Satatuhatta nuorta työelämän ja koulutuksen ulkopuolella

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Suurin riski on toisen asteen ammatilliset opinnot keskeyttäneillä

Satatuhatta nuorta työelämän ja koulutuksen ulkopuolella

STT–ANU RASKU-SH, 21.8.2007

Lähes sadallatuhannella alle 25-vuotiaalla nuorella ei ole koulutusta, eivätkä he käy töissä. Lääninhallituksen sivistystoimentarkastajan Erik Häggmanin tekemän selvityksen mukaan vuonna 2004 yli 50 000 nuorta oli työttömänä ja lähes 45 000 kokonaan työelämän ja koulutuksen ulkopuolella. Tämä tarkoittaa, että nuoret eivät olleet töissä, työttöminä työnhakijoina, koulutuksessa, armeijassa, ulkomailla eivätkä kotona lasta hoitamassa.

- Kun lähes 15 prosenttia 15-24-vuotiaista on koulutuksen ja työelämän ulkopuolella, kyseessä on valtava polarisaatio-ongelma. Varsinkin kun ulkopuolisuus uhkaa jäädä monelle pysyväksi, Häggman sanoo.

Suurin osa pudokkaista on toisen asteen ammatillisen koulutuksen keskeyttäneitä nuoria. Häggmanin mukaan keskeyttämisprosentit vaihtelevat sekä koulujen että opintoalojen välillä eikä yksittäistä syytä lopettamiseen ole. Merkittävänä seikkana Häggman näkee kuitenkin sen, ettei oppilailla ole toisen asteen opinnoissa vaadittavaa perusosaamista.

- Se ettei osata matematiikkaa kunnolla, on yleisin syy. Myös puutteet äidinkielen taidoissa sekä luki- ja oppimisvaikeudet vaikuttavat.

Häggmanin mukaan myös ammatillisten opintojen teoreettisuus ja väärä alavalinta laskevat rimaa opintojen keskeyttämiseen.

"Seurantajärjestelmään panostettava"

Lääninhallituksen muistion mukaan todennäköisyys jäädä pelkälle peruskoulupohjalle on suuri, jos nuori ei pääse viimeistään 20-23-vuotiaana kiinni toisen asteen koulutukseen.

- Ulkopuolisuus on samalla tavalla pysyvä perintö kuin sukupolvinen työttömyyskin. Jos vanhempi on työttömänä, niin todennäköisyys myös nuoren työttömyyteen kasvaa.

Häggman sanoo, että nuorten putoaminen koulutuksen ja työn kelkasta voitaisiin estää ennen kaikkea tehokkaalla seurantajärjestelmällä. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi kunnat huolehtisivat nuorista peruskoulun päätyttyä ja tarjoaisivat vaihtoehtoja koulutukseen ja työelämään kiinni pääsemiseksi. Häggmanin mukaan seuranta voitaisiin toteuttaa helposti esimerkiksi sähköistä yhteishakujärjestelmää käyttämällä.

Myös oppilaiden ohjaukseen ja oppilashuoltoon tulisi Häggmanista saada muutosta ja ennen kaikkea lisää resursseja.

- Luokkakokoja ja oppilasryhmiä pitäisi huomattavasti pienentää, jotta kaikille voitaisiin antaa tasavertaiset oppimisen palvelut. Myös erilaiset oppijat tulisi ottaa paremmin huomioon, ja heidät pitäisi erityisopetuksen sijaan ennemmin integroida normaaliin luokkaan.

Häggmann huomauttaa, että nyt saadut tulokset ovat jyrkässä ristiriidassa Suomen koulutuspoliittisten tavoitteiden kanssa. Hän puhuu jopa koulutuspoliittisesta heitteillejätöstä.

- Hallitus on sanonut, että Suomen tavoite on saada koko ikäluokalle toisen asteen osaamista. Tämä selvitys osoittaa, että siihen on vielä jumalattoman pitkä matka.

Työpajan kautta unelma-ammattiin

- Oman oivalluksen herääminen. Se, että elämä voi olla mukavampaa kun siinä on jokin rytmi, kiteyttää projektipäällikkö Pirjo Huuhtiainen nuorisoasiankeskuksen työpajojen idean.

Työpajoissa nuoret pääsevät tutustumaan monenlaisiin ammattialoihin aina kotieläintilalta kulttuuriin. Pajajaksot kestävät parista kuukaudesta vuoteen ja palkkaa maksetaan koulutuksen ja tehtävän mukaan.

Huuhtiainen sanoo monen pudonneen tyhjän päälle väärien uravalintojen takia. Myös kieliongelmat ja oppimisvaikeudet ajavat useat nuoret koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle.

- Yhdenkin nuoren kohdalla kukaan ei ollut koskaan kiinnittänyt mitään huomiota siihen, että olisi tarvittu vain jokin oppimiskikka, joka olisi pitänyt ottaa käyttöön.

Huuhtiaisen mukaan suurin osa pajoissa työskennelleistä nuorista kokee saaneensa eväitä tulevaan elämään.

- Käydään keskusteluja työelämästä ja mietitään, mikä omassa elämässä on sellaista, mihin pitäisi saada parannusta. Työpajojen ohjaaja katsoo perään, että töihin tullaan ajoissa ja opettaa työelämän sääntöjä.

Monille pajat ovat lopulta viitoittaneetkin tien omalle alalle.

- Sitä täällä haetaan, että nuoret tekisivät itse asioita oman unelmansa löytymiseksi. Hyvin useilla näin käykin ja sellainen ala löytyy, missä he pystyvät viihtymään.

Lue myös:

[url=http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=113146]Opetusministeri Sari Sarkomaa lupaa:
Hallitus käynnistää perusopetuksen laadun parantamisen

http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=113167

Sivut

Kommentit (68)

Vierailija

Minä kuulun näihin kelkasta pudonneisiin, ja olen tällä hetkellä 23 vuotias. Toisen asteen opinnot jäivät kesken, ja sairastuin masennukseen jonka johdosta olin hoidossa useita vuosia. Päätin yrittää saada koulutusta siivousalalta, mutta se onkin yllättävän vaikeaa. Ilmeisesti ainoa saatavilla oleva koulutus on työvoimapoliittista, eli kuntoutustuella elävä ei voi siihen osallistua (varmaan siirryn ensi vuonna työttömyyskorvaukseen). Kaiken lisäksi koulutukseen valitaan hakijat tarkasti, ja epäilen että minua ei kelpuuteta. Ylipäätään kuntoutustuen kanssa ei voi tehdä juurikaan mitään.

Toisen asteen opinnot koostuivat ammattikoulusta jonne minut pakotettiin. Opiskelin sähkötekniikkaa. Koulu ja sen asuntola hyvin pitkälti aiheuttivat masennukseni, ja toisaalta olen niin kyvytön matematiikassa ja opiskelussa että en saanut mitään aikaiseksi muutenkaan.

Vaikea sanoa miten aion päästä työelämään. Suomessa ei ole keksitykään ammattia (siis muuta kuin asiakaspalvelua) joka ei vaadi jonkinlaista koulutusta tai tutkintoa. Ja ei kenelläkään ole edes mitään syytä palkata minua.

Vierailija
mulla on porkkanaa
Minä kuulun näihin kelkasta pudonneisiin, ja olen tällä hetkellä 23 vuotias. Toisen asteen opinnot jäivät kesken, ja sairastuin masennukseen jonka johdosta olin hoidossa useita vuosia. Päätin yrittää saada koulutusta siivousalalta, mutta se onkin yllättävän vaikeaa. Ilmeisesti ainoa saatavilla oleva koulutus on työvoimapoliittista, eli kuntoutustuella elävä ei voi siihen osallistua (varmaan siirryn ensi vuonna työttömyyskorvaukseen). Kaiken lisäksi koulutukseen valitaan hakijat tarkasti, ja epäilen että minua ei kelpuuteta. Ylipäätään kuntoutustuen kanssa ei voi tehdä juurikaan mitään.

Kyllähän kuntoutustuen kanssa voi tehdä vaikka mitä. Sieltäpäin ei esimerkiksi löydy valmentavia ja kuntouttavia linjoja?

Vierailija
mulla on porkkanaa

Ei tuollaisista oikein ole mitään hyötyä. Pitäisi päästä opiskelemaan tai töihin.

No eipä tietenkään ole. Sitten varmaan kannattaa hakea suoraan siivousalan koulutukseen. Kun hyvin perustelet Kelalle, niin saat pitää kuntoutustukesikin, koska nuo ovat perustutkintoon johtavia koulutuksia.

Tai sitten menet vuokratyöfirman kautta suoraan esimerkiksi kerrossiivoukseen, sinne pääsee töihin kokematonkin.

Vierailija
Lazlo
No eipä tietenkään ole. Sitten varmaan kannattaa hakea suoraan siivousalan koulutukseen. Kun hyvin perustelet Kelalle, niin saat pitää kuntoutustukesikin, koska nuo ovat perustutkintoon johtavia koulutuksia.

Ei löydy moista täältä. On kyllä etsitty asiantuntijoiden kanssa. Ainoa paikka mikä löytyy on työvoimapoliittista koulutusta.

Tai sitten menet vuokratyöfirman kautta suoraan esimerkiksi kerrossiivoukseen, sinne pääsee töihin kokematonkin.

Olen katsonut ilmoituksia mutta lähes aina työpaikka on liian kaukana tai vaaditaan koulutusta tai työkoemusta.

Vierailija
mulla on porkkanaa

Ei löydy moista täältä. On kyllä etsitty asiantuntijoiden kanssa. Ainoa paikka mikä löytyy on työvoimapoliittista koulutusta.

Sinä et siis pysty opiskelemaan muualla kuin kotipaikkakunnallasi? Hoidonhan voi järjestää muuallakin kuin omalla paikkakunnalla. Tietenkin se voi tarkoittaa sitä, että hoitohenkilökunta vaihtuu.

Olen katsonut ilmoituksia mutta lähes aina työpaikka on liian kaukana tai vaaditaan koulutusta tai työkoemusta.

Näinhän se on. Toki tämä koskee kaikkia nuoria, ei minullekkaan kotipaikkakunnallani ollut opiskelupaikka eikä työpaikkoja.

Vierailija
Lazlo
Sinä et siis pysty opiskelemaan muualla kuin kotipaikkakunnallasi? Hoidonhan voi järjestää muuallakin kuin omalla paikkakunnalla. Tietenkin se voi tarkoittaa sitä, että hoitohenkilökunta vaihtuu.

Ei minulla mitään hoitopaikkaa enää ole. Asun yksin vuokra-asunnossa.

Vierailija
mulla on porkkanaa

Ei minulla mitään hoitopaikkaa enää ole. Asun yksin vuokra-asunnossa.

Kai sinulla hoitokontakti on edelleen? Vai mikä sinua estää muuttamasta sellaiselle paikkakunnalle, jossa toivomaasi koulutusta olisi tarjolla.

Vierailija
Lazlo
Kai sinulla hoitokontakti on edelleen?

No joo, aikuispuolella on henkilö jonka kanssa mietin ammatti -ja koulutusjuttuja. Muuten ei ole mitään enää.

Vai mikä sinua estää muuttamasta sellaiselle paikkakunnalle, jossa toivomaasi koulutusta olisi tarjolla.

Se on varmaan helppoa lähtee suoraan kotoa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, mutta minulla on asunto ja harrastukset täällä. Vaikka olen muuten hyvässä kunnossa luulen että muuttaminen olisi aivan liian stressaavaa.

Vierailija
mulla on porkkanaa

Se on varmaan helppoa lähtee suoraan kotoa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, mutta minulla on asunto ja harrastukset täällä. Vaikka olen muuten hyvässä kunnossa luulen että muuttaminen olisi aivan liian stressaavaa.

En minäkään suoraan kotoa lähtenyt opiskelemaan, haluamaani koulutusta ei ollut paikkakunnalla, jossa asuin, joten muutolle ei oikein ollut vaihtoehtoja. Sinne jäivät harrastukset ja asunto, joskin asuntoja on Suomi täynnä ja harrastuksiakin löytyi uusia. Muuttaminen toiselle paikkakunnalle on toki stressaavaa.

Jossakin vaiheessa sun pitää harkita, että mikä sulle on elämässä tärkeää ja toimia sitten sen mukaan.

Vierailija
Lazlo
Jossakin vaiheessa sun pitää harkita, että mikä sulle on elämässä tärkeää ja toimia sitten sen mukaan.

Sanotaanko nyt vaikka niin että muuttaminen on vihoviimeinen vaihtoehto.

Vierailija
Kuukkeli
Pelottaako se muutto uudelle paikkakunnalle?

No ei pelota, mutta se olisi hiton rasittavaa. Saatan ehkä muuttaa joskus muualle, mutta en näissä olosuhteissa.

Vierailija

Jos puhutaan valtiosta, jossa on tasaisesti läpi maan maailman paras peruskoulutus, ja erittäin tasokas toisen asteen koulutus, hyvä korkeakoulutasoinen koulutus; joista kaikki ovat joko ilmaisia tai lähes ilmaisia koulujen käyjälle; ylitse pursuava sosiaaliturva, universaali terveydenhuolto, suhteellisen pienet elintasoerot väestön keskuudessa, homogeeninen väestö ylipäätään, helpoksi tehty liikkuminen sosiaalisten luokkien välillä yms. mukavaa, niin on pakko todeta, että jos sattuu jäämään työ- tai kouluelämän ulkopuolelle, niin missään muualla maailmassa se ei voi olla enemmän oma vika kuin Suomessa. Ketään ei voi pitää hengissä, jos ei itse kiinnosta elää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat