Äidin palkka

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Äidin palkka

1968

* Ohjelma kotihoidontuesta 30.09.1968 | kesto: 21.33(Video)

Ohjelmassa käsitellään Espoon kaupungin jakamaa äidin palkkaa. Tätä kotihoidontukea sai vuonna 1968 kaikkiaan 78 perhettä.

Äidin palkka oli harkinnanvarainen ja sitä voitiin myöntää äideille, jotka hoitivat lapsia kotona.

1960-luvun lopulla tehdyn tutkimuksen mukaan noin 70 prosenttia äideistä haluaisi hoitaa itse lapsensa näiden ollessa pieniä.

Ohjelmassa vakuutellaankin moneen kertaan päivähoidon vaarallisuutta. Se on lisännyt lasten mielenterveysongelmia.

Päivähoitoon otettiin äitien lyhyiden äitiyslomien takia jo kuusiviikkoisia vauvoja. Hoitopaikkoja oli kuitenkin vähän ja vain osa lapsista pääsi kunnalliseen päivähoitoon.

Teksti: Seija Aunila

yle.fi

Sivut

Kommentit (188)

Vierailija

Nämä sinun aloitukses ovat kyllä lähes poikkeuksetta uskomattoman huonoja.

Kiva aihe, mutta mistä ihmeestä tässä pitäis nyt keskustella? Jotta päivähoito on pahasta?

Vierailija

Joo joo ennen se oli sillain et Haagar ei pystyny saamaan lasta, niin Sara joutu hoitaan sen homman. Lopulta Sara ajettiin poikansa kanssa aavikolle, mutta ne selviytyä. Ei sossua eikä mitään päivähoitoa, silti tästä pojasta tuli suuri kansa nimeltä musulmaanit.

Vierailija

Joo, nyt kaikkien tulevien äitien pitäisi varmaankin alkaa lakkoon kun on niin huonot olot.

Eikös nyt ole jo äitiystuet, lapsilisät jne. ja mahdollisuus kuitata normaali palkka äitiyslomalta. Äitiysloman jälkeen on mahdollista jäädä vanhempainlomalle josta saa tietenkin vanhempainrahaa plus hoitovapaat yms aina lapsen kolmeen ikävuoteen asti. Mikä nyt taas on huonosti?

Minua nakertaa esim. kansanedustajat jotka ensin lupaavat äänestäjilleen hoitaa asioita ja välittömästi kansanedustajapaikan saatua ilmoitetaankin raskaudesta ja kulutetaan iso osa edustuskaudesta lomiin samalla kansanedustajan palkkaa saaden. Onnea vaan vastaavanlaisille pelinaisille, rahanarvoinen idea .

Vierailija
Mestariampuja PiPi
Toin tänne vaan historiaa, kun tuo äitiys on sydäntä lähellä!

Jotenkin tässä paistaa läpi katkeruutesi yhteiskuntaa vastaan. Suomessa sosiaalituet on Euroopan parhaasta päästä. Ei pitäisi olla valittamista.

Jos on niin muuta muualle

Vierailija
MarsMan
Mestariampuja PiPi

Jotenkin tässä paistaa läpi katkeruutesi yhteiskuntaa vastaan. Suomessa sosiaalituet on Euroopan parhaasta päästä. Ei pitäisi olla valittamista.

Älä luule sellaista minusta mikä huokuu sinusta!

Vierailija

Alkaa itseänikin jo ihmetyttää PiPIN valitus?Muuta vaikka afrikkaan tai pohjois-koreaan jos siellä ois asiat paremmin kuin täälä....

Vierailija
Mestariampuja PiPi
Älä luule sellaista minusta mikä huokuu sinusta!

Hyvä Mestariampuja... (minulla on muuten piirinmestaruushopea isopistoolissa)... Olenko jossain vaiheessa ilmaissut jollain tavalla jostain tuon tyyppisistä ongelmista? Tuskin

Vierailija
MarsMan
[Suomessa sosiaalituet on Euroopan parhaasta päästä. Ei pitäisi olla valittamista.

Kantaa ottamatta itse keskusteluun, eli offtopiccia:

Vaikka jokin asia olisi täällä paremmin kuin jossain muualla, ja siinä on jotain korjattavaa, niin minkä ihmeen takia sitä ei voi korjata?

Tämä on ihan sama kuin ihmiset kesällä päästelee ääliökommentteja niille jotka valittavat liian kuumasta: "Tammikuussa sitten maristaan kylmästä.."

Prkl, ei se silti tee vallitsevasta olosta yhtään parempaa, jos jolloin muulloin on asiat vielä huonommin!

Vierailija
MarsMan
Mestariampuja PiPi

Suhteelisuudentajua toivoisin minäkin tältä ketjun aloittajalta. Luulen, että keskustelu olisi hedelmällisempää.

vaan turhapa lienee toive...

Vierailija

Yksi hyöty olisi äidinpalkassa: naiset ehkä alkaisi tehdä enemmän lapsia, jos saavat siitä jopa palkan. Silloinhan esim. Suomen väkiluku nousee automaattisesti lisääntyvän lapsi määrän takia ja tulevaisuudessa sitten ei ole työvoimapulaa.

Mutta että oikein äidinpalkka pitäisi olla. Entäs isänpalkka. Sama oikeus se taitaa olla isälläkin. Ja mistäs rahat otettaisiin? PIPI, sinä varmaan leikkisit Robin Hood'dia ja varastaisit rikkailta ja antaisit köyhille???

Ei se käy päinsä. Täytyy yrittää tulla toimeen omillaan, eikä aina odottaa että muut maksavat ja itse vain ottaa vastaan, tai vaati muitten varoja/rahoja.

Vierailija

Voi hyvä tavaton:

- jos tuon tänne historiaa, tuon historiaa. Sitä pidetään valituksena vallitseviin oloihin.

- jos tuon tänne faktaa nykypäivän tilanteista, tosi elämästä, sitä pidetään valituksena vallitseviin oloihin.

- jos tuon tänne parannusehdotuksia vallitseviin oloihin, niin....

mitä sitten?

Vierailija
Mestariampuja PiPi
Voi hyvä tavaton:
- jos tuon tänne historiaa, tuon historiaa. Sitä pidetään valituksena vallitseviin oloihin.
- jos tuon tänne faktaa nykypäivän tilanteista, tosi elämästä, sitä pidetään valituksena vallitseviin oloihin.
- jos tuon tänne parannusehdotuksia vallitseviin oloihin, niin....

mitä sitten?

Miksi äideille pitäisi maksaa äidinpalkkaa? Miksi ei isille isänpalkkaa?? Kuka maksaa kustannukset??? Rikkaatko??? Vai korotetaanko huimasti kaikkien veroja??? Sinunkin???

Vierailija

Tuo aihe löytyi nimellä: Äidin palkka!

MINÄ EN SILLE VOI MITÄÄN! En ole tehnyt ohjelmaa.

Voihan minun veroja korottaa. Tässä konkurssissa ei nyt "pienet" veronkorotukset ole kuin hyttysen jätös sikalan lantalassa!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat