Ihmispelko auttaa selviytymään.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Yle kirjoittaa: http://www.yle.fi/uutiset/24h/id67816.html

Lainaus:

"Estyneet nuoret masentuvat muita herkemmin
Julkaistu 21.08.2007, klo 06.52

Estyneet ja pelokkaat nuoret ovat muita suuremmassa vaarassa sairastua masennukseen, kertoo uusi saksalaistutkimus...

...Sosiaalinen ahdistushäiriö on varhaisvuosina alkava häiriö, jota poteva pelkää uusia ja outoja tilanteita ja pyrkii välttämään niitä. Häiriötä sairastavat ovat myös poikkeuksellisen arkoja ja varovaisia kohdatessaan vieraita aikuisia ja lapsia."

Täytyy myöntää, etten ymmärrä tällaista logiikkaa. Ihmisen pelko on mielestäni luonnollista ja auttaa ihmistä selviytymään väkivallan kohteeksi joutumiselta. Ihmisen pahin vihollinenhan on nimenomaan toinen ihminen.

Itse pelkään outoja ihmisiä ja siksi en ole vielä joutunut ammutuksi, puukotetuksi tai vesurilla lyödyksi. Siksi jokaisen ihmisen tulisi välttää toisen ihmisen kohtaamista niin paljon kuin mahdollista. Kaupassa käyminen ja muu välttämätön on tietysti pakko suorittaa.

Sivut

Kommentit (78)

asdf
Seuraa 
Viestejä11063
Liittynyt16.3.2005
Ertsu
Siksi jokaisen ihmisen tulisi välttää toisen ihmisen kohtaamista niin paljon kuin mahdollista.

Kyllä. Sillä tyylillä pääsee pitkälle.

Vierailija
Ertsu

Täytyy myöntää, etten ymmärrä tällaista logiikkaa. Ihmisen pelko on mielestäni luonnollista ja auttaa ihmistä selviytymään väkivallan kohteeksi joutumiselta. Ihmisen pahin vihollinenhan on nimenomaan toinen ihminen.

Itse pelkään outoja ihmisiä ja siksi en ole vielä joutunut ammutuksi, puukotetuksi tai vesurilla lyödyksi. Siksi jokaisen ihmisen tulisi välttää toisen ihmisen kohtaamista niin paljon kuin mahdollista. Kaupassa käyminen ja muu välttämätön on tietysti pakko suorittaa.

Ihminen on kuitenkin laumalaji. Vasta modernin myötä on tullut mahdolliseksi että ihminen on suurimman osan ajastaan yksin. Tämä on erittäin poikkeuksellista ihmisen lajihistoriassa, varhaisemmissa keräily- ja metsästyskulttuureita leimaa enemmänkin jatkuva yhdessäolo. Toisen ihmisen seura kuitenkin parhaimmillaan, rentouttaa, antaa energiaa ja turvaa. Tuosta tutkimuksesta en tiedä, korrelaatio on mitä ilmeisemmin selkeä, yksin olo ei ole ihmiselle hyväksi, mutta toisaalta taipumus masennukseen aiheuttaa eristäytymistä. Tärkeä tieto kuitenkin ihan varhaisen opetuksen kannalta huomioida häiriköiden lisäksi myös eristäytymiseen taipuvaisia yksilöitä myöhempien ongelmien välttämiseksi.

Kannattaa tosiaan miettiä näitä asioita uudemman kerran, jos oletusarvoisesti pidät toisia ihmisiä uhkana. Taustalla on varmasti koulukiusaamista (kuten minullakin) tai vastaavaa, mutta tervettä epäluuloisuutta tuo ei ole.

Vierailija
kaima

Ihminen on kuitenkin laumalaji. Vasta modernin myötä on tullut mahdolliseksi että ihminen on suurimman osan ajastaan yksin.

Ihminen on kuitenkin normaalina laumaeläimenä pelkästään sellaisten ihmisten seurassa, jotka hän tuntee.

Nykymaailman megayhteisöt, joissa lähes kaikki vastaantulijat ovat täysin outoja, on hyvin epänormaali elinympäristö ihmiselle.

Vierailija
Kaima
Toisen ihmisen seura kuitenkin parhaimmillaan, rentouttaa, antaa energiaa ja turvaa.

Ei rentouta. Siinä saa koko ajan jännittää, että mitäköhän teen taas väärin tai osaankohan nyt olla tuon toisen mieliksi. Sanomisiaan saa varoa jatkuvasti, varsinkin naisseurassa. Naiset suuttuvat tai loukkaantuvat mitä kummallisimmista asioista. Mitään ei saisi sanoa eikä mistään olla mitään mieltä.
Kannattaa tosiaan miettiä näitä asioita uudemman kerran, jos oletusarvoisesti pidät toisia ihmisiä uhkana. Taustalla on varmasti koulukiusaamista (kuten minullakin) tai vastaavaa, mutta tervettä epäluuloisuutta tuo ei ole.

Toinen ihminen ON aina uhka, eikä vain minun mielestäni. Voisit lukea vähän uutisia.
mvd
Nykymaailman megayhteisöt, joissa lähes kaikki vastaantulijat ovat täysin outoja, on hyvin epänormaali elinympäristö ihmiselle.

Pitää täysin paikkansa. Pidän jopa ihmisarvoa alentavana, että joidenkin pitää työskennellä palvelualalla, jossa joutuu koko ajan kohtaamaan outoja ihmisiä. Minua ei saisi suin surminkaan palvelualalle. Tehtaassa on sen sijaan aina tuttu porukka.

Vierailija
mvd
Ihminen on kuitenkin normaalina laumaeläimenä pelkästään sellaisten ihmisten seurassa, jotka hän tuntee.

Totta. Mitä suurempi kaupunki, sitä anonyymimpi on. Toisaalta suurissa yhteisöissä on mahdollista kuitenkin luoda laajempia sosiaalisia verkostoja. Myös parinvalinnassa on vaihtoehtoja hiukan enemän kuin entisaikojen kyläyhteisöissä, missä monasti joutui naimaan sukulaisiaan.

Vierailija
Ertsu

Ei rentouta. Siinä saa koko ajan jännittää, että mitäköhän teen taas väärin tai osaankohan nyt olla tuon toisen mieliksi. Sanomisiaan saa varoa jatkuvasti, varsinkin naisseurassa. Naiset suuttuvat tai loukkaantuvat mitä kummallisimmista asioista. Mitään ei saisi sanoa eikä mistään olla mitään mieltä.

On itse tullut tuota mielenterveyttä harrastettua ja tuolta pohjalta voisin sanoa että kärsit jonkinasteisesta sosiaalisesta jännityksestä / ahdistuksesta. Jos olet kovin nuori niin sinulla on luultavasti aikaa päästä siitä iän kanssa yli, mutta jos tilanne johtaa eristäytymiseen ihmissuhteista niin kannattaa melkein käydä juttelemaan jonkun kanssa.

Toinen ihminen ON aina uhka, eikä vain minun mielestäni. Voisit lukea vähän uutisia.

Ihmiset tapaavat toisiaan jatkuvasti, vain äärettömän pieni murto-osa näistä tilanteista johtaa väkivaltaan. Suurin osa väkivallassa esim suomessa tapahtuu ryyppyporukoissa jonkun epämääräisen riidan jälkeen tai kaupungilla aamuyöstä aggressiivisten nuorten miesten toimesta. Tälläisiä tilanteita voi aivan hyvin pyrkiä välttämään. Niistä miljoonista ja miljardeista "ihan normaaleista" kohtaamisista ei uutisissa tietenkään kirjoiteta, "kaupan täti hymyili ja oli ystävällinen" ei ole mikään uutinen.

Pitää täysin paikkansa. Pidän jopa ihmisarvoa alentavana, että joidenkin pitää työskennellä palvelualalla, jossa joutuu koko ajan kohtaamaan outoja ihmisiä. Minua ei saisi suin surminkaan palvelualalle. Tehtaassa on sen sijaan aina tuttu porukka.

Ihmiset ovat erilaisia.

Vierailija
Ertsu
Itse pelkään outoja ihmisiä ja siksi en ole vielä joutunut ammutuksi, puukotetuksi tai vesurilla lyödyksi. Siksi jokaisen ihmisen tulisi välttää toisen ihmisen kohtaamista niin paljon kuin mahdollista.

Näin jälkeenpäin katsottuna, niin minun henkilökohtaisesti olisi kannattanut ottaa vaikka vesurista tai tulla ammutuksi, mieluummin kuin vältellä ihmisiä nuorempana. Vaikka nyt puuttuisi käsi tai jalka niin olisi kuitenkin ehkä elämisen arvoinen elämä. Millään ei tuhoa tulevaisuuttaan niin varmasti kuin eristäytymällä.

Vierailija
mvd

Totta tuokin, olemme eritäytyneitä suurina massoina. Jatkuva vieraiden katseiden arvioitavana oleminen tätä myöhäismodernia olemistamme kieltämättä leimaa. Tämä yhdistettynä erillisiin yksilöihin synnyttää kaipuun murtaa edes hetkellisesti yksinäisyys sulautumalla isoihin massoihin, rock -konserteissa, urheilutapahtumissa, teknoreiveissä. Tälläinen itsensä sulauttaminen on sinänsä ihmiselle aika lajityypillistä ja se on aina kulttuurissa saanut joitain muotoja, esim liikkeiden sovittaminen saman rytmin tahtiin on aika universaali yhdessäolon tapa.

Vierailija
mvd

Aivan. Muinoin vieras lauma tuli usein sotaisissa tai ryöstelytarkoituksessa, joten oli syytäkin olla varuillaan.

Vierailija
Pringles

Näin jälkeenpäin katsottuna, niin minun henkilökohtaisesti olisi kannattanut ottaa vaikka vesurista tai tulla ammutuksi, mieluummin kuin vältellä ihmisiä nuorempana. Vaikka nyt puuttuisi käsi tai jalka niin olisi kuitenkin ehkä elämisen arvoinen elämä. Millään ei tuhoa tulevaisuuttaan niin varmasti kuin eristäytymällä.

Tuo on aivan varma. Jos pelkää esimerkiksi väkivaltaa niin hankkii vaikka vähän enemmän massaa ympärilleen niin saa enemmän itsevarmuutta. Toinen neuvo on suhtautua lajitovereihin ystävällisesti niin he tekevät suurella todennäköisyydellä myös itse näin. Harva joutuu väkivallan uhriksi aivan sattumalta.

Muutenkin nykyinen elämäntapa on äärimmäisen turvallinen, metsästys- ja keräily-yhteisöissä riski kuolla väkivaltaisesti oli moninkymmenkertaisesti suurempi kuin nykyisessä "turvayhteiskunnassa", jossa on omat riskinsä, mutta jotka kuitenkin voidaan paikantaa ja minimoida.

Vierailija
kaima
Pringles

Tuo on aivan varma. Jos pelkää esimerkiksi väkivaltaa niin hankkii vaikka vähän enemmän massaa ympärilleen niin saa enemmän itsevarmuutta. Toinen neuvo on suhtautua lajitovereihin ystävällisesti niin he tekevät suurella todennäköisyydellä myös itse näin. Harva joutuu väkivallan uhriksi aivan sattumalta.

Muutenkin nykyinen elämäntapa on äärimmäisen turvallinen, metsästys- ja keräily-yhteisöissä riski kuolla väkivaltaisesti oli moninkymmenkertaisesti suurempi kuin nykyisessä "turvayhteiskunnassa", jossa on omat riskinsä, mutta jotka kuitenkin voidaan paikantaa ja minimoida.

Kertokaas vielä lyhyesti, miksi pitäisi hakeutua seuraan, kun yksin on mukavampi ja rennompi olo ? Mitä vikaa syrjäytymisessä on ?
Ihan nuorena pelkäsin kyllä matkustaa esim bussissa. Piti olla oma auto alla, että uskalsi mennä johonkin. Nykyisin en pelkää, mutta aina se henkisesti vähän raskasta on. Sen huomaa vasta kotiin palattua.

Joskus 6-7 vuotta sitten sain taas opetuksen ihmislajin arvaamattomuudesta. Lauloin karaokella ja sain hyvät aplodit. Istuin jo paikallani, kun mieshenkilö lähestyi aivan kuin kysyäkseen jotain. Kun hän pääsi lähemmäksi, läsäytti hän nyrkillä naamaani mitään sanomatta niin, että alahuuli aukesi ja vuoti verta. En edes yrittänyt mennä tuon itseäni isomman päälle, vaan nuolin haavani ja poistuin. Kävin toki karaokella senkin jälkeen, mutta opin sen, että ketään ei saa päästää liian lähelle.

Vierailija

Mullon se periaate, että jos joku tulee metriä lähemmäksi, niin sanon sille että älä tule niin lähelle. Jos hän edelleen tulee "turva-alueeni" sisään, niin "poistan" hänet siitä. Jos joku viinanarkki tulee liikaa iholle kielloista huolimatta, niin nyrkki mäjähtää kasvoihin niin että nenä menee littuun.

Mutta, tämähän tietysti on uhoamista vainen, sillä en koskaan poistu kotoa kuin kauppaan. Silloinkin niin, että muut ovat vielä töissä ja kauppa on tyhjä.
Kyllähän suurin yksittäinen uhka ihmiselle, on toinen ihminen. Ja on pelkästään järkevää toimia tiedostaen tämän. Kannattaa aina olla valmiina toimintasuunnitelma erilaisten uhkien varalle.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

tietty turva-alue eli etäisyys, jonka päähän me voimme päästää vieraan lajikumppanimme tuntematta oloamme kiusaantuneeksi. Olen lukenut puhuttavan henkilökohtaisesta tilasta. Henkilökohtaisen tilan suuruus vaihdellee sen mukaan, miten tiheään asutussa ympäristössä kukin Homo sapiens -yksilö elelee. Tämän käsityksen mukaan esimerkiksi suurkaupungissa asuvien japanilaisten henkilökohtainen tila on pienempi kuin suomalaisten.
Henkilökohtainen tila -käsitteen ymmärtää hyvin tilanteessa, jossa humalainen tunkee sössöttävän olemuksensa likelle satunnaisesti keskustelukumppanikseen pakottamansa ihmisen kasvoja. Tuolloin ei selväpäisen henkilön tee mieli juttusille vaan etääntyminen tunkeilijasta houkuttaa, ilmeisesti riippumatta siitä, millaista asiaa toinen suoltaa.

Vierailija
Ertsu

Kertokaas vielä lyhyesti, miksi pitäisi hakeutua seuraan, kun yksin on mukavampi ja rennompi olo ? Mitä vikaa syrjäytymisessä on ?
Ihan nuorena pelkäsin kyllä matkustaa esim bussissa. Piti olla oma auto alla, että uskalsi mennä johonkin. Nykyisin en pelkää, mutta aina se henkisesti vähän raskasta on. Sen huomaa vasta kotiin palattua.

Yksinäisyys on asia johon tottunut ei enää oikeastaan edes huomaa sitä kun se on niin luonnollinen tapa olla maailmassa. En nyt osaa oikein kauhean tiiviisti kertoa mitä hyötyä lajitovereista on, mutta noin yleisesti hyvät ihmissuhteet ovat tärkeitä niin psyykkiselle kuin fyysisellekin hyvinvoinnille. Ihmistä ei ole tarkoitettu olemaan yksin. Itsekin opetellut olemaan toisten seurassa vasta kypsemmällä iällä enkä yhtään kadu vaikeaa ja ahdistavaa harjoitteluvaihetta.

Nykyisin noita ongelmia osataan kuitenkin hoitaa, esim kevyttä SSRI -lääkitystä kannattanee kokeilla jos ongelmat ovat olleet pitkäaikaisia. Pitkäaikainen vaikka sosiaalisperäinen stressi ja ahdistus ovat kuitenkin keskushermostolle melkoinen rasite ja lääkitys voi auttaa aivoja palautumaan normaalimpaan tilaan. En ole psykiatri enkä ketään voi diagnostisoida, mutta itse olen saanut apua lääkityksestä ja terapiasta. Apua on tarjolla kunhan ottaa itse ensi askeleet sen hakemiseen, kärsimys ei kuulu ihmiselämään mitenkään itsestään selvänä vaan sitä voi omin ponnistuksin muiden tuella pyrkiä vähentämään.

Joskus 6-7 vuotta sitten sain taas opetuksen ihmislajin arvaamattomuudesta. Lauloin karaokella ja sain hyvät aplodit. Istuin jo paikallani, kun mieshenkilö lähestyi aivan kuin kysyäkseen jotain. Kun hän pääsi lähemmäksi, läsäytti hän nyrkillä naamaani mitään sanomatta niin, että alahuuli aukesi ja vuoti verta. En edes yrittänyt mennä tuon itseäni isomman päälle, vaan nuolin haavani ja poistuin. Kävin toki karaokella senkin jälkeen, mutta opin sen, että ketään ei saa päästää liian lähelle.

Känniset ihmiset ovat arvaamattomia, tämä on selvä. Ei ehkä kuitenkaan kannattane tuosta yhdestä satunnaisesti humalaisesta kohtaamisesta yleistää koko ihmiskuntaan.

Vierailija
kaima
Apua on tarjolla kunhan ottaa itse ensi askeleet sen hakemiseen, kärsimys ei kuulu ihmiselämään mitenkään itsestään selvänä vaan sitä voi omin ponnistuksin muiden tuella pyrkiä vähentämään.

Mikä kärsimys ? Eikö kärsimys ole sitä, minkä itse kokee kärsimykseksi ?
Miksi pitäisi hakea apua sellaiseen kärsimykseen, josta ei kärsi ?

Ai niin. Norsut varmaan tervehtivät toisiaan kärsimällä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat