Tuleeko USA:n uudesta avaruuskapselista hengenvaarallinen?

Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005

USA:n uudessa Orion-kapselissa saattaa piillä ongelma, joka voi johtaa komentomoduulin irtoamiseen huoltomoduulista vahingossa.

Orion-kapselissa käytetään ilmatyynyjä, jotka edellyttävät mahdollisuutta irroittaa lämpökilpi komentomoduulista räjähtäviä pultteja hyödyntäen. Tässä http://www.gaetanomarano.it/articles/022orionTPS.html on ehdotettu, että Orion laskeutuisi rakettimoottorilla, muttei pystyyn niin kuin Sojuz, vaan kyljelleen.

Sojuzin rakettimoottorijarrutuksessa on sellainen ongelma, että rakettimoottorien luukut saattavat ohjelmistovirheen vuoksi aueta ilmakehään paluun aikana. Ylläoleva ehdotus ei kuitenkaan omaperäisen rakenteensa ansiosta kärsisi tästä ongelmasta.

Kommentit (10)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26841
Liittynyt16.3.2005

No varmasti tulee, jos verrataan normaaleihin arkikulkuneuvoihin. Avaruustekniikka on vielä hyvin kokeellista. Riskejä on pakko ottaa ja virheitä sattuu.

Ikävä vain, että yhteiskunnat ja ihmiset eivät nykyään hyväksy pioneeritoimintaan väistämättä kuuluvaa epävarmuutta. Se ajaa projektien kustannukset tähtitieteellisiksi, ja sitä kautta tuhoaa rahoittajien kiinnostuksen. Hyvin luultavasti esimerkiksi Marslento voitaisiin toteuttaa halvemmalla lähettämällä 10 alusta, joiden onnistumisprosentti on 10, kun tekemällä yksi turkasen kallis alus, jonka onnistuminen on yhtä todennäköistä kuin se, että vähintään yksi 10 %:n aluksista onnistuu.

Vierailija

No jos ei kuitenkaan ihan kymmentä alusta, sillä niiden saaminen ehjänä avaruuteen on jo sen verran kallis operaatio. Turha niitä on laukoa, jos tietää että 9/10 hajoaa jo lähdössä ja sillä viimeisellä on 10% mahdollisuus päästä perille.

Vierailija

Sojuzin rakettimoottorijarrutuksessa on sellainen ongelma, että rakettimoottorien luukut saattavat ohjelmistovirheen vuoksi aueta ilmakehään paluun aikana.

Ja auton jarrut saattavat pettää jolloin voi käydä onnettumuus, hmh hieman tikulla sohimista. Jeh eipä me tästä maapallolta päässä vielä mihinkää pitkään pitkään aikaan kun aletaan jokaista *mahdollista* virhettä miettiä, maailmassa olekkaan sellaista kun virheetöntä asiaa/tavaraa :S

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
Mandix

Sojuzin rakettimoottorijarrutuksessa on sellainen ongelma, että rakettimoottorien luukut saattavat ohjelmistovirheen vuoksi aueta ilmakehään paluun aikana.



Ja auton jarrut saattavat pettää jolloin voi käydä onnettumuus, hmh hieman tikulla sohimista. Jeh eipä me tästä maapallolta päässä vielä mihinkää pitkään pitkään aikaan kun aletaan jokaista *mahdollista* virhettä miettiä, maailmassa olekkaan sellaista kun virheetöntä asiaa/tavaraa :S

Ei tietenkään ole mahdollista valmistaa sataprosenttisen turvallista avaruusalusta. Linkittämässäni artikkelissa oli korjausehdotus potentiaaliseen ongelmaan. Ei kannata ottaa turhia riskejä, mikäli noin pienellä muutoksella saadaan huomattavasti parempi turvallisuus.

Lisäksi tuossa muunnellussa versiossa on sellainen etu, että se voidaan varustaa pyörillä ja liitovarjolla, jolloin kapseli voi laskeutua mille tahansa kiitoradalle.

daiska
Seuraa 
Viestejä540
Liittynyt29.1.2007
ilaiho
USA:n uudessa Orion-kapselissa saattaa piillä ongelma, joka voi johtaa komentomoduulin irtoamiseen huoltomoduulista vahingossa.

Orion-kapselissa käytetään ilmatyynyjä, jotka edellyttävät mahdollisuutta irroittaa lämpökilpi komentomoduulista räjähtäviä pultteja hyödyntäen. Tässä http://www.gaetanomarano.it/articles/022orionTPS.html on ehdotettu, että Orion laskeutuisi rakettimoottorilla, muttei pystyyn niin kuin Sojuz, vaan kyljelleen.

Sojuzin rakettimoottorijarrutuksessa on sellainen ongelma, että rakettimoottorien luukut saattavat ohjelmistovirheen vuoksi aueta ilmakehään paluun aikana. Ylläoleva ehdotus ei kuitenkaan omaperäisen rakenteensa ansiosta kärsisi tästä ongelmasta.

Mikä turvallisuusnäkökulma se tuo on että siirretään varjojen kiinnityskohta paikasta, joka on suunniteltu kestämään yli 10 geen rasitukset, johonkin satunnaiseen paikkaan kyljessä? Myöskin varjojen aukaisu olisi mielenkiintoinen kun tuo kapseli tahtoo ihan aerodynamiikan takia olla pystyasennossa. Ei näin.

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
daiska
Mikä turvallisuusnäkökulma se tuo on että siirretään varjojen kiinnityskohta paikasta, joka on suunniteltu kestämään yli 10 geen rasitukset, johonkin satunnaiseen paikkaan kyljessä? Myöskin varjojen aukaisu olisi mielenkiintoinen kun tuo kapseli tahtoo ihan aerodynamiikan takia olla pystyasennossa. Ei näin.

Tietysti kapseli täytyy suunnitella tuossa skenaariossa siten, että se kestää, mikäli laskuvarjo on kiinni kyljessä. Ymmärtääkseni kapselin aerodynamiikalla ei enää ole suurta merkitystä, kun suurinopeusvarjo irroitetaan ja päävarjo avataan. Yksi vaihtoehto olisi tietysti laskeutua mereen samalla tavalla kuin Apollo-alukset laskeutuivat.

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
Neutroni
No varmasti tulee, jos verrataan normaaleihin arkikulkuneuvoihin. Avaruustekniikka on vielä hyvin kokeellista. Riskejä on pakko ottaa ja virheitä sattuu.

Ikävä vain, että yhteiskunnat ja ihmiset eivät nykyään hyväksy pioneeritoimintaan väistämättä kuuluvaa epävarmuutta. Se ajaa projektien kustannukset tähtitieteellisiksi, ja sitä kautta tuhoaa rahoittajien kiinnostuksen. Hyvin luultavasti esimerkiksi Marslento voitaisiin toteuttaa halvemmalla lähettämällä 10 alusta, joiden onnistumisprosentti on 10, kun tekemällä yksi turkasen kallis alus, jonka onnistuminen on yhtä todennäköistä kuin se, että vähintään yksi 10 %:n aluksista onnistuu.


Kyllähän minä ymmärtäisin sen, että ihmisiä kuolee tutkimusmatkoilla, mutta en ymmärrä sitä, että otetaan täysin turhia riskejä käyttämällä jotain erikoista ilmatyynyviritystä

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26841
Liittynyt16.3.2005

Tuo sivusto vaikutti aika lailla käsienheiluttelulta vailla sen tarkempaa perehtymistä aiheeseen. Nuo räjähdyspultit ovat osoittautuneet äärimmäisen luotettaviksi. En tiedä, että koskaan olisi niiden väärän toiminnan takia ollut ongelmia. Tietysti jos ohjelma räjäyttää pultit väärään aikaan, mitä kyllä on tapahtunut, käy huonosti.

Kyllä mereen laskeutumisessakin on riskinsä. Eikö joku Apollo-kapselikin uponnut ennen kuin se saatiin ylös. Eiköhän Nasa nuo riskit käy läpi aika huolellisesti. Eivät avaruuslennot yleensä tuollaisiin isoihin juttuihin hyydy, vaan mitättömänoloisiin pikkuvikoihin.

daiska
Seuraa 
Viestejä540
Liittynyt29.1.2007
ilaiho
Tietysti kapseli täytyy suunnitella tuossa skenaariossa siten, että se kestää, mikäli laskuvarjo on kiinni kyljessä. Ymmärtääkseni kapselin aerodynamiikalla ei enää ole suurta merkitystä, kun suurinopeusvarjo irroitetaan ja päävarjo avataan. Yksi vaihtoehto olisi tietysti laskeutua mereen samalla tavalla kuin Apollo-alukset laskeutuivat.

Kapselin aerodynamiikalla on merkitystä kun se ensimmäinen varjo avataan. Parhaassa tapauksessakin kapselin massa kasvaisi sillä se tulisi suunnitella kestämään rasitukset jotka tulee aivan eri suunnasta kuin mikään muu merkittävä rasitus lennon aikana ja Orion on ylipainoinen Ares I:lle jo nyt ilman tuommoisia hämäriä ratkaisuja. Huhujen mukaan ollaan palaamassa veteen laskeutumiseen mutta se on juurikin tuon epätoivoisen massa-ongelman takia sillä silloin säästetään maahan laskeutumiseen tarvittava massa. Ja kuten Neutroni jo totesi on räjähtävät pultit luotettavinta tekniikkaa mitä avaruudessa on lennätetty. Räjähtävillä pulteilla hoidetaan rakettivaiheiden irroitus, raketin irroitus laukaisualustasta, hyötylastin suojakuvun irroitus, kuumoduulin nousuvaiheen irroitus laskuvaiheesta ja niin edelleen.

Vierailija
Neutroni
Kyllä mereen laskeutumisessakin on riskinsä. Eikö joku Apollo-kapselikin uponnut ennen kuin se saatiin ylös. Eiköhän Nasa nuo riskit käy läpi aika huolellisesti. Eivät avaruuslennot yleensä tuollaisiin isoihin juttuihin hyydy, vaan mitättömänoloisiin pikkuvikoihin.

Liberty Bell 7 ainakin upposi, ja kalastettiin ylös '99... Minkä ei periaatteessa olisi pitänyt olla mahdollista, sillä alus oli varustettu eräänlaisella syvyyspommilla ihan vaan sen varalta että jos alusta ei saataisi pelastettua se ei myöskään päätyisi Neuvostoliittoon.

Uusimmat

Suosituimmat