Uusi pyöräteknologia omnidirectional pyörät Airtracx

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kommentit (12)

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Pyöränkin voi keksiä näemmä uudelleen.

Löysin taannoin netistä artikkelin missä kerrottiin kaikenlaisista pyöräinnovaatioista tuon omnidirectional wheelin lisäksi (googletin äsken mutten löytänyt). Esimerkiksi moottoripyörän renkaasta, jossa oli yhden pyöreäprofiilisen renkaan sijasta rivissä renkaan levyisiä "talloja" jotka kääntyivät nivelen varassa. Ideana oli saada renkaalle suuri kosketuspinta tiehen, mutta mahdollistaa silti moottoripyörän kallistaminen mutkissa. Saavutti kuulemma hyviä tuloksia, mutta koska oli kallis valmistaa, ideaa ei kehitelty sarjatuotantoon.

Vierailija

Oh, olipas jännä uutuus. Mikähän mahtaa olla kulutuskestävyys noissa?
Taitaa vaatia kuskilta hieman korkeampaa koordinaatiokykyä. Tavalliset trukitkin tuntuu olevan vuoden käytön jälkeen kuin Normandian maihinnousun jäljiltä, joten tuohon ei heti uskaltane sijoittaa. Mutta niin ne taitaa kaikki laitteet hajota tomuksi, joilla on enemmän kuin yksi käyttäjä.

John Carter
Seuraa 
Viestejä7511
Liittynyt17.2.2006

Miksei myös autoissa voisi olla pallon muotoiset renkaat tai 90*kääntyvät renkaat,sillä se mahdollistaisi helpon parkkeeraamisen ja auton kääntösäde olisi pienin mahdollinen?(4 vetävää rengasta)

Outo aasinsilta syntyi katsoessani videota,sillä radiossa soi yhtäaikaa Hanna Pakarisen biisi,jonka jälkeen juontaja spiikkasi hänen olleen aiemmin trukkikuski.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Vierailija
John Carter
Miksei myös autoissa voisi olla pallon muotoiset renkaat tai 90*kääntyvät renkaat,sillä se mahdollistaisi helpon parkkeeraamisen ja auton kääntösäde olisi pienin mahdollinen?(4 vetävää rengasta)

Outo aasinsilta syntyi katsoessani videota,sillä radiossa soi yhtäaikaa Hanna Pakarisen biisi,jonka jälkeen juontaja spiikkasi hänen olleen aiemmin trukkikuski.

Siksi että tarvittavan maavaran ja kosketuspinnan saamiseksi pallojen tulisi olla valtavan suuret. Mietippä vaikka jotain hiiren palloa.

Ja sitten muistele, kuinka pallohiiriä sai olla jatkuvasti putsaamassa koska rullien väliin kertyin nöyhtää.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Kaikissa noissa peruspyörää monimutkaisemmissa ratkaisuissa kynnyskysymykseksi nousee aina hinta. Sellainen sivuttain ajava taskuparkkiauto voitaisiin varmaan rakentaa, mutta se olisi paljon kalliimpi kuin tavallinen auto, ja ratkaisussa jouduttaisiin tinkimään sen muista ajo-ominaisuuksista. Eli helpon taskuparkin takia kaikki muu ajaminen olisi kurjempaa ja auto maksaisi liikaa.

Voisikohan sellainen 'taskuparkkirollaattori' toimia? Pienet pyörät kokoontaittuvassa telineessä auton pohjalla. Auto pysäytetään parkkipaikan viereen. Teline avautuu, ja nostaa auton pienten pyörien varaan, jotka rullaavat sivuttain. Auto lipuu taskuun, teline taittuu jälleen kokoon.

Tuossakin taitaa ongelmaksi muodostua hinta, sekä tilan puute auton pohjalla. Tuollainen teline huonontaisi auton maavaraa. Pienemmät pyörät olisivat kompaktimmat, mutta eivät välttämättä pärjäisi enää mukulakivien kanssa.

Vierailija

Kerran näin kuvia jostain vanhasta jenkistä, en nyt ollenkaan muista mikä malli jne. oli kyseessä. Mutta, siinä oli vararengas asennettu jonkinlaiseen hissiin ja siinä oli vetomoottori. Järjestely auttoi parkkeerauksessa siten, että ajetaan keula edellä vinottain suoraan ruutuun ja apupyörä nostaa peräpään ilmaan ja kääntää auton ruudun suuntaiseksi. Lienee ollut kaiketi ihan kätevä, muttei tainnut pahemmin yleistyä. Taskuparkkeeraukset isoilla jenkeillä taisivat aikanaan olla hankalia.

Vierailija

Säätelin joskus audi-kisa-autoa, jossa oli sama ripustus edessä ja takana, joten takapäänkin olisi saanut ohjaamaan.
Erään italialaisen suunnittelutoimiston konseptissa oli se peränsiirtolaite aiemmin.

Vierailija
PeterH

Voisikohan sellainen 'taskuparkkirollaattori' toimia? Pienet pyörät kokoontaittuvassa telineessä auton pohjalla. Auto pysäytetään parkkipaikan viereen. Teline avautuu, ja nostaa auton pienten pyörien varaan, jotka rullaavat sivuttain. Auto lipuu taskuun, teline taittuu jälleen kokoon.

Muistaakseni Porsche teki semmoisen Fiat Unon kokoisen pikkuauton 80-90 vaihteessa. Siinä oli takana tuommoinen. Keula parkkiin ja perän meni sivuttain. Ihan toimiva. Siitä oli muistaakseni TM:ssä silloin ajat sitten.

Takasysteemi oli alas laskeutuva aika iso hammaspyörä. Eli ketju meni maata vasten. Auton perä oli aika kevyt, ketjukin oli vain sentin levyinen. Ei siinä enempää tarvi.

Vierailija

Kuinkahan paljon toi materiaali kestää liukumista?

Ihan hyvä muuten, mut kumeja saattaa pitää vaihtaa aika usein.

Kuvissahan näkyy vain pyöriminen.

Aika perseestä siis.

Ensin itsekin humalapäissäni katsoin että onpa jees. Sitte zsiigasin ja pienillä perus-ihmisen aivoillani funtsin:

PASKAA - rahat pois ja takavalot vilkkuu.

Siis tää kommentti on tosta ensimmäisestä clipistä.

Ps. Saman homman saa aikaiseksi itsenäisillä toisistaan riippumattomilla PYÖRILLÄ. Jos zuumasitte ton dokkarin kuljetusten jättiläiset niin (TV2) huomasitte eipä Italian heebo paljoa liutellut.

ps2. Ja toi toinen clippi on kalliimpi versio jousituksesta. Jos kallistusta haluaa, halvempaa on hommata prätkä ja kallistella sillä.

ps3. Päissään alan olla, mut näiden Super-sydeemien toilaus on hauskaa

ps4. Tosin saatan olla väärässä.

Uusimmat

Suosituimmat