Auringon lämpötila.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nopealla googlauksella löysin muutamia kuvaajia auringon lämpötilasta, mutta tismalleen kaipaamaani tietoa en löytänyt. Joskus luin että auringon koronan lämpötila on jopa sen pintaa korkeampi. Olisi kiva löytää jostain kuvaaja, josta ilmenisi millä tavoin lämpötila nousee ja laskee kun edetään auringon ytimestä pinaan ja siitä edelleen riittävän monen miljoonan kilometrin korkeuteen. Wikipediasta löysin kuitenkin seuraavat luvut: korona 5 MK, pinta, 5778 K ja ydin 15,71 MK.

Eräässä sci-fi tarinassa avaruusalukset lensivät auringon koronaan testatakseen aluksensa suojia. Luonnollisesti kaikki ei mennyt aivan odotusten mukaisesti ja alus alkoi putoamaan aurinkoon. Lisäksi koronan lämpötila oli tuolle avaruusalukselle muutenkin vähän liikaa. Silloin tulin miettineeksi, että eikö tuolloin alus olisi voinut pysytelle "turvallisella" alueella pudottautumalla koronan alle. Tietysti sinnekään ei sovi jäädä asumaan, mutta onpa ainakin alhaisempi lämpötila kuin koronassa. Saisi ehkä aikaa aluksen korjaamiseen tai jotain. Luonnollisesti auringon pinta ja sen läheisyys ovat varsin dynaamista seutua, jolloin ollaan altiina erinäisille voimakkaille plasmavirtauksille.

No joo. Se siitä scifistä. Minua myös kiinnostaa tietää muuttuuko auringon lämpötila jyrkästi vai loivasti eri etäisyyksillä ytimestä ja onko muutos lineaarista, logaritmista tai jotain aivan muuta. Yllä mainitun teoreettisen ongleman kannalta oleellista on myös matka, jolla lämpötila muuttuu riittävästi. Wikipedian artikkelia en tietenkään lukenut kokonaan, mutta semmoine kuva jäi, ettei auringosta itseasiassa tiedetä niin hirvittävän paljoa ja monet mielenkiintoiset kysymykset ovat vastausta vailla. Esimerkiksi koronan korkean lämpötilan syystä on vielä käden vääntöä.

Kommentit (11)

Vierailija

Tanskalaisen Christensen-Dalsgaardin aurinkomalli taitaa olla tähänastisista luotettavin ja parhaiten havaintoihin istuva. Eli etäännyttäessä ytimestä lämpötila laskee ytimen lämpötilasta 15 MK etäisyyden mukaan hyvin lineaarisesti aina 0,8 säteen päähän. Tämän jälkeen lämpötila laskee jyrkästi tuohon pinnan lämpötilaan noin 5000 K. Auringon korona on kuitenkin pintaa huomattavasti kuumempi, noin miljoona astetta. Lämpötilamalleissa korona ei ole mukana.

Täältä lisätietoa kyseisestä mallista sekä ihan sen mukaan laskettua numeraalista dataa:

http://bigcat.phys.au.dk/helio_outreach ... ngHA0.html
http://bigcat.ifa.au.dk/~jcd/solar_mode ... l5bi.d.15c

Vierailija

1. Auringon pinnalla tarkoitamme fotosfääriä. Fotosfäärillä on kaikenlaisia lämpötiloja eri korkeuksilla. Klassisen fysiikan (1800 luvun) mukaan fotosfääristä lähtevä säteily muistuttaa mustan kappaleen säteilyä, joka liittyy Stefan-Boltzmannin (...T^4) lakiin ja maksimi intensiteettiä määrää Wienin laki. Tavallisesti tämän suuremman intensiteetin aallonpituus liittyy lämpötilaan joka on luokkaa 5800 ... 6000 Kelvin.

Maan atmosfäärin yläpuolella auringon säteilyspektri poikkeaa kuitenkin huomattavasti klassisen säteilyspektrin muodosta!

2. Auringon pinnan todellisia lämpötiloja saamme selville mittamaalla yksittäisten atomien ja molekyylien spektriviivoja fotosfäärissä:

- hiilimonoksidille (CO) on mitattu minimilämpötila noin. 3800 Kelvin
- kalsiumin (CaII) spektriviivoille (K ja H) on mitattu 4200 ... 4400 Kelvin

Lähde:
The Solar Temperature Minimum and Chromosphere, Eugene H. Avrett
Smithsonian Astrophysical Observatory, Harvard-Smithsonian Center
for Astrophysics.

http://adsabs.harvard.edu/abs/2003ctmf.conf..419A

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005

Korona on äärimmäisen harvaa kaasua. Lämpötila kuvaa aineen energiaa hiukkasta kohti, se on kyllä koronassa korkea, mutta koska hiukkasia on harvassa, niiden pintoja lämmittävä vaikutus on hyvin pieni. Varsinkin verrattuna Auringon säteilyyn, joka koronan etäisyyksillä on erittäin voimakasta.

Vierailija
Behe
Kannattaa lukea myös tämä ketju.

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... mferriitti

Unohdin mainita että se oli prof. Esko Valtaoja joka mainitsi minulle ”uusimman lähteen” jossa puhutaan siitä, että auringon pinnalla ollaan havaittu spektriviivoja joitten lämpötila on 3800 K (+/- 200): " The Solar Temperature Minimum ..."

Professori Koskinen, Hannu (Helsingin yliopisto, avaruusfysiikka) esitti samoihin aikoihin minulle myös näkökohtia auringon lämpötiloista.

(6000 Fahrenheit vastaa 3589 Kelvin tai 3316 C astetta)

Astronomina olen tietenkin seurannut näitä asioita kymmeniä vuosia, ellei lapsuudesta (1940 luvulla) saakka.

Kymmeniä vuosia sitten katsottiin hyvin yleisesti että auringon "pintalämpötila" on korkeampi kuin nykyään ja että auringon keskustan lämpötila on matalampi kuin nykyään.

Täten on merkillepantavaa, että nykyiset arviot monessa suhteessa ovat hyvin lähellä Urantia-kirjan 1930 luvulta peräisin olevia arvoja sekä muitakin tietoja!

Kaikki ilmiöt auringon keskustan, pinnan sekä koronan kohdalla tutkitaan edelleen hyvin intensiivisesti, ja monenlaisia yllättäviäkin asioita on tullut esille viime vuosina.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
HSTa
Unohdin mainita että se oli prof. Esko Valtaoja joka mainitsi [size=150:eufji0qm]minulle[/size:eufji0qm] ”uusimman lähteen” jossa puhutaan siitä, että auringon pinnalla ollaan havaittu spektriviivoja joitten lämpötila on 3800 K (+/- 200): " The Solar Temperature Minimum ..."

Professori Koskinen, Hannu (Helsingin yliopisto, avaruusfysiikka) esitti samoihin aikoihin [size=150:eufji0qm]minulle[/size:eufji0qm] myös näkökohtia auringon lämpötiloista.

Olet turhan vaatimaton, joten korostin tekstiäsi hieman.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
salai
HSTa
Unohdin mainita että se oli prof. Esko Valtaoja joka mainitsi [size=150:2suz6cn5]minulle[/size:2suz6cn5] ”uusimman lähteen” jossa puhutaan siitä, että auringon pinnalla ollaan havaittu spektriviivoja joitten lämpötila on 3800 K (+/- 200): " The Solar Temperature Minimum ..."

Professori Koskinen, Hannu (Helsingin yliopisto, avaruusfysiikka) esitti samoihin aikoihin [size=150:2suz6cn5]minulle[/size:2suz6cn5] myös näkökohtia auringon lämpötiloista.

Olet turhan vaatimaton, joten korostin tekstiäsi hieman.

Mainitut professorit siis lähettivät tietonsa minulle, kun ensin olin kysellyt asiasta. Hyviin tapoihin kuuluu mainita mistä lähdeviitteet ovat peräisin sekä millaisten asiantuntijoitten kanssa on keskustellut asiasta.

Vierailija

Muistelen, että prof. Koskinen piti Kenneth R. Lang tietoja auringosta luotettavina. Seuraava käyrä on netistä, ja tietääkseni alunperin julkaissut Lang:

Itse olen lisännyt kuvaan viivan lämpötilan 6000 Fahrenheit kohdalle, tarkasti ottaen huomioon geometrisesti sitä, että kuvassa on logaritminen lämpötilaskaala.

Vierailija

Kiitoksia. Tämä tyydyttää uteliaisuuden sekä vastaa hypoteettiseen kysymykseeni. Jos siis satut lentämään avaruusaluksellasi aurinkoon ja sattumoisin se vielä kykenee lentämään koronan läpi, mutta alkaakin hajota siinä matkalla, kannattaa parkkeerata auringon pinnalle korjauksien ajaksi. Tämän tiedon hyötyarvo saattaa tosin olla aikalailla nolla vielä satoja ellei tuhansia vuosia. Ehkäpä tulevat sukupolvet osaavat arvostaa tätä aivan eri tavalla.

daiska
Seuraa 
Viestejä548
Liittynyt29.1.2007
Tetrafuran
Kiitoksia. Tämä tyydyttää uteliaisuuden sekä vastaa hypoteettiseen kysymykseeni. Jos siis satut lentämään avaruusaluksellasi aurinkoon ja sattumoisin se vielä kykenee lentämään koronan läpi, mutta alkaakin hajota siinä matkalla, kannattaa parkkeerata auringon pinnalle korjauksien ajaksi. Tämän tiedon hyötyarvo saattaa tosin olla aikalailla nolla vielä satoja ellei tuhansia vuosia. Ehkäpä tulevat sukupolvet osaavat arvostaa tätä aivan eri tavalla.

Öö, vastahan sanottiin ettei nimenomaan kannata parkkeerata auringon pinnalle.

Uusimmat

Suosituimmat