Viha ja katkeruus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin, mistähän mahtaa johtua viha ja katkeruus teän mielestä?

Mie kuuntelin tuossa M.A. Nummisen vihaisuushypoteesi-nimistä laulua, ja siinä meinasivat vihan (käyttäytymistavan jota kutsumme vihaisuudeksi) johtuvan siitä, että toiset saavat suurempia voittoja suhteessa omiin investointeihin. Investoinneilla tarkoitettiin niitä kustannuksia, joita henkilöt ovat tehneet saavuttaakseen nykyisen asemansa.

Nii, että miten on?

Kommentit (7)

Vierailija
Enpäs
Tuohan tarkoittaa käytännössä kateellisuutta.
Olen aina pitänyt Nummisen tavasta käsitellä sanaa.

Mutta katelliinen kai voisi olla pelkästään vertailemalla pelkästään nykyisiä asemia. Ei kateellisuuteen kuulu investointinnit samalla tavalla kuin vihaisuuteen. Esim kateellisuus naapurin autoon on mahdollinen, vaikka naapuri olisi käyttänyt siihen suhteessa suurempia investointeja kuin itse omaan kotteroonsa?

Vierailija

Niin ja tuli mieleen, että tuo Nummisen määritelmä voisi selittää jonkin verran muukalaisvihaa. Muukalaisvihaa potevien mielestä pakolaiset pääsisivät ikään kuin liian halvalla osalliseksi hyvinvointivaltion eduista.

No joo, menee itsensä kanssa keskustelemiseksi...

Vierailija

Itselläni katkeruus on vaihtoehto pelon tunteen käsittelylle tai tunne siitä, että kärsin epäoikeudenmukaisesti sellaisesta, josta muiden ei tarvitse tai muilla on sellaista, mitä haluaisin (mutten voi vaikuttaa mitenkään). Yleistyksiä en tee, teoriasi kuulostaa pätevältä.

Vierailija

Oma katkeruuteni on ainakin syntynyt itsepetoksesta. Kun tarpeeksi kauan tekee asioita joita vain uskottelee haluavansa, syntyy katkeruus, johon ainakaan itse en ole vielä keksinyt parannusta. Kai kyse on lähinnä ajasta: kun tajuaa käyttäneensä ison osan elämästään johonkin, joka ainakin näin jälkikäteen ajatellen oli täysin vailla tarkoitusta. Vaikka kaiken muun saisi korjattua, niin aikaa ei saa takaisin.

Vierailija

Viha, kateus ja katkeruus ovat sen kokijaa rasittavia ominaisuuksia. Niiden kohde voi nukkua yönsä rauhassa, vaikka vihaaja kieriskelee unettomana. Tunnetiloja, joista tulisi pyrkiä eroon. Ei kylläkään aina onnistu helposti.

Vierailija
K. K.
Viha, kateus ja katkeruus ovat sen kokijaa rasittavia ominaisuuksia. Niiden kohde voi nukkua yönsä rauhassa, vaikka vihaaja kieriskelee unettomana.

Hyvin sanottu.

Uusimmat

Suosituimmat