Hikoilemattomuus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen ymmärtänyt, että normaalisti ihminen hikoilee saunassa. Elimistö pyrkii siis estämään liikaa kuumenemistaan lämpimässä paikassa. Itselläni on kuitenkin sellainen ongelma, että en laisinkaan hikoile saunassa ollessani. Iho kuivuu ihan kuivaksi, ja jonkin ajan kuluttua tulee luonnollisesti myös huono olo, koska kroppa kuumenee liikaa. (Hikoilen kyllä aerobista liikuntaa harrastaessani.)

Eilen testasin uimahallin saunassa jälleen kerran tätä hikoilemattomuutta ("entä jos tällä kertaa hikoilisin!") ja huomasin mielenkiintoisen reaktion. Oltuani tarpeeksi kauan saunassa (hikoilematta) ihoni alkoi mennä kananlihalle. Sain siis vilunväristyksiä saunassa! Tämän jälkeen alkoi myös päässä tuntua sen verran veikeältä, että päätin lopettaa empiirisen kokeiluni. Poistuttuani saunasta huomasin myös, että ihoni oli aivan laikukas.

Onko muilla vastaavanlaista ongelmaa? Mistä hikoilemattomuus voi johtua? Onko kyseessä jokin virhe elimistön lämmönsäätelyssä?

Kommentit (12)

Vierailija
supernaiivi

Onko muilla vastaavanlaista ongelmaa? Mistä hikoilemattomuus voi johtua? Onko kyseessä jokin virhe elimistön lämmönsäätelyssä?

Saunasta. Liian 'kuivat' löylyt.

Vierailija

Lämmönsäätelysi ainakin toimii kun se liikuntaa harrastaessasi toimii.

Vilunväristykset voivat johtua siitä kun ihon lämmintä aistivat reseptorit toimivat yhdessä kylmää aistivien reseptorien kanssa .. näin voi syntyä jännä kylmän aistimus kuumassa paikassa. Tosin olen käsittänyt että ilmiö on aika lyhytaikainen. Vilunväristykset selittävät myös kananlihalle menemisen.

Ihon laikukkuudesta en osaa sanoa.

Vierailija

Niin, olen itse myös miettinyt, että pakkohan sen säätelyn jotenkin on toimia, kun liikkuessa hikoilee. (Ei tosin silloinkaan kovin paljon, mutta kuitenkin.) Ihmetyttää vain, että mikä on erona liikkumisella aiheutetun lämmön ja ulkoapäin tulevan lämmön vaikutuksissa elimistöön. En ole huomannut erilaisten löylyjen vaikuttavan asiaan mitenkään. Iho kuivuu myös kosteammissa puusaunan löylyissä. Mutta näin äkkiseltään kuvittelisi, että kuivissa löylyissä hikoaisi paremmin. Vesihän haihtuu sitä paremmin, mitä pienempi on ympäröivän ilman kosteus?

Vierailija
supernaiivi
Mutta näin äkkiseltään kuvittelisi, että kuivissa löylyissä hikoaisi paremmin. Vesihän haihtuu sitä paremmin, mitä pienempi on ympäröivän ilman kosteus?

Nimenomaan haihtuu. Eli kosteus ei jää iholle...

Vierailija
parantunut
supernaiivi
Mutta näin äkkiseltään kuvittelisi, että kuivissa löylyissä hikoaisi paremmin. Vesihän haihtuu sitä paremmin, mitä pienempi on ympäröivän ilman kosteus?

Nimenomaan haihtuu. Eli kosteus ei jää iholle...

jeps.. hiki alkaa "kasautumaan" iholle vasta kosteissa löylyissä..

Vierailija

Aa niin tosiaan. Eli "kuivissa" löylyissä hiki ehtii haihtua ennen kuin sitä edes huomaa hikoilevansa. Tällöin siis normi-ihmisenkin iho kuivuu ikävästi?

Vierailija
supernaiivi
Aa niin tosiaan. Eli "kuivissa" löylyissä hiki ehtii haihtua ennen kuin sitä edes huomaa hikoilevansa. Tällöin siis normi-ihmisenkin iho kuivuu ikävästi?

Jep. Runsaasti hikoilevana kuivassa saunassa tuntuu suun ja nenän limakalvoissa kuivuus ensin. Iholle riittää hikeä kyllä, mutta sähkösaunan jälkeen iho tuntuu kuivemmalta kuin puusaunan...

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007
supernaiivi

Voihan olla että olet alipainoinen. He eivät hikoile kuntoillessa juuri ollenkaan.

Vierailija
dot4
Voihan olla että olet alipainoinen. He eivät hikoile kuntoillessa juuri ollenkaan.

No tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Ainakaan minun kohdallani. Hikoilen myös saunassa ihan normaalisti.

Vierailija
o_0
dot4

No tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Ainakaan minun kohdallani. Hikoilen myös saunassa ihan normaalisti.

Olin joskus 20 kg kevyempi ja ihan yhtä paljon hikoilin. Itseasiassa nykyään en enää hikoile yhtä paljoa kuin hoikempana (ja nuorempana)...

Vierailija
dot4

Khihi. Voisin ottaa tuon vittuiluna...

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007
supernaiivi
dot4

Khihi. Voisin ottaa tuon vittuiluna...

Yritin vain keksiä ratkaisun ongelmaan.

Uusimmat

Suosituimmat