ylityön tekeminen/teettäminen ja työttömyys

Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

kuten nyt moni on saattanut uutistakin viimeinkin kuulla että useilla eri aloilla on taipumusta ylisuuriin ylityö tunteihin. mukana on niin kumipyöräkuljettajia, lääkäriä, tohtoreita yms.

aivan kuin minulle olisi jostain tullut käsitys että suomessa on työttömiä. tämä on vähän ihmeellinen yhtälö kun aletaan katsomaan tutimääriä mitä ihmiset tekevät ylitöitä kaikenkaikkiaan vuodessa. tällä tuntimäärällä (mikäli kaikki olisivat lain mukaisen parisen sataa tuntia maksimissaan vuodessa ylitöissä) saataisiin madallettua ns. työttömyyttä alemmas huomattavasti.

ylityön tekemistä on kuitenkin aika hankala seurata varsinkin aloilla joissa tehdystä ylityöstä ei saa korvausta vaan se tehdään ns. henkisen orgasmin vuoksi minkä tehty työ tuottaa. eikö tällaisiin asioihin pitäisi myös puuttua?

itse lukeudun siihen joukkoon joka tekee ylitöitä koska on ikään kuin pakko mutta saan kuitenkin kohtuullisen korvauksen siitä. tämä ei tarkoita sitä että olisin mielelläni jokainen päivä muutaman tunnin ylimääräistä ja joskus viikonloppuisin myös töissä. ongelmana on vain se ettei työntekijöitä ole. on vain sellaisia jotka kehuvat tehneensä kaikkea mutta mitään jälkeä ei saada aikaiseksi. tai sitten omaa tyhmyyttä vain tehdään itselle hallaa työmarkkinoita ajatellen.

itse olen monesti hakenut töitä ja kaksi viikkoa ollut työkkärin listoilla mutta totesin ettei siellä mitään tapahdu joten soitin itselleni työpaikan. siksi en ymmärrä miksi jotku valittavat ettei ole töitä. tällä hetkellä tiedän heti ainakin kaksi varmaa paikka mutta ei ole sopivia henkilöitä kyseisiin työtehtäviin tarjolla sillä kyseisissä kohteissa on työt hoidettava meni siinä sitten 4 tuntia tai 16 tuntia eli itsekkin pystyy hivenen vaikuttamaan työaikaan. ei vain kiinnosta tai sitten ei ole sopiva persoona kyseiseen tehtävään.

millä väki saadaan töihin listoilta? kertokaa se että saadaan nuo ylityötunnit edes vähän asiammalliselle tasolle? miksi puhutaan työttömyydestä kun muut tekevät ylitöitä suurimman osan työttömien tuntien edestä? mitä pitäisi tehdä henkilöille jotka vain tarkoituksellisesti roikkuvat listalla ja käyvät vain pakolliset "työhön tuttustumiset" tai kurssitukset jotta saavat nauttia valtion elatuksesta? vastaukseksi ei muuten sitten kelpaa ettei omalta alalta löydy töitä, kun se ei meinaa sitä etteikö voisi ja osaisi tehdä muutakin kuin vain oman alan hommia.

enemmänkin tulisi tekstiä mutta on pakko vähän himmailla sillä ei tätä kukaan jaksaisi lukea jos kaikki ajatukset tästä kirjoittaisin.

toisen polven pilkkuvirhe

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Samaa olen joskus miettinyt itsekin, kun jossain vaiheessa yritin työllistyä työkkärin kautta. Usein tuli tunne, että työvoimatoimisto työllistää vain virkailijat tiskin takana. Työharjoittelua ja sen sellaista sieltä kyllä tarjotaan, mutta työnantajat eivät mitä ilmeisemmin tahdo palkata harjoittelijoita tekemään töitä, jotka uusi harjoittelija tekee käytännössä ilmaiseksi.

Olen ollut myös huomaavinani, että vakituisten työntekijöiden ylityöllistäminen johtaa sijaisten pätkätyöllistämiseen. Itsekin olen tehnyt välillä pätkiä kolmessa eri firmassa, kun vakituisia ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi tekemään kaikkia hommia. Tässähän pätee se vanha totuus, että kun toisilla on liikaa niin toisilla on liian vähän.

Vierailija

Niinhän se on, että toiset painaa terveytensäkin kustannuksella ylitöitä,
kun taas toisille ei riitä töitä lainkaan.

Nyt kun meillä on vielä porvarihallitus, ei puhettakaan että asiaan tulisi muutosta,
muuta kuin huonompaan suuntaan, sillä työnantajalle/firmalle on paljon paljon edullisempaa teettää ylitöitä jo olemassa olevalla porukalla, kuin hankkia tarvittava määrä lisää työntekijöitä.

Vierailija
sinnipirtti
millä väki saadaan töihin listoilta?

Ei millään. Päinvastoin. Kun tuloerot kasvaa tähän malliin, saadaan aikaan kasvava joukko jolla pitää olla 2-3 työpaikkaa ja 70-80 työntuntia viikossa, jotta tulee toimeen. Ihan hyvä niin, oppii ahkeruutta.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
Lasse Liittynyt

kun taas toisille ei riitä töitä lainkaan.

mistähän oikein mahtaa johtua että puhutaan työvoima pulasta sitten? kerrohan, kun olen sen itse myös henkilökohtaisesti kokenut pitkien päivien muodossa. samaa myös monet muutkin ovat sanoneet.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
Dieter
sinnipirtti
millä väki saadaan töihin listoilta?

Ei millään. Päinvastoin. Kun tuloerot kasvaa tähän malliin, saadaan aikaan kasvava joukko jolla pitää olla 2-3 työpaikkaa ja 70-80 työntuntia viikossa, jotta tulee toimeen. Ihan hyvä niin, oppii ahkeruutta.

nyt en ymmärrä oikein tuota juttu sillä liitojen mukaan palkka pitää maksaa, jollei muuten niin liittoon soittoa ja alkaa palkka tulemaan. asia pitää vain hoitaa oikein ettei polta siltoja.

yksi hyvä esimerkki on entisen työkaverini suhteen. hänelle kävi pari työpaikkaa sitten niin että johtaja ei maksanut palkkaa 2 viikossa tuntie jättämisestä (palkka piti maksaa 9 päivän kuluessa) joten hän kävi johtajan kanssa juttusilla. vastaukseksi sai "ei ole rahaa" heppu vastasi samalla mitalla "noh, otetaan auto, peräkärry ja lähdetään käymään hakemassa k-raudasta lankkua sekä lautaa luotolla ja naulataan ikkunat ja ovet säppiin.". palkka oli seuraavana päivänä tilillä.

ongelmallista on se etteivät nykyään ihmiset tiedä mitä heille tulisi palkkaa tulla tunnilta sekä mitä lisiä palkkaan pitäisi sisällyttää. tämä auttaa kummasti herroja juhlimaan työntekijän rahoilla!

en ole mikään ay-aktivisti mutta oma arvonsa tulee tietää ja tuntea. siksi olen lähtenyt myös työmaalta kävelemään kun ei palkka ole mielyttänyt kun ei ole pakko alkaa "toiminnan rahoittajaksi".

niin juu tuli vielä sellainen mieleen tässä että moni työnantaja on sanonut ihan suoraan ettei työkkäristä työntekijöitä löydy, jos haluaa työntejän joka hoitaa hommat niin se on käveltävä vanhainkotiin.

Vierailija

Ylitöitä my ass.

Jos saisimme urakkapalkkaa, niin puolet ihmisistä hoitaisi nykyiset hommansa puolessa ajassa.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

tuo urakkapalkkaus homma on aivan totta. minua urakkapalkkaus ei pelastaisi valitettavasti ylitöiltä.

se on vain tosiasia että moni ei pystyisi tekemään urakka enää tänäpäivä. kaikki on liian helppoa, jos alkaa olemaan "liian rankkaa" haetaan vain sairaslomaa valittaen selkäkipua ja kotona sitten viikko kyykitään perseet pystyssä kukkapenkkejä tai rassataan autoa. tätähän se on suurimmaksi osaksi. valitettavasti!

osalle taas tulisi pakkomielle tehdä urakkaa pitempi päivä ns. sisään mutta ottaa ne sitten rahana ulos. tällaiset väärinkäytökset tulisi saada loppumaan ennen kuin urakkapalkkaukseen voitaisiin alkaa.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
sinnipirtti
kuten nyt moni on saattanut uutistakin viimeinkin kuulla että useilla eri aloilla on taipumusta ylisuuriin ylityö tunteihin. mukana on niin kumipyöräkuljettajia, lääkäriä, tohtoreita yms.

aivan kuin minulle olisi jostain tullut käsitys että suomessa on työttömiä. tämä on vähän ihmeellinen yhtälö kun aletaan katsomaan tutimääriä mitä ihmiset tekevät ylitöitä kaikenkaikkiaan vuodessa. tällä tuntimäärällä (mikäli kaikki olisivat lain mukaisen parisen sataa tuntia maksimissaan vuodessa ylitöissä) saataisiin madallettua ns. työttömyyttä alemmas huomattavasti.

ylityön tekemistä on kuitenkin aika hankala seurata varsinkin aloilla joissa tehdystä ylityöstä ei saa korvausta vaan se tehdään ns. henkisen orgasmin vuoksi minkä tehty työ tuottaa. eikö tällaisiin asioihin pitäisi myös puuttua?

itse lukeudun siihen joukkoon joka tekee ylitöitä koska on ikään kuin pakko mutta saan kuitenkin kohtuullisen korvauksen siitä. tämä ei tarkoita sitä että olisin mielelläni jokainen päivä muutaman tunnin ylimääräistä ja joskus viikonloppuisin myös töissä. ongelmana on vain se ettei työntekijöitä ole. on vain sellaisia jotka kehuvat tehneensä kaikkea mutta mitään jälkeä ei saada aikaiseksi. tai sitten omaa tyhmyyttä vain tehdään itselle hallaa työmarkkinoita ajatellen.

itse olen monesti hakenut töitä ja kaksi viikkoa ollut työkkärin listoilla mutta totesin ettei siellä mitään tapahdu joten soitin itselleni työpaikan. siksi en ymmärrä miksi jotku valittavat ettei ole töitä. tällä hetkellä tiedän heti ainakin kaksi varmaa paikka mutta ei ole sopivia henkilöitä kyseisiin työtehtäviin tarjolla sillä kyseisissä kohteissa on työt hoidettava meni siinä sitten 4 tuntia tai 16 tuntia eli itsekkin pystyy hivenen vaikuttamaan työaikaan. ei vain kiinnosta tai sitten ei ole sopiva persoona kyseiseen tehtävään.

millä väki saadaan töihin listoilta? kertokaa se että saadaan nuo ylityötunnit edes vähän asiammalliselle tasolle? miksi puhutaan työttömyydestä kun muut tekevät ylitöitä suurimman osan työttömien tuntien edestä? mitä pitäisi tehdä henkilöille jotka vain tarkoituksellisesti roikkuvat listalla ja käyvät vain pakolliset "työhön tuttustumiset" tai kurssitukset jotta saavat nauttia valtion elatuksesta? vastaukseksi ei muuten sitten kelpaa ettei omalta alalta löydy töitä, kun se ei meinaa sitä etteikö voisi ja osaisi tehdä muutakin kuin vain oman alan hommia.

enemmänkin tulisi tekstiä mutta on pakko vähän himmailla sillä ei tätä kukaan jaksaisi lukea jos kaikki ajatukset tästä kirjoittaisin.

Millä alalla työskentelet, minkälainen työtön pystyy avustamaan.

Vierailija

Mitä luulet tapahtuvan jos metallimies hakee äidinkielenopettajan paikkaa?

Tästä johtuu työvoimapula. Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa ja siksi työmarkkinoiden uudistuminen kestää hetken. Ei vaan ole osaavaa työvoimaa niille aloille joille sitä tarvittaisiin eikä koulutustakaan pysty järjestämään käden käänteessä.

Ylitöitähän kenenkään ei ole pakko tehdä jos ei itse halua, varsinkaan palkatta. Itse haistatan pitkän paskan työnantajalle jos moista alkaa vaatimaan. Ei onneksi ole tarvetta....

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
Millä alalla työskentelet, minkälainen työtön pystyy avustamaan.

hyvin pitkälle konehommia ja siinä ohessa pientä vehkeiden remontointia ja huoltoa. työ tekijää neuvoo mutta jotain pientä kokemusta olis aina tietysti hyvä olla. mutta jos sitä ei löydy on vain osattava antaa itsestään sellainen kuva että osaa tehdä ja pystyy mutta ensin pitää harjoitella. ei sitä noyristellen kannata työtä lähyeä hakemaan ennemin vastaan ottavana ja reippaana. se 7 sek. on kaikista tärkeimmät. siinä ajassa tulee itsestään antaa sellainen kuva kuin mitä on, mihin pystyy ja mitä on valmis tekemään. palkka neuvotteluissa on hyvä lausahtaa "työnantajan kiitos tehdystä työstä on kohtuullinen palkka työntekijän tillillä" ei ole tarvinnut kertaakaan pettyä. mutta täytyy myös muistuttaa että palkka ei töissä ole se pääasia ainakaan konehommissa sillä enemmän se merkitsee että on joustavuutta niin johtajan kuin duunarinkin puolelta saman verran. rehellinen pitää aina olla!

koko suomessa on pula rekkakuskeista. (osa syynä voi olla ettei kaikki maksa mitä pitää) töihin otetaan vaikka vähän osaamattomampikin kaveri kunhan saa auton liikkeelle ja ymmärtää yleensä autojen päälle jotain. näin muistin aikana vielä jokaisella jolla on kuormaauto kortti voi nostattaa bc kortin bce kortiksi mikäli sinulla on näyttää 3kk ajopiirturin kiekot yli 12t kuorma-atuon ajamisesta ja korttiin saa vielä d lisättyä mikäli kokemusta 12t autolle löytyy muistaakseni vuosi. korttien saaminen vaatii tietysti kirjallisten suorittamisen ja auton vuokraamista joltain kuljetus firmalta tai linjaauto firmalta. tämä on myös erittäin hyvä konsti päästä töihin kuljetus firmaan jos maksaa auton vuokran parilla pikku keikalla.

tiekarhujen ajajista tulee muutaman vuoden päästä huutava pula. ei kylläkään auta juuri työttömiä sillä sen ajamiseen hyvin usein tarvitaan suhteita jotta pääsee harjoittelemaan tai sitten koulutukseen lähtemistä. nykyiset kuljettajat ovat hyvin pitkälle 60 ja kuoleman välillä joten luonollisen poistuman kautta avautuu paikkoja joissa voi ammattilainen sanoa palkkansa tai lähteä kävelemään jollei palkka ole tarpeeksi hyvä. ihmisen homma joka tykkää olla yksin hyvin pitkälle ja on sinut itsensä kanssa.

nosturikuljettajia tarvitaan. työ vittumaista ja pitkää päivää liksa kohtuu hyvä. tarvitsee kouluttautumista esim. forssassa (muistinkohan nyt oikein) ihmisen homma joka tykkää olla yksin hyvin pitkälle ja on sinut itsensä kanssa.

kolme viikkoa sitten aloitin uudessa työpaikassa kun edelliseen kyllästyin niin kahden viikon aikana ei ole tarvinnut kertaakaan soittaa johtajalle mutta johtaja soitti 1.8 että tuo hallin pöydälle työvihkosta laput ja tuntilista että saa maksaa palkan. tais tuo kysellä että kuinka menee. pitäisiköhän muuten katsoa onko muuten edes tili tullut että tietää menenkö enää manantaina töihin vai lähdenkö muualle.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
tiäremiäs
Taitaa moni pitkäaikaistyötön olla aika henkisesti epävakaa, näitä ei monesti työllistetä.

he ovat sairaita, ei saaraat kuulu mihinkään työkkärin listoille. ei millään pahalla.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
Mad Max
Mitä luulet tapahtuvan jos metallimies hakee äidinkielenopettajan paikkaa?

Tästä johtuu työvoimapula. Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa ja siksi työmarkkinoiden uudistuminen kestää hetken. Ei vaan ole osaavaa työvoimaa niille aloille joille sitä tarvittaisiin eikä koulutustakaan pysty järjestämään käden käänteessä.

Ylitöitähän kenenkään ei ole pakko tehdä jos ei itse halua, varsinkaan palkatta. Itse haistatan pitkän paskan työnantajalle jos moista alkaa vaatimaan. Ei onneksi ole tarvetta....

osaavan metallimiehen ei tarvitse hakea äidinkielenopettajan paikkaa. omalla alalla riittää töitä voi kylläkin joutua reissu hommiin mutta missäs sen paremmin tienaa kuin päivärahoilla. esimerkkinä vähän ontuva.

opettajissa on yleensä se ongelma että kun valmistuvat ja opettavat muutaman vuoden niin lopettavat opettajan hommat. jos joku opettaja joka on lopettanut opetus tehtävät esim. ala-asteella tai ylä-asteella voisi kertoa miksi näin on? ns. korkeammasti kouluttautuneet opettajat lähtevät kyllä yleensä jonnekkin yksityiselle puolelle esim. koulutus keskuksiin tai ael:n tapaisiin jossa liksa on vähän parempi ja oppilaat vanhempia.

kansankynttilän virka on kutsumus ammatti ei sinne mennä seku vain opiskelemaan vaan kyllä sitä ilmeisesti luullaan jotain sellaista mitä se ei ole oikeasti.

/offtopic
itsehän en ole kerennyt edes ammattia lukemaan kun tuli työelämään lähtö ja kaipa se jossain vaiheessa tulisi suorittaa loppuun mutta ongelma on vain siinä että ei tahdo keretä. ei sen puoleen ei minua niin hirveästi kiinnostaisikaan istua cnc-työstökeskuksen vieressä valkoinen takki päällä ja painaa nappulaa kerran tunnissa ja muuten katsoa kun kara liikkuu edes takasin kappaleessa kuin jossain saksalaisessa "laatuelokuvassa". antoisin hetki mikä koulussa oli noin niin kuin oppimis mielessä oli cnc-sorvin kunnostus. se otti ja hyppäsi metrin ilmaan kun työkalurevolveri iskeytyi pakkaan nollapisteen hukkumisen vuoksi.sorvi kuulema toimii vieläkin kun entistä opettajaa näin mutta pienempi sorvi oli taas saatu rikki ohjelmisto puolelta jonka olin myös saanut kuntoon useampi vuosi sitten.
/offtopic

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat