luokkaa 1E-13 kg, mikä on kyllä paljon alle mitattavuuden rajan.

Vakavasti ottaen, mistä tuo painon lisäys johtuu? Jos voisi selittää vähän tarkemmin, kuin että lataamisesta.

Vierailija
asdf
Neutroni
Boysen
E=mc2 kaavan mukaan on painavampi. Siis ihan oikeasti.



Totta, tuosta tulee luokkaa 1E-13 kg, mikä on kyllä paljon alle mitattavuuden rajan.

Vakavasti ottaen, mistä tuo painon lisäys johtuu? Jos voisi selittää vähän tarkemmin, kuin että lataamisesta.

Suhteellisuusteorian mukaan aineen ja energian välillä ei ole niin suurta eroa kuin klassisen mekaniikan mukaan ajateltua. Aine on energiaa ja päin vastoin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35916
asdf
Vakavasti ottaen, mistä tuo painon lisäys johtuu? Jos voisi selittää vähän tarkemmin, kuin että lataamisesta.

Se johtuu kemiallista sidosenergiaa vastaavasta ekvivalentista massasta. Kun akkua ladataan, siellä (yksinkertaistetusti) vahvasti sitoutuneet moelkyylit muuttuvat heikommin sitoutuneiksi. Vahva sitoutuminen merkitsee sitä, että sidoksen sidosenegia on suuri. Se on energiamäärä, joka vapautuu kun sidos syntyy, ja toisaalta tarvitaan jos sidos rikotaan. Sidosenergia näkyy suoraan systeemin massassa. Jos meillä on kaksi atomia, jotka erillään painavat jotain, niiden sitoutuessa toisiinsa systeemi painaa sidosenergian verran vähemmän.

Kemiallisilla sidoksilla energiat ovat pieniä, ja niiden osuus atomien massoista on yleensä merkityksettömän pieni. Ydinreaktoilla energiat reaktion osallistuvia massoja kohtaan ovat suurempia, ja massakato on tyypillisesti promilleiden luokkaa.

Jos esineen nostaa korkeammalle, eli sillä on enemmän potentiaali-energiaa, niin sillä on myös enemmän massaa.

Jos kappale, esim auto ajaa kovempaa, niin sillä on myös enemmän massaa.

Näin se vaan on. Sen lisäksi auto lyhenee, vai oliko se pitenee. Tämäkin pitää paikkansa, muuten tavallinen (kevytvesi) ydinvoimala ei edes toimisi.

Ekan esimerkin ymmärtää jos ajattelee, että massa venyttää painovoimakenttää. Padon yläpuolella on siis enemmän massavirtaa kuin alapuolella.

Toisen esimerkin ymmärtää, jos ajattelee että liike muuttaa ajan kulumista.

Kiitän vastauksista. Mutta eilen kaveri kysyi, että kun ihminen pieraisee, niin tuleeko ihminen painavammaksi vai keveämmäksi sen tuloksena?

Omasta mielestä kevenee, juuri sen päästetyn kaasun verran, vai tuleeko jostain korvausilmaa tilalle?

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Boysen
Jos esineen nostaa korkeammalle, eli sillä on enemmän potentiaali-energiaa, niin sillä on myös enemmän massaa.




Eikä ole. Suhteellinen energian kasvu ei vaikuta kappaleen massaan sen omassa lepokoordinaatistossa sen halitaita.

Jos kappale, esim auto ajaa kovempaa, niin sillä on myös enemmän massaa.



Eikä ole. Sen liikemäärä kylläkin on suurempi kuin p=mv (jossa m on siis kappaleen massa omassa lepokoordinaatistossaan, ts. lepomassa).

Liikemäärän (ja liike-energian) kasvun poikkeaminen kaavasta p=mv (E=½mv^2) ei kasvata kappaleen massaa. Massan kasvu on harhakäsitys joka juontaa juurensa Einsteinin lanseeraamista termistöistä. Liikemassa on matemaattinen työkalu suppean suhteellisuusteorian liikeyhtälöiden ratkaisemiseksi, ei mikään fysikaalinen fakta.

Esimerkiksi lähes valon nopeudella liikkuvien neutriinojen ja muun universumin välinen gravitaatiovuorovaikutus ei muutu käsittääkseni mitenkään vaikka liikemassan perusteella näiden hiukkasten tulisi muodostaa singulariteetti ja imaista itseensä kaikki mihin ne törmäävät.

Näin se vaan on. Sen lisäksi auto lyhenee, vai oliko se pitenee. Tämäkin pitää paikkansa, muuten tavallinen (kevytvesi) ydinvoimala ei edes toimisi.




Huh...? Nuo ovat taas nyt sitten koordinaatistosta riippuvia havaintoja. Omassa koordinaatistoissaan liikkuvat kappaleet ovat ihan yhtä pitkiä suhteellisista nopeuksista riippuen, mutta havaintojen mukaan ympäröivän maailman mittasuhteet saattavat muuttua sekä ajan että avaruuden kohdalla. Näissä ei voida sanoa koskaan absoluuttisesti että joku lyhenee ja toinen pitenee, vaan tarkastelut pitää suorittaa kaikista oleellisista koordinaatistoista.

Ydinvoimalan toimintaan tuolla ei juuri merkitystä ole; ydinreaktiot ovat enemmänkin kvanttimekaniikan alaa, vaikkakin sidosenergian muodostaman massan vapautuminen selittyykin suhteellisuusteorian ennustamalla energian ja massan välisellä riippuvuudella E=mc^2.

Ekan esimerkin ymmärtää jos ajattelee, että massa venyttää painovoimakenttää. Padon yläpuolella on siis enemmän massavirtaa kuin alapuolella.

Ei, vaan massa venyttää avaruutta ja aikaa (tarkka mekanismi toistaiseksi tuntematon, mutta yleisen suhteellisuusteorian energiatensorit kuvaavat tätä aika tuhottoman tarkasti). Tämä venymä on nk. "painovoimakenttä", joka on sinällään aika kehno käsite.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Sanoppa että miksi neutronit pitää hidastaa eli moderoida joko vedellä, hiilellä tms kevyellä aineella ?

Siksi että neutronit hidastuisivat. Muuten ei fissiota synny. Vaikutusala kasvaa kun vauhti hidastuu, ja yksikkö on barn, ja koska tämä yksikkö on oikeastikin neliömetrejä, niin kai sillä on joku fysikaalinen selitys. Koko riippuu luullakseni oikeasti vauhdista (tai energiasta, jommin kummin).

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613

Neutronit pitää hidastaa siksi, että nopeat neutronit poistuvat reaktorista liian nopeasti pitääkseen yllä ketjureaktiota.

Fissioreaktorissa hitaan neutronin sitoutuessa käytettävän polttoaineen atomiytimeen, tuo kyseinen ydin muuttuu epävakaaksi ja hajoaa tytärytimiksi.

Neutronien hidastamiseen käytettävä aine on yleensä kevyttä siksi että se hidastaisi neutroneja muttei pysäyttäisi niitä. Tiheässä aineessa neutronit absorboituisivat käsittääkseni liian nopeasti hidasteaineeseen, jolloin ei saavutettaisi haluttua vaikutusta. Siksi juurikin säätösauvat on valmistettu aineesta joka absorboi neutroneja tehokkaammin kuin hidaste.

Tosin tekninen tietämykseni ydinvoimaloista ei ole vahvin osa-alueeni.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

tästä tuli mieleen myös toinen painoon liittyvä kysymys. jos ydinreaktoriin tungetaan 25 kg uraania niin kuinka paljon painoa uraani menettää ennen kuin se vaihdetaan uuteen satsiin vai kasvaako sen massa? tätä olen yrittänyt päivän selvittää googlella mutta vastausta en ole saanut hakukoneesta ulos.

toisen polven pilkkuvirhe

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat