Mitä lisäravinteita ja luontaistuotteita syöt ja miksi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli mitä syötte ja miksi, tuntuuko niistä olleen apua.
Oma listani on seuraava:

MiviTotal Plus (yli 100 ravintoainetta nestemäisenä)
Vitamar Omega-3 + ADE (Vahva nestemäinen kalaöljy)
Valkosipuli (3 tuoretta kynttä päivässä palasina nieltynä)

Tuntuu että energiaa on tullut lisää. Mivitotal Plus sisältää käytännössä 20ml:n annoksena kaikki tarvittavat mineraalit ja vitamiinit, sekä ubikinonin(Q10), mustikkauutetta um. tehoaineita.
A ja D-vitamiinia ei tule liikaa, koska Mivitotalissa A-vitamiini on beetakaroteenina ja D-vitamiinin yhteispäiväannos on 15mcg, joka nykytutkimuksen valossa on hyvä annos.

Kommentit (4)

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Useita on tullut kokeiltua. Kokemukset ristiriitaisia, enkä useimpien kohdalla yleistäisi paljoakaan. Mutta hyviäkin kokemuksia todella on. Tuota Mivitotalia itsekin maistelin, mutten päässyt vielä treenipalautukseen kokeilemaan joten en sano mitään.

Lysin Omega-3 fortea tuli vedettyä vuosikaudet, ksoka se luultavasti voi auttaa krooniseen sairauteeni. Sittemmin viissatasen kautta siirryin viissatasen kautta 650mg E-EPA:an jokin aika sitten, ja on sanottava että kalaöljynä tämä vaikuttaa toistaiseksi tehokkaimmalta tarpeilleni. Pois jättäminen vkon ajaksi veti 4 kiloa pois (voi olla tekemistä asian kanssa) ja vatsan melkein osastokuntoon. Uudestaan aloittaminen taas palautti draivin lähes välittömästi. Tosin muitakin tekijöitä saattoi olla.

Siinä oikeastaan ainoa ihan vakituinen nappi, jota olen kiskonut vuosikaudet. Tehnyt mm. iholle ja hiuksille hyvää + parantanut mielialaa, vaikuttanut mahdollisesti neuroosien ja pakkoajatusten häviämiseen sekä lisännyt "lantun leikkaamista". Onko nämä sitten pääosin vain kalaöljyn ansiota, en edes välitä. Kapselit vain sopivat minulle. Kalaa en säännöllisesti ruotojen aiheuttaman tukkeumariskin vuoksi syö.

Sitten on tullut käytyä läpi monet vitamiini, hivenaineet ja mm. kalsiumpyruvaatti ja karnosiini. Zinaxin-nivelkapselit auttoivat joskus, joskus eivät. Nykyisin syön solusalpaajia sairauteeni, jotka veivät myös valtaosan nivelkivuista pois, liittyi varmaankin autoimmuunisairauteeni. Uusimpana aloitin orgaanisen rikin (MSM) ja toistaiseksi vaikuttaa yllättävän lupaavalta. Vatsa on edelleen rauhoittunut (testailen asiaa aina sopimattomilla ruoilla).

Hyllyssä on myös venaamassa l-leusiini ja kreatiinipyruvaattipönikät, joita alan läträämään jos/kun innostun punttaamisesta ja siirryn juoksutreeneissä lyhemmille matkoille ja intervalliharjoitteluun. Tosin leusiinin pitäisi auttaa lenkkeilyssäkin, mutta katson vielä ajankohtaa.

Paras koskaan käyttäväni lisäravinne kalaöljyn ohella näyttäisi kohdallani olevan jauheena toistaseksi vain myynnissä oleva tehoantioksidantti karnosiinin esiaste beeta-alaniini, jonka efektit ovat kohdallani olleet ihan älyttömät. Ehdottomasti toinen edellä mainitsemani painonpudotuksen mahdollinen syy (urheilin kalaöljy-tauolla kuin pieni eläin). Beeta-alaniini tuntuu selvästi paitsi rentouttavan lihaksia, sanovan maitohapoille vilkuttaen hei-hei ja nopeuttavan palautumista. Vaikea kuvitella maitohappoja kehittävää urheilulajia, jossa aineesta EI olisi hyötyä. Urheiluvammojen paranemisenkin pitäisi kuulemma edistyä, karnosiinia on käytetty mm. haavojenhoitoon ympäri maailmaa kymmeniä vuosia.

Tehojen tarkemmasta lisääntymisestä en vielä voi sanoa järjestelmällisen harjoittelun hajanaisuuden vuoksi, mutta ero vahvimpaan myynnissä olevaan karnosiinivalmisteeseenkin (600mg /nappi, 60 kpl, 45-55 euroa) efekteissä on kohdallani selvä (beeta-alaniini 500g / 40 €). Ei ole mitään järkeä ostaa hyötysuhteessa monta kertaa kalliimpaa karnosiinia, ainakin jos tavoittelee liikuntaefektiä. Beeta-alaniini rulaa!

Kustannustehokkuudessa beeta-alaniini on tieteellisestäkin näkökulmasta ihan omassa luokassaan karnosiininlähteenä, ainakin urheilijan näkökulmasta (veriseerumin pitoisuuseroista en ole saanut vielä varmuutta). Tuntuu lisäksi että olisi energiaa kuin pienessä pitäjässä, oikeasti.

PS: Urheileepa mitä lajia tahansa aerobisesti tai anaerobisesti, niin beeta-alaniini voi todella olla se seuraava Iso Uutinen lisäravinnemarkkinoilla. Sitä on vertailtu ja verrataan kreatiiniin, myydyimpään ja tutkituimpaan urheilijan lisäravinteeseen jatkuvasti ja tulokset ovat toistaiseksi olleet erittäin lupaavia, vieläpä usein beeta-alaniinin eduksi. Beeta-alaniini on myös hyvin monipuolinen aine lihaksille, toisin kuin monet muut 'ihmemömmöt'. Sen (kalliimpaa/tehottomampaa) karnosiinimuotoa saa vieläpä testattavaksi apteekista ilman reseptiä kuka tahansa, eli kokeilun vuoksi ei tarvitse lähteä edes jauhepöniköitä ostelemaan.

Aniharva 'mömmö' beeta-alaniinin lisäksi on muuten yhtä turvallista ja aikuisten oikeiden yliopistotutkimusten toistaiseksi johdonmukaisesti tehokkaaksi osoittamaa. Tuosta karnosiiniketjusta löytyy tuhdisti lisätietoa kiinnostuneille.

Siteeraan vielä beeta-alaniinia tutkineen suomalaisen liikuntalääketieteilijän tuoretta tekstiä beeta-alaniinista (mies on muuten foorumillakin tänään pistäytynyt ):

"Eräät firmat markkinoivat karnosiinia beeta-alaniinin sijasta. On kuitenkin syytä huomata, että AINOSTAAN beeta-alaniinin suorituskykyä parantava vaikutus on osoitettu yliopistotutkimuksissa. Karnosiinimarkkinoijat itse asiassa siteeravat mainoksissaan beeta-alaniinitutkimuksia. Karnosiini hajoaa nopeasti nauttimisen jälkeen beeta-alaniiksi ja histidiiniksi, ja sitten niistä pikapuolin muodostuu elimistössä jälleen karnosiinia, eli karnosiini on todellisuudessa heikompi "karnosiinisyntetisaattori" kuin beeta-alaniini."

http://keho.net/keskustelu/naytaviesti/ ... 330?page=3

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Satunnaisesti Omega 3:sta tulee naukattua.
Yritän - ja haluan! - elellä pelkällä tavallisella ruokavaliolla.

Uusimmat

Suosituimmat