Tappajahaukia?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tappajahauki

Itävallan viranomaiset ovat kieltäneet uinnin Wildenaun järvessä, koska siellä riehuu tappajahauki. Paikallisten kalastajien mukaan kalat muuttuvat hellekausina aggressiivisiksi. Hauki on tähän mennessä purrut useita ihmisiä, joista osa on saanut niin pahoja haavoja, että ne on jouduttu tikkaamaan kiinni. Uiminen järvessä on vaarallista erityisesti miehille, joiden tärkeimmät elimet sijaitsevat kehon ulkopuolella.

-Iltalehti

Lähde ei ole luotettava, mutta voisiko tuo olla mahdollista? Suomessakin tiedetään tapauksia, joissa iso hauki on käynyt ihmiseen kiinni vahinkoa aiheuttaen, mutta luultavasti aina kyseessä on ollut vahinko. Käsittääkseni hauki ei hyökkää kuin saalistaakseen ja tästä syystä se ei koskaan hyökkää ihmisen kimppuun mikäli ei näe tätä kunnolla. Haukihan nielee ruokansa kokonaisena, leuat ovat kiinniottamista ja lamaannuttamista varten, ei pureskelua.

Sivut

Kommentit (54)

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007

Joo lähde ei tosiaankaan ole kaikista luotettavimmasta päästä mutta kyllähän hauki voi purra ihmisiä, ja itseasiassa pureekin jos esimerkiski kuljet kaislikossa paljain jaloin. Miun äippääkin on kyseinen otus purrut. Kumisaappaat on hyvä suoja hauilta.

Olen fiksu ja älykäs!

Vierailija
nuori_urho
... Uiminen järvessä on vaarallista erityisesti miehille, joiden tärkeimmät elimet sijaitsevat kehon ulkopuolella.

Lähde ei ole luotettava, mutta voisiko tuo olla mahdollista?

?!?

Vierailija
Phony
nuori_urho
... Uiminen järvessä on vaarallista erityisesti miehille, joiden tärkeimmät elimet sijaitsevat kehon ulkopuolella.

Lähde ei ole luotettava, mutta voisiko tuo olla mahdollista?

?!?
Oma puheenvuoronihan koskee uutista kokonaisuudessaan. Pippeliin en usko niiden tarttuvan kovin helposti, käteen tai jalkaan on helpompi erehtyä jos kala ei näe kerrallaan sen enempää.

Vierailija
nuori_urho
[Oma puheenvuoronihan koskee uutista kokonaisuudessaan. Pippeliin en usko niiden tarttuvan kovin helposti, käteen tai jalkaan on helpompi erehtyä jos kala ei näe kerrallaan sen enempää.

Tiedän, heh.

En vain voinut mieltäni malttaa, kuten vanha lakitermi sanoo.

Minulla kyllä tärkeimmät osat ovat kehon sisällä, ainakin nykyisin. Mutta ymmärrän tuotakin jutun kirjoittajaa. Veri ei miehellä riitä kuin yhteen paikkaan kerrallaan. Ajattelukin sen myötä siirtyy alavatsaan!

Vierailija

Mun tietääkseni hauki ei pure mitään puolustaakseen itteensä, et saa olla todella hyvin syönnillään ja ehkä jostain valonheijastuksesta luulla ihmistä kalaks tai sitten on päässä vikaa kyseisellä otuksella.

Ihmettelen vaan suuresti et jos noin ahnaasti käy ihmisten kimppuun niin miten on selvinny niin isoks että voi yleensäkin olla vaaraks.

Mut muistaakseni oon nähny kuviakin kun hauki on napannu jonkun linnun järvestä.

Vierailija
Tuikkari

Mut muistaakseni oon nähny kuviakin kun hauki on napannu jonkun linnun järvestä.
Minä taas olen saanut hauen, jonka mahassa oli lähes sulamaton sorsanpoikanen. Ulkoapäin näytti miltei kasvaimelta Petoja ne kyllä on.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Mulla on kädessä kaksi paksua, kahden sentin arpea hauen hampaista.

Oli kylläkin oma vika, kun yritin tappaa sen työntämällä sormet suuhun ja vääntämällä niskat nurin.

Parin kilon haukeen ei tepsi sama keino kuin sadan gramman ahveneen.

Olin kylläkin vähäsen maistissa, enkä niin vähänkään. Voisiko sen katsoa lieventäväksi asianhaaraksi, vaiko päinvastoin?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Hauki jää usein vieheeseen uimalla sen rinnalla, näykkimällä ym. eli ei syömistarkoituksessa. Voihan se ärsyyntyä pippelin heilumisesta.

Vierailija

Se voi olla että on sotkettu Barracudan käytös haukeen. Se iskee kaikkiin ulokkeisiin nopeudella jota ei tajua. Hauen hyökkäysreflexin voi kyllä ihminenkin laukaista.

Lapsena minulta pääsi poru, kun juuri pyydetty hauki puri sormeen. Menin sitä sormeilemaan uteliaisuuttani.

Vierailija

Meidän mökillä on järvessä sellanen tappajahauki, että se menee kolmella potkasulla järven päästä päähän pituussuunnassa ja on vienyt vasikoita ja lampaita yms. veden alle, kuin krokotiili. Siitä on kerrottu minulle jo lapsena.

Vierailija

Ravinto

Hauki on petokala, joka syö ravinnokseen pienempiä kaloja ja joissain tapauksissa myös vesilintujen poikasia, rapujakin on tavattu hauen mahalaukussa. Hauki on opportunisti eikä se nirsoile mitään kalalajia saaliinaan. Hauen ruokalista riippuu aina omasta vesistöstä, esim. pienen metsälammen hauki syö lammen valtalajia ahventa, kun taas sen virtavedessä elävä serkku syö siellä uivia taimenia. Hauen kyky adaptoitua ruokansa suhteen antaa sille suuren edun ravintokilpailussa, sekä miltei takaa hauelle ravintoketjun kärkisijan. Näiden seikkojen takia hauen saalisluettelo on laaja, se koostuu kulloinkin, mitä hauki sattuu saamaan eteensä, mutta miltei aina siihen kuuluu särki ja ahven. Hauki on kannibaali, eikä se siis epäröi syödä pienempää lajitoveriaan.

Hauki saalistaa vaanien yleensä kasvillisuuden seassa (esim. kaislikot). Se etsii sopivan kyttäyspaikan ja vaanii siellä rauhassa, kunnes potentiaalinen saaliskohde on näkyvissä. Tällöin hauki alkaa liikkua hitaasti kohti saalistaan, kunnes saalis on iskuetäisyydellä, silloin se iskee nopeasti, tarttuu saaliiseensa, kääntää sen suussaan nieltävään asentoon ja syö saaliinsa.

Pienet hauet tarvitsevat ravintokalaa 5–10 kiloa kasvaakseen itse yhden kilon. Suurilla hauilla tämä suhde kuitenkin muuttuu ja on jopa 30 : 1: kasvaakseen kilon ne tarvitsevat kolmekymmentä kiloa ravintokalaa. Vaikka luku kuulostaa suurelta, ei suurikaan hauki haittaa sen saaliskalojen populaatioita

Toi juttu oli wikipediasta.

Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Hauki

Vierailija
nuori_urho
Tuikkari

Minä taas olen saanut hauen, jonka mahassa oli lähes sulamaton sorsanpoikanen. Ulkoapäin näytti miltei kasvaimelta Petoja ne kyllä on.

Entäs sinä sitten, kun olet hauen napannut? Oletko peto?

Vierailija
Aweb

Oli kylläkin oma vika, kun yritin tappaa sen työntämällä sormet suuhun ja vääntämällä niskat nurin.

Olin kylläkin vähäsen maistissa, enkä niin vähänkään. Voisiko sen katsoa lieventäväksi asianhaaraksi, vaiko päinvastoin?

Minulla ei ollut haavia mukana Porkkalassa heitellessä, kun nappasi kolmikiloinen hauki. Nostin sen maihin niskasta. Oli vaan niin pirun liukas, että hauki pääsi pyörimään ja käsi luisti toisen puolen kiduksista sisään.

Jos olisi yrittänut vaan repiä ulos, ei varmaan olisi jäänyt lihaa luun päälle. Kajautin vasurilla monitoimityökalulla hauelta tajun (hengen, oikeastaan) pois ja pujottelin kättä kitusista varmaan kymmenen minuuttia. Aika tavalla verinaarmuja tuli.

Enkä edes ollut maistissa.

Vierailija
kolki
Meidän mökillä on järvessä sellanen tappajahauki, että se menee kolmella potkasulla järven päästä päähän pituussuunnassa ja on vienyt vasikoita ja lampaita yms. veden alle, kuin krokotiili. Siitä on kerrottu minulle jo lapsena.

Peräaalto on epäilemättä hukuttanut useita kyläläisiä? Olen törmännyt vastaavaan meritaimeneen.

Vierailija
Aweb

Rohkea ainakin olit nyt kun kerroit nolon tekosi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat