Miksi ihminen kuuntelee musiikkia?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tänään radiota kuunnellessani rupesin miettimään, että minkä takia ihminen kuuntelee musiikkia?

Sivut

Kommentit (21)

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007

En tiedä, ehkä se kuullostaa puheelta ja ihminen on sosiaalinen eläin.
Mut itse en enää oikeen kuuntele kun kuulo huononee, ja ei sitä tiedä jos se aiheuttaa pian korvasyöpää...ei sitä tiedä mitä ne ruottalaiset tutkijat aina löytää.

Olen fiksu ja älykäs!

Vierailija
Tomppa1984
Tänään radiota kuunnellessani rupesin miettimään, että minkä takia ihminen kuuntelee musiikkia?

Ei mikään ihme. Jos sinulla on auto, suosittelen CD- tai MP-3-soittimen käyttöä. Netistä saa ladattua paljon ihan hyvääkin musiikkia.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
NallePuh
En tiedä, ehkä se kuullostaa puheelta ja ihminen on sosiaalinen eläin.
Mut itse en enää oikeen kuuntele kun kuulo huononee, ja ei sitä tiedä jos se aiheuttaa pian korvasyöpää...ei sitä tiedä mitä ne ruottalaiset tutkijat aina löytää.

Huononee vain musiikista jos liian kovalla kuuntelee, sen on melua. Melu on aina ihmiselle epäterveellistä.

Syöpää voi taas aiheuttaa, kun solut kärsii korvissa melun takia.

Vierailija

Jos ideana olisi puheelta muistuttaminen, niin silloinhan radiosta tulisi pelkästään puhetta, eikä musiikkia.

Neurologisesta näkökulmasta musiikki aiheuttaa eri aivoalueiden aktivoitumista (resonointi oli termi mitä käytettiin eräässä tutkimuksessa), riippuen siitä millaista musiikkia kuuntelee. Kuuntelemme sellaista musiikkia, joka aktivoi aivalueita, joista saamme perhaat 'kicksit'.

Musiikki herättää meissä siis tunnereaktioita. Tietystä näkökulmasta koko elämän mielekkyydessä on kyse joidenkin tunteiden metsästämisestä(kaikki mitä teemme tähtää jonkinlaiseen muutokseen/ylläpitoon tunnetiloissamme) ja musiikki on eräs tapa vaikuttaa tunteisiimme.

Vierailija

Musiikista kuin muustakin taiteesta haetaan samaistumisen tunnetta, selittää ainakin rakkauslaulujen suosion. Kuunteluun liittyy paljon muutakin, kuten keikat ja festarit eli sosiaalista toimintaa.

Vierailija
tuc
Basson jumputus liittyy siihen, kun äidin masussa tuli äidin sydämestä hyvät bassojytkeet.

Mulla oli enämpi diskantit kaakossa. Makuasioita.

Vierailija

Samanlainen kysymys liittyy kaikkeen estetiikkaan, sellaiseen mitä ihminen pitää tai kokee 'kauniina'. Mistä syntyy kauneuden aistimus, esteettinen elämys? Nopeasti ajateltuna tulee mieleen, että estetiikallakin täytyy olla jokin selkeä, konkreettinen funktio ihmiselle; muuten se olisi pyyhkiytynyt pois aikojen saatossa. Se ei siis voi olla olemassa vain itsensä takia.

Kivikautiset luolamiehet maalasivat kallioihin kuvia metsästysretkistään ja saaliseläimistä. Olivatko nämä esihistorialliset teokset piirtäjilleen taidetta vai jotakin muuta? Ehkäpä he halusivat juhlistaa onnistuneita retkiään ikuistamalla ne luolan seinämään. Näin niillä saattoi olla jokin käytäntöön pohjaava merkitys: ne yhdisti todellisuuteen tunneside kuvaamansa asian kautta.

Eikö tätä taide ole pohjimmiltaan; sitä että kuvataan todellisia, koettuja ilmiöitä ja asioita ikuistamalla ne teokseen? Teoksia katsellessamme syntyvä tunne yhdistää meidät siihen mitä teos esittää, ja tällä tunteella on meille jokin konkreettinen arvo ja merkitys.

Vierailija
Ei mikään ihme. Jos sinulla on auto, suosittelen CD- tai MP-3-soittimen käyttöä. Netistä saa ladattua paljon ihan hyvääkin musiikkia.

Autoa ei kyllä löydy, mutta MP3-soitin löytyy. Radio on auki tossa vieressä muuten vain.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Musiikkia on käsittääkseni aikoinaan käytetty viestinnässä alkuasukkaiden piirissä. Näin varmasti vieläkin toimitaan. Ainakin nykyihmisestä huomaa koska painetta ihmisillä on liikaa ja silloin yleensä kuunnellaan jotain raskaampaa ja taas kevyempää jos olotila on mielyttävämpi.

Että eiköhän kyseessä ole vieläkin jonkinmoinen viestintä mahdollisuus muille kanssa eläville.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
sinnipirtti
Ainakin nykyihmisestä huomaa koska painetta ihmisillä on liikaa ja silloin yleensä kuunnellaan jotain raskaampaa

Ei se välttämättä aina riitä se musa. Joskus pitää polttaa kirkko lisäksi.

Vierailija

Mikäli olen oikein käsittänyt, niin eläimet eivät osaa nauttia musiikista.

Esim. koirilla ja kissoilla ei ole kykyä yhdistää erillisiä nuotteja sävelmäksi. Ovat siihen liian tyhmiä, perkeleet.

Vierailija
Liekehtivä Sikiö
Mikäli olen oikein käsittänyt, niin eläimet eivät osaa nauttia musiikista.

Esim. koirilla ja kissoilla ei ole kykyä yhdistää erillisiä nuotteja sävelmäksi. Ovat siihen liian tyhmiä, perkeleet.

Niin, helppohan se on punkkareita ja räppäreitä eläimiksi haukkua, mutta se on joillekin elämäntapa. Melkoista provosointia!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat