Saako B-kortilla ajella mopoa

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mitenkä on, saako B-kortilla ajaa mopoa.

Kuitekaan autokortissa ei mainita mitään.

Sivut

Kommentit (19)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Eivät siellä autokoulussa tätä kertoneet? Reklamaatiota vaan, vaadi ainakin kahvit

Mopojakin on monenlaisia. Ennen sai automaattisesti AB-kortin, jolla voi ajella sitten mitä tahansa kaksipyöräistä tai vaikka sivuvaunullistakin. En kyllä ajaisi - kerran kokeilin erästä tehokkaampaa mopoa ja keulahan siinä nousi pystyyn, hankala tilanne, kun samalla kaasua tuli väännettyä lisää, kun yritti roikkua mukana... Onneksi on myös kytkin.

Vaativat paljon ajoharjoittelua nuo mopot.

Vierailija

Kertokaas, kun tiedätte kuitenkin...

Miten sellanen koppimopo? Mopoauto tms mikälie häristin... eroaa perus moposta, mankista tai skootterista. Tän ajo-oikeus asian tiimoilta lähinnä.

Olen antanut itseni ymmärtää, että minä: seitkytluvun lopun tuotos, saisin ajella mopolla vaikka ajokortti otettaisiin pois. Liikojen sakkojen tms takia, entäpä tuollaisella koppimopolla, onko eroa? Entä onko sillä eroa onko ajolupa lähtenyt rattijuopumuksen vs ylinopeuden takia?

Vierailija
Owned
Kertokaas, kun tiedätte kuitenkin...

Miten sellanen koppimopo? Mopoauto tms mikälie häristin... eroaa perus moposta, mankista tai skootterista. Tän ajo-oikeus asian tiimoilta lähinnä.

Olen antanut itseni ymmärtää, että minä: seitkytluvun lopun tuotos, saisin ajella mopolla vaikka ajokortti otettaisiin pois. Liikojen sakkojen tms takia, entäpä tuollaisella koppimopolla, onko eroa? Entä onko sillä eroa onko ajolupa lähtenyt rattijuopumuksen vs ylinopeuden takia?

Mopoauto on mopo siinä missä kaksipyöräisetkin. Koneet ovat isompia ja tehokkaampia, mutta huippunopeus on niissäkin rajoitettu 45 km/h:n kohdalle. Eli isoille teillä ei sellaisella ole mitään asiaa.

Vierailija
nuori_urho

Mopoauto on mopo siinä missä kaksipyöräisetkin. Koneet ovat isompia ja tehokkaampia, mutta huippunopeus on niissäkin rajoitettu 45 km/h:n kohdalle. Eli isoille teillä ei sellaisella ole mitään asiaa.[/quote]

Noo, kyllä sellaisella voi ajaa isommallakin tiellä. Itse poljen kesämökilleni koht. isoa tietä pitkin, vaikka nopeuteni on varmasti alhaisempi, kuin mopon/mopoauton.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
tyson
nuori_urho

Mopoauto on mopo siinä missä kaksipyöräisetkin. Koneet ovat isompia ja tehokkaampia, mutta huippunopeus on niissäkin rajoitettu 45 km/h:n kohdalle. Eli isoille teillä ei sellaisella ole mitään asiaa.

Noo, kyllä sellaisella voi ajaa isommallakin tiellä. Itse poljen kesämökilleni koht. isoa tietä pitkin, vaikka nopeuteni on varmasti alhaisempi, kuin mopon/mopoauton.

Moottori- ja moottoriliikenneteillä ei saa ajaa mopoautoilla. Muilla teillä, mukaanlukien valtatiet, saa kyllä ajaa.

Vierailija
Neutroni
tyson
nuori_urho

Moottori- ja moottoriliikenneteillä ei saa ajaa mopoautoilla. Muilla teillä, mukaanlukien valtatiet, saa kyllä ajaa.
Vähän kyllä kummastuttaa tuo sääntö, kun tuollainen mopoauto vie paljon enemän tilaa leveydellään kuin peruskootteri

Vierailija

Vaikka kortti lähtisi ratin takia, niin kyllä mopoautolla tai mankilla saa ajella. Yhdelle tutulle kävi juuri näin.

Vierailija
Volitans
iisti
Vaikka kortti lähtisi ratin takia, niin kyllä mopoautolla tai mankilla saa ajella. Yhdelle tutulle kävi juuri näin.

Saa sitä uneksia, mutta totuus:

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ ... endocument

Entä jos saa ajaa mopolla ilman korttia?

Mopoa saa kuljettaa ilman mopokorttia, jos henkilö on täyttänyt 15 vuotta ennen 1.1.2000.

Turhaa rahastusta koko mopokortti.

Ollilla oli aikanaan mopedi eikä silloin kukaan puhunut mistään mopokorteista. Ollin mopo kulki semmoista vajaata 70-kymppiä.

Nykyään lompuukissa komeilee BC-kortti.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Olli Suomalainen
Ollin mopo kulki semmoista vajaata 70-kymppiä.

Miksi leuhkit täällä rikoksillasi?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat