pyörivän suurjännitegeneraattorin tekeminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuossa meinasin käämiä normin auton laturin uudelleen. Staattorikäämitys lähinnä on modauksen kohteena. Tärvitsis nimittäin saada vaikkapa 5000 volttia ulos. 10 Kv aiheuttaa jo varmaan liikaa päänvaivaa eristysten kanssa.

Onko kellään hajua, olisiko tämän tyyppisiä laitteita valmiina?

joku joskus vihjasi, jotta lentokoneissa olisi ollut joskus, mutta mietin mihin ne sitä suurjännitettä tarvitsevat?

Tarve on säädellä taajuutta pyörimisnopeuden muutoksilla, ja saada jonkin verran tehoakin ulos.

Tuo laturi näyttäisi olevan 6 napainen 3~kone.

Onko kukaan mitannut, minkälaisia taajuuksia auton laturi käytännössä työntää ulos?

Kommentit (2)

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005
hangover
Tuossa meinasin käämiä normin auton laturin uudelleen. Staattorikäämitys lähinnä on modauksen kohteena. Tärvitsis nimittäin saada vaikkapa 5000 volttia ulos. 10 Kv aiheuttaa jo varmaan liikaa päänvaivaa eristysten kanssa.

Onko kellään hajua, olisiko tämän tyyppisiä laitteita valmiina?

joku joskus vihjasi, jotta lentokoneissa olisi ollut joskus, mutta mietin mihin ne sitä suurjännitettä tarvitsevat?

Tarve on säädellä taajuutta pyörimisnopeuden muutoksilla, ja saada jonkin verran tehoakin ulos.

Tuo laturi näyttäisi olevan 6 napainen 3~kone.

Onko kukaan mitannut, minkälaisia taajuuksia auton laturi käytännössä työntää ulos?

Eikö se ole kaksinapainen. Siis 2 napaa/vaihe. Voi olla että olen väärässäkin. Mutta jos laturin siimapyörä on puolet kampiakselin pyörästä, taajuus on n. 2-12kHz normaalin auton moottorin perässä. Jos napoja tosiaan on kuusi, on taajuus luonnollisesti ~0,7-4kHz.

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Vierailija

ankkurissa näyttäs olevan 6 s ja 6 n napaa.

ja staattorissa 36 uraa eli 12 uraa per vaihe, jolloin tekisi 6 käämivyyhteä per vaihe.

Uusimmat

Suosituimmat