Suomenlinnan rupikonnat -vetoomus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen todistanut eilen eläinrääkkäykseksi ja turhaksi tappamiseksi lueteltavaa menoa. Syyt: Maisemointi -ja luonnonhoidolliset toimenpiteet.

Toisin sanoen, Suokin hoitokunnan mielestä niittyjen vierustakasvit kuuluu leikata "piiskaleikkurilla" polkujen vierestä, etteivät kauniit kultapiiskut ja kannusruohot ym. luonnonkukat häiritse kävelijän esteettistä silmää.
Ikään kuin noita kasvejakaan enää olisi joka paikassa... samalla silputaan uhanalaisten perhostenkin toukkien elinpaikkoja.

Joissain kultapiiskutuppaissa ym. kasvustoissa polkujen varsilla ja linnoitusten kivijalkojen tyvellä piileskelee jokunen rupikonna. se osuu leikkuriin, ja tulee vinkuen esiin (koiras) tai ääneti (naaras) ja työntekijät sitten palastelevat ne näillä leikkureilla ikään kuin lopetusmielessä.
Työntekijät kyllä tietänevät lajin rauhoituksesta, mutta suoraan kysyttäessä eivät piittaa siitä. Konnista pieni osa oli jopa stressaantuneita, niillä näkyi selviä oireita MBD-sairaudesta. Ja se on ilmeisesti mekaanisen ihmislähtöisen stressin aiheuttamaa.

V***u että se meno otti päähän. Ja tällainen maisemointi vain rumentaa Suokin luontoa, kun kaikki vedetään millinkoneella. Jos kasvustoa jättäisi about 15cm verran, konnat säästyisivät ja maisema olisi kauniimpi.

Samoin linnoituskäytävien suulle voisi laittaa noin 15-20 cm korkeat poikkilautarampit kynnykseksi. Kyllä homo sapiensin jalka sen verran nousee että siitä yli pääsee. Konnia näet eksyy niihin raunioihin, ja aina jokunen rääkäisee viimeisen kerran jonkin turistin kengän alla.

Olen myös nähnyt sakemannien ja japsien tökkivän ja häiritsevän ko. eläimiä aivan tarpeettomasti. Suokin säännöstöön voisi lisätä että
"Do not touch or disturb Sweaborg's toads. Animals are protected in law.

Pikku muutoksia, ei todellakaan isoja. Soitin Suokin hoitotoimikunnalle. Riittävän monella vetoomuksella näitä muutoksia voitaisiin alkaa toteuttaa.
Muutenkin, koska B. Bufon kanta on siellä kohtalainen- tätä lajia tulisi hieman muun toiminnan ohella varjella.

http://www.ezoo.cz/files/zvire/41.jpg
http://www.naturephoto-cz.eu/pic/sevcik ... o-bufo.jpg
http://fotoblog.in/galerie/albums/obojz ... 400459.jpg

Kommentit (7)

Vierailija

"Hoito"kunnan teettämät kulkuteiden siirrot paikoille, joilla ne eivät ole olleet linnoituksen käytön aikana, ovat muuttaneet saaren olemusta niin paljon, ettei se enää ansaitse Unescon luokitusta.

Samaan ilmiöön liittyy erinäisten varasto- ja työtila-rakennusten muuttaminen asuinkäyttöön. Suomenlinna ei ole enää vanha Viapori, vaan jonkin sisäpiirin eliittialue jossa perinteet väistyvät yksityisten etujen tieltä.

Kuka muuten antoi "hoito"kunnalle sen vallan?

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Tästä sinun pitää välittömästi tehdä ilmoitus poliisille. Kuvailemasi rupikonnien teurastus on ehdottomasti laitonta, ja siitä on laissa määrätty moiseen syyllistyville korvaussummat ja rangaistukset.

Ehdottomasti ota yhteyttä poliisiin ja käräytä moiset paskapäät. Saat myös mainetta, koska juttu päätyy varmasti lehtiin!

Onpa todella törkeää! Itse asun paikassa, jonne johtaa n. parin kilometrin reitti pitkin merenrantakaislikkoa ja aivan upeaa kasvustoa, ja joka hemmetin vuosi se pitää parin metrin säteeltä niittää sängeksi. Hitto jos joku kerta havaitsisin, että samalla silputaan rauhoitettuja eläimiä! Kyllähän loppuisi se touhu alkuunsa. Nyt siihen ei ole mitään mahkuja puuttua.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Perhana, taiteilijatyyppi, sun pitää opetella tarkentamaan kohteeseen...

Mutta hienoa, että teit ilmoituksen poliisille.

Teeppä vielä yksi aivan oleellinen juttu:

Väsää aiheesta lyhyt ja ytimekäs yleisöosastokirjoitus ja lähetä se hesariin, ja jos se si julkaise niin iltapäivälehtiin.

Itse olen saanut purevalla kirjoituksella ihmeitä aikaan!

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Lepakko
Aweb
Itse olen saanut purevalla kirjoituksella ihmeitä aikaan!

Kerrotko lisää!

En viitti, kun henkilöllisyys voi paljastua. Oon vähän paranoidi tän asian suhteen.

Mutta ihan oikeasti saimme muutama vuosi sitten yhden pitkäaikaisen harmin pois kun kirjoitin siitä yleisönosastolle. Soitot viranomaisille ja häiriön aiheuttajalle eivät auttaneet peen vertaa.

Uusimmat

Suosituimmat