Cronberg ei ymmärrä SDP:n arvostelua työllisyysrahoista

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Cronberg ei ymmärrä SDP:n arvostelua työllisyysrahoista

RS, 17.8.2007

Vihreiden puheenjohtaja, työministeri Tarja Cronberg ei ymmärrä opposition arvostelua hallituksen työllisyysmäärärahojen uusjakoa kohtaan. Haluaako entinen työministeri Tarja Filatov (sd.) todellakin säilyttää pitkäaikaistyöttömyyden Suomessa, Cronberg ihmettelee tiedotteessaan.

SDP on arvostellut erityisesti sitä, että hallitus käyttää aikaisempaa suuremman osan työllisyysmäärärahoista yhteistyössä yritysten kanssa. Cronbergin mukaan näin tehdään siksi, että suurin osa uusista työpaikoista syntyy yrityksiin.

- Yritysten kanssa toteutettava koulutus ja yksityisen sektorin tukityöllistämiseen ovat osoittautuneet tehokkaimmiksi tavoiksi työllistyä, Cronberg sanoo.

Cronbergin mukaan työllistämismäärärahojen painopisteen siirtäminen yritysten kanssa tehtävään yhteistyöhön on maltillista, eikä vaaranna kuntien tukityöllistämistä.
– Panostamme erityisesti niin kutsuttuihin välityömarkkinoihin, jotka tarjoavat työttömälle erilaisia polkuja työelämään.

Oppositio on kritisoinut voimakkaasti myös sitä, että työvoimapolitiikan kehykset kokonaisuutena pienenevät ensi vuonna.

– Minusta politiikan on elettävä ajassa: lisätään määrärahoja siellä, missä tarve kasvaa ja leikataan sieltä, missä syntyy väljyyttä. Työttömien määrän vähentyminen vähentää tukityöllistämisen tarvetta ja lisää ammatillisen työvoimakoulutuksen tarvetta. Tämä vastaa myös työttömien toiveita, Cronberg vastaa.

Hän ei kiistä, etteikö aktiivista työvoimapolitiikkaa tarvittaisi jatkossakin.
-Työvoimapolitiikalta vaaditaan itse asiassa entistä enemmän, sillä monet helpoimmin työpaikan löytävät työnhakijat ovat jo työllistyneet.

http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=112947

Sivut

Kommentit (61)

Vierailija

Työllisyysohjelmat ovat äärimmäisen tehottomia ja äärimmäisen kalliita.
Valtiolla kuluu niihin moninkertaisesti varoja verrattuna peruspäivärahoihin (Joihin ei mene itse asiassa sen enempää kuin opintotukiin).

Pitkäaikaistyöttömistä vain suurin osa on sellaista väkeä (juoppoja, varttihulluja), jotka eivät työllisty kirveelläkään.

Vierailija
mvd
Valtiolla kuluu niihin moninkertaisesti varoja verrattuna peruspäivärahoihin (Joihin ei mene itse asiassa sen enempää kuin opintotukiin).

Pitkäaikaistyöttömistä vain suurin osa on sellaista väkeä (juoppoja, varttihulluja), jotka eivät työllisty kirveelläkään.

Niin tai sitten myös:

-määräaikaiseläkkeeltä työelämään siirtyviä (yrittävät) jää työllistymättä, vaikka kuinka yrittäisivät - siis eivät ole juoppoja tai rikollisia
-ammattitaito vanhentunut
-ovat liian vanhoja > 45v - pätee joillain aloilla -esim.IT -ala tai Nokia

Ei kannata leimata pitkäaikaistyöttömiä juopoiksi - osa tosin, suurin osa ei.

Vierailija
mvd

Olinpahan viime talvena valtion ja kunnan tukirahoilla työllistettynä eräässä firmassa, saaden palkkaa 1200 euroa kuukaudessa ja työtä oli niin, etten ruokatunnilla kerennyt käydä. Mutta firmahan olikin erään erittäin tunnetun nykyisen sdp:läisen eduskunta-avustajan yritys! Tiedän, mitä on olla tukityöllistettynä paikassa, missä ei arvosteta työntekijän panosta vaan sitä perseennuolentaa, jolla päästään pitkälle!

Vierailija
sfinksi

Ei kannata leimata pitkäaikaistyöttömiä juopoiksi - osa tosin, suurin osa ei.

En sanonutkaan, että kaikki on. Mutta jos enemmistö kuuluu tuohon ryhmään, työllistämisen parissa duunia tekevien ihmisten lähes koko energia menee tuon porukan paimentamiseen, ja potentiaalisien työllistyjien tukemiseen ei löydy resursseja.

Vierailija

Suurin osa kaupungeilla näkyvistä resupekoista ovat jo työkyvyttömyyseläkkeellä. Heitä ei tule sotkea työttömiin.

Toistan: Suurin osa pitkäaikaistyöttömistä ei ole juoppoja. Se pieni vähemmistö on se näkyvä osa - muut yrittävät itse tai ovat jo luovuttaneet, mutta eivät ole juoppoja.

Jos haluaa päästä työkyvyttömyyseläkkeelle - ei muuta kuin dokaamaan kokopäiväisesti.

Vierailija
sfinksi

Jos haluaa päästä työkyvyttömyyseläkkeelle - ei muuta kuin dokaamaan kokopäiväisesti.

Ei ole kuule niin helppoa nykyään. Saat vetää aika pohjalle ja pienen psykoosin siihen päälle, ennen kuin aletaan edes harkita.

Vierailija

Ei kai se aikaisemminkaan ole ollut helppoa. Täytyi olla todella painavat syyt joutuessaan/päästessään työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vierailija

Olen yrittänyt etsiä tilastoja, josta näkyisi, onko suurin osa pitkäaikaistyöttömistä juoppoja. Väitteeni oli, ettei niin ole. Perustuu siis mutuun, hihanvarteen, jne.

Toisaalta todistustaakka ei ole minulla, vaan alkuperäisen väitteen esittäjällä tässä ketjussa.

Vierailija
sfinksi
Olen yrittänyt etsiä tilastoja, josta näkyisi, onko suurin osa pitkäaikaistyöttömistä juoppoja. Väitteeni oli, ettei niin ole. Perustuu siis mutuun, hihanvarteen, jne.

Toisaalta todistustaakka ei ole minulla, vaan alkuperäisen väitteen esittäjällä tässä ketjussa.

En sanonut, että suurin osa niistä olisi puliukkoja, sanonpahan vaan, että suurimmalla osalla varsinkin alle nelikymppisistä pitkäaikaistyöttömistä on omassa elämässään sellaisia asioita, että kokopäiväinen työ ei ole heidän tulevaisuudensuunnitelmissaan prioriteetti yksi. Se voi olla alkoholi, mielenterveys, elämänfilosofia ym.

ps. Ja tämähän riippuu paljolti taloussuhdanteista. 90-luvun laman jälkivuosina tilanne oli täysin toinen.

Vierailija
mvd

Ymmärsin varmaan tuon väärin.

Vierailija
sfinksi
mvd

Ymmärsin varmaan tuon väärin.

Saman asian sanoin, jälkimmäinen on muotoiltu poliittisesti korrektimmin.

Vierailija

Kyllä minulla on käsitys, että juopommat ovat juuri työssä käyvät ja työnantajat kuin pitkäaikaistyöttömät. Minun viimeisimmässä työpaikassani juhlinta oli näillä työntekijöillä ja työnantajalla lähempänä arkea kuin esimerkiksi monella tuttavallani työttömillä!

Vierailija

Topicciin ja ketjuissa olleisiin viesteihin liittyen etäisesti, työttömyyttä mielestäni aiheuttaa työpaikoilla (ainakin IT -alalla) ikärasismi.

Eli työnantaja ei juurikaan kouluta yli 35-40 vuotiaita uusiin tekniikoihin. Tästä minulla on paljon käytännön kokemusta - ei tilastotietoja.

Ja miksi ei kouluta. Arvailenpa, että syitä on ainakin kaksi. Työnantaja kuvittelee ikääntyvän työntekijän motiivin loppuneen, eli oppimiskyvyn heikentyneen.

Ikääntyvä työntekijä on IT -alalla pääsääntöisesti ylläpidossa - ei uusien tekniikoiden hallitsija uusissa projekteissa. Niitä osaajia saa koulun penkiltä halvalla. Ja sitten ihmetellään, miksi uudet projektit venyvät aikataulullisesti lähes aina IT -alalla. Kokemusta ei hyödynnetä tarpeeksi - so. kokeneita duunareita ei kouluteta.

Juhlapuheissaan työnantajat sanovat, että arvostamme kokeneita. Teot sen suhteen ovat vaan riittämättömiä mielestäni.

Saattaisi olla kokonaistaloudellisempaa nuorten kouluttamisen lisäksi satsata myös vanhoihin jääriin ja ottaa heitä enemmän uusin projekteihin ja vastaavasti nuorta porukkaa ylläpitoon oppimaan talon tavoille.

Vanhat eivät kyrpiintyisi ja nuorien (osan) vetäminen ylläpitoprojekteihin kasvattaisi heitä henkisesti. Kaikki ei aina ole kivaa, vaan kivan saamiseen tarvitaan myös duunia.

Toisaalta ymmärrän työnantajaa tässä, koska he eivät halua varmaankaan, että jostakin henkilöstä tulisi korvaamaton. Kyse on oikeastaan siitä, että kaikki ovat korvattavissa - ainoastaan aikataulu korvattavuudelle on jotakin.

Korvaamattomat ovat kasvamassa ruuohoa.

Kun ikääntyvä työntekijä on töissä yrityksessä, jossa hänen ammattitaitonsa alkaa tulemaan tarpeettomaksi (so. asiakas vaihtaa ylläpidettävän sovelluksen uuteen) ja samanaikaisesti YT -neuvottelut painavat päälle --> vanha ja kallis työntekijä lähtee - ammattitaidoton tässä maailmassa - toisaalta aina löytyy ylläpdettäviä projekteja muista firmoista - mutta kuinka kauan heidän ammattitaitonsa kannalta.

Monet, jopa yli 50v ovat vielä tarmoa täynnä ja valmiita oppimaan uutta, mutta työnantaja ei kouluta heitä juurikaan. Edellä hiukan perustelin - yritin mennä työnantajan ajatusmaailmaan.

Ja sitten - jopa IT -alalla - on pitkäaikaistyöttömiä. Heihin pitäisi mielestäni satsata työvoimapoliittisessa koulutuksessa, sikäli mikäli ovat pitäneet itsestään noin muuten huolta. Siis ovat hyvässä fyysisessä kunnossa.

Meni hiukka off-topicin, mutta menkööt.

Vierailija
sfinksi

Ja sitten - jopa IT -alalla - on pitkäaikaistyöttömiä. Heihin pitäisi mielestäni satsata työvoimapoliittisessa koulutuksessa, sikäli mikäli ovat pitäneet itsestään noin muuten huolta. Siis ovat hyvässä fyysisessä kunnossa.

Pitkäaikaistyötön on pitkäaikaistyötön, oli millä alalla tahansa. Jos koodaaja ei halua mennä siivoamaan tai ajamaan taksia vaan venttailee sopivaa duunia omalta alalta vuosikausia, voidaan sanoa, että kokopäivätyön hankkiminen ei ole hänelle prioriteetti numero yksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat