Tietokone"trollaus"- sijaiselämä netissä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Psykologian kannalta. Mistä tämä ilmiö tulee? Mitä internet merkitsee loppujen lopuksi? Käytän esimerkkinä itseäni:

Itselleni tietokone merkitsee tapaa lepuuttaa mieltäni, kun huilin kotosalla enkä jaksa jutella vaimon kanssa, tapittaa töllöä tms. Tämä korvittaa tavallaan romaanin lukemista, tämä on niinkuin kirja johon voi itse kirjoittaa lukua.

tiede.fi on sen osan tyydyttämistä joka on kiinnostunut psykologiasta, sosiologiasta, ja ihmisten käytöksestä sekä joistain tekniikan ja fysiikan osa-alueista. harrasteitteni purkusivuksi tämä ei käy, hyönteiskuvia ja hyönteistietokanta on netin harrastesivujani, samoin kuin herppi.net, terraarioharrastajien portaali. Luonto, ja pieneläimet ovat minun harrastusteni genius loci, jossa olen loistanut jopa uusilla lajilöydöillä. ja täällä ötököille ei ole riittävästi tilaa. Niin, kuten jotkut ovat huomanneet, kohkaan luonnosta enemmän kuin
Aweb.

Mutta mitä ihmettä netti merkitsee niille ihmisille, jotka juurruttavat itsensä joillekin nettipalstoille kuin täit? Sillä tavoin kuin täit, että myös sottaavat ja loisivat siellä. Häiriköivät, päästävät liikaa persoonaansa ja raakkaamattomia tunteitaan läpi/ilmi? tai ehkä katkeruuttaan?

Mulla on kavereita tosielämässä. Heille voin puhua mitä mielessä liikkuu. Ja sukulaisilleni, ja ennen kaikkea vaimolle.

Mutta jokin Bushman, tai lasse Liittynyt- tms- he laskevat persoonaansa läpi. Se mitä minä ainakin luen rivien läpi- surua, katkeruutta, vihaa. Vihaa, joka joissain tapauksissa voi kehittyä Sanna Sillanpää- tempaukseksi. Bushmanin kohkaus varsinkin vaikutti olevan jo maanisuutta. Mutta miten tuollaiset kehittyvät? Noista saa lukea lehdistä.

Ja toisaalta, miten kehittyvät ne persoonat, jotka saavat tyydytystä spam viesteistä ja lapsellisen uhoavista mielipiteistään? Esim. tuo Olli Suomalainen. En tajua... noin käyttäydyttiin ala- ja ehkä vielä yläasteella... pidäteltyä jotain, joka sitten puretaan häiriköintinä. Vaan, eh, heh, täysikäinen ihminen ei voi purkaa häiriköinninhaluaan huutelemalla livenä mitään. Jos sen nyt tekisi kadulla tai tuttavaseurassa, minä ainakin katsoisin ylhäältä alaspäin hieman vinosti hymyillen...
Surkuhupaisa esityshän se olisi. Jos haluaa häiriköidä, on pidettävä mölyt mahassa. Ai niin, mutta ei netissä TARVITSE.

Kyseessä lienee se, että internet houkuttelee anonyymiudellaan esiin ihmisten pimeät puolet ja ne mielihalut jotka normaalisti on haudattu iän karttuessa. vaan kypsyys/hillintä puuttuu/heikkenee joiltain, ja pidäkkeettömät tunnetilat pääsevät irti.

Neonomiden haluaisin jatkavan tästä. Tämä on kiinnostava asia, egosentrinen kehitys/degeneraatio virtuaalin kautta meidän lajillamme. Sen tuomat ilmiöthän ovat huolestuttavia.

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija
taiteilijatyyppi
Luonto, ja pieneläimet ovat minun harrastusteni genius loci, jossa olen loistanut jopa uusilla lajilöydöillä. ja täällä ötököille ei ole riittävästi tilaa. Niin, kuten jotkut ovat huomanneet, kohkaan luonnosta enemmän kuin
Aweb.

Minä olen pääasiassa lukenut tätä, vasta nyt tänä kesänä lomalla olen ottanut keskusteluihin enemmän osaa. Foorumi on mielestäni poikkeuksellisen sekaisin, täältä löytyy myös viljalti hulluja ja enemmän hulluja. Maaniset kaudet näkyy selvästi. Kylähullut, kiihkovasemmistolaiset, julistajat, uskovaiset sekä perinteiset trollit työntävät toisilleen viestiä viestin perään.

Kuten sanoin tässä toisessa ketjussa: Tällä foorumilla käydään totaalista sotaa. Ayla taisi sanoa, että voi johtua siitä ettei ole aktiivisesti moderoitu.

Eikä täällä kannata niistä ötököistäsi mainita. Zoofilisti-siipi varmaan kiihoittuisi. Viittaan tässä nyt yhteen toiseen ketjuun jonka aina vahingossa olen tässä avannut.

Vierailija

Itse roikun täällä, koska tämä on suhteellisen nopeatempoinen foorumi, jossa vastaukset ja mielipiteet tulevat suht niopeasti.
Lisäksi, täältä löytyy "kirjanoppineita", joilla on faktatietoa asioita.
On myös "faktatietonsa" vangiksi jääneitä, jotka luulevat tietävänsä kaiken.
Aiemmin mielipiteet perusteltiin paremmin, nyt on trollaus on alentanut keskustelujen tasoa todella pahasti.
Lisäksi täällä on ikuinen uskonto / ateismi harha, jossa kaikki tietellisesti todistamaton tai uusiin näkökulmiin pyrkivä keskustelu tyrehdytetään heti, uskonnon tai vastaavan tuputtamisena.
Silti täältä löytyy paljon opittavaa ja mielenkiintoisia mielipiteitä.
Monesti tuntuu, että varsinkin joillakin tekniikan ja avaruuden foorumeilla, ei eroteta metsää puilta vaan jäädään taistelemaan jostakin detaljeesta, mutta se kai on " tiede" foorumin oikeus.

Vierailija
taiteilijatyyppi
Itselleni tietokone merkitsee tapaa lepuuttaa mieltäni,

Minulle merkitsee internetissä roikkuminen joskus tiedon hakua mutta useimmiten ajanviettoa ja mielipiteitten vaihtoa toisten kanssa. Aikansa kun roikkuu samoissa paikoissa, tuntuu aika kotoisalta. Minä en aio alkaa "saarnata" sen enempää, työ odottaa.
Hyvää päivän jatkoa.

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005
taiteilijatyyppi

Kyseessä lienee se, että internet houkuttelee anonyymiudellaan esiin ihmisten pimeät puolet ja ne mielihalut jotka normaalisti on haudattu iän karttuessa. vaan kypsyys/hillintä puuttuu/heikkenee joiltain, ja pidäkkeettömät tunnetilat pääsevät irti.

Taisit juuri selittää 99.9% "trolliudesta". Luulen että usein myös on kyse kyvyttömyydestä ymmärtää sitä tosiasiaa että muut keskustelijat ovat ihan oikeita ihmisiä.

Ajattelen usein kyseessä olevan lievän version narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.

"Henkilöitä, joilla on narsistinen persoonallisuushäiriö arvioidaan olevan noin 1 % väestöstä ja 2-16 % potilasaineistosta. Narsistinen persoonallisuushäiriö on oireyhtymä, johon kuuluvat muun muassa seuraavat
piirteet: itsekeskeisyys, manipuloivuus, hallitsevaisuus ja tunteettomuus.
Tunnetasolla tällainen ihminen on pinnallinen, impulsiivinen, kateellinen, toisia omiin tarpeisiinsa käyttävä, ihailua vaativa, itsestään ja ominaisuuksistaan suuria kuvitteleva, vastuuton, ei koe syyllisyyden tuntoa ja lisäksi hänellä on empatian puute. Hän ei ota riittävästi huomioon muita ihmisiä tai heidän tarpeitaan ja oikeuksiaan, vaan käyttäytyy ylimielisesti ja röyhkeästi. Hänellä ei ole kykyä tai halua myötäeläytyä toisen tilanteisiin tai tunteisiin. Narsismin avulla hän suojautuu pienuutta, avuttomuutta, keinottomuutta, kateutta ja riippuvuutta vastaan." Lähde: http://www.narsistienuhrientuki.info/in ... &valikko=2

Tuo edellä oleva lista tuntuu jotenkin tutulta. Etten sanoisi: trollimaiselta.

Vierailija

Internet houkuttelee anonyymiudellaan esiin ihmisten pimeät puolet ja ne mielihalut jotka normaalisti on haudattu iän karttuessa. Vaan kypsyys/hillintä puuttuu/heikkenee joiltain, ja pidäkkeettömät tunnetilat pääsevät irti...hmmmm…

Joskus vaan olisi ehkä hyvä irrottaa itsensä mielestään, kuvitteelisesta minästään, kuvitelluista aivoistaan. Kasvaessamme kohti totuutta, huomaamme, ”minä” kuvitelma muuttuu, totuus ei....mieli, aivot luovat puhtaasti kuvitteellisen järjestyksen kaaokseen. Universumin kuvitellusti järjestynein paikka on hyvä paikka piilotella totuudelta, luoda itselleen pysyvä minä tunne, mutta kuten varmaan olette ymmärtäneet, aivot surkastuvat, lopulta ne mätänevät ja madot tekevät niistä multaa, uusi alku, uusille elämän kukille. Onneksi näin, eläköön kaaos koneisto. Kuka helvetti nyt haluaisi muistaa olevansa muuttumaton? Vain muutos on varmaa, paitsi yhdessä, elämässä, totuudessa, tietoisuudessa, rakkaudessa…jne..-. kutsu miksi tykkäät. Mielellään pystyy vaikuttamaan kaaokseen, siitä voi tehdä juuri semmoisen kuin ”minä” pystyy, haluaa. Joten valittaminen on asia, jota tietoisuus ei suostu ymmärtämään, se pitää valitustanne pyyntönä saada lisää tilaamaanne. Syyllinen on aina kuviteltu ”minä”, elämässä, tietoisuudessa, rakkaudessa ei ole mitään vikaa.. . Se on täydellinen. Vain mieli pystyy siitä olemattomilla kuvituksillaan, painajaisillaan, tekemään jotain muuta. Siksi yhteiskuntamme on mitä on, mielen tuotos, palvelemme mieltä, emme tietoisuutta, totuutta. Mutta mielelleen voi sanoa bye, bye, koska vain. Mielen kuolema on viisauden alku, ja valituksen loppu, silti pelko, mielen liiallinen muutos, saa meidät liian usein palaamaan omaan turvalliseen, mielen pikku vankilaan. Pelko, että unohtaisimme ”minämme” saa meidät pakenemaan, mutta ”minä” on häviäjä. Saalistaja on mestarisi, palvele sitä pelkäämättä.
Itse haluan irrotella verbaalisesti, symbolisesti… mielettömästi… yhteiskuntamme on luotu juuri siten, että vain lapsi, kirjailija, tai runoilija, tai taiteilija...jne saa ”virallisen” luvan irrotella. "Normaali" mielikuvitus hirviö, ehkä vasta kun on nonverbaalisessa tilassa, lamauttavassa kännissä. Paskat sanon minä, olemme kaikki taiteilijoita omassa rajattomassa maailmassamme. Tekeminen , jopa pippelin venytys on taidetta. Se että, minua ei ymmärretä, johtuu siitä, että minua ei ole, tarkoitan puhtaasti sitä, että joku ”erillinen” egopönttö, ei ymmärrä omaa mielikuvitustaan. Minä kunnioitan kaikkea elävää, tietoisuutta, joka kattaa kaiken näkemäni. Minä olen elämän, tietoisuuden nöyrin palvelija, elän sen ehdoilla, en tämän mielessämme kuvitellun mielikuvitus vartijan, yhteiskuntamme, ja siinä asuvien egopönttöjen ehdoilla. Jokainen ihminen luo lopulta oman yhteiskuntansa, missä elää, mitä näen on teille vain hullun uni, mitä näen, on vain mielikuvitusta, unta, jota yhteinen tietoisuutemme luo, tehkää siitä mieleinen, ja lakatkaa valittamasta

Minä olen valinnut tietoisesti kuun pimeä puolen… te seuraatte askeliani.
Elämä,muutos, joki….lopulta ne virtaavat aina mereen… rakkaudella, toivotan teidätkin tervetulleeksi yhteiseen mereemme…

Rakkaat ystävät, älkää ottako henkilökohtaisesti, ellette ole täysin varmoja kuka tuo henkilö on, tarkoitukseni ei ole satuttaa itseäni…räjäytellä vain tarpeettomia päitäni, palvelemaan totuutta.

T: Monipäinen monsteri, Chaos Warrior.

Taisin juuri selittää 100% "trolliudesta", löytäkää ja kohdatkaa tuo ”trolli” itsessänne.

Mielikuvitus on tietoa tärkeämpää(Albert Einstein) Miksiköhän muuten sanoi näin? Hmmmm....

Vierailija
Finlandes

Taisit juuri selittää 99.9% "trolliudesta". Luulen että usein myös on kyse kyvyttömyydestä ymmärtää sitä tosiasiaa että muut keskustelijat ovat ihan oikeita ihmisiä.

Jokainen voi myös vaikuttaa itse siihen, että kertooko itsestään henkilökohtaisia asioita, esim ammattinsa, idolinsa, musiikkimakuaan, lempiohjelmiaan, uskoa, sairauksiaan. Ei siinä henkilöllisyys paljastu.

Uskon että narsistit voitetaan kertomalla itsestään enemmän. On oltava yksi asia, mikä on hänen kanssaan yhteistä, ja silloin narsistin korttitalo romahtaa, ja hän haluaakin murskata mieluummin jonkun muun kuin sinut. Olen tutkinut asiaa. Kommentoin asioita laidasta laitaan, mutta tämä on yksi asia mistä tiedän oikeasti jotain.

Vierailija
no_regret
etsin seksi objektia.

Seksiobjekti on yhdyssana.

Mitä itse keskusteluun tulee niin silmiin pisti ainakin kaksi liian pitkää viestiä joista toinen on aloitusviesti. Ei jaksa lukea.

Jukka Ruukki

- Ilmaise itsesi selkeästi. Perustele väittämäsi. Lyhyt ja ytimekäs viesti tulee todennäköisimmin luetuksi.
Vierailija

opettaja korjaa koulussa ...

pedantti netissä.

mut vedän edelliset viestit takas ...

eli sorry vaan, fontti on aika pientä...

luin että "...seksielämä netissä". taitaa puutos vaivata.

en siis tiedäkään mitään tästä "elämästä"

mirab
Seuraa 
Viestejä3017
Liittynyt30.4.2007
Finlandes

Ajattelen usein kyseessä olevan lievän version narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.

"Henkilöitä, joilla on narsistinen persoonallisuushäiriö arvioidaan olevan noin 1 % väestöstä ja 2-16 % potilasaineistosta. Narsistinen persoonallisuushäiriö on oireyhtymä, johon kuuluvat muun muassa seuraavat
piirteet: itsekeskeisyys, manipuloivuus, hallitsevaisuus ja tunteettomuus.
Tunnetasolla tällainen ihminen on pinnallinen, impulsiivinen, kateellinen, toisia omiin tarpeisiinsa käyttävä, ihailua vaativa, itsestään ja ominaisuuksistaan suuria kuvitteleva, vastuuton, ei koe syyllisyyden tuntoa ja lisäksi hänellä on empatian puute. Hän ei ota riittävästi huomioon muita ihmisiä tai heidän tarpeitaan ja oikeuksiaan, vaan käyttäytyy ylimielisesti ja röyhkeästi.

Tällainen tuli mieleen esim. Dr. Strange_lovesta.
Trollauksen tarvetta kiihdyttää myös se, että maltillinen pohdittu kirjoittelu jää helposti huomiotta, mikä tietenkin turhauttaa. Kun kirjoittaa sopivan provokatiivisesti, saa kommentteja.

Tällainen on tietenkin jännääkin, pystynköhän kyykyttämään tuotas vastapuolen jengiä.

Rere väittää: Israel on rasistinen ja ihmisoikeuksien vastainen
"vihapuhetta saa tehdä kunhan kohde on juutalainen"
Sianliha on Israelissa kielletty
Maailmanpankki kirjoitti: MENA-maiden non-oil-vienti on paljon suurempi kuin Suomen.

Vierailija
Boysen

Uskon että narsistit voitetaan kertomalla itsestään enemmän. On oltava yksi asia, mikä on hänen kanssaan yhteistä, ja silloin narsistin korttitalo romahtaa, ja hän haluaakin murskata mieluummin jonkun muun kuin sinut. Olen tutkinut asiaa. Kommentoin asioita laidasta laitaan, mutta tämä on yksi asia mistä tiedän oikeasti jotain.

Selitähän tarkemmi. (Mun yks mimmi saatto olla narsisti, joten toi kiinnostaa.)

Vierailija

Huomionkipeyttä ja hauskanpitoa. Joskus yläasteella tuli itse kirjoiteltua chatteihin kaikenlaista, mutta äkkiä se into lopahti. Siksi mietinkin, miten tiede.fi:n trollit saavat niin paljon nautintoa kirjoittelustaan, etteivät malta millään lopettaa?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat