Endeavour vaikeuksissa - lämpötiiliä irronnut

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kv-avaruusaseman miehistö huomasi avaruussukkula Endeavourista irronneen lämpösuojatiiliä lähdössä, ensin epäiltiin irroneen jääpalan iskeneen niihin, mutta nyt se on todettu eristeen palaksi.

Vaikka miehistöllä nykyisin on korjaussetti mukana, on korjaus avaruudessa vaikeaa ja tulos aina riskaabeli, väärin kiinnittynyt tiili saattaa aiheuttaa lisääntyvää kuumenemista paikallisesti ja tuhota sukkulan.

Mitkä ovat miehistön mahdollisuudet selvitä, jos sukkulalla ei uskalleta lähteä palaamaan ? Onko kv-asemalla resursseja elättää heitä niin kauan,
että joko Atlantis tai Discovery saadaan lähtökuntoon ? Mitä tapahtuisi sitten hylätylle Endeavourille ? Voidaanko se ohjata automaattiohjauksessa takaisin ilman miehistöä ja katsoa kuinka käy ?

"Dr_Strangelovella" on matka Cape Kennedyyn taas syyskuun eka viikolla, silloin tiedetään, kuinka kävi ...

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija

Toivottavasti ongelma voidaan ratkaista. NASAn avarusohjelma on jo muutenkin tarpeeksi heikoissa kantimissa, että uutta sukkulaonnettomuutta tarvittaisiin.
Ehkä tämä nopeuttaa uudentyyppisen aluksen kehittämistä. Eikö noissa sukkuloissa ole ennenkin ollut ongelmia juuri lämpötiilien kanssa?

Vierailija

Onhan noita. Columbia tuhoutui irronneiden tiilien johdosta. Vaikka jäätäkin muodostuu kryonestetankkien ulkopinnoille, aina on kysymys
ollut lämpöeristeen irtoamisesta lähdössä. Pari vuotta sitten kysyin
NASA:lta mikseivät laita lämpöeristettä tankin sisään. Eivät ole vastanneet, jostain syystä.

Vierailija

Nyt ei sentään onneksi ole kyse irronneista tiilistä, vaan kahdessa-kolmessa tiilessä olevasta vauriosta. Toistaiseksi vauriota pidetään lievänä ja kunhan saavat selville "skraadujen" syvyydet myös mahdolliset jatkotoimenpiteet selviävät.

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
Dr_Strangelove
Onhan noita. Columbia tuhoutui irronneiden tiilien johdosta. Vaikka jäätäkin muodostuu kryonestetankkien ulkopinnoille, aina on kysymys
ollut lämpöeristeen irtoamisesta lähdössä. Pari vuotta sitten kysyin
NASA:lta mikseivät laita lämpöeristettä tankin sisään. Eivät ole vastanneet, jostain syystä.

Lämpöeriste taitaisi tukkia moottorit, jos se irtoaa siellä tankin sisällä.

Vierailija

Jäätyminen ja jäänmuodostus on ollut ilmailun perusongelmia aina. Asiaa ei osata mieltää rakettien ongelmaksi. Väärän alan miehet tekemässä suunnitelmia tai päättämässä valinnoista.

Molemmat sukkulatuhot ovat peräisin tästä asiasta. Eka oli tiivisteen haurastuminen kylmässä ja toinen jääpalan rikkoma eristetiili.

Vierailija
ilaiho
Dr_Strangelove
Onhan noita. Columbia tuhoutui irronneiden tiilien johdosta. Vaikka jäätäkin muodostuu kryonestetankkien ulkopinnoille, aina on kysymys
ollut lämpöeristeen irtoamisesta lähdössä. Pari vuotta sitten kysyin
NASA:lta mikseivät laita lämpöeristettä tankin sisään. Eivät ole vastanneet, jostain syystä.

Lämpöeriste taitaisi tukkia moottorit, jos se irtoaa siellä tankin sisällä.

En tarkoittanut, että eristekerros olisi suoraan kosketuksessa kryonesteeseen, vaan se olisi kahden metallikerroksen välissä, tosin tässä
kai tulisi paino-ongelma ..

Vierailija
tietää
Jäätyminen ja jäänmuodostus on ollut ilmailun perusongelmia aina. Asiaa ei osata mieltää rakettien ongelmaksi. Väärän alan miehet tekemässä suunnitelmia tai päättämässä valinnoista.

Molemmat sukkulatuhot ovat peräisin tästä asiasta. Eka oli tiivisteen haurastuminen kylmässä ja toinen jääpalan rikkoma eristetiili.

No ei .... jäätymisen ongelmalla on eri syyt, tässä sen aiheuttavat polttoaineen hyvin kylmät kryonesteet, vety ja happi.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

No, jos tiilet eivät ole irronneet niin en niitä lähtisi irrottamaan ja korvaamaan kiertoradalla... "jos se ei ole rikki, älä yritä korjata sitä".

Jos henkilöturvallisuus halutaan asettaa etusijalle eikä tehtävään kulunutta dollarimäärää, niin ei muuta kuin muutama kappale Sojuz-aluksia aseman ympärille pörräämään (riippuen siitä montako niitä tarvitaan), ylimääräinen miehistö maan kamaralle kapseleilla ja sukkula automaattina (niin kuin normaalistikin) maahan korjausten jälkeen. Toivottavasti ei tule uutta sukkulanraatoa... astronauteista puhumattakaan.

Kumma muuten ettei NASA:n sivuilta löytynyt juuri tietoa tästä, piti googlettaa uutisia.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

(Uutinen)

"Emme tällä hetkellä vielä tiedä, mitä tämä tarkoittaa" ( NASA:n lennonjohtaja John Shannon ).

Vaurio voi olla pahempikin kuin kerrotaan, ne eivät "hehkuta" sitä mielellään liian aikaisessa vaiheessa. Kuva näytti vähän huolestuttavalta ..

Enpä usko, että niitä venäläisten "Sojuz-maamuskoita" sinne ihan äkkiä saadaan "useita ympärille", ryssät evät kuuluja nopeudestaan ole ja ensinhän jenkkien täytyy maksaa ne, kuten aina.
Putinin kopla pistää öljyrahat tilille Sveitsiin sinne Castron 700 miljoonan vierelle .

Suomalaiset maksavat vedenpuhdistamot ja rekkaparkit köyhälle maalle..

Vierailija

Vaikka teoriassa kai yksi astronautti voisi tulla Sojuzilla ( kahden hengen miehistö, yksi ylimääräinen paikka ) alas, niitä pitäisi siis olla seitsemän kappaletta .... forget it !

Ainoa mahdollisuus on odottelu kv-asemalla, jos sen happi ja elintarvikkeet riittävät noin suurelle joukolle siksi 2 - 4 viikoksi kun uuden
sukkulan pika-varustaminen vie ja riski hosumalla siinä senkun suurenee,
pahimmassa tapauksessa menetetään kaksi sukkulaa ..

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

No näin äkkiseltään arvelisin että Sojuz-lennon varoitusaika on paljonkin pienempi kuin avaruussukkulan, mutta saatan olla väärässäkin. Ja venäläisillähän on myös oma lehmä ojassa sekä miehistön että ruplien suhteen... ja ajattelepa sitä positiivista julkisuutta minkä tämä toisi Venäjälle! Putin saisi käännettyä huomion ainakin vähäksi aikaa pois kaikista epäkohdista ja Venäjä pääsisi sankarin rooliin, varsinkin jos Endeavour sitten rymähtäisi kenttään paluulennolla.

Avaruussukkula saataisiin lähtemään lennolle STS-320 aikaisintaan syyskuun 22. päivä. Sojuzeista en tiedä.

Ehkä kiinalaisilta saataisiin Shenzhou-alus apuun.

EDIT: Palsta ei taas toimi ihan sähkön nopeudella jostain syystä... Eiköhän muuten Sojuzin saisi asemalle telakoitua tyhjänäkin. Huoltoversiot (Progress) tekevät sitä touhua ihan normaalisti. Tällöin kahdella aluksella saataisiin kuusi ihmistä takaisin alas. Tällöin asemalle jäisi yksi ylimääräinen; kolmella Sojuzilla saataisiin miehistön lukumäärä ISS:llä helposti alkuperäisten suunnitelmien mukaiseksi.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

No, nuo "pelastustarinat" ovat näitä vasurien märkiä unia, USA noloon asemaan ! Syyskun 22. lienee normaali aikatauluarvio, hätätilanteessa siitä voitaneen kiriä.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Ei, vaan syyskuun 22. on se mihin seuraavaa sukkulalaukaisua voitaisiin maksimissaan kiriä. Lähdetieto tosin on Wikipedia, joka tunnetusti on kommunistien kirjoittama - eihän tarkka tieto voi olla ilmaista, vaan siitä pitää maksaa.

Putin muuten on oikeistolainen.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
Dr_Strangelove
Vaikka teoriassa kai yksi astronautti voisi tulla Sojuzilla ( kahden hengen miehistö, yksi ylimääräinen paikka ) alas, niitä pitäisi siis olla seitsemän kappaletta .... forget it !

Ei kai Sojuz tarvitse välttämättä mitään miehistöä, siinä taitaa olla samanlainen automatiikka kuin Progress-aluksessa. Aluksia tarvitaan kolme, neljäs on avaruusasemalla valmiina. Tämäkin tosin on aivan liikaa, sillä Sojuzin valmistamiseen menee monta kuukautta.

Vierailija

Jenkkilässä rahastus on kiertelemätöntä handu ojossa puhaa. Etukäteen tietenkin useimmiten.
Saisivat kyllä maksaa tuon ongelman ratkaisusta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat