Kumpaan nappaa paremmin?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Suomalaisia kastematoja en löytänyt mökin ympäriltä. Ostin citystä hollantilaisia ja tanskalaisia kasiaisia. Aamulla menen onkimaan mökkirantaan.

Suuri tuotekilpailu.
Teillähän on kokemusta onkimisesta noilla ko. kasiaisislla. Mitä luulette, kumpiiin matoihin, hollantilainen vastaan taskalinen, ahven tokasee paremmin?
Ja miksi?

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Kyllähän nyt minä sen tiedän, mutta kun suomalaisen ahvenen pitäisi valita joko hollantilaisen tai tanskalaisen mato. Minulla ei nimittäin ole kuin kaksi onkea ja sitäpaitsi (!?!) ei yhtään uusmaalaista matoa.

Vierailija

Ehkäpä sillä ei ole väliä onko se mato tanskalainen vai hollantilainen, sillä sananvaihtoon tuskin kalan kanssa ryhtyvät .

Vierailija

ellen
Ei ollut. Kun cityssäkin kyselin henkilökunnalta kastemadoista, niin ne vain nyrpistelivät nenäänsä ja ilme kertoi, että oot sä kyllä hassu mummi.
Viimein urheiluosastolta tavoitin asiantuntijan, joka jeesas minua niin paljon, että sain matoseni. En tiennyt kumman maan matoset ovat ahvenelle herkullisempia niin ostin purkillisen tanskalaisia ja purkillisien hollantilaisia matoja kyselen nyt teiltä tuota asiaa enne kun sen itse kokeilemalla varmistan.

Kuukkeli:
"Ehkäpä sillä ei ole väliä onko se mato tansakalinen vai hollantilainen, sillä sananvaihtoon tuskin kalan kanssa ryhtyvät".

Myös tämän seikan selville saamiseksi kuuluu tuotetutkimukseni kriteereihin (oho, lipsahtipa hieno sana)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Kokeile taikinaa.

http://www.jordos.net/onkiminen.html

"Syötit

Syötteinä parhaimpia ovat kastemadot. Ne ovat tarpeeksi paksuja ja rauhallisia. Toinen, raidallinen matolaji niin kutsutut onkilierot ovat laihempia ja suhtautuvat hyvin kielteisesti koukkuun asettamiseen (kumma…). Myös vedestä ja jauhosta tehty sitkeä taikina soveltuu kalastukseen matojen puutteessa. Monet ovat kertoneet kalan silmilläkin tulevan hyvin kalaa, mutta itselläni ei ole ollut onnea sen suhteen. Jotkut kalat kuitenkin syövät kaikkea mitä eteen sattuu. Kannattaa siis kokeilla kaikkea irtoavaa kinkkusiivusta kuolleeseen lintuun (Jos löytyy valmiiksi kalmattuna.) Myös kullatut koukut kelpaavat joillekin kaloille. Syötti asetetaan koukkuun siten, että koukkua ei joko näy lainkaan, tai sitten ainakin sen kärki on piilossa."

Tuossa on tosin sellainen virhe, että koukun kärki pitää oikeasti jättää näkyviin. Kala ei sitä ansaksi tajua, ja jos siinä on madon lihaa välissä, koukku ei tartu niin hyvin. Kilpaonkijat jättävät aina koukun näkyviin.

Itse kylläkin uskon sen aiheuttavan huonoa onnea, äitini opetukset mielessäni tarkistan jatkuvasti onko koukku näkyvissä vai ei, ja jos on niin asetan madon paremmin, mutta taidanpa olla tässä tavassani väärässä.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Tänä kesänä minulla ei ole ollut pätkääkään kalaonnea. Ensin Lapissa virvelöin hyvästä kalavedestä toiseen, ja saalis oli kaksi kymmensenttistä ahventa, jotka laskin takaisin. Eipäs kun ihan ensin olin ulkosaaristossa, jossa viikon ajan vispasin joka päivä rantavesiä useaan eri otteeseen näkemättä vilaustakaan kalasta. Selitys oli kai se, että minulla oli mukana vain haukiuistimia, eikä niin kaukana saaristossa ole haukia. Nyt sitten olimme aivan takuuvarmassa haukivedessä merellä, kalastimme n. viisi tuntia loisteliaissa paikoissa, ja saaliini oli kaksi kymmensenttistä ahventa.

Alkaa turhauttaa pikkuhiljaa.

Vierailija

Vasta aamulla kuuden jälkeen ongelle.
Tulimme tyttökultien kanssa mökille ja lämmitettiin heti sauna
Tulin saunomasta.
Paltaan asiaan tuokion kuluttua.

Vierailija

Aweb:
”Tuossa on tosin sellainen virhe, että koukun kärki pitää oikeasti jättää näkyviin. Kala ei sitä ansaksi tajua, ja jos siinä on madon lihaa välissä, koukku ei tartu niin hyvin. Kilpaonkijat jättävät aina koukun näkyviin.”

Ei aivan niin. Koukku piiloon. Aloita madon koukkuun laittaminen milli pari madon pääpuolelta. Madon pääosa jää silloin mukavasti heilumaan. Riippuu madon pituudesta, mutta kuitenkin niin, että koukun pää lävistetään madosta ulos madon ulkoiselta puolelta ja loppuosa madosta taitetaan koukun piikin päälle. Tällöin myös madon toinenkin pää heiluilee kutsuvan vapaasti ahvenelle. Ahven ei tosiaan huomaa pientä koukunpiikin kärkeä.

Olen laiturilta saanut nuita pieniä ahvenia ja särkiä ja kolmipiikkisiä ja kiiskiä. Mutta silloin kun minulla on soutaja (yksin en enää lähde veneellä), niin vähän matkan päästä ”varmalta” paikalta saamme aika mukavasti. Suurin ahven tänä kesänä saatuna mereltä on painanut 340 grammaa. Viime kesä oli paljon heikompi saaliin suhteen.
Suurin saamani ahven tänä kesänä saatuna painoi 675 grammaa. Pieni lampi, noin 100 km Helsingistä.
Onkiminen on taitolaji, Awebhan sen kokemuksestaan tietäneekin

Vierailija

Tämän aamuisen tuotetutkimuksen perustella ei havaittu selvää eroa hollantilaisten ja tanskalaisten kasiaisten välillä. Otanta oli liian suppea joten virhemarginaalin mahdollisuus on liian suuri.
Kokonaissaalis oli yhdeksän pientä sinttiä.
Mahtava usva koko aamupäivän.
Tutkimus jatkunee edelleen.
Lisää tutkijoita kaivataan.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
markent

Onkiminen on taitolaji, Awebhan sen kokemuksestaan tietäneekin

Onhan se, kuten kaikki muukin kalastus.

Itse olen enemmänkin innostunut kuin taitava.

Syytän myös aina välineitä, jos syö huonosti.

Vierailija
Aweb

”Tuossa on tosin sellainen virhe, että koukun kärki pitää oikeasti jättää näkyviin. Kala ei sitä ansaksi tajua, ja jos siinä on madon lihaa välissä, koukku ei tartu nii
n hyvin. Kilpaonkijat jättävät aina koukun näkyviin.”

merkent

Ei aivan niin. Koukku piiloon.

Koukku näkyviin! Näin on näreet.

Vierailija

Keskustelusta lainattua:

”Tuossa on tosin sellainen virhe, että koukun kärki pitää oikeasti jättää näkyviin. Kala ei sitä ansaksi tajua, ja jos siinä on madon lihaa välissä, koukku ei tartu nii
n hyvin. Kilpaonkijat jättävät aina koukun näkyviin.”

Ei aivan niin. Koukku piiloon.

Koukku näkyviin! Näin on näreet.

Eipäs.
Koukku lävistetään sivusta niin, että se tulee hieman näkyviin. Loppuosa madosta taittuu sen päälle.(koukku piiloon!) Mato ei saa koskaan päättyä koukunkärkeen, vaan sen pää pitää kutsuvasti olla elävän näköinen. Niin tietenkin jos te särkiä ongitte, niin silloin on sama vaikka palmikoisitte matonne. Mutta ahventen onginnassa tarvitaan myös tieto-taitoa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat