Lehtiä puoli-ilmaiseksi ja uskollisille kestohintaan

Seuraa 
Viestejä7172
Liittynyt9.9.2005

[size=150:1d7r7o9j]Lehdet myydään houkuttelevasti puoli-ilmaiseksi - kuinka uskollisuus palkitaan?[/size:1d7r7o9j]
[size=75:1d7r7o9j](useiden painettujen lehtien levikkimäärät laskisivat jyrkemmin, mikäli markkinoinnissa ei käytettäisi agressiivisiakin menetelmiä)[/size:1d7r7o9j]

[ ... puhelin soi aamulla, päivällä ja vielä illalla, siellä on ystävämme puhelinlehtimyyjä. He ovat hioneet spiikkejä, menetelmiä jopa "hipoen harhaanjohtavia" keinoja saadakseen sinut lankaan ja tilaamaan, vaikkapa vain muutamaksi kuukaudeksi ...]

Uskollinen asiakas on paras asiakas; näin sanotaan. Vuodesta toiseen tilaava asiakaslukija on kultaakin arvokkaampi painetulle lehdelle, sillä hän maksaa täyttä kestohintaa, kun taas kampanjan alle jäänyt houkutellaan puoli-ilmaisuudella ja "hyödyllisillä" hilavitkutinhömppäkytköksillä.

Suomessa ilmestyy tilattavia maksullisia lehtiä enemmän kuin juuri missään muualla väkilukuumme suhteutettuna. Painettujen lehtien tilausmäärät ovat laskussa. Sitä kompensoimaan on syntynyt kasvava elinkeino - lehtien puhelinmyynti. Ihmiset laskevista levikeistä huolimatta mieluusti lukevat mukana kulkevaa sähköstä riippumatonta tiedon- ja juorunlähdettä, jolla syttyy myös nuotio tai rantasaunan kiuas.

Markkinaoppi kertoo, että uskollisten asiakkaiden taloudellinen arvo on parasta mitä yhtiö tai toimija voi saada. Monilla lehdillä on uskollisia tilaajia, jotka maksavat lehdistään jatkuvaa täyttä kestotilaajahintaa, vuodesta toiseen, jopa yli 50 vuotta!

Markkinatalousoppien mukaisesti onkin herkistävää kysyä: Kuinka nämä uskollisuuden perikuvat palkitaan tuomastaan jatkuvan nousevasta tulovirrasta lehdelle, kustantajalle ja painotalolle.

On perheitä ja yksilöitä joille Helsingin Sanomat on tullut 60 vuotta, on lukijoita joille on tullut miehisen maailman ikoni Tekniikan Maailma aivan alusta alkaen, siis yli 50 vuotta. Amerikkalaistyyppisellä "pienoiskirjalehdellä" , Valituilla Paloilla on tilaajia, joille lehti ilmestyi jo 1950-luvulla jatkuen keskeytymättä uudelle vuosituhannelle. Suomessa on kymmeniä lehtiä, joilla on erittäin uskollisia asiakkaita - kahta en vaihda -tyyliin.

Taitavat nykyihmiset osaavat tilata pätkätyöläisinä pätkätilauksia. Muuttuva elämänrytmi on pakottanut nokkeluuteen ja oivaltamiseen, että päättynyt tilaus houkuttelee puhelinlehtimyyjää soittamaan höystettynä toinen toistaan upeammilla tarjouskytköksillä. Voidaan sanoa, että saat lehtesi puoleen hintaan ...taktikoimalla - se ei ole uskollisuutta, se on kilpailun täyttä hyödyntämistä.

Mitä tekee uskollinen asiakas - hän tilaa, hän jopa automatisoi tilauksensa, jättää laskun pankin hoidettavaksi ja hautautuu hyväksi kokemansa lehden täydeksi lukijaksi. Uskollinen tilaaja takaa ja turvaa lehden ilmestymisen mainostajien ohella. Mikäli uskollista tilaajamaksajaa ei olisi, ei olisi myöskään aktiivista ja jopa agressiivista puhelinmyyjää tarjoamassa "uusille/ toistuville" asiakkaille puoli-ilmaisuutta.

Puoli-ilmainen asiakas saa kytkynä kompassia, ledivaloa, kiikaria, kosteusmittaria - ja ties vaikka mitä kiinahilahömppää. Mitä saa uskollinen vuosikymmenet tilaava? - Niin, hän saa lehden säännöllisesti kotiin kannettuna kestotilaajahintaan, joka on murto-osaetuus pätkätilaajalle, joka kikkailee puhelinmyyjänsä kanssa.

Uskollisuus, kestävyys ja "markkinaikuisuus" ovat hyveitä, mitkä opinahjoissa opetetaan tulevien markkinointipäälliköiden päähän. Uskollisuutta kannattaisi palkita, sillä opinkappalehan sanoo, että vanha aktiiviasiakas on tulovirran tuottopuolen kuningas. Kuinka käy businessrokkenrollin kun uskollinen asiakas jättää lehden ja kustantajan - saattaa siirtyä sähköiseksi lukijaksi netin "ilmaiseen mainosmaailmaan" - ainakin osin. On tietenkin myös toinen vaihtoehto: Palkitaan ja huomioidaan uskollinen rahantuoja.

(kriittisellä positiivishenkisellä kannustavuudella, tietäen, että eräin osin uskollisuutta on jo huomioitu ja harjoitettu)

Ilkka Luoma

http://ilkkaluoma.blogspot.com

[size=150:1d7r7o9j]Mielipidekirjoitukseen liittyvä kuvakertomus -[/size:1d7r7o9j]
[size=75:1d7r7o9j](kuvia saa käyttää vapaasti ylläolevan jutun yhteydessä - Copyright by Ilkka Luoma 2007)

Kuva 1
--- http://www.panoramio.com/photo/3962166 --- IMG_1980.jpg 3325kB

Teksti
Kavalkaadi painettua sanaa - Suomessa ilmestyy miltei eniten väkilukuun nähden lehtiä, niin maksullisia kuin ilmaisia. Ilmaista ei ole - joku maksaa - "artisti maksaa". Lehden saat puoli-ilmaiseksi ja osan ilmaiseksi, kunhan tiedät vain mistä. Maksullisilla lehdillä on asiakkaita,jotka ovat tilanneet saman lehden yhtäjaksoisesti jopa 60 vuotta maksaen uskollisesti normaalia kestohintaa!

Kuva 2
--- http://www.panoramio.com/photo/3962183 --- DSC_8911.jpg 2319kB

Teksti
Ehkä Suomen pienin kyläkauppa Mikkelistä myy iäisyyksien takaa lyhyt- seka- ja ruokatavaraa uskollisesti jo 40 vuoden ajan. Ilmon kauppa on alueensa legenda. Asiakas on kauppiaalle tärkein elementti - "Ilmo" palvelee asiakasta myös aukioloaikojen ulkopuolella - laillisesti. Mitä merkitsee uskollinen asiakas kauppiaalle? Kyläpuodissa oli myynnissä myös iltapaperimediaa - suoramyynnissä, kuinkas muuten. Kauppa sijaitsee 5-tien varrella Mikkelistä Juvalle päin.

Kuva 3
--- http://www.panoramio.com/photo/3962202 --- IMG_1175.jpg 3516kB

Teksti
45 vuotta uskollisena kauppiaana ilman sairauspoissolopäiviä on harvinaista herkkua uskolliselle asiakkaalle. Tarvitaan 800 uskollista vakioasiakasta, niin pysyy leivän syrjässä kiinni. Kauppias Palmen työssään (kuvaukseen ja julkaisuun saatu lupa, 2007 kesäkuu - käynnin yhteydessä). Kuinka uskollisesti lehtitalot huolehtivat uskollisista asiakkaistaan - Palmenin - Suomen yhdessä pienimmistä "kyläkaupoista" (Vantaa) myydään myös iltapäivälehtiä - suoramyynnilla. Kauppias on huomaavainen maksavaa asiakasta kohtaan - odottava äiti sai ruokanyssyköiden kannon kauppiaan toimesta asiakkaan autoon saakka.

Kuva 4
--- http://www.panoramio.com/photo/3962144 --- IMG_1982.jpg 3659kB

Teksti
Internet on "tiedon" syväkurkku ja -kaivo. Miltei kaikki paperimediat ovat sivunsa julkaisseet internetin pohjattomaan tiedon autereeseen houkutellakseen huomiselle asiakkaita tämän päivän kokeilijoista. Ilmaista tietoa ei ole, vähintään "maksamme" siitä, että se nettitieto ei ollutkaan "oikeaa". Houkute netin loputtomuuteen on suuri ja lehtitalot miettivät kuinka tuon markkinatalouden yhtälön, tulovirrasta ja asiakaskunnasta, saisi tasapainoon eli tuottavaksi. Miten tehdään kohtaanto lukijakunnan kanssa? - Kilpailijana tulee olemaan kansalaisten oma suoravaikute ja "sana kiirii" -ilmiö. ... Kriittistä tietoa tarkistavaa ja analyyttistä journalismia ei voida korvata kansalaisten suorilla "mutu-istunnoilla"...[/size:1d7r7o9j]

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Olen joskus suostunut vahingossa tilaamaan "ilmaisen" lehden ja sitten maksellut sitä monta numeroa ennenkö saanut aikaiseksi perua. Perumisen jälkeen alkaa lehtimyyjien soittoralli saman lehden kohdalta takaisinpäin (jos se nyt edes ehti tauota sen tilauksen aikana)

Vierailija

Mulle soittelivat lehtimyyjät ennen suoramarkkinointikieltoa hokien jokainen tasan samaa mantraa (variaatioita tulee eri murteista): "Oot kuule osallistunut vuonna nakki ja kirves asiakastyytyväisyyskyselyymme, ja me haluttais nyt palkita sut haluamasi lehden vuosikerralla. Että ainoa asia, missä me pyydetään sua tulemaan vastaan on, että maksaisit nää lehden postitusmaksut. Ja sehän ei oo ku pari euroo viikossa. Et mitään muuta et joudu maksamaan. Että pannaanko tulemaan?"

Ensinnäkin. En ole ikinä milloinkaan osallistunut mihinkään asiakastyytyväisyyskyselyyn. Toiseksi, jos ne postituskulut on euron tai pari viikossa, niin miksi 8-9 kertaa vuodessa ilmestyvän lehden vuosikertahinnaksi tulee 40e? Luulisi, että niitä postituskuluja syntyisi vain silloin, kun lehti toimitetaan... Okei, mielestäni 40e vuosikerrasta ON tosi halpa, mutta pakkoko sitä on keksiä jotain tyhmiä selityksiä, sanoisivat suoraan että hinta on tämä, prkl. Asiakkaiden älykkyyden aliarviointia, sanon minä.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7172
Liittynyt9.9.2005

Puhelinmyyjät saavat huomiota, mutta mainittavaa merkitystä eivät saa uskolliset asiakkaat, jotka tuovat markkinataloudessa lähes aina "leivän" ja menestyksen yrityksille, eräskin vanha gubbe on tilannut itäsuomalaisessa kaupungissa Hesarin jo 55 vuotta (jatkuvasti) - ja maksanut aina sen normaalin hinnan, onkohan HS jotenkin muistanut 'liikekumppaniaan'

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija

Se on sitä markkinataloutta. Itse kilpailutan sähköni ja lainani, vaihdan puhelinliittymää puheajan loputtua ja perun lehtitilaukset siinä vaiheessa kun ne siirtyy kestolle.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7172
Liittynyt9.9.2005
supernaiivi
Mulle soittelivat lehtimyyjät ennen suoramarkkinointikieltoa hokien jokainen tasan samaa mantraa (variaatioita tulee eri murteista): "Oot kuule osallistunut vuonna nakki ja kirves asiakastyytyväisyyskyselyymme, ja me haluttais nyt palkita sut haluamasi lehden vuosikerralla. Että ainoa asia, missä me pyydetään sua tulemaan vastaan on, että maksaisit nää lehden postitusmaksut. Ja sehän ei oo ku pari euroo viikossa. Et mitään muuta et joudu maksamaan. Että pannaanko tulemaan?"

Ensinnäkin. En ole ikinä milloinkaan osallistunut mihinkään asiakastyytyväisyyskyselyyn. Toiseksi, jos ne postituskulut on euron tai pari viikossa, niin miksi 8-9 kertaa vuodessa ilmestyvän lehden vuosikertahinnaksi tulee 40e? Luulisi, että niitä postituskuluja syntyisi vain silloin, kun lehti toimitetaan... Okei, mielestäni 40e vuosikerrasta ON tosi halpa, mutta pakkoko sitä on keksiä jotain tyhmiä selityksiä, sanoisivat suoraan että hinta on tämä, prkl. Asiakkaiden älykkyyden aliarviointia, sanon minä.

.......

moni muukin on törmännyt samaan: "ainoastaan postimaksun hinnalla" - nuo ovat niitä kuuluisia "spiikkejä", joita konsultit opettavat puhelinmyyjille ja nuo konsultitkin on elätettävä

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija
Ilkka Luoma
Puhelinmyyjät saavat huomiota, mutta mainittavaa merkitystä eivät saa uskolliset asiakkaat, jotka tuovat markkinataloudessa lähes aina "leivän" ja menestyksen yrityksille, eräskin vanha gubbe on tilannut itäsuomalaisessa kaupungissa Hesarin jo 55 vuotta (jatkuvasti) - ja maksanut aina sen normaalin hinnan, onkohan HS jotenkin muistanut 'liikekumppaniaan'
Olisiko sinulla jokin ehdotus, miten "uskollisia" asiakkaita palkittaisiin?

Tiedoksi, että heitä on asiakaskunnasta suurin osa. Varmaankin ymmärtänet, ettei vanhoille asiakkaille pysty tarjoamaan samanlaisia etuja, kuin sellaisille joita yritetään kalastella uusiksi asiakkaiksi.

Vierailija

Kaikkein törkein tapaus on mielestäni puhelinmyynti firma Nikolex Oy:n myyjät huijaus spiikkeineen.

Vähän taustaa: meidän perheeseen on tullut Aku Ankaa 70-luvulta lähtien ja nuorimpana lapsena se on tullut minun nimellä 90-luvun puolesta välistä lähtien.

Nikolex Oy:stä on soitettu mulle varmaa 4 kertaa 6kk aikana.
Spiikki menee näin "Oot ollu Aku Ankan uskollinen tilaaja ja me halutaan antaa sulle lahja." "Saat puolen vuoden Roope Sedät ilmaiseksi et mites on lukisitko Roope Setä lehteä jos sellanen postiluukkuun kilahtais?" Sanoin että varmaankin lukisin johon myyjä: "joo eli siis kun tilaat puolen vuoden Roope Sedät saat puoli vuotta ilmaiseksi!" Eräs myyjä jopa suuttui kun rupesin väittämään että en saa mitään ilmaiseksi vaan vuosikerran puoleen hintaan!!

Wikipedian määritys lahjalle: Lahjan antaminen, eli lahjoittaminen on tavaran, rahan tai palveluksen siirto toiselle henkilölle tai organisaatiolle ilman toivetta saada mitään vastalahjaa takaisin

Onko muilla vastaavia kokemuksia??

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

kahta lehteä, joista toinen on tismalleen sama kuin ryhtyessäni tuotteen tilaajaksi. Toista lehteä taas tilasin aluksi aivan erinimisenä ja olin tuotteeseen tyytyväinen mutta joku muu ilmeisesti ei ollut... Lehti näet lakkautettiin mutta tilaukseni ei suinkaan loppunut vaan minulle ilmoitettiin, että tilaus siirtyy suoraan koskemaan toisennimistä ja toisen lehtiyhtiön saman alan julkaisua. (Olisin toki voinut keskeyttää tilauksen mutta lopetus olisi edellyttänyt omia toimiani - tilaus taas jatkui automaattisesti.) Sekä julkaisijan että minun onnekseni olen ollut tyytyväinen uuteenkin lehteen, ja tilaus on jatkunut vuosia.
Mutta kuinkahan moni asiakas antaa julkaisun aina vain kolahtaa postiluukusta ikään kuin vanhasta tottumuksesta ja jonkinlaisesta uskollisuudesta, vaikkei hän itse asiassa olisi enää tyytyväinen uudistuneeseen lehteen?
Lienee helpompaa ja tehokkaampaa sitoa asiakas kestotilauksin, joka pitää erikseen lopettaa ja vieläpä hyvissä ajoin kuin antaa hänen jatkaa tilaustaan vaikkapa vuosi kerrallaan.

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007

Kestotunnus on monesti asiakkaille peikko. He eivät halua tilata uutta lehteä kestona vaan mieluummin määräaikaisena. Sinänsä keston katkaisu esim. 12 kuukauden kohdalla ei ole vaikeaa. Usein tämän voi tehdä lehden tai lehtifirman nettisivuilla vaivattomasti tai joka lehdessä olevalla asiakaspalvelukortilla.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7172
Liittynyt9.9.2005
dot4
Kestotunnus on monesti asiakkaille peikko. He eivät halua tilata uutta lehteä kestona vaan mieluummin määräaikaisena. Sinänsä keston katkaisu esim. 12 kuukauden kohdalla ei ole vaikeaa. Usein tämän voi tehdä lehden tai lehtifirman nettisivuilla vaivattomasti tai joka lehdessä olevalla asiakaspalvelukortilla.

....
Keston idea perustuu "laiskuuteen" tehdä muutoksia, mutta niukkuus panee tarkaksi...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7172
Liittynyt9.9.2005
Piru Naiseksi
kahta lehteä, joista toinen on tismalleen sama kuin ryhtyessäni tuotteen tilaajaksi. Toista lehteä taas tilasin aluksi aivan erinimisenä ja olin tuotteeseen tyytyväinen mutta joku muu ilmeisesti ei ollut... Lehti näet lakkautettiin mutta tilaukseni ei suinkaan loppunut vaan minulle ilmoitettiin, että tilaus siirtyy suoraan koskemaan toisennimistä ja toisen lehtiyhtiön saman alan julkaisua. (Olisin toki voinut keskeyttää tilauksen mutta lopetus olisi edellyttänyt omia toimiani - tilaus taas jatkui automaattisesti.) Sekä julkaisijan että minun onnekseni olen ollut tyytyväinen uuteenkin lehteen, ja tilaus on jatkunut vuosia.
Mutta kuinkahan moni asiakas antaa julkaisun aina vain kolahtaa postiluukusta ikään kuin vanhasta tottumuksesta ja jonkinlaisesta uskollisuudesta, vaikkei hän itse asiassa olisi enää tyytyväinen uudistuneeseen lehteen?
Lienee helpompaa ja tehokkaampaa sitoa asiakas kestotilauksin, joka pitää erikseen lopettaa ja vieläpä hyvissä ajoin kuin antaa hänen jatkaa tilaustaan vaikkapa vuosi kerrallaan.

....

aito tyytyväisyys ylittää hintaherkkyyden

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7172
Liittynyt9.9.2005
ilesoft
Ilkka Luoma
Puhelinmyyjät saavat huomiota, mutta mainittavaa merkitystä eivät saa uskolliset asiakkaat, jotka tuovat markkinataloudessa lähes aina "leivän" ja menestyksen yrityksille, eräskin vanha gubbe on tilannut itäsuomalaisessa kaupungissa Hesarin jo 55 vuotta (jatkuvasti) - ja maksanut aina sen normaalin hinnan, onkohan HS jotenkin muistanut 'liikekumppaniaan'
Olisiko sinulla jokin ehdotus, miten "uskollisia" asiakkaita palkittaisiin?

Tiedoksi, että heitä on asiakaskunnasta suurin osa. Varmaankin ymmärtänet, ettei vanhoille asiakkaille pysty tarjoamaan samanlaisia etuja, kuin sellaisille joita yritetään kalastella uusiksi asiakkaiksi.

....

Asiasta tehdään testiä kolmen lehden kanssa - he saivat infon olemassa olevista asiakkaista, jotka ovat tilanneet näitä lehtiä yli 40 vuotta ja kysymys kuului mitä te tekisitte heille? Ensimmäisen lehden vastaus tuli jo, julkaisen sen ilman lehden ja asiakkaan nimeä, kunhan saan puuttuvilta kahdelta vielä vastaukset...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija

Miksi et kerro mikä firma kertoi ja mitä.

Vain ovatko he sanoneet että tiedot ovat luottamuksellista tietoa ja vain sinulle?

Vai aioitko vain kirjoittaa omasta päästä jotakin jotta voisit sitten ihmetellä kuinka hirveää onpi nämä lehtifirmat?

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7172
Liittynyt9.9.2005
no_regret
Miksi et kerro mikä firma kertoi ja mitä.

Vain ovatko he sanoneet että tiedot ovat luottamuksellista tietoa ja vain sinulle?

Vai aioitko vain kirjoittaa omasta päästä jotakin jotta voisit sitten ihmetellä kuinka hirveää onpi nämä lehtifirmat?

...

Ei, vaan on parempi saada koko pieni otos ensin "purkkiin" ....

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7172
Liittynyt9.9.2005

Kuinka käy yhtiöiden tuloksen ja taseiden, jos kanta-asiakkaat tekevät "tilaamattomuuskapinan?"

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat