Suuri polkupyöräkeskustelu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun en jaksa nuita autojorinoita, ja omistan vain polkupyörän, ajattelin avata tällaisen keskustelun. Minkälaisia polkupyöriä teillä on, onko ne hyviä vai huonoja, ja minkälaisen haluaisitte.

Ostin itte juhannuksen tienoilla Tunturin mummopyörä-tyyppisen pyörän, Saint tais olla mallin nimi. Tais olla susi ostos, sillä heijastimet tippuvat polkimista jo nyt. Ostin sellaisen nimenomaan siksi, että ajattelin sen olevan kestävä ja toimintavarma.

Aikasempi pyöräni oli jopo-mallinen joku norjalainen merkki, ja kesti 30 vuotta. korjauskelpoinen sekin vielä on.

Vaihdepyöristä sain aikaa sitten tarpeekseni, kun ei ne vaihteet kestäneet kun pari vuotta.

Eikö nämä nykyajan pyörät kestä mitään?

Sivut

Kommentit (54)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Meikällä on uudenkarhea Crescent. Ajoin vasta 200 metriä sillä. Seitsemän vaihdetta eteen ja napadynamo. Alumiinirunko ja ontelovanteet. Takana napajarru ja edessä vannejarru. On perinteinen takaritsi jousitetulla sangalla. Renkaat eivät aivan läskikumileveyttä, mutta rosoiselle tielle aivan sopivat eli ei mikään sisämaasturi. Ruotsalaista laatua.

Niin ja ruostumattomat ketjut. Ensimmäinen uusi pyörä vuoden 1967 jälkeen. Välissä on ollut varaa ostella vain käytettyjä. Tuo maksoi 360 eupoa. Oli tyhjennysmyynti muka 50% vaikka tuli vain 20% alennusta. Mutta aika tyytyväinen olen laatupyörääni nyt.

Polkupyörätukussa mainostavat jotta "Et maksa välikäsille". Ja hinnat ovat yhtä suolaiset kuin välikäsiliikkeissä. Eli Polkupyörätukussa katteet saa liike eivätkä välikädet. En ostanut sieltä mitään kun hinnat olivat kalliin puoleisia ja valikoima vaatimaton.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Hirmuisen kokemukseni pohjalta voin väittää ettei vaihteiden määrä ja kestävyys korreloi. Huollon työmäärässä se kyllä vaikuttaa, mutta ketjut on pestävä molemmissa yhtä usein ja huoltotyö on rutiinia kun sen oppii.
Yksivaihteinen vs. monivaihteinen on ero vaijereiden huollossa, joita toisessa ei ole.
Kuivat ja väärässä säädössä olevat vaijerit on yleinen vika. Kun siihen lisätään ruosteiset ketjut ja puolityhjät renkaat, on kuva tyypillisestä pyöräilijän pyörästä siinä. Monia ei hidasta edes rungon katkeaminen.

Vierailija

Kyllä mun Helkama on kestäny jo monta vuotta vaikka kilometrejä on vuosittain tullu aika paljon. Renkaat ei vaan oikein tunnu kestävän jatkuvaa lasiin ajelua kun jonkun kusipään pitää rikkoo pulloja joka tielle joka viikonloppu.

Vierailija

Park Cafe - peruspyörä, napavaihteet (7) - ja ne pullonrikkojat kyllä pitäisi hirttää munista.

Viikossa tulee 100 < x < 200 kilometriä ajeltua. Joskus enemmän. On maksanut itsensä takaisin. Pyörä on muuten viimeinen vuosikerta ko. merkistä, joka on valmistettu Suomessa. Sitten sen valmistus siirrettiin johonkin pilipalivaltioon.

Suhteellisen tyytyväinen - olen päättänyt huollattaa sen joka toinen vuosi.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Ei ole pyörää. Jalat vain ja bussi ja taksi. Joskus kaverin kyyti.

Kakarana oli paljonkin pyöriä. Yleensä muutamasta romusta koottu viritelmä. Ne kesti aina aikansa. Riippui vähän siitä mitä niillä teki. Koskaan ei ole kaupasta ostettu.

Vierailija
tietää
Hirmuisen kokemukseni pohjalta voin väittää ettei vaihteiden määrä ja kestävyys korreloi. Huollon työmäärässä se kyllä vaikuttaa, mutta ketjut on pestävä molemmissa yhtä usein ja huoltotyö on rutiinia kun sen oppii.
Yksivaihteinen vs. monivaihteinen on ero vaijereiden huollossa, joita toisessa ei ole.
Kuivat ja väärässä säädössä olevat vaijerit on yleinen vika. Kun siihen lisätään ruosteiset ketjut ja puolityhjät renkaat, on kuva tyypillisestä pyöräilijän pyörästä siinä. Monia ei hidasta edes rungon katkeaminen.

Jep, kyllä vaihdepyörä on hyvä silloin kun se toimii. Itselläni meni hermot jatkuvaan huoltamiseen. Tosin aikaisemmassa maastopyörässäni oli 21-vaihdetta. Aika raakasti liian paljon mitä oikeasti tarvii. Muutenkaan en älyä, miksi hankin joskus maastopyörän kun kerran asfaltoituja pyöräteitä ja katuja ajelen.

Käsijarrut on kans asia, mistä en enää yhtään tykkää. Vaativat huoltoa ja vinkuvat. Hätätilanteessa ovat vielä vaarallisemmat kuin jalkajarru.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Joku 1960-luvun Cresentti on kellarissa toisessa kotona. Ei siinä oo mitään hienouksii, mutta alkuperäsissä osissa - museokamaa kai kohta.

Ei enää tuu ajeltuu fillarilla, kun koivet pelittää ja korttikin on.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
pömmi

Käsijarrut on kans asia, mistä en enää yhtään tykkää. Vaativat huoltoa ja vinkuvat. Hätätilanteessa ovat vielä vaarallisemmat kuin jalkajarru.

Mites kun alamäessä lähtee ketjut?

Vierailija
CE-hyväksytty
pömmi

Käsijarrut on kans asia, mistä en enää yhtään tykkää. Vaativat huoltoa ja vinkuvat. Hätätilanteessa ovat vielä vaarallisemmat kuin jalkajarru.



Mites kun alamäessä lähtee ketjut?

Jah, no joo, tuotapa en tullu ajatelleeksi. Tossua maahan kai. Lähinnä ajattelin, että sitä luonnostaan polkasee taaksepäin äkkinäisessä hätätilanteessa. Etujarrun kanssa tuli mentyä penskana nurin monet kerrat, ei millään voinu uskoa, ettei sitä kannata käyttää...

Vierailija

Kyllä käsijarrut on hyvät kunhan ne on kunnossa. Vanteet pitää vaan aina välillä putsata öljystä ym. moskasta.

Työkaveri kerto, että isänsä oli valittanu kun nykypyörät ei kestä mitään. Kaveri oli kysyny isältään pyörän ikää ja oli paljastunu, että se on kymmenenvuotias. Isänsä oli ajellu sillä kesät talvet töihin reilut kymmenen kilsaa suuntaansa. Yhteensä siitä tulee tollaset 50 000, josta ainakin 10 000 soralla. Ei ihme jos hiljalleen rupee jotain hajoileen.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
CE-hyväksytty
pömmi

Käsijarrut on kans asia, mistä en enää yhtään tykkää. Vaativat huoltoa ja vinkuvat. Hätätilanteessa ovat vielä vaarallisemmat kuin jalkajarru.



Mites kun alamäessä lähtee ketjut?

Sillä ekalla pyörällä laskettelin syyskuussa vuonna 73 aika hyvää vauhtia alamäkeen ja poljin lisää vauhtia. Olisiko 50 km/h ollut mitään. Takarumpujarrun vaijeri heilui ja heilahti polkimeen. Kuului kiljaisu, kun takarengas leikkasi kiinni asvalttiin ja sekunnin kymmennyksessä keskikoululainen kynsi kyynärpäillä asvalttia. Sittemmin virittelin vaijerinkuoren monin tavoin paikkaansa.

Eli alamäessä voi kyllä lähteä ketjut ja hukkua jarrut, mutta voi tulla myös superjarrutus vaijerin heiluessa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Pyörää kun käyttää päivittäin työmatkoihin (tai oikeastaan kaikkiin matkoihin) niin rupeaa huomaamaan mitä kannattaa hakea. Nopsa Boulevard, 3 vaihdetta, jalka- ja käsijarru. Hiukan liian matala maavara, mutta kaikkea ei voi saada. Sitä paitsi se oli halpa.

Vastaavan kun saisi korkeammalla rungolla, niin ei pois antaisi.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Hyvät laakerit kestävät 40-50k. Ketjut ja tattaat 10k hyvin huollettuna. Rattaiden ikää jatkaa käyttämällä kaksia- tai kolmia ketjuja vuoronperään, jottei rattaat kulu venyvien ketjujen mukaan, niin ettei ne toimi uusilla ketjuilla.
Kejuöljy on parasta voiteluun ja kuraläppä suojaa ketjuja hiekalta. Öljyn levittää helpoimmin siveltimellä.

Vaijerit kannattaa vaihtaa vuosittain vaikkei ne olisi poikki. Hyviä vaijerinkuoria ei saa tarvikkeina ja ei aina uutenakaan pyörän mukana. Huonot joustavat.

Renkaiden laatu ratkaisee paljon ajettavuuteen ja rullaukseen. Sileää ja kapeata, jos olosuhteet eivät muuta vaadi. Paineet mieluiten kovat.

Joustava satulatolppa pitäisi määrätä pakolliseksi. Se säästää selkää. Muilla jousilla ei kadulla tee mitään. Laatu maksaa liikaa.

Jos vie huoltoon, niin syksyllä mieluiten = paras työnlaatu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat